Spring naar bijdragen

Psalmen voor Nu


Wat vinden jullie van Psalmen voor Nu  

  1. 1. Wat vinden jullie van Psalmen voor Nu

    • Ik vind het onzin. Psalmen horen een zekere rust uit te stralen, die krijg je niet met popmuziek
      8
    • Een goed initiatief, maar in kerken zal het niet worden gebruikt
      19
    • We moeten deze psalmen zeker in kerken gaan gebruiken.
      23


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

* Een goed initiatief, maar in kerken zal het niet worden gebruikt.

Dat heb ik gekozen. Simpelweg omdat in onze kerk popmuziek nog steeds not-done is. Op jeugdkerken zou ik het wel verwachten.

Ik vind het een goed project!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag het al op tv ja smile.gif Heb gekozen voor 'Een goed initiatief, maar in kerken zal het niet worden gebruikt'

Denk inderdaad dat het in veel kerken niet zal worden gebruikt. Ik heb de nunmmers zelf eigenlijk nog niet gehoord smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 07 juni 2003 22:14:17 schreef Theo de Koning het volgende:

Ik denk dat de eerbied voor Gods een eind weg zal zakken met deze psalmen

Denk je serieus? Ik ken het liedje "Jezus U alleen U bent de eerste" in een vrij harde rock versie. Maar de eerbied is echt niet weggezakt hoor smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik meende dat toen de psalmen voor het eerst op orgel werden gespeeld dit ook als iets typisch heidens werd gezien en veel te modern. Het belangrijkst is denk ik dat je als kerk niet teveeel blijft steken bij de vorm, maar dat je alles doet tot eer van God. De een zal dit met een piano willen doen, de andere met een housebeat, voor God is het mijns inziens eender. Het gaat om de hartsgesteldheid waarmee je de liederen zingt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 11 juni 2003 12:39:03 schreef Elrond het volgende:

Tja, ik meende dat toen de psalmen voor het eerst op orgel werden gespeeld dit ook als iets typisch heidens werd gezien en veel te modern. Het belangrijkst is denk ik dat je als kerk niet teveeel blijft steken bij de vorm, maar dat je alles doet tot eer van God. De een zal dit met een piano willen doen, de andere met een housebeat, voor God is het mijns inziens eender. Het gaat om de hartsgesteldheid waarmee je de liederen zingt.

Inderdaad smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...

Ik ken het project helemaal niet, zal eens gaan luisteren. Maar ik kan wel wat zeggen over eerdere pogingen om psalmen moderner te maken:

* Bij de link van Glenn staat Psalm 23. Ik heb Psalm 23 ook in hardrock versie, en dat is gewoon gaaf!

* Een nummer waar ik echt een hekel aan had was "Hoe groot zijt Gij"... Johan de Heer of zo. Werd altijd a la 1940 gezongen in mijn vorige kerk. Sinds Soul Survivor dat nummer ook heeft gedaan met gitaarsolo'tjes etc vind ik het gewoon een gaaf nummer, en luister ik zelfs met een beetje plezier naar de kerkorgel-versie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Okay, ik heb nu wat gehoord... en mijn eerste reacties zijn:

* Zeker een geweldig initiatief, maar...

* Ga naar een studio, waar je geen baby's op de achtergrond hoort bleren (die hoor je nu wel)

* Laat iemand met ervaring het geluid doen, zodat de instrumenten en zang beter op elkaar afgesteld zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...
Gast Anon_phpbb

Ik ben naar het introductie concert geweest van Psalmen voor nu in Tivoli in Utrecht. Ik aarzelde even want de CD die ik een aantal dagen daarvoor had thuisgestuurd gekregen stelde mij wat teleur. Door het concert ben ik echter volledig voor de muziek gewonnen. Wat mij ook trof was de oprechtheid en het plezier waarmee de muziek, zonder sterallures, werd gebracht. Je houdt van de ene stem meer dan van de andere, natuurlijk, maar als je echt luistert dan hoor je de potentie van de liederen.

De zingbaarheid viel mij erg mee. We hebben een aantal psalmen meegezongen ( de teksten werden steeds boven de band geprojecteerd) en dat ging prima. Als je natuurlijk gewend bent aan hele noten met orgel zal het in het begin niet meevallen. Ik ben erg geïnspireerd geraakt door deze muziek. Sinds het concert draai ik niet anders en ben al hard bezig liederen zelf in te studeren. Zo lijkt het mij een heel leuk idee om een avond voor de gemeente te organiseren waarbij we bijvoorbeeld 4 liederen instuderen en over elke psalm daarbij een korte bijbelstudie geven. Lijkt me een hele leuke avond kunnen worden.

Mij advies koop het boekje met de CD, dan heb je alles compleet: toelichting, muziek en bladmuziek (in PDF).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 04 juni 2003 11:19:25 schreef Glenn het volgende:

Simpelweg omdat in onze kerk popmuziek nog steeds not-done is.

Het is niet echt popmuziek, meer a la opwekking, qua muziekstijl dan.

Of ik heb gewoon geen verstand van muziek, kan ook.

Ik ben érg enthousiast over deze 'nieuwe' psalmen, heb er zelf een aantal op bladmuziek, en ik vind ze echt prachtig smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op woensdag 27 april 2005 18:52:28 schreef krokeledokus het volgende:

Wat een goed initiatief!!

Ik zou echt meer van deze psalmen willen horen. Staan er nog meer op internet? of moet ik echt een cd kopen..
smile.gif
is die nu al uit eigenlijk?

De CD is al verkrijgbaar, kost 17,50 of met een boekje erbij 27,50 (op de CD die bij het boek zit staat ook de bladmuziek in PDF.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben benieuwd hoelang deze manier van zingen het gaat volhouden. Tot nu toe hebben alleen o.a. het Gregoriaanse reciteren en de Geneefse melodie het eeuwenlang volgehouden.

A solis ortu usque ad occasom,

laudabile nomen Domini.

Laudate pueri Dominum;

laudate nomen Domini.

Sit nomen Domini benedictum,

ex hoc nunc et usque in saeculum.

A solis ortu usque ad occasom,

laudabile nomen Domini.

Excelsus super omnes gentes Dominus,

et super coelos gloria ejus.

Quis sicut Dominus Deus noster, qui in altis habitat,

et humilia respicit in coelo in terra.

Suscitans a terra inopem,

et de stercore erigens pauperem.

Ut collocet eum com principus,

com principibus populi sui.

Qui habitare facit sterilem in domo,

matrem filiorum laetantem.

Gloria Patri, et Filio,

et Spiritu Sancto.

Sicut erat in principio, et nunc, et semper,

et in saecula saeculorem. Amen.

A solis ortu usque ad occasom,

laudabile nomen Domini.

Hopelijk doen deze melodieën recht aan de psalmen. Dus bij depressieve psalmen a la psalm 137 wil ik ook door woede en intens verdriet verteerde melodieën horen, met jankende gitaren en of huilende, zware orgels (er gaat niets boven de dramatiek die de klank van het orgel in zich draagt).

Om bij vrolijke psalmen a la psalm 150 geheel uitbundig tekeer te gaan, met slaginstrumenten, fluiten, trompetten, piano's die bijna mishandelt worden, etc. Als men in de nieuwe melodieën de extreme emoties die in de psalmen te vinden zijn (woede, angst, berouw, vreugde, verdriet, berusting, etc.) overtuigend weet te brengen, dan zou je inderdaad eventueel kunnen spreken van échte vernieuwing.

Ik heb twee psalmen gehoord en vond ze wat te gelikt en niet bijster indrukwekkend. Beetje pop-achtig. Maar goed, op basis daarvan kun je geen oordeel vellen natuurlijk over álle psalmen. Hopeljk zijn ze ook geschikt voor gemeentezang. En anders hou ik het maar gewoon bij de mooie melodieën van de Liederen voor de Gemeentezang wat mijn gemeenteleven betreft, of bij het Gregoriaans als ik zin heb om wat hemelgezang te beluisteren... puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben helemaal weg van de "Psalmen voor Nu"!

Het is zo lang geleden dat kerk-muziek of praise binnenkwam in mijn "hartje", maar nu is het dan toch gebeurt.

Geweldige muziek op nog betere teksten!

Natuurlijk kan ik bergen kritiek bedenken. De productie is nog niet wat het kan zijn, maar dat is vooral een budgetkwestie. De Sally-jongen staan wel aan de top! Ik hoop dat er een soort sponsor oplossing komt voor de constructie met boekencentrum... Dan worden de komende CD's nog beter!

Ik vooral blij omdat er serieus aan gewerkt wordt. Met vertalers vanuit het Hebreeuws, dichters en componisten die allemaal in teams elkaars werk evalueren. Top!

Maar vooral omdat de psalmen de liederen waren van Israel, van Jezus en van de kerk van alle eeuwen. Wat een weldaad om nu zelf met m'n gitaartje dit te mogen meespelen.

De psalmen voer ik uit in mijn kerkdiensten en slaan wel degelijk aan bij jong EN oud, binnenkerkelijken en zoekers/gasten. Ik heb dit niet bij andere muziek meegemaakt, ook niet bij oude liederen of opwekking.

Ik ben zo blij met dit project! SUPER!!!

Johan ter Beek,

Soest

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb pas toch wel een stel hippe psalmen gehoord, en die waren vet. Een psalm zoals psalm 150 is toch niet bedoelt om traag op hele noten te zingen? Die moet je vol vuur zingen. Je moet er op dansen. Dat lied is bedoeld om te swingen, en dat vergeten veel mensen wel eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...

Ik luister de CD van Psalmen van nu vrij vaak en ik vind ze stuk voor stuk erg mooi! Ik hoop ze bij ons op school te kunnen introduceren en binenkort gaan wij als muziekgroep in de kerk wat psalmen presenteren. We horen nu al, zowel van de jongeren als van de ouderen dat ze de psalmen mooi vinden. Ik hoop dat er in elk gaval een paar psalmen bij ons in de diensten zullen komen en echt gebruikt gaan worden.

Mijn "toppers": psalm 84 en psalm 121 vind ik beiden erg mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid