Spring naar bijdragen

Podcasts door vrouwen


Aanbevolen berichten

Het is wellicht nog interessant om deze podcasts door vrouwen te noemen.

De geloofwaardige podcast door Naomi Oosterhof.     

 

First love the podcast door een zekere Rebecca.

https://open.spotify.com/show/7fClk4GA2hYJMO6bxiRl9H?si=nv8dK6h4Tiqq9U_7EW1h_w

Ik vermoed dat ik het niet met alle inhoud eens ben, maar een hopelijk verfrissende blik door vrouwen en/of jonge mensen is altijd interessant.  

 


Podcast ‘Kind van God’ door Hanneke van Zessen vind ik zelf interessanter, hoewel ze juist meer afstand neemt van haar christelijke opvoeding.

https://www.eo.nl/artikel/hanneke-van-zessen-maakte-de-podcast-kind-van-god           
 

 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Petra.:

Leuk dat je aandacht hebt voor verfrissende blikken. 

Ik luister nooit naar podcasts. Jij vaak? 

In de auto of in de keuken… soms wat vaker soms wat minder. Op vakantie zoals nu…

@NTReviewPod door Laura Robinson en Ian Mills       
https://www.youtube.com/channel/UCR8SeIgZf4x0-wUMWVvWchw/videos

De ongelooflijke podcast met Stefan Paas en David Boogerd.  

Maar er zijn er blijkbaar nog veel veel meer, ontdekte ik gisteren.
https://petrus.protestantsekerk.nl/artikel/christelijke-podcasts-inspiratie-voor-je-geloofsleven/

In de bovenstaande link staat als eerste de podcast Niet te geloven en ik luisterde aflevering 3.  
Daar komt een zekere Thony ook aan het woord.    
Deze Thony die ooit zijn leven aan de Heer gaf, kijkt daar nu wat anders tegenaan.   
Wel mooi hoe hij tegen andersdenkenden aankijkt zoals zijn orthodox gereformeerde Opa en Oma.
https://www.youtube.com/watch?v=5Yqs8mX2bew

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Breuk:

De geloofwaardige podcast door Naomi Oosterhof.    

Zo geloofwaardig is dat nu ook weer niet. Ze begint gelijk met een gebed, terwijl de bijbel daarin toch erg duidelijk is: niet bidden om op te vallen.

En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. (Matteus 6: 5-6).

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zo geloofwaardig is dat nu ook weer niet. Ze begint gelijk met een gebed, terwijl de bijbel daarin toch erg duidelijk is: niet bidden om op te vallen.

En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. (Matteus 6: 5-6).

 

Er was een regel om te bidden maar daar komt dan Jezus en die bevrijdt met de opmerking dat het echt niet op die manier hoeft.  
Hij zegt overigens ook dat ze hun loon ontvangen hebben.

Nu kom jij met een nieuwe regel om niet in het openbaar te bidden.   
Wat is dat toch dat mensen elkaar steeds weer regeltjes op willen leggen?

Je moet nu verplicht stille tijd hebben, zo iets…

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Breuk:
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zo geloofwaardig is dat nu ook weer niet. Ze begint gelijk met een gebed, terwijl de bijbel daarin toch erg duidelijk is: niet bidden om op te vallen.

En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. (Matteus 6: 5-6).

 

Er was een regel om te bidden maar daar komt dan Jezus en die bevrijdt met de opmerking dat het echt niet op die manier hoeft.  
Hij zegt overigens ook dat ze hun loon ontvangen hebben.

Nu kom jij met een nieuwe regel om niet in het openbaar te bidden.   
Wat is dat toch dat mensen elkaar steeds weer regeltjes op willen leggen?

Je moet nu verplicht stille tijd hebben, zo iets

Volgens mij heeft Jezus dat nooit zo gezegd, als hij al iets zei over oude regels was het, dat hij daar niets aan wilde veranderen.
Maar dit is Matteus he, dat is na Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Volgens mij heeft Jezus dat nooit zo gezegd, als hij al iets zei over oude regels was het, dat hij daar niets aan wilde veranderen.
Maar dit is Matteus he, dat is na Jezus. 

Dit is onderdeel van de bergrede (hfd. 5  - 7).  En inderdaad heeft Mattheus hier de leer van Jezus in samengebracht.  
Zou anders ook wel een hele langere rede zijn geweest…

Ps. Alle teksten in het NT zijn na Jezus (dood en opstanding) opgeschreven. Daar zat best heel veel tijd tussen 30-90 jaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Breuk:

Dit is onderdeel van de bergrede (hfd. 5  - 7).  En inderdaad heeft Mattheus hier de leer van Jezus in samengebracht.  
Zou anders ook wel een hele langere rede zijn geweest…

Ps. Alle teksten in het NT zijn na Jezus (dood en opstanding) opgeschreven. Daar zat best heel veel tijd tussen 30-90 jaar?

Ik volg je niet... De tekst die ik gaf is juist uit de Bergrede: als je bidt, sluit je dan af en doe het in stilte. Deze podcast maakster doet precies het tegenovergestelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik volg je niet... De tekst die ik gaf is juist uit de Bergrede: als je bidt, sluit je dan af en doe het in stilte. Deze podcast maakster doet precies het tegenovergestelde.

Jij maakt er weer een nieuw regeltje van.  Ik ken ook mensen die zeggen dat ze elke dag beginnen met stille tijd.  
Ook zij hebben hun loon al ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Petra.:

Wat heb je inmiddels voor verfrissende dingen gehoord? 

Dat de meeste podcasts door oudere mannen worden gemaakt en dat er behoefte is aan iets anders.
(Het lijken wel reli forums.)

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-8-2024 om 09:24 zei Dat beloof ik:

Zo geloofwaardig is dat nu ook weer niet. Ze begint gelijk met een gebed, terwijl de bijbel daarin toch erg duidelijk is: niet bidden om op te vallen.

Precies, om niet op te vallen. Content creators die hun podcast of livestream met gebed beginnen (en eindigen) doen dat niet om daarmee op te vallen en extra vroom over te komen, maar gewoon omdat zij samen met hun luisteraars de content met gebed willen beginnen. En daar is niets mis mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Robert Frans:

Precies, om niet op te vallen. Content creators die hun podcast of livestream met gebed beginnen (en eindigen) doen dat niet om daarmee op te vallen en extra vroom over te komen, maar gewoon omdat zij samen met hun luisteraars de content met gebed willen beginnen. En daar is niets mis mee.

De tekst luidt: "En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. "
In die tijd hadden ze nog geen podcasts.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

In die tijd hadden ze nog geen podcasts.

Maar wel gezamenlijk gebed. De eerste christenen kwamen al samen in gebed en baden ook in de tempel. Het gebod van Christus gaat erom dat je niet openlijk bidt om gezien te worden. Dat staat het samen bidden, al dan niet via communicatiemiddelen op grote afstanden niet in de weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Robert Frans:

Maar wel gezamenlijk gebed. De eerste christenen kwamen al samen in gebed en baden ook in de tempel. Het gebod van Christus gaat erom dat je niet openlijk bidt om gezien te worden. Dat staat het samen bidden, al dan niet via communicatiemiddelen op grote afstanden niet in de weg.

Werd er dan gebeden voor een na het laatste Avondmaal en de Bergrede? Het antwoord luidt nee. In een podcast kun je ook een moment inbouwen voor een persoonlijk gebed. Maar dat doet ze niet en dan ben je niet bezig om in het verborgene te bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Werd er dan gebeden voor een na het laatste Avondmaal en de Bergrede? Het antwoord luidt nee. In een podcast kun je ook een moment inbouwen voor een persoonlijk gebed. Maar dat doet ze niet en dan ben je niet bezig om in het verborgene te bidden.

Wat jij voorstelt kan ook inderdaad. Maar het gaat Jezus mijns inziens vrij duidelijk om de intentie waarmee je bidt. Als je op een straathoek je persoonlijk gebed gaat verrichten, puur om de wereld te laten zien hoe vroom en toegewijd je wel niet zou zijn, dan handel je niet naar dat gebod. Maar als je met een aantal medegelovigen in de openlucht een gebedsviering houdt om dezelfde reden als waarom we in het algemeen gebedsvieringen houden, dan hoeft er niets aan de hand te zijn. Het kan dan een mooi getuigenis zijn van het geloof, net zoals een processie, dat ten diepste ook een groot gebed is.

Overigens heeft Jezus wel degelijk in het openbaar gebeden. Het laatste Avondmaal gebeurde volgens de synoptische evangelieën tijdens een pesachmaaltijd, dat één en al gebed is. Ook zegende Jezus het brood en de wijn, voordat Hij het aan zijn leerlingen gaf en sprak Hij na de maaltijd het hogepriesterlijk gebed uit. Tijdens de broodvermenigvuldiging zegende Hij ook in het openbaar de broden en vissen en als Johannes' leerlingen Hem vragen wie Hij is, looft Hij openlijk God dat Hij deze dingen aan kinderen openbaart (Matteüs 11). Zijn persoonlijke gebeden verrichte Hij echter inderdaad in de eenzaamheid en de meeste christenen doen dat ook.

Het spreekt voor zich dat als jij liever altijd en overal in het verborgene bidt, je dat dan vooral moet doen. Ik kan je wel aanraden om regelmatig naar de mis te gaan, maar daarbuiten ben je vrij te bidden waar en wanneer je maar wil.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid