Tortelduif 6 Geplaatst 46 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 46 minuten geleden 1 uur geleden zei kris Bauer: @tortelduif Hoi, Je schreef: 'Als je daadwerkelijk bereid bent om verschillen te onderzoeken en niet simpelweg de NWV als uitgangspunt neemt omdat die van het WTG komt, kunnen we dat punt voorlopig parkeren. Zeker als je de Textus Receptus als uitgangspunt voor onze gezamenlijke bespreking accepteert'. Ik neem niet 'simpelweg' de NWV als uitgangspunt omdat hij van het WTG komen. Ook ben ik bereidt om de vertalingen gebaseerd op het werk van Erasmus onder de loep te nemen. Ook die zal ik niet 'simpelweg' als uitgangspunt accepteren omdat u of anderen vinden dat die tekst klakkeloos aanvaard moet worden door het in het Latijn:' ontvangen tekst te noemen. Dit is gebaseerd op de slogan van Elsevier die volledig vertaald betekent: 'u hebt nu de tekst die door iedereen ontvangen is'. Hier wordt dus gepromoot om ook maar deze tekst te aanvaarden omdat 'iedereen' het aanvaard heeft. Sorry, maar de Bijbel moedigt aan om je hersenen te blijven gebruiken bij je onderzoek en dus niet klakkeloos te aanvaarden wat anderen zeggen of vinden. Als je zegt: ' Als jij een andere Griekse tekst als uitgangspunt neemt, moeten we dat eerst bespreken', dan zeg je eigenlijk dat je de verschillen wilt opzoeken en bespreken. Zolang het geen welles- niettes wordt , mag je van mij mag je wel wat opperen. 2 Tim 2:23. Ik heb liever een gesprek over de inhoud van de Bijbel dan over de manier en keuzes van de vertalers. Die veschillen komen we vanzelf tegen. Ik ben het eigenlijk wel eens met TCC die zei: 'Leg ze gewoon naast elkaar, dan even filteren'. Oftewel, we komen, als je dit onderwerp even parkeert, vanzelf dingen tegen waarover wij vragen over hebben. Dan kunnen we kijken waar het op gebaseerd is en of ze dat goed hebben gedaan in het verleden. De boodschap die tot eeuwig leven leidt is voor mij veel belangrijker om het over te hebben, zonder afbreuk te doen aan nauwkeurig onderzoek 1 Thes 5:21, 1Joh 4:1. Ik heb nergens gezegd dat jij de Nieuwewereldvertaling “simpelweg” accepteert omdat die van het WTG komt. Dat was juist mijn vraag: waarom vertrouw je de keuzes die het WTG in de Nieuwewereldvertaling heeft gemaakt? Dat je verschillende vertalingen naast elkaar legt, is een methode om verschillen te constateren. Maar daarmee is nog niet verklaard hoe je bepaalt welke van die verschillende keuzes juist is. Ook mijn verwijzing naar de Textus Receptus was niet het argument: “deze tekst is juist omdat hij de ontvangen tekst heet”. Natuurlijk is dat geen geldig argument. Ik gebruik de TR als mijn uitgangspunt omdat ik bepaalde redenen heb om die teksttraditie te verkiezen. Die redenen kunnen we uiteraard onderzoeken en bespreken. Maar dan verwacht ik dezelfde kritische houding ten aanzien van de tekstbasis en vertaalkeuzes die jij gebruikt. Daarom vind ik het wat merkwaardig dat je enerzijds zegt dat je niet klakkeloos wilt aannemen wat anderen zeggen, maar anderzijds mijn concrete vraag naar de grond voor je vertrouwen in de NWV beantwoordt met algemene opmerkingen over verschillende vertalingen naast elkaar leggen en de Bijbel onderzoeken. Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. En precies dát bedoel ik met zelfonderzoek: niet alleen onderzoeken of anderen fouten maken, maar dezelfde kritische maatstaf toepassen op de bron waarop je zelf vertrouwt. Dus mijn vraag blijft eigenlijk heel eenvoudig: Welke criteria hanteer jij om te bepalen dat een tekstuele of vertaalkeuze van de Nieuwewereldvertaling juist is wanneer die afwijkt van andere vertalingen? Daar ben ik veel meer in geïnteresseerd dan in de vraag of jij nederig genoeg bent om de waarheid te willen aannemen. 3 uur geleden zei TTC: Als het maar smaakt, er zijn mensen die helemaal niets hebben. Ze kunnen gerust een stukje poes van me krijgen om op te eten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.585 Geplaatst 17 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 17 minuten geleden 27 minuten geleden zei Tortelduif: Ze kunnen gerust een stukje poes van me krijgen om op te eten. Ja, soms wisselt het, niet altijd even makkelijk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten