IKBENANDERS 5 Geplaatst 48 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 48 minuten geleden (bewerkt) In een lezing over Thomas a Kempis zei Inigo Bocken, wetenschappelijk directeur van het Titus Brandsma Instituut en universitair docent religie- en cultuurtheorie aan de Radboud Universiteit, het volgende over nederigheid: Citaat ‘Nederigheid is eigenlijk het tegendeel van wat we onder nederigheid zouden begrijpen. Het is geen kleinhouden. Het is juist een soort soeverein worden: niet meegaan met de oordelen van de tijd, niet meegaan met wat de mensen allemaal zeggen, ook niet meegaan met het slim gevonden willen worden. ... Nederigheid is eigenlijk een leren zich los te maken van al die afhankelijkheden van de wereld, van al die oordelen.’ Eerlijk gezegd, zo had ik er nog nooit naar gekeken! Mocht Inigo het bij het juiste eind hebben, dan ben ik de afgelopen jaren veel nederiger geweest dan ik kon vermoeden. Of beter gezegd: ik wist niet dat ik het ben geweest. En toch lees ik op Wikipedia: Citaat ‘Nederigheid of deemoed is een houding of eigenschap die zich kenmerkt door weinig voor zichzelf te eisen en zichzelf niet op de voorgrond te plaatsen, en afkeer van gebruik van macht of aanvaarden, laat staan opeisen, van eer. Nederigheid gaat niet samen met egoïsme of egocentrisme en dient niet verward te worden met gebrek aan zelfwaardering. Nederigheid, sterk verwant aan bescheidenheid, is het tegenovergestelde van hoogmoed of arrogantie.’ Toch een heel andere invalshoek denk ik dan. Welke van de twee is nu waar? En wat is überhaupt waar? Citaat ‘Christus ging met Petrus, Jakobus en Johannes de berg op (d.w.z. naar het Heilige). Hij leidde heb dus naar een goddelijke visie. Daar zagen ze Mozes en Elia naast Jezus. Elia betekent De Weg. Mozes betekent De Waarheid (ethische of morele waarheid). Jezus is Het Leven.’ (R.S., GA 90b) 43 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten