Spring naar bijdragen

Evangelie van Judas opgedoken


Aanbevolen berichten

Vandaag op de voorpagina van het Parool:

AMSTERDAM - Ruim 1800 jaar nadat het vanwege zijn 'godslasterlijke' inhoud door de kerk in de ban werd gedaan, wordt het Evangelie van Judas weer openbaar gemaakt. Een Zwitserse stichting heeft een kopie van het verboden evangelie ontdekt en werkt momenteel aan een vertaling.

Het Parool publiceert zaterdag als eerste fragmenten uit het evangelie, dat bestaat uit een dialoog tussen Judas Iscariot en Jezus. Volgens Mario Roberty, de voorzitter van de Zwitserse Maecenas Stichting die de stukken in bezit heeft, betreft het één van de oudste christelijke documenten die tot dusver ontdekt zijn. Hij noemt de inhoud van het evangelie, waarin Judas als een held in plaats van een verrader wordt afgeschilderd, 'explosief'.

Roberty kan geen uitsluitsel geven over de herkomst van het manuscript, dat is geschreven in het Koptisch. Vermoedelijk zijn de stukken al in de jaren vijftig of zestig van de vorige eeuw ontdekt in Egypte en het land uitgesmokkeld. ''Maar de prijs was veel te hoog en bovendien wist aanvankelijk niemand dat het om het Evangelie van Judas ging.''

Twintig jaar lag het manuscript in een Amerikaanse bankkluis. Roberty: ''Het zag er verschrikkelijk uit toen wij het in handen kregen. Vellen zaten aan elkaar geplakt of waren uiteengevallen. Een team van wetenschappers is nu bezig om al die stukjes weer bij elkaar te passen.''

Wetenschappers zijn zeer enthousiast over de ontdekking. De Amerikaanse koptoloog Stephen Emmel spreekt van 'een zeer uitzonderlijke vondst', die veel stof zal doen opwaaien. ''In historisch opzicht is deze vondst van evenveel belang als de Nag Hammadi-geschriften die een halve eeuw geleden werden ontdekt. Alles wijst erop dat het gaat om het evangelie waarnaar de kerkvader Irenaeus in de tweede eeuw na Christus verwees.''

Ook de Nederlandse emeritus hoogleraar Gilles Quispel, die in de jaren vijftig het Thomas-evangelie ontdekte, noemt de ontdekking van groot historisch belang. ''Voor wetenschappers zijn alle evangeliën gelijk.''

http://www.parool.nl/nieuws/2005/MRT/26/p1.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 182
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Op de radio zeiden ze dat Judas uit dat evangelie als een held naar voren komt, niet als de verrader die christenen van hem hebben gemaakt.

Nou moet ik zeggen dat naar mijn indruk Judas altijd veel tekort is gedaan door het christendom. Hij was toch maar dapper genoeg om de opdracht van Jezus om hem te 'verraden' uit te voeren. - Twijfelaar

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het Parool, echte tekstfragmenten staan er nog niet in. Maar het feit dat het door de kerk in de ban is gedaan maakt het wel interessant (waarom deden ze dat?)

Uit de teksten zou blijken dat de schrijver gnosticus was.

Ben wel benieuwd of er melding gemaakt wordt van een wederopstanding of van wonderen die door Jezus zouden zijn verricht. Ik vermoed van niet, net zoals er ook geen wonderen in het Thomasevangelie staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit het dagblad Trouw: LEES DIT

Quote:
Wat staat erin?

# Koptoloog Rodolpho Kasser van de universiteit van Genève presenteerde in 2004 ’enkele feiten’.
Uit de samenvatting die hij daarbij uitreikte: Het aangetaste document – in leer gebonden, 62 bladzijden – is 4de- of 5de-eeuws, en afkomstig uit Muhazafat Al Minya in MiddenEgypte.
De taal is Koptisch, de inheemse taal van christelijke Egyptenaren, preciezer: Sahidisch, het dialect dat ook bekend is van de Nag Hammadicodices. Deze tekst is waarschijnlijk een vertaling uit het Grieks. De codex bestaat uit drie delen:

# Brief van Petrus aan Philippus (een afwijkende versie is bekend uit de Nag Hammadicollectie).

# Eerste Openbaring van Jacobus (ook bekend uit Nag Hammadi).

# Evangelie van Judas (totnogtoe onbekend). Twee derde van de aangetaste codex is leesbaar. Kasser werkt aan de wetenschappelijke uitgave die nog dit jaar moet verschijnen. Het manuscript is in bezit van een in Bazel gevestigde stichting. Hoeveel die ervoor betaald heeft (vraagprijs was volgens Het Parool drie miljoen dollar), is onbekend. De anonieme stichting wil de codex op termijn aan een betrouwbare Egyptische instelling schenken

Hoezo geen nep?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, geen nep... De enige conclusie die ik kan trekken is dat er een gebrek aan bewijs is dat het werkelijk van Judas afkomstig is.

Ook van het NT hebben we practisch geen orgineel spul, maar een deel van de teksten (incl. de evangelies) zijn ouder dan deze en ouder dan Constantijn (dat laatste om die onzin te ontkrachten dat Constantijn het evangelie verzonnen zou hebben. knipoog_dicht.gif ).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 26 maart 2005 14:15:36 schreef Gorthaur het volgende:

Ach, geen nep... De enige conclusie die ik kan trekken is dat er een gebrek aan bewijs is dat het werkelijk van Judas afkomstig is.

Ach, dat geldt voor alle evangelien. Men weet eigenlijk niet wie ze heeft geschreven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is waarschijnlijk niet geschreven door judas, maar het is waarschijnlijk wel een weergave van de tekst die een rol heeft gespeeld in het vroege christendom.

Het bestaan van de tekst was namelijk wel bekend, alleen niet dat er nog een overblijfsel van was.

waarom in de ban gedaan door kerk, juist vanwege de rol van Judas, en het gnostieke aspect van de tekst.

Ik snap overigens niet waarom gnostici Judas vereren, weet iemand dat wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weten we wel zeker of er überhaupt iets opgeschrevenis door de apostelen zelf? Er bestaan geen geschriften uit de tijd direct na Jezus dood die als evangelien kunnen worden beshouwd. Het zijn allemaal latere geschriften.

Het christelijk geloof is ontstaan in de loop van de tijd. Jezus zelf heeft ook niets opgeschreven. Wat zou nu duidelijker geweest zijn dan god die zijn zoon zond en die (gelijk de 10 geboden) vanuit zijn goede band en directe begrip het voor ons zou hebbenopgeschreven. Jezus had daar geen behoeft aan. Het is de mens die zekerheid wil. Zo moet het. Het is de mens die eenvormigheid binnen de groep wil. Zo moeten we denken, zo moeten we zijn, dan zijn we goed.

Het was juist Jezus die tegen dit soort praktijken was. Je kunt veel van de gnostiek zeggen, maar de weg naar binnen het kennen van jezelf is daar belangrijker dan regels volgen en vorm van geloof.

Hier was juist de georganiseerde kerk goed in.

Zoals een verhaal opgeschreven naar Jezus vertelling verhaalt van het feit dat een afgedwaald schaap (een individu) belangrijker is dan de kudde. De herder laat de kudde in de steek voor het buitenbeentje, de afgedwaalde, de nieuwsgierige.

Ik ben heel benieuwd wat het gnostische geschrift aan beeld oproept. Het is jammer dat de RK kerk zo'n censuur heeft toegepast en niet wil zeggen of ze zelf in de bibliotheek van het vaticaan nog deze geschriften (of kopiën ervan) heeft.

Ook sta ik op het standpunt dat we dit geschrift niet moeten gaan beoordelen van de bijbel is echt en waar en dit dus niet. De bijbel waar het om het NT gaat is samengesteld uit soortgelijke geschriften die de zegen van de kerk wel kregen. Hun oorspronkelijkheid is aan evenveel twijfel onderhevig als dit geschrift.

Verering van JUDAS???? Welnee, eer en respect dat wel. Judas was instrumenteel in het wordings proces van Jezus leringen tot zelfstandige religie. Zonder een Jezus aan het kruis en opstandigsverhaal was er geen christendom geweest.

Judas rol in dit geheel was een zware. Ik denk dat je het in een moderne versie terugziet in de film JEsus Christ Superstar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

cooooooooolllllllllll!!!!!!!!!!!!

ik hoorde het al op de radio, ik zoeken naar Parool, maar die verkopen ze nergens in rotterdan ..boosrood.gif

grmbl..ik gga wel op de site kijken. dit is echt boeiend. is er al wat bekend over de inhoud van het evangelie? is het vergelijkbaar met de nag hammadi manuscripten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 14:27:56 schreef The Black Mathematician het volgende:

Constantijn was geloof ik ook ongeletterd.

Dat zou me opzich wel verbazen. Ook omdat hij uit de keizerlijke hoek komt zou ik wel verwachen dat de man een hoop onderwijs gekregen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:34:45 schreef onemangang het volgende:

Vandaag op de voorpagina van het Parool:

AMSTERDAM - Ruim 1800 jaar nadat het vanwege zijn 'godslasterlijke' inhoud door de kerk in de ban werd gedaan, wordt het Evangelie van Judas weer openbaar gemaakt. Een Zwitserse stichting heeft een kopie van het verboden evangelie ontdekt en werkt momenteel aan een vertaling.

Waar is het origineel dan? Ik ben overigens ook benieuwd wat er allemaal in staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ben wel benieuwd of er melding gemaakt wordt van een wederopstanding of van wonderen die door Jezus zouden zijn verricht. Ik vermoed van niet, net zoals er ook geen wonderen in het Thomasevangelie staan.

Omdat hier misschien net als bij het Thomasevangelie alleen maar uitspraken van Jezus in staan? Dat is nog niet bekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

lijkt me echt cool als het een beetje richting thomas gaat enzo..

ik las laatst ergens sdat er trouwens in nag hammadi een tweede bundel geschriften was gevonden een tijdje geleden...niet heel lang geleden. daarin zouden oude rituelen en gezangen staan. weet iemand hier meer van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 20:47:29 schreef Marillion het volgende:

[...]

Waar is het origineel dan? Ik ben overigens ook benieuwd wat er allemaal in staat.

Die is of vernietigt rond het jaar 200 door de kerkvader Irenaeus of ergens diep weggeborgen in het vaticaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

LaRosa, dat is niet waar. Pas vanaf keizer Constantijn in de 4e eeuw.

Het enige waar ze daarvoor eventueel macht over hadden was een beperkt georganiseerde kerk. Het Thomas evangelie is een goed voorbeeld in deze context, hoewel niet behorend tot de canon is het tot ver in de middeleeuwen door vele christenen gewoon gelezen en gebruikt.

Dat is in dit geval wellicht anders omdat het in gaat tegen veel christelijke tradities, waardoor ook christenen buiten de kerk er weinig behoefte aan hadden.

Het is eerder weg geraakt doordat een kleine groep het aanvaarde, dan dat de kerk het verwierp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid