Spring naar bijdragen

Mattheus 25:46 is het afsnijding, pijn of straf

Aanbevolen berichten

13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daar mag iedereen over oordelen als hij wil, dus jij en ik ook.

Zeker, maar hoe? Jij en ik staan daar buiten. Je kent het oordeel niet en je weet helemaal niet wat aan het oordeel ten grondslag ligt. Wat je weet, is dat de kinderen aangevallen werden door beren nadat ze door Elisa waren verwenst. En de boodschap is niet zozeer dat de kinderen dood moesten, maar dat inderdaad het gezag van Elia als profeet van God, nu op Elisa was. En wat volgt zijn de werken van Elisa als profeet.

Dat daarnaast alles in het leven van Israël gaat over een moraal van dood naar leven, is diep en ingrijpend, maar niet zozeer schokkend: het leven is sowieso overgeleverd aan lijden en dood. Variabel is alleen hoe je daarmee omgaat, en wat daarin voor jou geldt als moraal. 

En buiten jouw acceptatiegrenzen ligt een moraal die zich niet verbindt met jouw eigenbelang, maar een moraal die uitgaat van een ander, meer algemeen belang. Dat is voor jou een belang dat tever van je bed ligt. Vrij onbegrijpelijk, want als je slaapt, is jouw eigenbelang dat men je rustig laat slapen. Jij doet daarin ook een weliswaar impliciet beroep op het algemeen belang.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 652
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Met een diepe zucht haalde Paulus zijn pijp tevoorschijn – een nieuwe gewoonte sinds hij ontdekte dat kaboutermoraliteit weinig helpt tegen existentiële twijfel. “Weet je,” mompelde hij tegen een voor

Voor zover ik zie is het alleen de NWV die het vertaalt met eeuwige afsnijding. Alle andere vertalingen houden het bij eeuwige pijniging of eeuwige straf, waarbij de straf het vaakst voorkomt. Ik denk

Dat is het incorrect. Afgoderij is niet een woord van een gelovige. Het is een woord van degenen met meer zicht op hoe het werkelijk zit, dan de gelovige. Het gouden kalf was geen afgodendienst voor h

6 uur geleden zei Dat beloof ik:

De berinnen, dat staat er! Wat een vreemde vraag, want dat antwoord weet je wel. Tenzij je de tekst niet kent. Maar dat is de kwestie niet. De kwestie is of je het moreel gezien juist lijkt. Mij niet. Jou wel.

En het varken dat een van haar biggen opeet zou eigenlijk voor het gerecht gesleept moeten worden. Als er een varkensrechtbank bestond, dan had die zeug nu een flinke aanklacht aan haar staart hangen: "Moord met voorbedachte rade op eigen kroost."

Maar helaas (of gelukkig, vanuit het standpunt van de natuur), leven dieren volgens instinct, niet volgens moraal.

Eigenlijk is het vreselijk arrogant om in een gebied zo vol beren erop uit te trekken. Je zou kunnen zeggen dat de beren gewoon hun territorium verdedigen. Misschien zouden ze eerst even moeten overwegen of ze niet gewoon zelf de grens overtrekken.

Maar nee, jij komt liever met emotief gemummel en geeft iets de schuld waar je helemaal niet in gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Figulus:

En het varken dat een van haar biggen opeet zou eigenlijk voor het gerecht gesleept moeten worden. Als er een varkensrechtbank bestond, dan had die zeug nu een flinke aanklacht aan haar staart hangen: "Moord met voorbedachte rade op eigen kroost."

Maar helaas (of gelukkig, vanuit het standpunt van de natuur), leven dieren volgens instinct, niet volgens moraal.

Eigenlijk is het vreselijk arrogant om in een gebied zo vol beren erop uit te trekken. Je zou kunnen zeggen dat de beren gewoon hun territorium verdedigen. Misschien zouden ze eerst even moeten overwegen of ze niet gewoon zelf de grens overtrekken.

Maar nee, jij komt liever met emotief gemummel en geeft iets de schuld waar je helemaal niet in gelooft.

wat zijn jullie slecht zeg.. Vooral om iets slechts goed te praten..
Er staat niet voor niks dat Elisa de kinderen vervloekte en dat TOEN de berinnen kwamen..
Dus het is de schuld van Elisa. Niet van de berinnen..

Echt donder op met je goedpraten van iets dat onzin is...

5 uur geleden zei Tomega:

Zeker, maar hoe? Jij en ik staan daar buiten. Je kent het oordeel niet en je weet helemaal niet wat aan het oordeel ten grondslag ligt. Wat je weet, is dat de kinderen aangevallen werden door beren nadat ze door Elisa waren verwenst. En de boodschap is niet zozeer dat de kinderen dood moesten, maar dat inderdaad het gezag van Elia als profeet van God, nu op Elisa was. En wat volgt zijn de werken van Elisa als profeet.

Dat daarnaast alles in het leven van Israël gaat over een moraal van dood naar leven, is diep en ingrijpend, maar niet zozeer schokkend: het leven is sowieso overgeleverd aan lijden en dood. Variabel is alleen hoe je daarmee omgaat, en wat daarin voor jou geldt als moraal. 

En buiten jouw acceptatiegrenzen ligt een moraal die zich niet verbindt met jouw eigenbelang, maar een moraal die uitgaat van een ander, meer algemeen belang. Dat is voor jou een belang dat tever van je bed ligt. Vrij onbegrijpelijk, want als je slaapt, is jouw eigenbelang dat men je rustig laat slapen. Jij doet daarin ook een weliswaar impliciet beroep op het algemeen belang.

Hahah, dit is net zo slecht als de reactie van Figulus...

Dus kinderen gingen dood omdat men wilde aantonen dat Elisa de nieuwe profeet was?
Volgens mij kan dat ook op een heel andere manier. Bijvoorbeeld zoals bij Elia, die een weduwe hielp.. Veel vredeslievender.

De rest van je betoog slaat helaas nergens op. Jij kent het oordeel ook niet, dus zwijg dan zelf ook. In plaats van tegen anderen te zeggen dat ze niet mogen oordelen..

Je moet je afvragen of je ook zo zou reageren als de profeet niet Elisa was maar Mohammed of Ibrahim.. Zou je dan ook zo proberen kwaad goed te praten? Of erken je dan wel
wat atheisten al eeuwen zeggen over dit verhaaltje?

Link naar bericht
Deel via andere websites