milou.christen 3 Geplaatst 9 februari Rapport Share Geplaatst 9 februari hallo allemaal, ik ben sinds ongeveer 2 jaar gelovig maar mijn ouders zijn dat niet. ik wil eigenlijk wel graag een bijbel kopen en op zondag naar de kerk en gewoon dingen doen voor het christendom. mijn moeder controleert streng wat ik allemaal koop en als ik een bijbel koop vind ze dat waarschijnlijk onzin. ik wil dit graag allemaal wel doen maar ik weet niet echt hoe. hebben jullie tips of suggesties? groetjes milou. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 1.001 Geplaatst 10 februari Rapport Share Geplaatst 10 februari 8 uur geleden zei milou.christen: hallo allemaal, ik ben sinds ongeveer 2 jaar gelovig maar mijn ouders zijn dat niet. ik wil eigenlijk wel graag een bijbel kopen en op zondag naar de kerk en gewoon dingen doen voor het christendom. mijn moeder controleert streng wat ik allemaal koop en als ik een bijbel koop vind ze dat waarschijnlijk onzin. ik wil dit graag allemaal wel doen maar ik weet niet echt hoe. hebben jullie tips of suggesties? groetjes milou. Hoe oud ben je, daar hangt een een ander wel van af. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Petra. 717 Geplaatst 10 februari Rapport Share Geplaatst 10 februari (bewerkt) 8 uur geleden zei milou.christen: hallo allemaal, ik ben sinds ongeveer 2 jaar gelovig maar mijn ouders zijn dat niet. ik wil eigenlijk wel graag een bijbel kopen en op zondag naar de kerk en gewoon dingen doen voor het christendom. mijn moeder controleert streng wat ik allemaal koop en als ik een bijbel koop vind ze dat waarschijnlijk onzin. ik wil dit graag allemaal wel doen maar ik weet niet echt hoe. hebben jullie tips of suggesties? groetjes milou. Hallo Milou, Je kunt de Bijbel gewoon online lezen hoor. https://www.basisbijbel.nl. Hier een link naar de Basis bijbel. Die is in makkelijk Nederlands. https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/GEN.1/Genesis-1/. Hier de NBV21 Maar idd. is het relevant om te weten hoe oud je bent. Tevens zeg je dat je gelovig bent. Maar wat geloof je dan precies? En op basis waarvan? Waarom kies je niet de Koran? Of misschien heb je wel meer met een breed aanbod aan Goden, zoals in het Hindoeïsme bijvoorbeeld. En misschien blijk je wel meer te hebben met Paganisme. Daarin speelt de natuur een grote rol. Hier een link: https://nl.paganfederation.org/wat-is-paganisme/wat-is-paganisme/ Hier over de Godin: https://zonenmaan.net/pagan-week-de-verering-van-de-godin/ En vergeet ok de Moeder Godin niet. https://nl.wikipedia.org/wiki/Moedergodin. Een Moedergodin of Almoeder is een vrouwelijke God en moederlijk symbool van schepping, creativiteit, geboorte, vruchtbaarheid, seksuele vereniging, verzorging en de levenscyclus. 10 februari bewerkt door Petra. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.021 Geplaatst 10 februari Rapport Share Geplaatst 10 februari 10 uur geleden zei milou.christen: hallo allemaal, ik ben sinds ongeveer 2 jaar gelovig maar mijn ouders zijn dat niet. ik wil eigenlijk wel graag een bijbel kopen en op zondag naar de kerk en gewoon dingen doen voor het christendom. mijn moeder controleert streng wat ik allemaal koop en als ik een bijbel koop vind ze dat waarschijnlijk onzin. ik wil dit graag allemaal wel doen maar ik weet niet echt hoe. hebben jullie tips of suggesties? groetjes milou. Christenen zijn geen people-pleasers. Dus niet wakker liggen van wat je moeder of een ander er van zou denken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Petra. 717 Geplaatst 10 februari Rapport Share Geplaatst 10 februari (bewerkt) 2 uur geleden zei Fundamenteel: Christenen zijn geen people-pleasers. Dus niet wakker liggen van wat je moeder of een ander er van zou denken. Ai ai.. wat een misser! In het Nieuwe Testament Efeziërs 6:1-3 "Kinderen, wees je ouders gehoorzaam in de Heer, want dat is juist. ‘Eer uw vader en moeder’ – dit is het eerste gebod waaraan een belofte is verbonden: ‘opdat het u goed gaat en u lang leeft op aarde.’" Kolossenzen 3:20 "Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de Heer welgevallig." Hier wordt benadrukt dat gehoorzaamheid aan ouders niet alleen goed is, maar ook een manier om God te eren. 10 februari bewerkt door Petra. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.660 Geplaatst 10 februari Rapport Share Geplaatst 10 februari 13 uur geleden zei milou.christen: hallo allemaal, ik ben sinds ongeveer 2 jaar gelovig maar mijn ouders zijn dat niet. ik wil eigenlijk wel graag een bijbel kopen en op zondag naar de kerk en gewoon dingen doen voor het christendom. mijn moeder controleert streng wat ik allemaal koop en als ik een bijbel koop vind ze dat waarschijnlijk onzin. ik wil dit graag allemaal wel doen maar ik weet niet echt hoe. hebben jullie tips of suggesties? groetjes milou. Wat je precies kan doen hangt af van hoe oud je bent. Als je volwassen bent, kun je in principe je eigen keuzes hierin maken en kan je moeder je niet zomaar verbieden je bijvoorbeeld te laten dopen. Maar als je minderjarig bent, dan wordt het inderdaad iets lastiger. Maar niet onoverkomelijk. Echter, hoe oud je ook bent, het is altijd goed om respectvol met je ouders om te gaan en hun zorgen en vragen zo goed mogelijk te begrijpen. En zolang je bij hen in huis woont, heb je je wel redelijkerwijs te schikken naar hun huisregels, ook als je volwassen bent. Het alternatief is dan op jezelf wonen, zodat je alle vrijheid hebt. Dit als basisprincipe. Een aantal hier halen ook enkele Bijbelverzen aan over gehoorzaamheid, maar als je hier rustig en bezonnen mee omgaat, zijn die Bijbelteksten niet echt nodig. Het is allereerst goed je te realiseren dat niet zij veranderd zijn, maar jíj. Jíj hebt een nieuwe levensbeschouwing aangenomen, dat steeds meer jouw manier van leven en denken veranderd. Je ouders willen daar echter niet in meeveranderen, uitgaande van wat je hier schrijft, en dat is net zo goed hun goed recht. Je ouders zijn dus niet vervelender of moeilijker geworden, maar jij bent anders naar dingen gaan kijken, waardoor jij ze misschien zo bent gaan ervaren. Dit is belangrijk om je te realiseren, zodat je sowieso geen oordeel over hen velt. Zij zullen met de beste bedoelingen je hierin een weg willen wijzen, maar soms kan dat conflicteren met jouw opvattingen. Het beste kun je hier gewoon met je ouders over praten. Niet door levensbeschouwelijke discussies aan te gaan ter verdediging van je geloof, want die zijn in dit geval niet relevant. Het gaat er namelijk niet om wat het meest waar zou zijn, maar hoe je samen in een huis toch goed kunt samenleven. Hoe jij én je ouders kan respecteren, én toch actiever kan zijn binnen het christendom. Sommige dingen zijn gemakkelijk op te lossen: zo raden een aantal je hier al aan digitaal de Bijbel te lezen. Misschien niet ideaal voor nu, maar wel een mogelijkheid. Bidden en christelijke muziek draaien kun je gewoon stil op je kamer doen en je verdiepen in het geloof evenzo. Maar bij andere activiteiten zul je in gesprek moeten met je ouders. Als je naar de kerk wil, dan kun je daar het beste dus afspraken met je vader en moeder over maken. Nogmaals: niet om ze ervan te overtuigen met je mee te doen, maar door ze uit te leggen wat de kerk nu voor je betekent en waarom ze zich geen zorgen hoeven te maken. Leg ook wat meer nadruk op wat je met je ouders gemeen hebt en dat het niet je bedoeling is je tegen hen te keren. Als ze vragen of zorgen hebben, beantwoord die dan eerlijk en geef aan hoe je daar mee kunt omgaan. De gemiddelde kerk heeft elke zondagmorgen een mis of eredienst, dus op zich kun je daar op eigen gelegenheid heen zonder het huishouden te storen. Je zou in het begin kunnen afspreken dat je nog niet elke zondag gaat, maar een á twee keer in de maand. Steeds meer kerken streamen ook hun diensten, dus als jouw kerk dat ook doet, kun je je ouders daarop wijzen. Zij kunnen dan op laagdrempelige wijze zien hoe de vieringen daar eruit zien en wellicht meer gerustgesteld worden. En jij kunt dan op de zondagen dat je niet gaat, toch de viering volgen. Als je ouders echt niet openstaan voor welke afspraak ook en je ronduit willen verbieden iets met of voor de kerk te doen, dan wordt het wat lastiger. Want hoewel je je ouders dus moet respecteren, moet je net als iedereen ook gewoon jezelf kunnen zijn. Net zoals je van christelijke ouders mag verwachten dat zij hun kind voldoende vrijheid geven als deze niet meer gelooft en niet meer naar de kerk wil. Hier moet je daarom respectvol enige verwachtingen jegens je ouders uitspreken, ook al kan de toon dan mogelijk feller worden. Sommigen zullen misschien wijzen op Bijbelverzen dat God belangrijker is dan je ouders, maar uiteindelijk moet je zolang je thuis woont wel gewoon met ze door een deur kunnen. Ik zou verder echter eerlijk gezegd geen standaardoplossing weten hiervoor, omdat het dan heel erg afhangt van hoe ze er precies instaan en wat je mogelijkheden dan zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.021 Geplaatst 10 februari Rapport Share Geplaatst 10 februari 9 uur geleden zei Petra.: Ai ai.. wat een misser! In het Nieuwe Testament Efeziërs 6:1-3 "Kinderen, wees je ouders gehoorzaam in de Heer, want dat is juist. ‘Eer uw vader en moeder’ – dit is het eerste gebod waaraan een belofte is verbonden: ‘opdat het u goed gaat en u lang leeft op aarde.’" Kolossenzen 3:20 "Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de Heer welgevallig." Hier wordt benadrukt dat gehoorzaamheid aan ouders niet alleen goed is, maar ook een manier om God te eren. Gehoorzaam IN DEN HEERE. Van iemand die seksuele boekskes aanraadt om een eerste fundament in Christus te leggen, ga ik geen advies aannemen. U heeft de God uit de Bijbel verworpen en dat is uw zaak. 8 uur geleden zei Robert Frans: Ik zou verder echter eerlijk gezegd geen standaardoplossing weten hiervoor, omdat het dan heel erg afhangt van hoe ze er precies instaan en wat je mogelijkheden dan zijn. Tjah als ze het onzin vinden, dan is dat zo. Ik ben de 40 gepasseerd en moet nog wekelijks/maandelijks aanhoren dat de Bijbel onzin is. Maar ik geef dan als antwoord dat de Bijbel mij de beste opvoeding gaf en dan wordt het stil. Lol Ik gebruik niets meer, drink geen alcohol en heb daarmee de grootste generatievloek gebroken. Alle eer komt God toe. Mijn dagelijkse mantra : Iedere cel in mijn lijf vibreert op de frequentie van God de Vader en ik ben 1 met de bron van overvloed. Mijn beker vloeit over en God bereidt mijn tafels voor. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
milou.christen 3 Geplaatst 11 februari Auteur Rapport Share Geplaatst 11 februari Op 10-2-2025 om 11:41 zei Robert Frans: Wat je precies kan doen hangt af van hoe oud je bent. Als je volwassen bent, kun je in principe je eigen keuzes hierin maken en kan je moeder je niet zomaar verbieden je bijvoorbeeld te laten dopen. Maar als je minderjarig bent, dan wordt het inderdaad iets lastiger. Maar niet onoverkomelijk. Echter, hoe oud je ook bent, het is altijd goed om respectvol met je ouders om te gaan en hun zorgen en vragen zo goed mogelijk te begrijpen. En zolang je bij hen in huis woont, heb je je wel redelijkerwijs te schikken naar hun huisregels, ook als je volwassen bent. Het alternatief is dan op jezelf wonen, zodat je alle vrijheid hebt. Dit als basisprincipe. Een aantal hier halen ook enkele Bijbelverzen aan over gehoorzaamheid, maar als je hier rustig en bezonnen mee omgaat, zijn die Bijbelteksten niet echt nodig. Het is allereerst goed je te realiseren dat niet zij veranderd zijn, maar jíj. Jíj hebt een nieuwe levensbeschouwing aangenomen, dat steeds meer jouw manier van leven en denken veranderd. Je ouders willen daar echter niet in meeveranderen, uitgaande van wat je hier schrijft, en dat is net zo goed hun goed recht. Je ouders zijn dus niet vervelender of moeilijker geworden, maar jij bent anders naar dingen gaan kijken, waardoor jij ze misschien zo bent gaan ervaren. Dit is belangrijk om je te realiseren, zodat je sowieso geen oordeel over hen velt. Zij zullen met de beste bedoelingen je hierin een weg willen wijzen, maar soms kan dat conflicteren met jouw opvattingen. Het beste kun je hier gewoon met je ouders over praten. Niet door levensbeschouwelijke discussies aan te gaan ter verdediging van je geloof, want die zijn in dit geval niet relevant. Het gaat er namelijk niet om wat het meest waar zou zijn, maar hoe je samen in een huis toch goed kunt samenleven. Hoe jij én je ouders kan respecteren, én toch actiever kan zijn binnen het christendom. Sommige dingen zijn gemakkelijk op te lossen: zo raden een aantal je hier al aan digitaal de Bijbel te lezen. Misschien niet ideaal voor nu, maar wel een mogelijkheid. Bidden en christelijke muziek draaien kun je gewoon stil op je kamer doen en je verdiepen in het geloof evenzo. Maar bij andere activiteiten zul je in gesprek moeten met je ouders. Als je naar de kerk wil, dan kun je daar het beste dus afspraken met je vader en moeder over maken. Nogmaals: niet om ze ervan te overtuigen met je mee te doen, maar door ze uit te leggen wat de kerk nu voor je betekent en waarom ze zich geen zorgen hoeven te maken. Leg ook wat meer nadruk op wat je met je ouders gemeen hebt en dat het niet je bedoeling is je tegen hen te keren. Als ze vragen of zorgen hebben, beantwoord die dan eerlijk en geef aan hoe je daar mee kunt omgaan. De gemiddelde kerk heeft elke zondagmorgen een mis of eredienst, dus op zich kun je daar op eigen gelegenheid heen zonder het huishouden te storen. Je zou in het begin kunnen afspreken dat je nog niet elke zondag gaat, maar een á twee keer in de maand. Steeds meer kerken streamen ook hun diensten, dus als jouw kerk dat ook doet, kun je je ouders daarop wijzen. Zij kunnen dan op laagdrempelige wijze zien hoe de vieringen daar eruit zien en wellicht meer gerustgesteld worden. En jij kunt dan op de zondagen dat je niet gaat, toch de viering volgen. Als je ouders echt niet openstaan voor welke afspraak ook en je ronduit willen verbieden iets met of voor de kerk te doen, dan wordt het wat lastiger. Want hoewel je je ouders dus moet respecteren, moet je net als iedereen ook gewoon jezelf kunnen zijn. Net zoals je van christelijke ouders mag verwachten dat zij hun kind voldoende vrijheid geven als deze niet meer gelooft en niet meer naar de kerk wil. Hier moet je daarom respectvol enige verwachtingen jegens je ouders uitspreken, ook al kan de toon dan mogelijk feller worden. Sommigen zullen misschien wijzen op Bijbelverzen dat God belangrijker is dan je ouders, maar uiteindelijk moet je zolang je thuis woont wel gewoon met ze door een deur kunnen. Ik zou verder echter eerlijk gezegd geen standaardoplossing weten hiervoor, omdat het dan heel erg afhangt van hoe ze er precies instaan en wat je mogelijkheden dan zijn. ik ben 13 haha dus woon nog wel even thuis. dankuwel voor dit advies ik kan hier zeker wat mee! Op 10-2-2025 om 05:58 zei Dat beloof ik: Hoe oud ben je, daar hangt een een ander wel van af. ik ben 13 Op 10-2-2025 om 06:17 zei Petra.: Hallo Milou, Je kunt de Bijbel gewoon online lezen hoor. https://www.basisbijbel.nl. Hier een link naar de Basis bijbel. Die is in makkelijk Nederlands. https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/GEN.1/Genesis-1/. Hier de NBV21 Maar idd. is het relevant om te weten hoe oud je bent. Tevens zeg je dat je gelovig bent. Maar wat geloof je dan precies? En op basis waarvan? Waarom kies je niet de Koran? Of misschien heb je wel meer met een breed aanbod aan Goden, zoals in het Hindoeïsme bijvoorbeeld. En misschien blijk je wel meer te hebben met Paganisme. Daarin speelt de natuur een grote rol. Hier een link: https://nl.paganfederation.org/wat-is-paganisme/wat-is-paganisme/ Hier over de Godin: https://zonenmaan.net/pagan-week-de-verering-van-de-godin/ En vergeet ok de Moeder Godin niet. https://nl.wikipedia.org/wiki/Moedergodin. Een Moedergodin of Almoeder is een vrouwelijke God en moederlijk symbool van schepping, creativiteit, geboorte, vruchtbaarheid, seksuele vereniging, verzorging en de levenscyclus. dankuwel voor de online bijbel maar ik ben christelijk en dat gaat niet veranderen. Op 10-2-2025 om 08:29 zei Fundamenteel: Christenen zijn geen people-pleasers. Dus niet wakker liggen van wat je moeder of een ander er van zou denken. dankuwel dat is erg lief! Op 10-2-2025 om 10:45 zei Petra.: Ai ai.. wat een misser! In het Nieuwe Testament Efeziërs 6:1-3 "Kinderen, wees je ouders gehoorzaam in de Heer, want dat is juist. ‘Eer uw vader en moeder’ – dit is het eerste gebod waaraan een belofte is verbonden: ‘opdat het u goed gaat en u lang leeft op aarde.’" Kolossenzen 3:20 "Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de Heer welgevallig." Hier wordt benadrukt dat gehoorzaamheid aan ouders niet alleen goed is, maar ook een manier om God te eren. u citeert hier teksten uit de bijbel maar probeert mij wel over te halen naar een ander geloof? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 817 Geplaatst 11 februari Rapport Share Geplaatst 11 februari 29 minuten geleden zei milou.christen: u citeert hier teksten uit de bijbel maar probeert mij wel over te halen naar een ander geloof? Nee, dan lees je Petra verkeerd. Ze schrijft: Citaat Waarom kies je niet de Koran? Of misschien heb je wel meer met een breed aanbod aan Goden, zoals in het Hindoeïsme bijvoorbeeld. En misschien blijk je wel meer te hebben met Paganisme. Daarin speelt de natuur een grote rol. En dat is een verstandige opmerking van Petra. Hoe kun je weten dat het christendom het ware geloof is, als je de andere religies niet kent? De Tweede Brief van de Apostel Paulus aan die van Korinthe 13:5 Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt. Wellicht ben je nog helemaal niet toe aan Jezus Christus? En is het heilzamer om eerst andere religies te beproeven? Gezien je leeftijd is er geen haast. En kun je rustig kennis nemen van allerlei andere religies en/of filosofieën. Ik kwam er pas ver na mijn 50e achter dat Jezus Christus de waarheid is. Maar dat wil niet zeggen dat mijn gegluur over de schutting bij andere religies onnuttig is geweest. Petra. reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
milou.christen 3 Geplaatst 11 februari Auteur Rapport Share Geplaatst 11 februari 2 uur geleden zei Hopper: Nee, dan lees je Petra verkeerd. Ze schrijft: En dat is een verstandige opmerking van Petra. Hoe kun je weten dat het christendom het ware geloof is, als je de andere religies niet kent? De Tweede Brief van de Apostel Paulus aan die van Korinthe 13:5 Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt. Wellicht ben je nog helemaal niet toe aan Jezus Christus? En is het heilzamer om eerst andere religies te beproeven? Gezien je leeftijd is er geen haast. En kun je rustig kennis nemen van allerlei andere religies en/of filosofieën. Ik kwam er pas ver na mijn 50e achter dat Jezus Christus de waarheid is. Maar dat wil niet zeggen dat mijn gegluur over de schutting bij andere religies onnuttig is geweest. dankuwel, zo had ik het niet begrepen. Petra. en Hopper reageerden hierop 2 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 1.001 Geplaatst 12 februari Rapport Share Geplaatst 12 februari (bewerkt) 11 uur geleden zei milou.christen: Op 10-2-2025 om 05:58 zei Dat beloof ik: Hoe oud ben je, daar hangt een een ander wel van af. ik ben 13 In dat geval; het duurt nog een aantal jaren tot je volwassen bent. In de tussentijd zijn je ouders Verantwoordelijk voor jou en zij beslissen. Dat maakt het in de praktijk best lastig voort je. Je begint net te puberen en dan zijn mensen erg beïnvloedbaar, tegelijkertijd ontwikkelen ze een eigen identiteit en proberen van alles uit. Dat weten je ouders ook. Waarschijnlijk zien je ouders het geloof ook als uitproberen en denken ze dat het misschien schadelijk voor je is (wat het soms ook wel degelijk kan zijn). Zoek en rustig moment uit om erv over met ze in gesprek te gaan. Waardoor ben je gaan geloven, aangezien je ouders dat niet doen? 12 februari bewerkt door Dat beloof ik Petra. reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Petra. 717 Geplaatst 12 februari Rapport Share Geplaatst 12 februari (bewerkt) 14 uur geleden zei milou.christen: Op 10-2-2025 om 07:29 zei Fundamenteel: Christenen zijn geen people-pleasers. Dus niet wakker liggen van wat je moeder of een ander er van zou denken. dankuwel dat is erg lief! Nee, dat is helemaal niet lief. Wat wel lief is, is luisteren naar je ouders. Die immers enkel het beste met jou voor hebben. En geen andere agenda hebben dan dat het met jou goed gaat!!! Een vreemde die je tegen je eigen moeder opzet.. is wel het laatste wat je lief zou moeten vinden. En verder... christenen zijn wel degelijk people pleasers. Naastenliefde is namelijk het belangrijkste gebod. In Matteüs 22:37-39 zegt Jezus: "Gij zult de Heere, uw God, liefhebben met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en grote gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf." Hier plaatst Jezus de liefde voor de naaste op hetzelfde niveau als de liefde voor God. Ook in Johannes 13:34-35 zegt Jezus: "Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt. Hieraan zullen allen weten dat gij Mijn discipelen zijt, indien gij liefde hebt onder elkander." Jezus maakt duidelijk dat christenen te herkennen zijn aan hun liefde voor anderen. 14 uur geleden zei milou.christen: u citeert hier teksten uit de bijbel maar probeert mij wel over te halen naar een ander geloof? Nee zeker niet. Ik probeer je te laten nadenken over je keuzes. Sterker nog.. ik schat zo in..dat dit is waar je moeder voor waakt.. dat je beïnvloed door anderen je aan een bepaald geloof wilt binden op je 13e. Terwijl er nog onnoemelijk veel dingen zijn waar je niet van afweet. En idd. citeer ik teksten uit de Bijbel. Jij noemt jezelf christen. Ik zou zeggen.. begin eens met lezen. En sla dan vooral het onderstaande niet over! Kolossenzen 3:20 "Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de Heer welgevallig." Hier wordt benadrukt dat gehoorzaamheid aan ouders niet alleen goed is, maar ook een manier om God te eren. 12 februari bewerkt door Petra. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 817 Geplaatst 12 februari Rapport Share Geplaatst 12 februari 13 uur geleden zei milou.christen: dankuwel, zo had ik het niet begrepen. Wat er in de tweede brief van de apostel Paulus aan de Korinthiërs staat is dat Jezus Christus in jou is. Dat klinkt misschien raar, maar dat betekent dat je á la minute Jezus kan volgen. Je kent het wel, naastenliefde, vijanden vergeven en dat soort zaken. En je zult daarin beproefd worden zodat je Jezus ooit misschien zult verzaken. Maar als je standvastig blijft in het volgen dan komt het wel goed. Jezus zoekt net zo hard naar jou als jij naar Jezus. milou.christen reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 1.001 Geplaatst 12 februari Rapport Share Geplaatst 12 februari 6 uur geleden zei Hopper: Wat er in de tweede brief van de apostel Paulus aan de Korinthiërs staat is dat Jezus Christus in jou is. Dat klinkt misschien raar, maar dat betekent dat je á la minute Jezus kan volgen. Je kent het wel, naastenliefde, vijanden vergeven en dat soort zaken. En je zult daarin beproefd worden zodat je Jezus ooit misschien zult verzaken. Maar als je standvastig blijft in het volgen dan komt het wel goed. Jezus zoekt net zo hard naar jou als jij naar Jezus. Uit de post van @milou.christen begrijp ik dat het haar vooral om de omgang met haar ouders te doen is. Het lijkt me niet verstandig om allerlei discutabele geloofsinhoudelijke zaken over haar uit te storten, want daar heeft ze nu in dat verband niet veel aan. Voor hetzelfde geld zet ik daar tegenover dat in Lukas 14:26 en Mattheus 10:35 staat dat je je ouders moet verlaten en haten om Jezus te volgen. @milou.christen, sorry voor dit slechte voorbeeld. Het staat inderdaad ergens, maar moet je natuurlijk niet gaan doen. Altijd zelf goed nadenken bij wat je wordt verteld: Ken ik die mensen, Wat willen die mensen van mij, klopt alles wel. Dat soort zaken. En bedenk dat er maar één paar mensen zijn die altijd het beste met je voor hebben en dat zijn je ouders. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 817 Geplaatst 12 februari Rapport Share Geplaatst 12 februari 1 uur geleden zei Dat beloof ik: Uit de post van @milou.christen begrijp ik dat het haar vooral om de omgang met haar ouders te doen is. Het lijkt me niet verstandig om allerlei discutabele geloofsinhoudelijke zaken over haar uit te storten, want daar heeft ze nu in dat verband niet veel aan. Voor hetzelfde geld zet ik daar tegenover dat in Lukas 14:26 en Mattheus 10:35 staat dat je je ouders moet verlaten en haten om Jezus te volgen. @milou.christen, sorry voor dit slechte voorbeeld. Het staat inderdaad ergens, maar moet je natuurlijk niet gaan doen. Altijd zelf goed nadenken bij wat je wordt verteld: Ken ik die mensen, Wat willen die mensen van mij, klopt alles wel. Dat soort zaken. En bedenk dat er maar één paar mensen zijn die altijd het beste met je voor hebben en dat zijn je ouders. Er worden geen discutabele geloofsinhoudelijke zaken uitgestort, Jezus volgen kan ieder mens doen. Milou zal ik niet lastig vallen met Mattheus 10:35. Ik kan wel vermelden dat naarmate de mens meer thuis raakt in het volgen van Jezus ook Mattheus 10:35 duidelijk zal worden. Verder ken ik haar ouders niet, dus een uitspraak over haar ouders laat ik ook achterwege. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
milou.christen 3 Geplaatst 12 februari Auteur Rapport Share Geplaatst 12 februari 14 uur geleden zei Dat beloof ik: In dat geval; het duurt nog een aantal jaren tot je volwassen bent. In de tussentijd zijn je ouders Verantwoordelijk voor jou en zij beslissen. Dat maakt het in de praktijk best lastig voort je. Je begint net te puberen en dan zijn mensen erg beïnvloedbaar, tegelijkertijd ontwikkelen ze een eigen identiteit en proberen van alles uit. Dat weten je ouders ook. Waarschijnlijk zien je ouders het geloof ook als uitproberen en denken ze dat het misschien schadelijk voor je is (wat het soms ook wel degelijk kan zijn). Zoek en rustig moment uit om erv over met ze in gesprek te gaan. Waardoor ben je gaan geloven, aangezien je ouders dat niet doen? ik weet niet echt hoe ik bij het christendom ben gekomen maar ik geloof nu en ik weet eigenlijk ook niet hoe 10 uur geleden zei Petra.: Nee, dat is helemaal niet lief. Wat wel lief is, is luisteren naar je ouders. Die immers enkel het beste met jou voor hebben. En geen andere agenda hebben dan dat het met jou goed gaat!!! Een vreemde die je tegen je eigen moeder opzet.. is wel het laatste wat je lief zou moeten vinden. En verder... christenen zijn wel degelijk people pleasers. Naastenliefde is namelijk het belangrijkste gebod. In Matteüs 22:37-39 zegt Jezus: "Gij zult de Heere, uw God, liefhebben met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en grote gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf." Hier plaatst Jezus de liefde voor de naaste op hetzelfde niveau als de liefde voor God. Ook in Johannes 13:34-35 zegt Jezus: "Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt. Hieraan zullen allen weten dat gij Mijn discipelen zijt, indien gij liefde hebt onder elkander." Jezus maakt duidelijk dat christenen te herkennen zijn aan hun liefde voor anderen. Nee zeker niet. Ik probeer je te laten nadenken over je keuzes. Sterker nog.. ik schat zo in..dat dit is waar je moeder voor waakt.. dat je beïnvloed door anderen je aan een bepaald geloof wilt binden op je 13e. Terwijl er nog onnoemelijk veel dingen zijn waar je niet van afweet. En idd. citeer ik teksten uit de Bijbel. Jij noemt jezelf christen. Ik zou zeggen.. begin eens met lezen. En sla dan vooral het onderstaande niet over! Kolossenzen 3:20 "Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de Heer welgevallig." Hier wordt benadrukt dat gehoorzaamheid aan ouders niet alleen goed is, maar ook een manier om God te eren. ik ben al begonnen met de bijbel lezen. ik bedoelde dit niet als een aanval sorry als u het zo opvatte. ik ben niet beïnvloed door andere ik ben zelf bij het christendom gekomen. er zijn zeker dingen waar ik niet vanaf weet en dat weet ik maar dat betekent niet dat ik niet in god kan geloven 2 uur geleden zei Dat beloof ik: Uit de post van @milou.christen begrijp ik dat het haar vooral om de omgang met haar ouders te doen is. Het lijkt me niet verstandig om allerlei discutabele geloofsinhoudelijke zaken over haar uit te storten, want daar heeft ze nu in dat verband niet veel aan. Voor hetzelfde geld zet ik daar tegenover dat in Lukas 14:26 en Mattheus 10:35 staat dat je je ouders moet verlaten en haten om Jezus te volgen. @milou.christen, sorry voor dit slechte voorbeeld. Het staat inderdaad ergens, maar moet je natuurlijk niet gaan doen. Altijd zelf goed nadenken bij wat je wordt verteld: Ken ik die mensen, Wat willen die mensen van mij, klopt alles wel. Dat soort zaken. En bedenk dat er maar één paar mensen zijn die altijd het beste met je voor hebben en dat zijn je ouders. ik weet wel dat mijn ouders het beste met mij voor hebben, maar het is lastig dat mijn ouders denken dat mijn geloof niet goed voor mij is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 1.001 Geplaatst 12 februari Rapport Share Geplaatst 12 februari 17 minuten geleden zei milou.christen: ik weet wel dat mijn ouders het beste met mij voor hebben, maar het is lastig dat mijn ouders denken dat mijn geloof niet goed voor mij is Ik kan me voorstellen dat dit lastig voor je is. Maar ik kan het me van je ouders ook voorstellen, zeker omdat je aangeeft geen flauw idee te hebben waardoor je bent gaan geloven. Dat is namelijk vreemd. Daardoor denken ze dat je iets voor ze verborgen houdt en daarom denken ze dat het niet goed voor je is. milou.christen reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.021 Geplaatst 13 februari Rapport Share Geplaatst 13 februari 22 uur geleden zei Petra.: Wat wel lief is, is luisteren naar je ouders. Die immers enkel het beste met jou voor hebben. En geen andere agenda hebben dan dat het met jou goed gaat!!! Als uw ouders narcistische dronkenlappen zijn en ze vragen u God te verloochenen, wat dan Petra? 22 uur geleden zei Petra.: En verder... christenen zijn wel degelijk people pleasers. Naastenliefde is namelijk het belangrijkste gebod. Naastenliefde betekent niet uw normen en waarden overboord gooien omdat een ander daar aanstoot aan neemt. Jezus kwam zelfs kind en ouder scheiden. Hij liet 1 discipel zelfs zijn vader niet begraven. Laat de doden hun doden begraven en volg Mij, zei Hij. 14 uur geleden zei Dat beloof ik: Lukas 14:26 en Mattheus 10:35 staat dat je je ouders moet verlaten en haten om Jezus te volgen. Het is belangrijk te weten aan wie wat geschreven is om cherrypicking te vermijden. Paulus schreef vooral naar christelijke gemeentes waar de ouders een christelijke opvoeding gaven. Er is een verschil tussen een ouder die in God gelooft te gehoorzamen en een ouder die u van God wilt wegleiden. De Vader is van een heel andere rangorde dan de mensen hier beneden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 1.001 Geplaatst 13 februari Rapport Share Geplaatst 13 februari 13 uur geleden zei Fundamenteel: Op 12-2-2025 om 16:18 zei Dat beloof ik: Lukas 14:26 en Mattheus 10:35 staat dat je je ouders moet verlaten en haten om Jezus te volgen. Het is belangrijk te weten aan wie wat geschreven is om cherrypicking te vermijden. Paulus schreef vooral naar christelijke gemeentes waar de ouders een christelijke opvoeding gaven. Er is een verschil tussen een ouder die in God gelooft te gehoorzamen en een ouder die u van God wilt wegleiden. Fantastisch van Paulus. Maar ik had het over Lukas en Mattheus. 14 uur geleden zei Fundamenteel: Op 12-2-2025 om 08:17 zei Petra.: Wat wel lief is, is luisteren naar je ouders. Die immers enkel het beste met jou voor hebben. En geen andere agenda hebben dan dat het met jou goed gaat!!! Als uw ouders narcistische dronkenlappen zijn en ze vragen u God te verloochenen, wat dan Petra? Zegt @milou.christen dat dan, Fundamenteel? Neen, dat zegt zij niet. Verreweg de meeste ouders voldoen aan het profiel dat @Petra schetst. Petra. reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.021 Geplaatst 13 februari Rapport Share Geplaatst 13 februari 48 minuten geleden zei Dat beloof ik: Fantastisch van Paulus. Maar ik had het over Lukas en Mattheus. Zegt @milou.christen dat dan, Fundamenteel? Neen, dat zegt zij niet. Verreweg de meeste ouders voldoen aan het profiel dat @Petra schetst. Ge zou u daar serieus in kunnen vergissen. Veel moeders zijn vandaag meer met hun portfolio op de social media bezig dan wat anders. Constant jagend naar de perfecte foto en likes, maar achter de schermen is het een heel ander verhaal. De tijden zijn veranderd. Het is den geest van Jezabel. milou.christen reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 1.001 Geplaatst 13 februari Rapport Share Geplaatst 13 februari 6 minuten geleden zei Fundamenteel: Ge zou u daar serieus in kunnen vergissen. Veel moeders zijn vandaag meer met hun portfolio op de social media bezig dan wat anders. Constant jagend naar de perfecte foto en likes, maar achter de schermen is het een heel ander verhaal. De tijden zijn veranderd. Het is den geest van Jezabel. Fantastisch van je Paulus. Maar ik had het over Lukas en Mattheus. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.021 Geplaatst 13 februari Rapport Share Geplaatst 13 februari 5 minuten geleden zei Dat beloof ik: Fantastisch van je Paulus. Maar ik had het over Lukas en Mattheus. Ook daar ging dat over gelovige ouders. Wij moeten zelfs bidden voor onze vijanden, maar daarom moet ge niet in alles gehoorzamen he. Als uw ouders zeggen dat geloof BS is, kunt ge het nog steeds liefdevol oneens zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Petra. 717 Geplaatst 14 februari Rapport Share Geplaatst 14 februari (bewerkt) Op 12-2-2025 om 18:00 zei milou.christen: ik weet niet echt hoe ik bij het christendom ben gekomen maar ik geloof nu en ik weet eigenlijk ook niet hoe ik ben al begonnen met de bijbel lezen. ik bedoelde dit niet als een aanval sorry als u het zo opvatte. ik ben niet beïnvloed door andere ik ben zelf bij het christendom gekomen. er zijn zeker dingen waar ik niet vanaf weet en dat weet ik maar dat betekent niet dat ik niet in god kan geloven ik weet wel dat mijn ouders het beste met mij voor hebben, maar het is lastig dat mijn ouders denken dat mijn geloof niet goed voor mij is. Waarom denken je ouders dat het geloof niet goed voor je is? Zouden ze een ander geloof wel goed vinden of geen enkel? 14 februari bewerkt door Petra. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 518 Geplaatst 14 februari Rapport Share Geplaatst 14 februari (bewerkt) Op 9-2-2025 om 21:51 zei milou.christen: hallo allemaal, ik ben sinds ongeveer 2 jaar gelovig maar mijn ouders zijn dat niet. ik wil eigenlijk wel graag een bijbel kopen en op zondag naar de kerk en gewoon dingen doen voor het christendom. mijn moeder controleert streng wat ik allemaal koop en als ik een bijbel koop vind ze dat waarschijnlijk onzin. ik wil dit graag allemaal wel doen maar ik weet niet echt hoe. hebben jullie tips of suggesties? groetjes milou. Ben je echt een minderjarig meisje dat op een vaag forum om meningen van vreemden vraagt of iemand die alleen die suggestie wil wekken? Voor de vaste klanten: bij mij gaat weer het Flieko alarm af maar ik kan er uiteraard naast zitten 😄 14 februari bewerkt door Monachos Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 1.001 Geplaatst 15 februari Rapport Share Geplaatst 15 februari 6 uur geleden zei Monachos: Ben je echt een minderjarig meisje dat op een vaag forum om meningen van vreemden vraagt of iemand die alleen die suggestie wil wekken? Voor de vaste klanten: bij mij gaat weer het Flieko alarm af maar ik kan er uiteraard naast zitten 😄 Ik schat de kans dat je gelijk hebt groter in dan de kans dat dit een meisje is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten