najjreb86 1 Geplaatst 7 uur geleden Rapport Share Geplaatst 7 uur geleden 31 minuten geleden zei Tomega: Hoe weet jij dat? Is een aanpassing aan omstandigheden een verandering van het principe? Is het optreden van beperkingen een verandering van het principe? Zijn chinezen in principe anders dan europeanen en roodharigen met blauwe ogen anders dan de rest? De bijbel zegt helemaal niet dat er niets verandert. Hoe weet jij dat? Mensen met 6 vingers, reuzen, leeftijden van honderden jaren, en in de ark van Noach gingen alleen de hoofdsoorten mee, die later tot velerlei ondersoorten werden. Kijk maar naar de hondenrassen. In honderd jaar tijd kun je je eigen ras maken. Maar: het onderras is niet zozeer anders, maar het is minder: minder generiek en daardoor meer zwak. Inteelt. De bijbel heeft dus wel een idee van aanpassing, maar jij bent het die geen idee hebt van de principes die gelden door alle veranderingen heen. Jij hebt geen idee van de onzinnigheden die de evolutietheorie trekt uit een platgedrukte laag beesten, gevangen onder een zouteruptie, zoals pompeï werd gevangen onder een laag lava. Jij beroept je op bedachte theorieën die miljoenen jaren van specifieke vooruitgaande ontwikkeling behoeven, die naar de theorie zelf niet voor de hand ligt, terwijl de bijbel zich eenvoudig beroept op bekende wetmatigheden en de overgeleverde geschiedenis van de mensheid. Daar ben jij het toch echt, die flink op achterstand staat als het komt tot onderbouwingen en verklaringen. Komt weer een religek met zijn "er zijn wel kleine aanpassingen maar geen grote!" en "alles is degeneratie, en niet evolutie"... En je komt weer met "jij hebt geen idee"... Man, ga je moeder in de maling nemen met je minachting. Ik ken meer van de evolutietheorie dan jij van jezelf, zoveel is zeker. En de Bijbel is het toch welke jij citeerde met 1 uur geleden zei najjreb86: Helemaal niets verandert! Alles volgt vaste principes van zijn en van komen en gaan. Niets is er, wat niet reeds was, en alles wat is, is er over 2000 jaar ook. Dit staat in Prediker. Maar ook Prediker had geen idee van evolutie. Wetenschappers wel. P.S. ik heb meteen weer zin om Darwins "on the origin of species" te gaan herlezen. Bedankt Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 7 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 6 uur geleden zei Tomega: Waarom draai je het niet om, en ga je geen vragen stellen bij wat gestigmatiseerden ervaren? Kennelijk heb je op dat punt een buitengewone openbaring gehad. Wat gestigmatiseerden ervaren heb ik gelezen (en dat kun jij dus ook terug lezen) in de volgende boeken: Judith von Halle: En als Hij niet was opgestaan. Kiene, Helmut: Fantoomlichaam, stigmatisatie en geesteswetenschappelijk onderzoek In deze boeken kun je o.a. lezen: dat gestigmatiseerden het leven van Christus op aarde meebeleven van zodra zij de stigmata hebben ontvangen. De momenten waarin zij de dingen ongewild meemaken dringen zich op; men kan ze niet bewust zelf oproepen. De oorspronkelijke talen kan men ook verstaan. dat zij ziek worden van de geur van alcohol, en dat al vanaf vele meters afstand. dat zij geen fysiek voedsel en/of vocht kunnen verdragen (zie hiervoor ook de geschiedenis van Anna Katharina Emmerick) dat zij vaak kunnen ruiken wat iemand recentelijk heeft gegeten/gedronken. dat zij elke vrijdag weer het passieverhaal meebeleven. Dit is zeker geen zegen, want het lijden moet echt zwaar geweest zijn, en niet om aan te zien. Zij komen er niet onderuit om daar elke keer weer ‘bij’ te zijn. dat de stigmata – ik meen elke vrijdag, maar zeker 1 x in de week – bloeden, zonder dat de wonden gaan etteren doch heviger op goede vrijdag. … (de rest moet ik opzoeken). 2 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 323 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 8 minuten geleden zei IKBENANDERS: Wat gestigmatiseerden ervaren heb ik gelezen (en dat kun jij dus ook terug lezen) Nee, dank je. Wat mensen hebben ervaren, zijn bibliotheken mee vol geschreven. Zinvoller is aandacht voor wat aan wetmatigheden wordt verworpen, terwijl het gewoon algemeen geldend blijft sls wetmatigheid. Zoals de rollen van man en vrouw. leren_schoen reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 1 uur geleden zei IKBENANDERS: Wat gestigmatiseerden ervaren heb ik gelezen (en dat kun jij dus ook terug lezen) in de volgende boeken: Judith von Halle: En als Hij niet was opgestaan. Kiene, Helmut: Fantoomlichaam, stigmatisatie en geesteswetenschappelijk onderzoek In deze boeken kun je o.a. lezen: dat gestigmatiseerden het leven van Christus op aarde meebeleven van zodra zij de stigmata hebben ontvangen. De momenten waarin zij de dingen ongewild meemaken dringen zich op; men kan ze niet bewust zelf oproepen. De oorspronkelijke talen kan men ook verstaan. dat zij ziek worden van de geur van alcohol, en dat al vanaf vele meters afstand. dat zij geen fysiek voedsel en/of vocht kunnen verdragen (zie hiervoor ook de geschiedenis van Anna Katharina Emmerick) dat zij vaak kunnen ruiken wat iemand recentelijk heeft gegeten/gedronken. dat zij elke vrijdag weer het passieverhaal meebeleven. Dit is zeker geen zegen, want het lijden moet echt zwaar geweest zijn, en niet om aan te zien. Zij komen er niet onderuit om daar elke keer weer ‘bij’ te zijn. dat de stigmata – ik meen elke vrijdag, maar zeker 1 x in de week – bloeden, zonder dat de wonden gaan etteren doch heviger op goede vrijdag. … (de rest moet ik opzoeken). De heilige Franciscus van Assisi was in de 13e eeuw de eerste bekende persoon in de geschiedenis die de wonden zou hebben ontvangen. Sindsdien zijn er ruim driehonderd andere gelovigen gemeld die stigmata vertoonden Het verschijnsel is omgeven door mysterie. De Katholieke Kerk is uiterst terughoudend en erkent stigmata pas na zeer grondig, vaak jarenlang onderzoek na het overlijden van de persoon. Zelf geloof ik niet in stigmata, onderzoek naar het verschijnsel fantoompijn leert dat dat de mens zichzelf middels het voorstellingsvermogen zichzelf tot voorstelling maakt, al dan niet met stigmata. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 7 Geplaatst 54 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 54 minuten geleden (bewerkt) 9 minuten geleden zei Hopper: De heilige Franciscus van Assisi was in de 13e eeuw de eerste bekende persoon in de geschiedenis die de wonden zou hebben ontvangen. Sindsdien zijn er ruim driehonderd andere gelovigen gemeld die stigmata vertoonden Het verschijnsel is omgeven door mysterie. De Katholieke Kerk is uiterst terughoudend en erkent stigmata pas na zeer grondig, vaak jarenlang onderzoek na het overlijden van de persoon. Zelf geloof ik niet in stigmata, onderzoek naar het verschijnsel fantoompijn leert dat dat de mens zichzelf middels het voorstellingsvermogen zichzelf tot voorstelling maakt, al dan niet met stigmata. Je info oogt accuraat (= stemt overeen met wat ik weet van wat jij schrijft over F. van Assisi en de 300+ stigmatici). Hoe verklaar jij de onderstaande verschijnselen die bij stigmatici optreden, als jij – wat betreft hun wonden – het op een ‘fantoompijn’-verschijnsel houdt? dat gestigmatiseerden het leven van Christus op aarde meebeleven van zodra zij de stigmata hebben ontvangen. De momenten waarin zij de dingen ongewild meemaken dringen zich op; men kan ze niet bewust zelf oproepen. De oorspronkelijke talen kan men ook verstaan. dat zij ziek worden van de geur van alcohol, en dat al vanaf vele meters afstand. dat zij geen fysiek voedsel en/of vocht kunnen verdragen (zie hiervoor ook de geschiedenis van Anna Katharina Emmerick) dat zij vaak kunnen ruiken wat iemand recentelijk heeft gegeten/gedronken. dat zij elke vrijdag weer het passieverhaal meebeleven. Dit is zeker geen zegen, want het lijden moet echt zwaar geweest zijn, en niet om aan te zien. Zij komen er niet onderuit om daar elke keer weer ‘bij’ te zijn. dat de stigmata – ik meen elke vrijdag, maar zeker 1 x in de week – bloeden, zonder dat de wonden gaan etteren doch heviger op goede vrijdag. … (de rest moet ik opzoeken). 53 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 45 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 45 minuten geleden 2 minuten geleden zei IKBENANDERS: Je info oogt accuraat (= stemt overeen met wat ik weet van wat jij schrijft over F. van Assisi en de 300+ stigmatici). Hoe verklaar jij de onderstaande verschijnselen die bij stigmatici optreden, als jij – wat betreft hun wonden – het op een ‘fantoompijn’-verschijnsel houdt? dat gestigmatiseerden het leven van Christus op aarde meebeleven van zodra zij de stigmata hebben ontvangen. De momenten waarin zij de dingen ongewild meemaken dringen zich op; men kan ze niet bewust zelf oproepen. De oorspronkelijke talen kan men ook verstaan. dat zij ziek worden van de geur van alcohol, en dat al vanaf vele meters afstand. dat zij geen fysiek voedsel en/of vocht kunnen verdragen (zie hiervoor ook de geschiedenis van Anna Katharina Emmerick) dat zij vaak kunnen ruiken wat iemand recentelijk heeft gegeten/gedronken. dat zij elke vrijdag weer het passieverhaal meebeleven. Dit is zeker geen zegen, want het lijden moet echt zwaar geweest zijn, en niet om aan te zien. Zij komen er niet onderuit om daar elke keer weer ‘bij’ te zijn. dat de stigmata – ik meen elke vrijdag, maar zeker 1 x in de week – bloeden, zonder dat de wonden gaan etteren doch heviger op goede vrijdag. … (de rest moet ik opzoeken). Ik ben van mening dat de natuurlijke mens een geïnternaliseerd zelfbeeld heeft wat gelieerd is aan de uiterlijke toestand. Als iemand bijvoorbeeld een been verliest dan voelt het in het geïnternaliseerd zelfbeeld alsof dat been er nog is, en het niet-bestaande been kan jeuk of pijn hebben. Wellicht is de heilige Franciscus van Assisi iemand bij wie het geïnternaliseerd zelfbeeld zelfs uiterlijke vormen in de vorm van stigmata heeft aangenomen? Ook hun ingebeelde lijden is dan echt, het kan ernstige vormen aannemen. Want wat ik wel geloof is dat er mensen zijn met stigmata. En dat dit voortkomt uit mentaal geloof en vereenzelviging met het lichaam. De (smalle) weg welke Christus heeft uitgezet is er juist een van onthechting aan het geïnternaliseerde zelfbeeld! Dat zou de heilige Franciscus van Assisi tot een bredewegger maken. Als voormalig katholiek kan ik echter mij achter geen enkele vorm van bijgeloof scharen. Met het katholieke geloof heb ik ook bijgeloof afgezworen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 37 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 37 minuten geleden (bewerkt) Ik ga liever OT helemaal nog een keer herlezen en misschien NT, lezen kost moeite. 24 minuten geleden bewerkt door leren_schoen Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten