Spring naar bijdragen

Evangelie van Judas opgedoken


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 182
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 15:04:59 schreef anastasia het volgende:

Judas rol in dit geheel was een zware. Ik denk dat je het in een moderne versie terugziet in de film JEsus Christ Superstar.

In de film/musical laten ze zien hoeveel Judas eigenlijk van Jezus hield/kon gehouden hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het verloren gewaande evangelie van Judas blijkt in het bezit te zijn van een Zwitserse stichting. In dat omstreden evangelie komt Judas niet als verrader naar voren, zoals in de bijbelse evangeliën, maar als held. De kerk is fel tegen die ,,ketterse versie'' van het evangelie. Judas' evangelie werd ongeveer vijftig jaar geleden gevonden in Egypte. Sindsdien ligt het in een Amerikaanse bankkluis. Eind jaren negentig heeft een Zwitserse het controversiële boek gekocht en meteen ondergebracht in de Maeceneas Stichting. Judas' evangelie draait om de innerlijke kennis die de mens verenigt met God. De kerk is zwaar gekant tegen zulke ,,gnostische'' teksten. (KTN)

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GN4DKV5Q

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 13:03:27 schreef Brains het volgende:

Heb het gelezen ja, was best een eye-opener dat veel evangelien niet door de naamgever zijn geschreven. Tssk tssk.

zal ik je nog een paar geheimpjes vertellen. De laatste drie brieven van Paulus zijn waarschijnlijk ook niet door Paulus geschreven. En het evangelie van Johannes is door iemand anders geschreven dan Openbaringen.

't was in die tijd overigens gebruikelijk om boeken te schrijven op naam van bekende personen. Bij een aantal boeken vond men de inhoud zo belangrijk dat men de twijfels over de herkomst maar opzij heeft gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:37:03 schreef Marcoooooo het volgende:

[...]

zal ik je nog een paar geheimpjes vertellen. De laatste drie brieven van Paulus zijn waarschijnlijk ook niet door Paulus geschreven. En het evangelie van Johannes is door iemand anders geschreven dan Openbaringen.

verbaasd.gif Heeft Openbaringen het evangelie van Johannes geschreven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En "het evangelie van Johannes" is door iemand anders geschreven dan "Openbaringen".

Zo tevreden Oikie?

Mar Marco heeft wel gelijk. Het was in die tijd een stijlvorm. Veel gelovigen schreven evangeliën of stichtelijke brieven onder de naam van een van de discipelen en apostelen.

Ook de stijvorm van een gesprek was zeer gangbaar.

De meest op elkaar lijkende verhalen die ook nog eens benadrukten dat Jezus de Messias was zijn opgenomen in het NT. Een geschrift dat wellicht redelijk authentiek was, maar alleen citaten gaf en zich niet uitliet over de status van Jezus werd afgekeurd.

Sommige van die geschriften werden nog wel gelezen, maar later toen de kerk nog meer formaliseerde werden ze in de ban gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ER zijn meer honden die fikkie heten.

Er werd veel geschreven alsof het uit de mond van een discipel kwam.

Als je een theologische verhandeling schreef in die tijd, dan schreef je b.v. het evangelie van Lucas. Iemand anders die ook wat te melden had schreef eenzelfde evangelie.

Ook de dialoog vorm, waarbij men begon met de aanhef "Ik ......

(naam v.d. discipel) schrijf hier wat de heer tot mij sprak op dat en dat moment in aanwezigheid van...

Dan volgt het theologische verhaal, vaak in dialoogvorm.

Ook het eindigen met "Ik ........ heb dit verhaal getrouw de waarheid van de Heer opgeschreven etrc. etc..

Openbaringen kan dus uit naam van Johannes zijn geschreven door iemand anders. Hetzelfde geldt voor hetr evangelie.

Ook mogelijk is dat twee personen met de naam Johannes het geschreven hebben. Waarschijnlijker is de eerste optie.

Ik heb me altijd verbaasd over het mystieke Openbaringen. Het houdt zich bezig met visioenen over de toekomst, terwijl Jezus nu juist zijn leerlingen maande zich bezig te houden met het hier en nu.

Openbaringen past qua taal en sfeer gebruik ook prima in de gnostische traditie waar dit soort visoen verhalen meer voorkomen, met hetzelfde beeldende taalgebruik vol symbolen (met vaste betekenissen, goed bekend in die tijd bij "ingewijden"

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

De persoon boeddha heeft wel degelijk bestaan hoor = prins Siddartha, zie http://www.sleuteltotinzicht.nl/div050.htm voor wat verhaaltjes.

Overigens is het wel bekend dat er veel overeenkomsten zijn tussen de oudere verhalen van de egyptische Horus, Osirus, Krischna en Boeddha en Jezus. Boek speciaal over dit onderwerp: http://www.truthbeknown.com/sunsofgod.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

lees dit boek: Bewijs genoeg . dit boek gaat over de geloofwardigheid van jezus en het nieuwe testament. van bijv wanner geschreven door wie en hoe betrouwbaar en waarom de 4 en niet thomas evangelie.

dit boek is heel interesant. er staan heel veel feiten in over geschiedenis dekundigen, archelogen, geschroftkundigen en alerlei andere wetenschappers.

het isbn: 90-6067-858-3 . het het bewijs genoeg?

dit boek heeft echt mijn geloof in dat de bijbel waar is gesterkt. ik geloofde al dat god ervoor gezorgd heeft dat de bijbel klopt en dat er bijna geen teksten afwezig zijn of verzonnen zijn. ze zeggen dat de bijbel 99.95% betrouwbaar is.

succes met lezen widegrin.gif

greetz johan

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid