Tomega 319 Geplaatst 9 uur geleden Rapport Share Geplaatst 9 uur geleden (bewerkt) 13 uur geleden zei Dat beloof ik: Daar mag iedereen over oordelen als hij wil, dus jij en ik ook. Zeker, maar hoe? Jij en ik staan daar buiten. Je kent het oordeel niet en je weet helemaal niet wat aan het oordeel ten grondslag ligt. Wat je weet, is dat de kinderen aangevallen werden door beren nadat ze door Elisa waren verwenst. En de boodschap is niet zozeer dat de kinderen dood moesten, maar dat inderdaad het gezag van Elia als profeet van God, nu op Elisa was. En wat volgt zijn de werken van Elisa als profeet. Dat daarnaast alles in het leven van Israël gaat over een moraal van dood naar leven, is diep en ingrijpend, maar niet zozeer schokkend: het leven is sowieso overgeleverd aan lijden en dood. Variabel is alleen hoe je daarmee omgaat, en wat daarin voor jou geldt als moraal. En buiten jouw acceptatiegrenzen ligt een moraal die zich niet verbindt met jouw eigenbelang, maar een moraal die uitgaat van een ander, meer algemeen belang. Dat is voor jou een belang dat tever van je bed ligt. Vrij onbegrijpelijk, want als je slaapt, is jouw eigenbelang dat men je rustig laat slapen. Jij doet daarin ook een weliswaar impliciet beroep op het algemeen belang. 9 uur geleden bewerkt door Tomega Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 145 Geplaatst 8 uur geleden Rapport Share Geplaatst 8 uur geleden 6 uur geleden zei Dat beloof ik: De berinnen, dat staat er! Wat een vreemde vraag, want dat antwoord weet je wel. Tenzij je de tekst niet kent. Maar dat is de kwestie niet. De kwestie is of je het moreel gezien juist lijkt. Mij niet. Jou wel. En het varken dat een van haar biggen opeet zou eigenlijk voor het gerecht gesleept moeten worden. Als er een varkensrechtbank bestond, dan had die zeug nu een flinke aanklacht aan haar staart hangen: "Moord met voorbedachte rade op eigen kroost." Maar helaas (of gelukkig, vanuit het standpunt van de natuur), leven dieren volgens instinct, niet volgens moraal. Eigenlijk is het vreselijk arrogant om in een gebied zo vol beren erop uit te trekken. Je zou kunnen zeggen dat de beren gewoon hun territorium verdedigen. Misschien zouden ze eerst even moeten overwegen of ze niet gewoon zelf de grens overtrekken. Maar nee, jij komt liever met emotief gemummel en geeft iets de schuld waar je helemaal niet in gelooft. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 82 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 4 uur geleden zei Figulus: En het varken dat een van haar biggen opeet zou eigenlijk voor het gerecht gesleept moeten worden. Als er een varkensrechtbank bestond, dan had die zeug nu een flinke aanklacht aan haar staart hangen: "Moord met voorbedachte rade op eigen kroost." Maar helaas (of gelukkig, vanuit het standpunt van de natuur), leven dieren volgens instinct, niet volgens moraal. Eigenlijk is het vreselijk arrogant om in een gebied zo vol beren erop uit te trekken. Je zou kunnen zeggen dat de beren gewoon hun territorium verdedigen. Misschien zouden ze eerst even moeten overwegen of ze niet gewoon zelf de grens overtrekken. Maar nee, jij komt liever met emotief gemummel en geeft iets de schuld waar je helemaal niet in gelooft. wat zijn jullie slecht zeg.. Vooral om iets slechts goed te praten.. Er staat niet voor niks dat Elisa de kinderen vervloekte en dat TOEN de berinnen kwamen.. Dus het is de schuld van Elisa. Niet van de berinnen.. Echt donder op met je goedpraten van iets dat onzin is... 5 uur geleden zei Tomega: Zeker, maar hoe? Jij en ik staan daar buiten. Je kent het oordeel niet en je weet helemaal niet wat aan het oordeel ten grondslag ligt. Wat je weet, is dat de kinderen aangevallen werden door beren nadat ze door Elisa waren verwenst. En de boodschap is niet zozeer dat de kinderen dood moesten, maar dat inderdaad het gezag van Elia als profeet van God, nu op Elisa was. En wat volgt zijn de werken van Elisa als profeet. Dat daarnaast alles in het leven van Israël gaat over een moraal van dood naar leven, is diep en ingrijpend, maar niet zozeer schokkend: het leven is sowieso overgeleverd aan lijden en dood. Variabel is alleen hoe je daarmee omgaat, en wat daarin voor jou geldt als moraal. En buiten jouw acceptatiegrenzen ligt een moraal die zich niet verbindt met jouw eigenbelang, maar een moraal die uitgaat van een ander, meer algemeen belang. Dat is voor jou een belang dat tever van je bed ligt. Vrij onbegrijpelijk, want als je slaapt, is jouw eigenbelang dat men je rustig laat slapen. Jij doet daarin ook een weliswaar impliciet beroep op het algemeen belang. Hahah, dit is net zo slecht als de reactie van Figulus... Dus kinderen gingen dood omdat men wilde aantonen dat Elisa de nieuwe profeet was? Volgens mij kan dat ook op een heel andere manier. Bijvoorbeeld zoals bij Elia, die een weduwe hielp.. Veel vredeslievender. De rest van je betoog slaat helaas nergens op. Jij kent het oordeel ook niet, dus zwijg dan zelf ook. In plaats van tegen anderen te zeggen dat ze niet mogen oordelen.. Je moet je afvragen of je ook zo zou reageren als de profeet niet Elisa was maar Mohammed of Ibrahim.. Zou je dan ook zo proberen kwaad goed te praten? Of erken je dan wel wat atheisten al eeuwen zeggen over dit verhaaltje? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 319 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 43 minuten geleden zei Paulus888: Dus kinderen gingen dood omdat men wilde aantonen dat Elisa de nieuwe profeet was? Volgens mij kan dat ook op een heel andere manier. Bijvoorbeeld zoals bij Elia, die een weduwe hielp.. Veel vredeslievender Wie tussen de oren gaat dussen, raakt licht verstrikt in hersenlussen. 49 minuten geleden zei Paulus888: De rest van je betoog slaat helaas nergens op. Jij kent het oordeel ook niet, dus zwijg dan zelf ook. In plaats van tegen anderen te zeggen dat ze niet mogen oordelen.. Oordeel zelf, breng je iets inhoudelijks aan de man, of breng je iets mannelijks aan de inhoud? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 319 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 1 uur geleden zei Paulus888: Je moet je afvragen of je ook zo zou reageren als de profeet niet Elisa was maar Mohammed of Ibrahim.. Zou je dan ook zo proberen kwaad goed te praten? Of erken je dan wel wat atheisten al eeuwen zeggen over dit verhaaltje? Jij stelt dat ik kwaad goed praat. Dat is jouw kwaadsprekerij. En atheïsten zijn ook maar arme gelovigen. Maar dan zielloos. En dat doen zichzelf aan. Ook daar sta ik buiten. 2 uur geleden bewerkt door Tomega Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 145 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 1 uur geleden zei Paulus888: wat zijn jullie slecht zeg.. Vooral om iets slechts goed te praten.. Er staat niet voor niks dat Elisa de kinderen vervloekte en dat TOEN de berinnen kwamen.. Dus het is de schuld van Elisa. Niet van de berinnen.. Echt donder op met je goedpraten van iets dat onzin is... Post hoc ergo propter hoc. Dus jij maakt de dieren onschuldig, maar Elisa schuldig. Wat is je criterium? Wie het meeste haren heeft? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 319 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 1 uur geleden zei Paulus888: Er staat niet voor niks dat Elisa de kinderen vervloekte en dat TOEN de berinnen kwamen.. Dus het is de schuld van Elisa. Niet van de berinnen.. Ik ben onder de indruk van je sterke geloof. Als alle christenen zo hun bijbel zouden lezen, was het verval in de kerken niet zo groot geweest. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 1.014 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 9 uur geleden zei Tomega: Stel je nu eens voor, dat wij moeten oordelen of de inzittenden van MH17 zijn vermoord. Is de kwestie dan of wij het moreel gezien onjuist vinden dat ze zijn vermoord, of is dan de kwestie of ze wel zijn vermoord? We hebben het niet over de inzittenden van MH17, maar over 42 kleine kinderen die werden vermoord (gedood, ook goed) omdat ze een oude man voor kaalkop uitmaakten. 7 uur geleden zei Tomega: En de boodschap is niet zozeer dat de kinderen dood moesten, maar dat inderdaad het gezag van Elia als profeet van God, nu op Elisa was. En wat volgt zijn de werken van Elisa als profeet. En dat kan dan niet anders dan met een verhaal van 42 kleine kinderen die worden gedood nadat ze hem uitscholden? 6 uur geleden zei Figulus: Eigenlijk is het vreselijk arrogant om in een gebied zo vol beren erop uit te trekken. Je zou kunnen zeggen dat de beren gewoon hun territorium verdedigen. Misschien zouden ze eerst even moeten overwegen of ze niet gewoon zelf de grens overtrekken. Maar nee, jij komt liever met emotief gemummel en geeft iets de schuld waar je helemaal niet in gelooft Daar gaat het verhaal nu eenmaal over, niet over beren met territoriumdrift. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 319 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 35 minuten geleden zei Dat beloof ik: We hebben het niet over de inzittenden van MH17, maar over 42 kleine kinderen die werden vermoord (gedood, ook goed) omdat ze een oude man voor kaalkop uitmaakten. Er is niemand die die kinderen gedood heeft dan God alleen. Elisa heeft geen vinger uitgestrekt naar die kinderen. Dus zul je eerst aan Elisa tovermacht moeten toerekenen, of anders geloven in het bestaan van God. In het laatste geval, is Elisa niet vrij, maar kan hij hoogstens een beroep doen op de hogere macht, en of dat beroep wordt gehonoreerd is afwachten. En ook hoe en wanneer en waarmee is afwachten. Wat hier onbegrijpelijk is, is dat je praat met een air alsof je weet wat je zegt over een geloof dat je niet hebt, om dan bij de onderbouwing bij je eigen verhaal te blijven steken in onlogisch geprut. De kinderen werden verwenst omdat ze zich misdroegen. Elisa heeft niets strafbaars gedaan, behalve de kinderen te beantwoorden met hun eigen kwaad. Elisa ging schelden. En de harde les en natuurwet is hier dat wie scheldt onder de banier van de levende God, meer zeggingskracht heeft dan wie scheldt uit eigen leeghoofdigheid. En die les is voor christenen belangrijker dan iedereen denkt. Het is de christen verboden om zelf rechter en oordeler te spelen en om op maakbare en haalbare doelen te vertrouwen. Maar een christen gaat in gebed en beroept zich bij God en de heiligen. En de Heere zegent die Hem in gebed zoeken, en daarbij ook recht staan voor Hem in geloof en zuivere omgang met geestelijke zaken. Dit verhaal is dus niets raars, maar een alledaagse spiegel hoe leegheid in rare praat zich verhoudt tot volheid in bewoordingen. Dat je dan op tilt slaat omdat er doden vallen, is raar. Elke dag vallen overal rare doden. Die kun je allemaal op het konto schrijven van God, of anders op de ellende van deze wereld. En waar je zelf de baas over bent en ook de macht over hebt, is om je eigen hoofd en levenshouding op orde te maken. Zodat ook jij met inzicht kunt oordelen over zaken die niet voorgekauwd zijn. 35 minuten geleden zei Dat beloof ik: En dat kan dan niet anders dan met een verhaal van 42 kleine kinderen die worden gedood nadat ze hem uitscholden? Ik heb het voorgekauwd. Ongelovigen schelden en gelovigen schelden, naar gelijke maat van wapens, en alleen de hemel gaat er over of schelden zeer doet. De bijbel leert dat het woord een scherp tweesnijdend zwaard is. Je ziet hier dat het zo is. Geen mens gaat daar over. Maar de mens die zijn woorden zorgvuldig kiest, mag zich verheugen in een rugdekking die leeghoofdigen nooit zullen krijgen. En dat zal zich natuurlijk evengoed tegen mijzelf keren als ik te dom of eigenwijs doe. 1 uur geleden bewerkt door Tomega Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten