Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Er zit denk ik wel een waarheid in die zegswijze (ergernis is ongeduld). 

Ik denk met de jaren wel wat ouder en wijzer te zijn geworden want kennelijk kan ik er beter mee omgaan. 

Waar ik vroeger bij ergernis een hoop moeite wilde doen om mijn punt duidelijk te maken.. (want dat ik mij aan iemand erger is terecht en als ik maar goed genoeg kan uitleggen waarom, dan snapt iedereen wel waarom dat terecht is: Als mensen het niet snappen heb ik het niet goed genoeg uitgelegd) ben ik nu een stuk laconieker.  

Wat mij persoonlijk helpt is om 'het' (dingen waaraan ik mij erger bij anderen) te zien als een soort van gebrek of handicap-achtig iets. Met kindjes of mensen met gebrek ben ik altijd al uiterst geduldig.  Als je kleurenblind bent ga je het niet zien. Wat ik ook zeg en wat ik ook uitleg.. dat kun je nou eenmaal niet.  Als je verstand het niet aankan ga je het niet vatten...wat ik ook zeg..denk ik nu dus ook. 

 

P.S. 

Uiteraard wil dat niet zeggen dat ik altijd meer of beter snap dan anderen, maar gaat het nu om hoe ik mijn coping mechanisme bij ergernis vorm geef.  (Want dat is denk ik waar jij naar zoekt).

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Als er geen ergernis is, dan hoef je er ook niet mee om te gaan.  Ik snap mensen die zich ergens aan ergeren ook niet trouwens.   Waarom zou je jezelf zoiets aan doen?   Mensen die zich ergeren zijn mentaal een beetje gehandicapt denk ik. 

Jij ergert je ook maar doet nu alsof je daar boven staat. Hier een voorbeeld:

Op 16-9-2024 om 17:31 zei Hopper:

De hulpmoderator is weer actief.  

Dat is een uiting van ergernis. Een hypocriet mannetje ben je.

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Uiteraard wil dat niet zeggen dat ik altijd meer of beter snap dan anderen, maar gaat het nu om hoe ik mijn coping mechanisme bij ergernis vorm geef.  (Want dat is denk ik waar jij naar zoekt).

De ergernis gaat bij mij naar binnen maar broeit en zoekt een uitlaatklep. Bepaalde figuren zou ik soms heel graag het ziekenhuis in willen slaan. Het is voor hen goed dat ze veilig achter hun pc'tje zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Fundamenteel:

Een ander kleur glazen in mijn bril steken. 

Maar het is belangrijk om uzelf ook met iets nuttig bezig te houden, om toch in iets productief weg te kunnen vluchten van al de zooi rond het hoofd. 

Dat doe ik, in de wereld. Maar de ergernis reist mee. Gelukkig ben ik binnenkort een weekje vrij.

Soms betrap ik mezelf erop begrip en sympathie op te kunnen brengen voor mensen die doorslaan. Mensen die maar dulden en dulden totdat er iets knapt. Ben ik de enige?

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Als er geen ergernis is, dan hoef je er ook niet mee om te gaan.  Ik snap mensen die zich ergens aan ergeren ook niet trouwens.   Waarom zou je jezelf zoiets aan doen?   Mensen die zich ergeren zijn mentaal een beetje gehandicapt denk ik. 

Je hebt ook mensen die zich ergeren aan smalle weggers, natuurmensen, Israëlische regering, Wilders, Poetin.

Heel wat mentale handicapjes.

11 minuten geleden zei Monachos:

Dat doe ik, in de wereld. Maar de ergernis reist mee. Gelukkig ben ik binnenkort een weekje vrij.

En is dan de ergernis weg ? Of ……

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem van dit topic is dat natuurlijke mensen denken dat andere mensen zijn zoals zij.  

Ik erger me, dus zullen anderen dat ook doen.

Ik wil andere mensen het ziekenhuis in slaan , dus zullen anderen dat ook wel willen.

Ik ben jaloers, dus zullen andere mensen dat ook wel zijn.

Ik ben snel kwaad , dus zullen andere mensen dat ook wel zijn.

 

Dit verschijnsel heeft een naam: ego.    Dit verschijnsel bewijst ook dat God een God van liefde is.  God straft geen mensen, dat doen die mensen zelf.  Waarmee?  Met geërgerd zijn.  Met agressie zoals anderen het ziekenhuis in willen slaan.  Met jaloezie, er is helemaal niks om jaloers op te zijn.   Met kwaad-zijn, er is niks om kwaad op te zijn.  Enz enz.

De wereld zit perfect in elkaar, ieder mens krijgt precies wat hem of haar toekomt.......

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Monachos:

De ergernis gaat bij mij naar binnen maar broeit en zoekt een uitlaatklep. Bepaalde figuren zou ik soms heel graag het ziekenhuis in willen slaan. Het is voor hen goed dat ze veilig achter hun pc'tje zitten.

Zelf ben ik van nature weinig agressief en heb over het algemeen een zeer grote zelfbeheersing, maar ik kan me wat jij beschrijft wel heel goed indenken. Een aantal jaren geleden was bij mij de maat vol ten aanzien van een (verre) zeer dominante buurman. Toen deze niet van het terrein voor mijn voordeur wenste te vertrekken had ik hem plotseling graag eigenhandig van mijn terrein af gebonjourd.  Ik heb het gehouden bij een klein duwtje tegen zijn schouder, maar dat is normaliter niets voor mij om iemand aan te raken, zeker niet als het om een oudere persoon gaat dan ikzelf en dat was het geval.  Ik schrok van mezelf.  Nu had deze kerel het wel heel bont gemaakt.  Kort daarna hoorde ik van een vrouwelijke complexbeheerder dat diezelfde buurman haar op haar gezicht had willen timmeren. Hij heeft haar samen met nog een andere buurman letterlijk achternagezeten door de kelder en daarna over het parkeerterrein. Zij had de “heren” ergens rustig op aangesproken (ze vertelde niet waarop) en had vervolgens deze twee agressieve honden achter zich aan gehad. Toen de woningbouwvereniging aangaf dat de werkneemster aangifte zou gaan doen heeft de betreffende dominante buurman zijn excuses gemaakt met een bos bloemen. Toen heeft ze het erbij gelaten.  Dit om aan te geven wat voor type het was. Was, omdat hij vorig jaar vrij plotseling is overleden.   Dus ik begrijp je emotie heel goed. Niets menselijks is mij vreemd.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het probleem van dit topic is dat natuurlijke mensen denken dat andere mensen zijn zoals zij.  

Ik erger me, dus zullen anderen dat ook doen.

Ik wil andere mensen het ziekenhuis in slaan , dus zullen anderen dat ook wel willen.

Ik ben jaloers, dus zullen andere mensen dat ook wel zijn.

Ik ben snel kwaad , dus zullen andere mensen dat ook wel zijn.

 

Dit verschijnsel heeft een naam: ego.    Dit verschijnsel bewijst ook dat God een God van liefde is.  God straft geen mensen, dat doen die mensen zelf.  Waarmee?  Met geërgerd zijn.  Met agressie zoals anderen het ziekenhuis in willen slaan.  Met jaloezie, er is helemaal niks om jaloers op te zijn.   Met kwaad-zijn, er is niks om kwaad op te zijn.  Enz enz.

De wereld zit perfect in elkaar, ieder mens krijgt precies wat hem of haar toekomt.......


Er zijn nu twee mogelijkheden….of Hopper is heilig, of hij heeft weinig zelfkennis. Gelukkig “onderscheidt de geestelijke mens zich van niemand”, ofschoon Hopper daarmee bedoelt dat hij Iemand is en wij niemand zijn, althans in zijn optiek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Monachos:

Dat doe ik, in de wereld. Maar de ergernis reist mee. Gelukkig ben ik binnenkort een weekje vrij.

Soms betrap ik mezelf erop begrip en sympathie op te kunnen brengen voor mensen die doorslaan. Mensen die maar dulden en dulden totdat er iets knapt. Ben ik de enige?

Ja dat is een algemeen geweten feit. Soms moeten de stoppen eens doorslagen om terug tot uzelf te komen. :)

Ik probeer me van niets nog iets aan te trekken en leer gewoon elke dag bij.

Stoïcisme. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Oh echt?  Het is me wat HJW.....

Hoe ga je om met je eigen mentale handicaps ?

7 uur geleden zei Hopper:

De wereld zit perfect in elkaar, ieder mens krijgt precies wat hem of haar toekomt.......

Ga je dat de overlevenden van Auschwitz vertellen ?
En ik snap dan niet waarom je je druk maakt over Palestijnen in Gaza. Ze krijgen immers precies wat hem toekomt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

Ja dat is een algemeen geweten feit. Soms moeten de stoppen eens doorslagen om terug tot uzelf te komen. :)

Ik probeer me van niets nog iets aan te trekken en leer gewoon elke dag bij.

Stoïcisme. 

 

 

Stoïcisme:

stoicijnse mindset legt de nadruk op het accepteren van de realiteit en het onderzoeken van eigen oordelen en gedachten.

Klagen heeft geen zin.

Zonder overweldigd te raken door emoties.

 

Het lukt dus nog niet erg om stoïcijns te zijn…..

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW5:

Stoïcisme:

stoicijnse mindset legt de nadruk op het accepteren van de realiteit en het onderzoeken van eigen oordelen en gedachten.

Klagen heeft geen zin.

Zonder overweldigd te raken door emoties.

 

Het lukt dus nog niet erg om stoïcijns te zijn…..

In het stoïcisme neemt men iedere situatie zoals die zich voordoet.  Geen ergernis.   Alleen de natuurlijke mens ergert zich.  Niks meer aan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

In het stoïcisme neemt men iedere situatie zoals die zich voordoet.  Geen ergernis.   Alleen de natuurlijke mens ergert zich.  Niks meer aan doen.

Klopt. En dus niet tekeer gaan tegen Israël of Poetin of de bredeweggers of de natuurmens.

Jouw ergernis over deze zaken onderbouwt het natuurmens zijn, wat jij dus ook gewoon bent.

Maar dat zul je zelf ook doorhebben. Misschien een idee om die realiteit gewoon onder ogen te zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei HJW5:

Klopt. En dus niet tekeer gaan tegen Israël of Poetin of de bredeweggers of de natuurmens.

Jouw ergernis over deze zaken onderbouwt het natuurmens zijn, wat jij dus ook gewoon bent.

Maar dat zul je zelf ook doorhebben. Misschien een idee om die realiteit gewoon onder ogen te zien.

Begin een cursus Python op Udemy ofzo? :) Niet oordelend bedoeld, maar uit ervaring gesproken. 

Ik kan je verzekeren dat het voor grondige afleiding zorgt, neurolinks in je brein stimuleert en anders naar wiskunde doet kijken. 

En die kennis is meer waard dan goud. 

Over Stoïcisme, in combinatie met christendom is dat imho geen slechte weg, en verwacht nooit perfectie. Fouten zijn nodig want wie niet in staat is om fouten te maken, is toe niets in staat. 

We blijven mensen met gevoelens, maar zolang we ermee bezig blijven, zolang worden we beter en beter. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW5:

Klopt. En dus niet tekeer gaan tegen Israël of Poetin of de bredeweggers of de natuurmens.

Jouw ergernis over deze zaken onderbouwt het natuurmens zijn, wat jij dus ook gewoon bent.

Maar dat zul je zelf ook doorhebben. Misschien een idee om die realiteit gewoon onder ogen te zien.

Jouw mening dat ik geërgerd ben is niet meer dan een gedachte in jouw hoofd.  Wat ik daarmee doe laat zich raden: lekker in jouw hoofd laten zitten.    Net zoals eventuele ergernis in jou.    Het zijn allemaal subjectieve zaken van HJW.   Ga ik het aan een ander vragen dan krijg ik ook weer andere antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

Begin een cursus Python op Udemy ofzo? :) Niet oordelend bedoeld, maar uit ervaring gesproken. 

Ik kan je verzekeren dat het voor grondige afleiding zorgt, neurolinks in je brein stimuleert en anders naar wiskunde doet kijken. 

En die kennis is meer waard dan goud. 

Over Stoïcisme, in combinatie met christendom is dat imho geen slechte weg, en verwacht nooit perfectie. Fouten zijn nodig want wie niet in staat is om fouten te maken, is toe niets in staat. 

We blijven mensen met gevoelens, maar zolang we ermee bezig blijven, zolang worden we beter en beter. 

Ik werk fulltime, dat levert genoeg neurolinks op voor mij. Prima om stoïcijns te zijn, je bent het alleen nog lang niet, je vliegt op veel dingen is. Hoewel je wel minder agressief bent in je bewoordingen. Dat is een verbetering. 
Ik verwacht van niemand perfectie. 

5 uur geleden zei Hopper:

Jouw mening dat ik geërgerd ben is niet meer dan een gedachte in jouw hoofd.  Wat ik daarmee doe laat zich raden: lekker in jouw hoofd laten zitten.    Net zoals eventuele ergernis in jou.    Het zijn allemaal subjectieve zaken van HJW.   Ga ik het aan een ander vragen dan krijg ik ook weer andere antwoorden.

Er zit weer een groot verschil tussen je zoete woorden en je praktijk.

Hoeveel je er ook omheen kletst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei HJW5:

Ik werk fulltime, dat levert genoeg neurolinks op voor mij. Prima om stoïcijns te zijn, je bent het alleen nog lang niet, je vliegt op veel dingen is. Hoewel je wel minder agressief bent in je bewoordingen. Dat is een verbetering. 
Ik verwacht van niemand perfectie. 

Er zit weer een groot verschil tussen je zoete woorden en je praktijk.

Hoeveel je er ook omheen kletst.

Ik ben zoveel niet, maar dat betekent niet dat ik stop met proberen

Stoicisme is inderdaad niet zomaar even te bereiken, oefening baart kunst. :) Ik negeer al de grootste onzin en dat helpt veel. :)

Misschien moeten we hier wat meer aandacht aan Monachos besteden? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik ben zoveel niet, maar dat betekent niet dat ik stop met proberen

Stoicisme is inderdaad niet zomaar even te bereiken, oefening baart kunst. :) Ik negeer al de grootste onzin en dat helpt veel. :)

Misschien moeten we hier wat meer aandacht aan Monachos besteden? ;)

Hettie altijd goed om te blijven proberen. Waarom ben je trouwens weer begonnen op het forum. Je gaf op Bazuinen aan dat je offline zou gaan om de afleidingen van de fora te vermijden.

Is geen oproep om te vertrekken hoor. Gewoon benieuwd als altijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid