MaartenV 10 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) In een coherent veld kloppen alle verhoudingen in zorgzame afstemming met elkaar. Men vindt zijn of haar ultieme positie binnen het veld en de verhoudingen voelen kloppend en goed. Dat kan van binnenuit als 'liefde' worden ervaren. Wel, deze verhouding waar alles klopt met elkaar en in vereniging met elkaar als 'perfect kloppend voelt', kan van binnenuit worden ervaren als de goddelijke liefde, waar deze 'perfect organisch op elkaar afgestemde verhoudingen' het geheel van de hele werkelijkheid betreffen. Dat is voor mij de Goddelijke Liefde. En die wordt ervaren bij BDE's en die wordt ook ervaren door mystici. De eenheidservaring waar alles in verhouding klopt als geheel, Zelfs wat wij hier als kwaad ervaren (via het 'erdoorheen kijken' en voeling hebben met de diepere oorzaken en context), in de juiste locatie in verhouding met al het andere perfect 'in verhouding' zal blijken, onder de intelligente vermogen van de Goddelijke Liefde of de Goddelijke intelligente verhoudingsbrenging. 2 uur geleden bewerkt door MaartenV Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 1 uur geleden zei MaartenV: In een coherent veld kloppen alle verhoudingen in zorgzame afstemming met elkaar. Men vindt zijn of haar ultieme positie binnen het veld en de verhoudingen voelen kloppend en goed. Dat kan van binnenuit als 'liefde' worden ervaren. Wel, deze verhouding waar alles klopt met elkaar en in vereniging met elkaar als 'perfect kloppend voelt', kan van binnenuit worden ervaren als de goddelijke liefde, waar deze 'perfect organisch op elkaar afgestemde verhoudingen' het geheel van de hele werkelijkheid betreffen. Dat is voor mij de Goddelijke Liefde. En die wordt ervaren bij BDE's en die wordt ook ervaren door mystici. De eenheidservaring waar alles in verhouding klopt als geheel, Zelfs wat wij hier als kwaad ervaren (via het 'erdoorheen kijken' en voeling hebben met de diepere oorzaken en context), in de juiste locatie in verhouding met al het andere perfect 'in verhouding' zal blijken, onder de intelligente vermogen van de Goddelijke Liefde of de Goddelijke intelligente verhoudingsbrenging. Je verklaart – als ik je goed begrijp – de goddelijke liefde, die in BDE’s en door de mystici wordt ervaren, vanuit het principe van het ‘coherente veld’? Is dat niet hetzelfde als zeggen: de wereld is uit moleculen en atomen opgebouwd, en daarom is de wereld zoals is? Echter, ik ervaar de wereld niet vanuit het besef dat deze uit moleculen en atomen is opgebouwd, en dus zal ik de goddelijke liefde ook wel niet ervaren vanuit het besef dat dit eigenlijk een coherent veld is (hier ga ik er gemakshalve maar even vanuit dat je gelijk hebt). Ervarings-werkelijkheid en natuurkundige/scheikundige-werkelijkheid zijn twee vormen van werkelijkheid. De geestelijke-werkelijkheid is een ander, net als de astrale-, de etherische, de emotionele, de mentale en de materiële. Kun je zeggen dat aan geestelijke ervaringen (bde, mystieke-ervaringen) een werkelijkheid ten grondslag ligt die we in de fysieke tegenkomen als het coherente veld? 1 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
MaartenV 10 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 10 minuten geleden zei IKBENANDERS: Jij verklaart de goddelijke liefde die in BDE’s en door de mystici wordt ervaren dus vanuit het principe van het ‘coherente veld’? Is dat niet hetzelfde als zeggen: de wereld is uit moleculen en atomen opgebouwd en daarom is de wereld zoals is? Echter, ik ervaar de wereld niet vanuit het besef dat deze uit moleculen en atomen is opgebouwd, en dus zal ik de goddelijke liefde ook wel niet ervaren vanuit het besef dat dit eigenlijk een coherent veld is (hier: er ga ik er gemakshalve maar even vanuit dat je gelijk hebt). Ervarings-werkelijkheid en natuurkundige/scheikundige-werkelijkheid zijn twee vormen van werkelijkheid. Nog een andere werkelijkheid is de geestelijke-werkelijkheid. Kun je zeggen dat aan geestelijke ervaringen (bde, mystieke-ervaringen) een werkelijkheid ten grondslag ligt dat we in de fysieke tegenkomen: het coherente veld? Ik zie het zoals Bernardo Kastrup het ongeveer benadert: wat wij “fysieke werkelijkheid” noemen, is de buitenkant van een innerlijke werkelijkheid die wij niet rechtstreeks kunnen zien. Mijn lichaam is bijvoorbeeld mijn buitenkant. Mijn biologie, mijn hersenen, mijn chemie: dat is hoe ik verschijn voor een ander. Maar van binnen ben ik geen chemische formule. Van binnen ben ik ervaring: denken, voelen, verlangen, betekenis, pijn, liefde, bewustzijn. Misschien geldt dat niet alleen voor mij, maar voor de werkelijkheid als geheel. Misschien is de fysische kosmos de buitenkant van een innerlijk veld. Voor ons verschijnt dat veld als materie, energie, ruimte, tijd, chemie en natuurwetten. Maar van binnenuit is het misschien geen “ding”, maar een vorm van bewustzijn, samenhang en levende betekenis. Dat innerlijke noem ik coherent, omdat de buitenkant van de werkelijkheid mathematisch coherent is. De natuur blijkt niet chaotisch of willekeurig, maar doortrokken van verhoudingen, symmetrieën, wetmatigheden en exacte verbanden. Alsof de werkelijkheid aan de buitenkant wiskundig laat zien dat zij van binnen één samenhangend geheel is. En als die binnenkant werkelijk één samenhangend geheel is, zonder ultieme breuk of afgescheidenheid, dan zou men die innerlijke coherentie misschien “liefde” kunnen noemen. Niet sentimentele liefde, maar liefde als de diepste vorm van verbondenheid: het vermogen van het geheel om zichzelf volledig in samenhang te dragen. Wat wij van buitenaf wiskundige orde noemen, zou van binnenuit alomvattende liefde kunnen zijn. 1 uur geleden bewerkt door MaartenV Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 841 Geplaatst 54 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 54 minuten geleden 1 uur geleden zei MaartenV: In een coherent veld kloppen alle verhoudingen in zorgzame afstemming met elkaar. Men vindt zijn of haar ultieme positie binnen het veld en de verhoudingen voelen kloppend en goed. Dat kan van binnenuit als 'liefde' worden ervaren. Wel, deze verhouding waar alles klopt met elkaar en in vereniging met elkaar als 'perfect kloppend voelt', kan van binnenuit worden ervaren als de goddelijke liefde, waar deze 'perfect organisch op elkaar afgestemde verhoudingen' het geheel van de hele werkelijkheid betreffen. Dat is voor mij de Goddelijke Liefde. En die wordt ervaren bij BDE's en die wordt ook ervaren door mystici. De eenheidservaring waar alles in verhouding klopt als geheel, Zelfs wat wij hier als kwaad ervaren (via het 'erdoorheen kijken' en voeling hebben met de diepere oorzaken en context), in de juiste locatie in verhouding met al het andere perfect 'in verhouding' zal blijken, onder de intelligente vermogen van de Goddelijke Liefde of de Goddelijke intelligente verhoudingsbrenging. Je gaat direct al de mist in door "Goddelijke Liefde" met verhoudingen te associeren. De zogeheten eenheidservaring is de afwezigheid van verhoudingen. Waarmee God de radicale Inclusie is. 15 minuten geleden zei MaartenV: Wat wij van buitenaf wiskundige orde noemen, zou van binnenuit alomvattende liefde kunnen zijn. En met een wiskundige orde heeft het niks van doen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
MaartenV 10 Geplaatst 47 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 47 minuten geleden 5 minuten geleden zei Hopper: Je gaat direct al de mist in door "Goddelijke Liefde" met verhoudingen te associeren. De zogeheten eenheidservaring is de afwezigheid van verhoudingen. Waarmee God de radicale Inclusie is. Ik denk dat ik je bezwaar kan volgen. Als je zegt dat de eenheidservaring de afwezigheid van verhoudingen is, dan klopt dat volgens mij op het niveau van de directe innerlijke ervaring. In een echte eenheidservaring is er geen subject-objectscheiding meer, geen afstand, geen vergelijking, geen verhouding tussen twee polen. Daar is alleen radicale inclusie, zoals jij aangeeft. Maar mijn punt zat eigenlijk op een ander niveau. Ik associeer Goddelijke Liefde niet met verhoudingen alsof liefde zelf een meetkundige verhouding zou zijn. Ik zeg eerder dat de buitenkant van de werkelijkheid, bekeken door een waarnemer, verschijnt als een web van exact coherente verhoudingen. De natuurkundige en wiskundige orde van die verhoudingen is dan de buitenzijde van iets wat van binnenuit misschien als radicale inclusie, of liefde, wordt ervaren. Dus: van binnenuit is God geen verhouding maar inclusie. (zoals jij terecht opmerkte) Van buitenaf verschijnt die inclusie als mathematische coherentie tussen verhoudingen. Voor mij is dat geen tegenstelling. Het is eerder een perspectiefverschil. De mysticus spreekt vanuit de binnenkant: alles is één, inclusief. De fysicus spreekt vanuit de buitenkant: alles hangt exact verhoudingsgewijs samen. Mijn intuïtie is dat die twee uitspraken naar dezelfde werkelijkheid wijzen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 10 Geplaatst 42 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 42 minuten geleden (bewerkt) 27 minuten geleden zei MaartenV: Ik zie het zoals Bernardo Kastrup het ongeveer benadert: wat wij “fysieke werkelijkheid” noemen, is de buitenkant van een innerlijke werkelijkheid die wij niet rechtstreeks kunnen zien. Mijn lichaam is bijvoorbeeld mijn buitenkant. Mijn biologie, mijn hersenen, mijn chemie: dat is hoe ik verschijn voor een ander. Maar van binnen ben ik geen chemische formule. Van binnen ben ik ervaring: denken, voelen, verlangen, betekenis, pijn, liefde, bewustzijn. Misschien geldt dat niet alleen voor mij, maar voor de werkelijkheid als geheel. Misschien is de fysische kosmos de buitenkant van een innerlijk veld. Voor ons verschijnt dat veld als materie, energie, ruimte, tijd, chemie en natuurwetten. Maar van binnenuit is het misschien geen “ding”, maar een vorm van bewustzijn, samenhang en levende betekenis. Dat innerlijke noem ik coherent, omdat de buitenkant van de werkelijkheid mathematisch coherent is. De natuur blijkt niet chaotisch of willekeurig, maar doortrokken van verhoudingen, symmetrieën, wetmatigheden en exacte verbanden. Alsof de werkelijkheid aan de buitenkant wiskundig laat zien dat zij van binnen één samenhangend geheel is. En als die binnenkant werkelijk één samenhangend geheel is, zonder ultieme breuk of afgescheidenheid, dan zou men die innerlijke coherentie misschien “liefde” kunnen noemen. Niet sentimentele liefde, maar liefde als de diepste vorm van verbondenheid: het vermogen van het geheel om zichzelf volledig in samenhang te dragen. Wat wij van buitenaf wiskundige orde noemen, zou van binnenuit alomvattende liefde kunnen zijn. O.a. door de antroposofie, vind ik het aannemelijk dat het niet-materiële de materie doordringt, al zijn het beide verschillende zaken. Omdat in deze stroming gezegd wordt, dat de mens tot bewustzijn komt waar het niet-materiële op de materie botst, weet ik niet of ik kan meegaan in jouw gedachtengang, die je hieronder nader toelicht (ik verwijs naar je reply op Hopper); hoewel je theorie plausibel overkomt. 41 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
MaartenV 10 Geplaatst 36 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 36 minuten geleden (bewerkt) 8 minuten geleden zei IKBENANDERS: O.a. door de antroposofie, vind ik het aannemelijk dat het niet-materiële het materie doordringt, al zijn het beide verschillende zaken. Omdat in deze stroming gezegd wordt dat de mens tot bewustzijn komt waar het niet-materiële op de materie botst, weet ik niet of ik kan meegaan in je gedachtengang die je hieronder nader toelicht (ik verwijs naar je reply op Hopper), hoewel je theorie plausibel overkomt. Wanneer jij zegt dat het niet-materiële op de materie “botst” en dat daar bewustzijn ontstaat, dan hoor ik daarin een dynamisch grensvlak: iets geestelijks en iets materieels ontmoeten elkaar, en precies in die ontmoeting ontstaat ervaring of bewustzijn. Mijn manier van kijken probeert dat misschien iets anders te formuleren. Ik zou niet meteen zeggen dat geest en materie twee volledig aparte substanties zijn die elkaar van buitenaf raken, maar eerder dat wat wij “materie” noemen de buitenkant is van iets wat van binnenuit ervaringsmatig of bewustzijnsmatig is. Zoals mijn lichaam van buitenaf biologisch en chemisch verschijnt, terwijl ik mezelf van binnenuit beleef als gedachten, gevoelens en bewustzijn. De visie dat de materie de waargenomen buitenkant is van een ervaren binnenkant, is ingegeven door de filosoof Bernardo Kastrup. Dat was niet mijn idee. Wat ik denk is dat 'het geheel van de van buitenaf waargenomen mathematisch coherente werkelijkheid', de ervaren binnenkant daarvan is: alomvattende liefdevolle eenheid als totale verbondenheid. (en dus gehele inclusie, zoals Hopper zei). De Goddelijke Liefde. 33 minuten geleden bewerkt door MaartenV Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten