Figulus 148 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 18 minuten geleden zei sjako: Dat heb ik je al beantwoord: de Getuigen werden zelf ook vervolgd. Het waren geen vrienden van de Nazi’s. Die christenen werden NIET vervolgd. Hoe zou dat komen denk je zelf? Sterker nog, Hitler was lid van de RKK . Blijkbaar hebben zij Hitler geen haar in de weg gezeten. JG’s waren niet in de gelegenheid om joden een onderduikadres te geven omdat ze zelf vervolgd werden. Een aantal jaar geleden was er een tijdens de dodenherdenking een toespraak van een zoon van een Getuige die in het concentratiekamp had gezeten. Hij was nog geen Getuige toen hij de vader in het concentratiekamp zat, maar door hun gedrag is hij later Getuige geworden. Helaas was de vader net overleden voor de toespraak, vandaar dat de zoon het had overgenomen. Mag je zelf aanspraak maken op de moed en medemenselijkheid van anderen, als je niet bereid bent datzelfde op te brengen voor mensen buiten je groep? Ik bedoel het is toch pijnlijk dubbel: zelf hulp verwachten in tijden van vervolging, maar geen structurele of actieve hulp verlenen aan anderen die vervolgd worden, zoals Joden tijdens de Holocaust. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.668 Geplaatst 40 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 40 minuten geleden 11 uur geleden zei Figulus: Anne Frank wel eens gelezen? Joden genoeg die betrokken zijn geweest bij het regelen van onderduikadressen. Hitler kon religie gedogen zolang die loyaal was en het regime niet bekritiseerde. Maar echte morele standvastigheid vanuit geloof zag hij als een bedreiging voor zijn machtsstructuur. Verhoudingsgewijs zijn er meer christenen geweest die wél onderduikers hielpen of Joden redden (volgens de statistieken van Yad Vashem). Onder de mensen die hielpen, waren christenen sterk vertegenwoordigd, in tegenstelling tot de JG. Die christenen liepen net zo veel gevaar. Daarom stel ik: Morele moed binnen het christendom leidde vaker tot het redden van Joden dan bij Jehovah’s Getuigen, die om principiële redenen afstand hielden van dat soort betrokkenheid. Dat eerste wist ik niet, dus waarvan akte. Zelf geloof ik ook niet dat je als christen politiek neutraal hoeft te zijn, omdat je politiek en samenleving niet zo gemakkelijk van elkaar kunt scheiden en je soms redelijkerwijs ook je plichten hebt jegens de overheid. Zo zijn er ook genoeg goede christenen die in de krijgsmacht onschatbare diensten verrichten, of die in de politiek een positieve, soms ook verzachtende invloed uitoefenen op de macht. Maar het blijft moeilijk te oordelen over in hoeverre mensen wel of niet onderduikadressen hadden kunnen en moeten regelen. Mogelijk gebeurde heel veel ook in het verborgene; nu nog hoor je van oude mensen waar we nu pas van te horen krijgen wat ze gedaan hebben. Ik weet ook niet of het WTG het laten onderduiken van joden destijds daadwerkelijk verbood of niet. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 148 Geplaatst 30 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 30 minuten geleden 6 minuten geleden zei Robert Frans: Maar het blijft moeilijk te oordelen over in hoeverre mensen wel of niet onderduikadressen hadden kunnen en moeten regelen. Mogelijk gebeurde heel veel ook in het verborgene; nu nog hoor je van oude mensen waar we nu pas van te horen krijgen wat ze gedaan hebben. Ik weet ook niet of het WTG het laten onderduiken van joden destijds daadwerkelijk verbood of niet. Het Wachttorengenootschap verbood niet expliciet het helpen van Joden tijdens de Holocaust, maar het moedigde het ook nergens aan, terwijl er vanuit andere christelijke groeperingen wel een oproep werd gedaan om actief hulp te verlenen (Bonhoeffer is er om geëxecuteerd). Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten