milou.christen 3 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst Op 14-2-2025 om 22:06 zei Monachos: Ben je echt een minderjarig meisje dat op een vaag forum om meningen van vreemden vraagt of iemand die alleen die suggestie wil wekken? Voor de vaste klanten: bij mij gaat weer het Flieko alarm af maar ik kan er uiteraard naast zitten 😄 waarom zou ik willen dat mensen dat denken terwijl dat niet zo is? en sorry maar wie is flieko? Op 14-2-2025 om 10:49 zei Petra.: Waarom denken je ouders dat het geloof niet goed voor je is? Zouden ze een ander geloof wel goed vinden of geen enkel? ze zouden geen geloof goed vinden omdat je dan 'volgens regels leeft' en zij willen vrijheid voor mij Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 817 Geplaatst Rapport Share Geplaatst 37 minuten geleden zei milou.christen: waarom zou ik willen dat mensen dat denken terwijl dat niet zo is? en sorry maar wie is flieko? Flieko is een voormalige troll op dit forum. Een deelnemer in de ban van het boze. Verder niet belangrijk om te bespreken. Citaat ze zouden geen geloof goed vinden omdat je dan 'volgens regels leeft' en zij willen vrijheid voor mij Het geloof in Jezus biedt de ultieme vrijheid. Het is het eigen ego wat gebondenheid verstrekt, Jezus verlost je daar van. milou.christen reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aristarkos 196 Geplaatst Rapport Share Geplaatst 45 minuten geleden zei milou.christen: ze zouden geen geloof goed vinden omdat je dan 'volgens regels leeft' en zij willen vrijheid voor mij Echt geloof beleef je in volledige vrijheid. Zodra je word verteld wat je moet geloven ben je het slachtoffer van een totalitair regime dat zich vermomt als een religieuze groep. Aristarkos Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
milou.christen 3 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst 6 minuten geleden zei Aristarkos: Echt geloof beleef je in volledige vrijheid. Zodra je word verteld wat je moet geloven ben je het slachtoffer van een totalitair regime dat zich vermomt als een religieuze groep. Aristarkos ik weet het maar dit is wat mijn ouders denken Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 518 Geplaatst Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden zei milou.christen: waarom zou ik willen dat mensen dat denken terwijl dat niet zo is? en sorry maar wie is flieko? Okee 'Milou', je bent naar eigen zeggen sinds twee jaar 'gelovig'. Wat houdt dat voor jou in? En je wil 'gewoon dingen doen voor het christendom'. Noem eens wat? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
milou.christen 3 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst 14 minuten geleden zei Monachos: Okee 'Milou', je bent naar eigen zeggen sinds twee jaar 'gelovig'. Wat houdt dat voor jou in? En je wil 'gewoon dingen doen voor het christendom'. Noem eens wat? ja milou ja. gelovig betekent voor mij dat ik in jezus christus geloof. zoals meer naar de kerk gaan, meer bidden, bijbel lezen Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 518 Geplaatst Rapport Share Geplaatst Zojuist zei milou.christen: ja milou ja. gelovig betekent voor mij dat ik in jezus christus geloof. zoals meer naar de kerk gaan, meer bidden, bijbel lezen Welke kerk? Wat valt er in 'de kerk' te doen? Bidden kan altijd en overal. Bijbel lezen kan ook online. Dit is een website waar je meerdere vertalingen naast elkaar kunt lezen: klik. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Petra. 717 Geplaatst Rapport Share Geplaatst (bewerkt) 13 uur geleden zei milou.christen: Op 14-2-2025 om 09:49 zei Petra.: Waarom denken je ouders dat het geloof niet goed voor je is? Zouden ze een ander geloof wel goed vinden of geen enkel? ze zouden geen geloof goed vinden omdat je dan 'volgens regels leeft' en zij willen vrijheid voor mij Dat is toch best begrijpelijk. Alleen maar te prijzen dat je ouders jou alle vrijheid gunnen. Het ligt er heel erg aan welk kerkgenootschap je kiest. Er zijn kerken waar je belemmerd wordt in wat je wel of niet mag omdat je vrouw bent. Of stel je komt erachter dat je op vrouwen valt, dan zijn er kerken die dat afkeuren. Maar er zijn ook kerken die speciale diensten hebben om homohuwelijken te vieren. Je kunt je ouders uitleggen dat er ook hele vrije kerken zijn. De Remonstranten bijvoorbeeld. Zie de volgende link: https://www.remonstranten.nl/wat-geloven-wij/ bewerkt door Petra. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Petra. 717 Geplaatst Rapport Share Geplaatst (bewerkt) 12 uur geleden zei milou.christen: 13 uur geleden zei Aristarkos: Echt geloof beleef je in volledige vrijheid. Zodra je word verteld wat je moet geloven ben je het slachtoffer van een totalitair regime dat zich vermomt als een religieuze groep. ik weet het maar dit is wat mijn ouders denken Oh ja weet je dat? Er vallen dan namelijk al een hoop kerkgemeenschappen af. Er zijn kerken waar je de Apostolische Geloofsbelijdenis (of de kern ervan) moet onderschrijven om als volwaardig lid te worden beschouwd. Die vertellen je dus wat je moet geloven. Bv. De Katholieke Kerk. (Om katholiek te zijn, moet je de kern van deze geloofsbelijdenis accepteren). En de Protestantse Kerken (PKN, Gereformeerd, Lutheraans, etc.) (De Apostolische Geloofsbelijdenis wordt als fundamenteel beschouwd). De Anglicaanse Kerk, De Oud-Katholieke en Orthodoxe Kerken. Kerken die dat niet hebben zijn bv. Evangelische en Pinksterkerken (Vaak ligt de nadruk op een persoonlijke relatie met Jezus in plaats van een vaste geloofsbelijdenis). En de Vrijzinnige Protestantse Kerken, zoals sommige gemeenten binnen de PKN, en de Remonstranten. (Hier wordt geloof meer als een persoonlijke zoektocht gezien). Bij de Doopsgezinde Gemeenten (Mennonieten) is geloven in Christus is belangrijker dan het aannemen van een vaste geloofsbelijdenis. Men legt nadruk op vrijheid van geloof en geweten. Quakers is een Religieus Genootschap der Vrienden. (Quakers hebben geen vaste geloofsbelijdenissen. Geloof wordt als een innerlijke ervaring gezien, niet als iets dat je moet ondertekenen). Unitarisme en Universeel Unitarisme zijn liberale christelijke stromingen waarin vrij denken en individuele interpretatie centraal staan. Ze aanvaarden geen vaste geloofsbelijdenissen. bewerkt door Petra. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 817 Geplaatst Rapport Share Geplaatst Hallo Milou Naast wat Petra aangeeft is er nog een belangrijke kwestie. Veel kerken hebben dogma's, zo is er het dogma dat God uit 3 personen bestaat. (Een dogma is een leerstelling die door een kerk als onbetwistbaar wordt beschouwd. ) Maar het kan niet zo zijn dat de kerk (welke kerk dan ook) gaat beslissen over God. Dit dogma van de 3 personen, daar is geen Bijbelse grondslag voor, integendeel. Jezus Christus is het centrale punt in de Bijbel die -zoals Paulus heeft geschreven- in jou kan wonen. Maar dan is het wel van belang om die inwoning te eerbiedigen en niet te belasten met allerlei dogma's. Die inwoning is een persoonlijke kwestie. Zonder Jezus wordt het niks. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.660 Geplaatst Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden zei Petra.: Oh ja weet je dat? Er vallen dan namelijk al een hoop kerkgemeenschappen af. Er zijn kerken waar je de Apostolische Geloofsbelijdenis (of de kern ervan) moet onderschrijven om als volwaardig lid te worden beschouwd. Die vertellen je dus wat je moet geloven. Bv. De Katholieke Kerk. (Om katholiek te zijn, moet je de kern van deze geloofsbelijdenis accepteren). En de Protestantse Kerken (PKN, Gereformeerd, Lutheraans, etc.) (De Apostolische Geloofsbelijdenis wordt als fundamenteel beschouwd). De Anglicaanse Kerk, De Oud-Katholieke en Orthodoxe Kerken. Kerken die dat niet hebben zijn bv. Evangelische en Pinksterkerken (Vaak ligt de nadruk op een persoonlijke relatie met Jezus in plaats van een vaste geloofsbelijdenis). En de Vrijzinnige Protestantse Kerken, zoals sommige gemeenten binnen de PKN, en de Remonstranten. (Hier wordt geloof meer als een persoonlijke zoektocht gezien). Bij de Doopsgezinde Gemeenten (Mennonieten) is geloven in Christus is belangrijker dan het aannemen van een vaste geloofsbelijdenis. Men legt nadruk op vrijheid van geloof en geweten. Quakers is een Religieus Genootschap der Vrienden. (Quakers hebben geen vaste geloofsbelijdenissen. Geloof wordt als een innerlijke ervaring gezien, niet als iets dat je moet ondertekenen). Unitarisme en Universeel Unitarisme zijn liberale christelijke stromingen waarin vrij denken en individuele interpretatie centraal staan. Ze aanvaarden geen vaste geloofsbelijdenissen. Houd er alleen wel rekening mee dat je in élke gemeenschap, religieus of niet-religieus, te maken krijgt met omgangsvormen, normen, waarden en geboden. Of het nu een kerk is of een carnavalsvereniging. Alleen legt niet iedereen ze altijd allemaal formeel vast. Evangelische gemeenschappen kennen bijvoorbeeld wel degelijk enige dogma's die de kern van het geloof vormen, en gedragsregels waar je je aan moet houden. Met soms nog een strengere handhaving dan in traditionelere gemeenschappen. En ook in vrijzinnige gemeenschappen kom je vaak toch wel al dan niet ongeschreven kaders en verwachtingen tegen waar je eigen denken wel aan geconformeerd moet blijven. Ook de liturgie is er vaak wel degelijk vrij vaststaand, met een specifieke selectie liederen en muziekstijlen waar men niet van af wenst te wijken. Als een gemeenschap niet zegt 'je moet x doen', maar 'als je echt van God houdt / echt vrij wilt zijn, dan doe je x', dan weet je dat je met een feitelijk net zo absoluut gebod te maken hebt. Je kunt dan beter een gemeenschap hebben die gewoon open en eerlijk aangeeft wat van je verwacht wordt, zonder dit soort tikje manipulatieve truukjes. Ongeschreven regels kunnen zelfs hele vervelende blokkades opwerpen voor nieuwe leden, niet zelden zonder dat de nieuwelingen door hebben waarom ze maar niet weten te integreren. Mensen kunnen daar echt ongelooflijk vervelend in zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 817 Geplaatst Rapport Share Geplaatst (bewerkt) 1 uur geleden zei Robert Frans: Als een gemeenschap niet zegt 'je moet x doen', maar 'als je echt van God houdt / echt vrij wilt zijn, dan doe je x', dan weet je dat je met een feitelijk net zo absoluut gebod te maken hebt. Je kunt dan beter een gemeenschap hebben die gewoon open en eerlijk aangeeft wat van je verwacht wordt, zonder dit soort tikje manipulatieve truukjes. Ongeschreven regels kunnen zelfs hele vervelende blokkades opwerpen voor nieuwe leden, niet zelden zonder dat de nieuwelingen door hebben waarom ze maar niet weten te integreren. Mensen kunnen daar echt ongelooflijk vervelend in zijn. Dat ben ik wel met je eens. Alle geschreven en ongeschreven regels van de katholieke kerk stonden mij dan ook tegen toen ik de katholieke kerk verliet. Ik ga en ging er dan ook van uit dat anno 2025 alle katholieken achter deze regels staan. En het maakt het voor mij ook niet mogelijk om terug te keren naar de katholieke kerk. Daarom sta ik ook achter Petra's reactie: de ene kerk is de andere niet. En Milou kan zichzelf ook in vraag stellen of er überhaupt een instantie gewenst is tussen haar en Jezus. Jezus (als het Woord) is inwonend in de mens. (Immanentie) Alleen moet dat Woord wel 'verstaan' worden (Matt 13:19). Alleen Milou zelf kan dat -eventueel- verstaan. Een goede kerk schenkt Milou de vrijheid om te 'verstaan'. Wat dan een 'goede kerk' is, is geheel aan Milou. bewerkt door Hopper Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
milou.christen 3 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst 11 uur geleden zei Petra.: Dat is toch best begrijpelijk. Alleen maar te prijzen dat je ouders jou alle vrijheid gunnen. Het ligt er heel erg aan welk kerkgenootschap je kiest. Er zijn kerken waar je belemmerd wordt in wat je wel of niet mag omdat je vrouw bent. Of stel je komt erachter dat je op vrouwen valt, dan zijn er kerken die dat afkeuren. Maar er zijn ook kerken die speciale diensten hebben om homohuwelijken te vieren. Je kunt je ouders uitleggen dat er ook hele vrije kerken zijn. De Remonstranten bijvoorbeeld. Zie de volgende link: https://www.remonstranten.nl/wat-geloven-wij/ Ja het is ook heel erg lief en ik snap het maar het is wel lastig. Ik val inderdaad op vrouwen ja haha. 19 uur geleden zei Monachos: Welke kerk? Wat valt er in 'de kerk' te doen? Bidden kan altijd en overal. Bijbel lezen kan ook online. Dit is een website waar je meerdere vertalingen naast elkaar kunt lezen: klik. Naar diensten gaan bikvoorbeeld Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
milou.christen 3 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst 6 uur geleden zei Hopper: Dat ben ik wel met je eens. Alle geschreven en ongeschreven regels van de katholieke kerk stonden mij dan ook tegen toen ik de katholieke kerk verliet. Ik ga en ging er dan ook van uit dat anno 2025 alle katholieken achter deze regels staan. En het maakt het voor mij ook niet mogelijk om terug te keren naar de katholieke kerk. Daarom sta ik ook achter Petra's reactie: de ene kerk is de andere niet. En Milou kan zichzelf ook in vraag stellen of er überhaupt een instantie gewenst is tussen haar en Jezus. Jezus (als het Woord) is inwonend in de mens. (Immanentie) Alleen moet dat Woord wel 'verstaan' worden (Matt 13:19). Alleen Milou zelf kan dat -eventueel- verstaan. Een goede kerk schenkt Milou de vrijheid om te 'verstaan'. Wat dan een 'goede kerk' is, is geheel aan Milou. Dankuwel! Hopper reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst Rapport Share Geplaatst Ik val ook op vrouwen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Petra. 717 Geplaatst 19 uur geleden Rapport Share Geplaatst 19 uur geleden Op 19-2-2025 om 17:12 zei milou.christen: Ja het is ook heel erg lief en ik snap het maar het is wel lastig. Ik val inderdaad op vrouwen ja haha. Naar diensten gaan bikvoorbeeld Wel, dan wordt je keuze al beperkter, aangezien niet alle kerken daar prettig mee omgaan. Hier twee linkjes: Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
milou.christen 3 Geplaatst 8 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 10 uur geleden zei Petra.: Wel, dan wordt je keuze al beperkter, aangezien niet alle kerken daar prettig mee omgaan. Hier twee linkjes: Dankuwel! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten