Spring naar bijdragen

Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was. (Matt 13:19)


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei TTC:

Wat heb je nu gezegd? 

De geestelijke mens heeft meer een diepgevoelde behoefte om geestelijk te groeien dan om zich te conformeren aan de buitenwereld van de onwetende massa.   Daar raakt niemand van verward.   Dat is het besef dat ik de waarheid niet bezit , maar ieder moment opnieuw ontvang van Jezus de Christus.  Dan stort het Woord zich uit in de mens.

De natuurlijke , denkende mens laat zijn leven controleren door zijn behoeftes, gewoontes en begeerten.  In feite is de natuurlijke , denkende mens altijd afwezig voor zichzelf.   De natuurlijke mens kent zichzelf alleen als een gedachte.  Dat is pas verwarrend.   Gedachten zijn namelijk nooit actueel.  Daarom zei Jezus: "laat de doden de doden begraven".   De natuurlijke mens is al dood en hij beseft het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

De geestelijke mens heeft meer een diepgevoelde behoefte om geestelijk te groeien dan om zich te conformeren aan de buitenwereld van de onwetende massa.   Daar raakt niemand van verward.   Dat is het besef dat ik de waarheid niet bezit , maar ieder moment opnieuw ontvang van Jezus de Christus.  Dan stort het Woord zich uit in de mens. De natuurlijke , denkende mens laat zijn leven controleren door zijn behoeftes, gewoontes en begeerten.  In feite is de natuurlijke , denkende mens altijd afwezig voor zichzelf.   De natuurlijke mens kent zichzelf alleen als een gedachte.  Dat is pas verwarrend.   Gedachten zijn namelijk nooit actueel.  Daarom zei Jezus: "laat de doden de doden begraven".   De natuurlijke mens is al dood en hij beseft het niet.

Simpeler is zeggen dat je de wereld in twee stukken hebt gekapt, en het ontbeert aan relevante kennis om ze te verzoenen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei TTC:

Simpeler is zeggen dat je de wereld in twee stukken hebt gekapt, en het ontbeert aan relevante kennis om ze te verzoenen. 

De mens kent alleen de wereld van de duisternis en daarmee valt er ook niks te verzoenen.   Plato zei het al: de schaduwen op de wand hebben van zichzelf geen zelfstandigheid.   Maar de mens is gebiologeerd door de duisternis.   Er zijn zelfs mensen die denken dat ze als duisternis/vorm naar het hiernamaals kunnen.   Wat ze niet begrijpen is dat ze zelf slechts een schaduw zijn van het licht der wereld.    Ergo: de kerk heeft het licht der wereld tot duisternis benoemd: een persoon.

Paulus schreef het al: En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

Maar wat doet de mens?   Met het gelijkvormige aan deze wereld identificeren.   Vermakelijk is het wel, Jezus liegt niet, Pauls liegt niet.   Plato loog ook niet.   Maar al het gelijkvormige aan de wereld weet alles beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De mens kent alleen de wereld van de duisternis en daarmee valt er ook niks te verzoenen.   Plato zei het al: de schaduwen op de wand hebben van zichzelf geen zelfstandigheid.   Maar de mens is gebiologeerd door de duisternis.   Er zijn zelfs mensen die denken dat ze als duisternis/vorm naar het hiernamaals kunnen.   Wat ze niet begrijpen is dat ze zelf slechts een schaduw zijn van het licht der wereld.    Ergo: de kerk heeft het licht der wereld tot duisternis benoemd: een persoon. Paulus schreef het al: En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene. Maar wat doet de mens?   Met het gelijkvormige aan deze wereld identificeren.   Vermakelijk is het wel, Jezus liegt niet, Pauls liegt niet.   Plato loog ook niet.   Maar al het gelijkvormige aan de wereld weet alles beter.

Ben er even niet goed van, maar we schuiven zo precies toch weer een millimeter op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ben er even niet goed van, maar we schuiven zo precies toch weer een millimeter op. 

Het licht der wereld schuift nooit ook maar een millimeter op.  Maar wat zou jij daarvan weten?   Op copy paste is het licht der wereld niet te vinden, bij mindfulness ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Het licht der wereld schuift nooit ook maar een millimeter op.  Maar wat zou jij daarvan weten?   Op copy paste is het licht der wereld niet te vinden, bij mindfulness ook niet.

Binnen die fases van het proces zou meer dan strikt theoretische kennis perceptie een rol kunnen spelen, zodat meer inzicht kan gerealiseerd over het waarom van een trappenmetafoor. In een meer speelse en daarom ook veilige omgeving kan haasje over ook, zolang het maar plezant blijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Monachos:

Behouden worden?

Ik lees ook ‘ons’ , dat is gemeenschap.
Maar heeft Paulus nu losse versjes gestuurd of heeft hij een brief geschreven aan de Korintiërs.  

De zin daarvoor:  

1 Korinthe 1:17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen, niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus zijn inhoud niet verliest.

Lees je de brief niet in zijn geheel, dan verzin je van alles. Christus wijst dan niet naar Jezus, maar iedereen is zijn eigen Christus (volgens Hopper). 
Er is geen zin te vinden waar Christus niet op Jezus slaat.  En dan zie je dat Jezus ook elke keer met God wordt verbonden.   
Galaten 2:20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.

Het is aan te bevelen om brieven in zijn geheel te lezen en dan kun je natuurlijk inzoomen op een gedeelte.  
Het is weekend dus een mooie gelegenheid om de 1ste brief aan de Korintiërs gezamenlijk te gaan bestuderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er bestaat niet zoiets als een 'eigen' Christus.  Dat is het probleem met brede weggers, men maakt graag de zaken bezittelijk.   Geen mens kan Christus bezitten.   Paulus kende de betekenis van "Christus leeft in mij" omdat hij zelf niet meer leefde.   

Paulus was in aanvang een zondaar, een letterlijk lezende Farizeeër.  Op enige wijze moet Paulus het Woord hebben 'verstaan' , want Paulus had geen Evangelie tot zijn beschikking (Die moesten nog geschreven worden) en heeft Jezus ook nooit i.r.l. ontmoet.   Wat Paulus kan, kan iedere lezer van dit forum.    Ik schrijf wel "Wat Paulus kan" , maar de werkelijkheid is dat je het Woord alleen kunt 'verstaan' als je zelf opzij gaat......

Iets wat je dus juist nalaat!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Paulus kende de betekenis van "Christus leeft in mij" omdat hij zelf niet meer leefde.   

Waarom schreef hij dan regelmatig "ik, Paulus"?

2 Kor. 10:1 VOORTS ik, Paulus, zelf bid u door de zachtmoedigheid en goedertierenheid van Christus, die tegenwoordig zijnde wel gering ben onder u, maar afwezend stout ben tegen u;

Gal. 5:2 Zie, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.

Ef. 3:1 OM deze oorzaak ben ik, Paulus, de gevangene van Christus Jezus voor u, die heidenen zijt;

Kol. 1:23 Indien gij maar blijft in het geloof, gefundeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hoop des Evangelies, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de creatuur die onder den hemel is; van hetwelk ik, Paulus, een dienaar geworden ben;

1 Thess. 2:18 Daarom hebben wij tot u willen komen (immers ik, Paulus) eenmaal en andermaal, maar de satan heeft ons belet.

Filem. vs. 19 Ik, Paulus, heb het geschreven met deze mijn hand, ik zal het betalen; opdat ik u niet zegge, dat gij ook uzelven mij daartoe schuldig zijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Monachos:

Waarom schreef hij dan regelmatig "ik, Paulus"?

2 Kor. 10:1 VOORTS ik, Paulus, zelf bid u door de zachtmoedigheid en goedertierenheid van Christus, die tegenwoordig zijnde wel gering ben onder u, maar afwezend stout ben tegen u;

Gal. 5:2 Zie, ik, Paulus, zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.

Ef. 3:1 OM deze oorzaak ben ik, Paulus, de gevangene van Christus Jezus voor u, die heidenen zijt;

Kol. 1:23 Indien gij maar blijft in het geloof, gefundeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hoop des Evangelies, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de creatuur die onder den hemel is; van hetwelk ik, Paulus, een dienaar geworden ben;

1 Thess. 2:18 Daarom hebben wij tot u willen komen (immers ik, Paulus) eenmaal en andermaal, maar de satan heeft ons belet.

Filem. vs. 19 Ik, Paulus, heb het geschreven met deze mijn hand, ik zal het betalen; opdat ik u niet zegge, dat gij ook uzelven mij daartoe schuldig zijt.


Galaten‬ ‭2‬:‭20‬ ‭HSV‬‬
Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.’

 

4 uur geleden zei Monachos:

Waarom schreef hij dan regelmatig "ik, Paulus"?

 

‭‭

Omdat het geheimenis van de mens in Christus inhoudt dat door het werk van de Geest een mens mede-subject wordt met Jezus Christus. Gods Geest schakelt de mens in en  is erop uit dat de mens met Hem gaat samenwerken. Dit gebeurt pas nadat de mens is gestorven aan het oude zelf.

2 Korinthe 4:10-11

We dragen in ons bestaan altijd het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Flawless victory:


Galaten‬ ‭2‬:‭20‬ ‭HSV‬‬
Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.’

 

‭‭

Omdat het geheimenis van de mens in Christus inhoudt dat door het werk van de Geest een mens mede-subject wordt met Jezus Christus. Gods Geest schakelt de mens in en  is erop uit dat de mens met Hem gaat samenwerken. Dit gebeurt pas nadat de mens is gestorven aan het oude zelf.

2 Korinthe 4:10-11

We dragen in ons bestaan altijd het sterven van Jezus met ons mee, opdat ook het leven van Jezus in ons bestaan zichtbaar wordt.

Zal het bedoeld zijn om de ‘ik’ op te heffen zoals een gnostische leer ons wil doen geloven of wordt de ‘ik’ opgericht om door en in Christus Jezus te gaan leven.  
Het is niet gericht om het leven (de realiteit) te ontlopen maar om het leven (de realiteit) te omarmen.  
 

Als Christus Jezus terugkomt, dan zegt/vraagt hij:  
Mattheüs 25:36 Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen.  
Ook Jakobus (was dit de broer van Jezus?):   
Jakobus 2:14 Wat voor nut heeft het, mijn broeders, als iemand zegt dat hij geloof heeft, en hij heeft geen werken? Kan dat geloof hem zalig maken?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jacobus 1: 22-25

22 En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende.

23 Want zo iemand een hoorder is des Woords, en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel;

24 Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten, hoedanig hij was.

 

De mens dient niet alleen het Woord te verstaan, maar ook om te zetten in daden.   Merk op dat in veel verzen het woord 'spiegel' voorkomt.  1 Korinthiërs 13:12 bijvoorbeeld.    De natuurlijke mens spiegelt zich aan 'de wereld'.   De geestelijke mens die het Woord 'verstaat' en ook in daden omzet verliest deze spiegeling aan 'de wereld'.    De natuurlijke mens heeft een aangeboren gezicht , de geestelijke mens heeft een ongedekt gelaat (2 Korinthiërs 3:18).    Het ongedekte gelaat van de geestelijke mens kan de heerlijkheid Gods als in een spiegel aanschouwen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat het de bedoeling is om het 'ik' op te heffen is geen gnostische leer, maar Jezus' leer.

 

Het evangelie naar Matteüs 18:1-4

Op dat ogenblik kwamen de discipelen bij Jezus en vroegen: Wie is wel de grootste in het Koninkrijk der hemelen? En Hij riep een kind tot Zich, plaatste dat in hun midden, en zeide: Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan. Wie nu zichzelf gering zal achten als dit kind, die is de grootste in het Koninkrijk der hemelen.

Het is het 'ik' wat zich groot acht.    Daarom roept Jezus op om te worden als de kinderen.   De kinderen zijn nog onbedorven, die hebben nog geen 'ik' ontwikkeld. 

De zaak is niet erg ingewikkeld.  Het 'ik' verstaat het Woord niet, het is het 'ik' wat in de ban is van het boze.    Wie het Woord niet innerlijk verstaat moet bij zichzelf ten rade......

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hopper:

Het is het 'ik' wat zich groot acht.    Daarom roept Jezus op om te worden als de kinderen.   De kinderen zijn nog onbedorven, die hebben nog geen 'ik' ontwikkeld. 

Kinderen hebben/zijn gewoon een 'ik' hoor. Alleen geen opgeblazen 'ik', als het goed is. Dat jij beweert dat het 'ik' zich groot acht zegt met name iets over jouw 'ik'.

Als je het hebt over kinderen die nog geen 'ik' hebben ontwikkeld heb je het over hulpeloze baby's. Op het moment dat Jezus een kind tot zich riep, sprak Jezus het 'ik' van dat kind aan, anders zou het kind zich niet aangesproken hebben gevoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Monachos:

Kinderen hebben/zijn gewoon een 'ik' hoor. Alleen geen opgeblazen 'ik', als het goed is. Dat jij beweert dat het 'ik' zich groot acht zegt met name iets over jouw 'ik'.

Als je het hebt over kinderen die nog geen 'ik' hebben ontwikkeld heb je het over hulpeloze baby's. Op het moment dat Jezus een kind tot zich riep, sprak Jezus het 'ik' van dat kind aan, anders zou het kind zich niet aangesproken hebben gevoeld.

Ge moet ze eens speelgoed laten delen met kindjes die ze niet zo goed kennen. :D het "ik" is in een kind groter dan een volwassen mens denk ik. Tenzij iemand heel narcistisch. Maar hoe ouder je wordt als man, hoe minder plaats er is voor "ik", of ge eindigt vaak alleen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid