Spring naar bijdragen

Verantwoordelijkheid?

Aanbevolen berichten

21 uur geleden zei Figulus:

We importeren wel ideologische spanningen die uitmonden in geweld en maatschappelijke verdeeldheid. Niet elke migrant is een dreiging, maar we kunnen ons niet langer veroorloven om naïef te zijn over de gevolgen van ongecontroleerde instroom. Er is sprake van een asymmetrische strijd, waarbij sommige extremistische groepen het Westen als vijand zien, ook al is er geen formele oorlog. De intolerantie van de islam moet niet bestreden worden met tolerantie, tenzij je je eigen vrijheid wil ondermijnen. Dat is de paradox waarin het Westen zich nu bevindt.

Je ziet toch hoe dat gaat in de natuur; de exoten verspreiden zich razendsnel en de agressiefste wint. Denk aan de Amerikaanse rivierkreeft, de Japanse duizendknoop, de grote waternavel of de rosse stekelstaart. De agressiefste, best aangepaste of snelst voortplantende soort neemt de ruimte over, tenzij er gecontroleerd wordt. En mijn ervaring is dat controle ondoenlijk is, gezien het kanaal vol exoten ondanks de inspanningen van het gemeentelijke waterbeheer. Het laat enkel zien hoe moeilijk het is om, eenmaal toegelaten, een invasie nog terug te dringen. Dit principe geldt niet alleen in het waterbeheer, maar ook in demografisch en cultureel opzicht.

Dat "importeren" de afgelopen decennia is echter de oorlogen te wijten. 

Vrede bewaren lukt dikwijls beter door geen "vrede" elders te beloven. We/Europa hebben hier genoeg werk en staan achter op onze concurrenten. 

Met concurrenten meelopen is in ons nadeel, de toekomst zal scherp oordelen. Beter bereiden wij ons voor op een wereld waar een nieuwe wereldmacht de circulatie bepaalt terwijl we zo zelfvoorzienend mogelijk worden. 

Beeld je maar eens in als China Taiwan inpalmt tegen 2027. Als er geen computerchips meer geleverd worden zal dat een ander sneeuwbaleffect dan olie geven. Ik stel mij dan de vraag: kunnen wij die niet zelf maken? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat "importeren" de afgelopen decennia is echter de oorlogen te wijten. 

Vrede bewaren lukt dikwijls beter door geen "vrede" elders te beloven. We/Europa hebben hier genoeg werk en staan achter op onze concurrenten. 

Met concurrenten meelopen is in ons nadeel, de toekomst zal scherp oordelen. Beter bereiden wij ons voor op een wereld waar een nieuwe wereldmacht de circulatie bepaalt terwijl we zo zelfvoorzienend mogelijk worden. 

Beeld je maar eens in als China Taiwan inpalmt tegen 2027. Als er geen computerchips meer geleverd worden zal dat een ander sneeuwbaleffect dan olie geven. Ik stel mij dan de vraag: kunnen wij die niet zelf maken? 

Het is allemaal oorlog, alleen is die oorlog niet altijd zichtbaar als tanks en raketten. Het speelt zich net zo goed af in handelsroutes, informatiestromen, diplomatie, en afhankelijkheidsstructuren.

Wat betreft die chips: waarom denk je dat Europa zo een verschrikkelijk groot belang bij Oekraine heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Figulus:

Het is allemaal oorlog, alleen is die oorlog niet altijd zichtbaar als tanks en raketten. Het speelt zich net zo goed af in handelsroutes, informatiestromen, diplomatie, en afhankelijkheidsstructuren.

Wat betreft die chips: waarom denk je dat Europa zo een verschrikkelijk groot belang bij Oekraine heeft?

Goh Oekraïne is vooral graan en uranium. Taiwan domineert in computerchips. 

Het is inderdaad altijd oorlog, maar ik bepleit toch neutraliteit en ons te focussen op eigen landen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Fundamenteel:

Goh Oekraïne is vooral graan en uranium. Taiwan domineert in computerchips. 

Het is inderdaad altijd oorlog, maar ik bepleit toch neutraliteit en ons te focussen op eigen landen. 

Er zijn inmiddels teveel mensen over de grens die niet akkoord gaan met andermans neutraliteit. En hoewel Oekraïne zelf geen chips produceert, levert het kritieke grondstoffen voor de wereldwijde halfgeleiderindustrie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zucht... 

De topic start:

Op 15-6-2025 om 12:51 zei Monachos:

Als wij mensen iemand anders nodig hebben om voor onze zonden te sterven, in hoeverre zijn we dan zelf nog verantwoordelijk voor onze daden?

Waarom gaat het nu dan (weer) compleet off topic? 

@sjako vriendelijk verzoek om dit topic te sluiten; het gaat inmiddels over van alles behalve over waar het topic voor bedoeld was.

Link naar bericht
Deel via andere websites