Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb 's gezocht naar vreedzame religies. 

Om te beginnen geprobeerd om een soort definitie te maken van wat een vreedzame religie dan zou zijn.

Ik kwam hier op: 

Kernleerstellingen: De basisprincipes van de religie moeten expliciet geweldloosheid en vrede benadrukken. 

Rituelen en praktijken: De dagelijkse en ceremoniële activiteiten binnen de religie moeten deze principes ondersteunen.

Actieve aanmoediging: De religie moet haar volgelingen actief aansporen om conflicten vreedzaam op te lossen, en dus geen verleden met gewelddadigheden hebben. 

Mededogen en vreedzaam samenleven: Naast geweldloosheid moeten ook andere vredesbevorderende waarden zoals mededogen en harmonie centraal staan.

 

De definitie wordt dan: Een vreedzame religie =

Een religieuze traditie of geloofssysteem waarvan de kernleerstellingen, rituelen en praktijken expliciet geweldloosheid, mededogen, en vreedzaam samenleven bevorderen, en die actief aanmoedigt om conflicten op een niet-gewelddadige manier op te lossen. 

 

Religies die vreedzaam zijn zouden dan de volgende kunnen zijn: 

Bahai, Jaïnisme en Quakers

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bahai

Bahai: Het Bahá'í-geloof promoot eenheid, vrede en gerechtigheid. De leerstellingen moedigen geweldloosheid en harmonie aan. De bahai-leringen benadrukken de onderliggende eenheid van de grote wereldgodsdiensten. Religieuze geschiedenis wordt gezien als een ontvouwing van waarheid met behulp van een aantal goddelijke boodschappers. De bahai-geschriften leggen de nadruk op de wezenlijke gelijkwaardigheid van de mens en de afschaffing van vooroordelen. De mensheid wordt gezien als in wezen één, hoewel zeer gevarieerd; haar verscheidenheid van ras en cultuur worden zeer gewaardeerd

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jaïnisme

Jaïnisme: Belangrijke concepten zijn de leer van geweldloosheid (ahimsa), geloof in reïncarnatie, karma en dharma, en verlossing door ascese. Het woord is afgeleid van jina (overwinnaar), een term die gebruikt wordt voor de tirtamkara's, die hun hartstochten hebben overwonnen.  Het meest karakteristieke kenmerk van vooral het vroege jaïnisme was dat het een vorm van ascese predikt waarin de onderdrukking van activiteit centraal staat. Het zich onthouden van iedere activiteit heeft tot gevolg dat er geen daden plaatsvinden die een negatief effect op het karma hebben. De Jains trachtten niet alleen lichamelijke maar ook geestelijke activiteit te staken. De jain hanteerden een vergaande vorm van geweldloosheid. Ook de leken bij de jain zouden nooit opzettelijk een bewust wezen het leven ontnemen. Dat had tot gevolg dat zij geen beroepen oefenden die te maken had met visserij, jacht, slager of welke bezigheid dan ook die iets met ontnemen van leven te maken heeft.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Quakers

Quakers: Deze christelijke groep staat bekend om hun pacifisme en weigering om geweld te gebruiken, zelfs in oorlogstijd. Quakers hebben een lange geschiedenis van geweldloosheid en werken vaak actief aan vredesinitiatieven. Het leven en de overgeleverde uitspraken van Jezus vormen een belangrijke inspiratiebron. Quakers proberen, vaak met anderen samen, mensen tot elkaar te brengen om verzoening, gerechtigheid en vrede te bevorderen.

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

De leer van Jezus is al vreedzaam.   Wie met het zwaard omgaat, zal door het zwaard vergaan.    De basis van het christendom is dus wel okay.   Dat de diverse groeperingen er een zootje van hebben gemaakt is bekend.    

De islam is gesticht door een warlord.   Dat vind ik een essentieel verschil tussen de islam en het christendom.    Zoek daarom naar de oorspronkelijke leer.   En niet naar wat de uitvoerders er van hebben gemaakt.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

.    Zoek daarom naar de oorspronkelijke leer.   En niet naar wat de uitvoerders er van hebben gemaakt.

Het Jodendom? Want dat is de oorsprong van het christendom en de islam.. oorspronkelijke teksten van Jezus hebben we niet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
5 uur geleden zei Hopper:

De leer van Jezus is al vreedzaam

Ik was op 3 vreedzame religies gekomen. (Misschien zijn er meer, maar ik weet t zo ff niet). 

Hoe dan ook, de derde die ik noemde was Quakers. Die zich idd baseren op de leer van Jezus. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Monachos:

Getuigen van Jesmurva?

Bijna goed haha

5 uur geleden zei Hopper:

De leer van Jezus is al vreedzaam.   Wie met het zwaard omgaat, zal door het zwaard vergaan.    De basis van het christendom is dus wel okay.   Dat de diverse groeperingen er een zootje van hebben gemaakt is bekend.    

Goed gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Ik was op 3 vreedzame religies gekomen. (Misschien zijn er meer, maar ik weet t zo ff niet). 

Hoe dan ook, de derde die ik noemde was Quakers. Die zich idd baseren op de leer van Jezus. 

De Quakers komen idd erg vreedzaam over.  Op GG was voorheen een lid van de Quakers.     Maar bv de Rozenkruisers zijn ook erg vreedzaam, maar dat is geen specifieke religie voor zover ik weet.   En de soefi's (islam) zijn ook erg vreedzaam, maar die worden telkens vermoord en geterroriseerd door fundamentalistische moslims.   Zo gaat het telkens, de vreedzamen worden vermoord en verdreven door de oorlogszuchtigen.  De kerkgeschiedenis zit er vol mee.   Daarom heb ik ook geen of weinig vertrouwen in kerken.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

. oorspronkelijke teksten van Jezus hebben we niet.

De oorspronkelijke leer is zoals de Evangelisten het hebben opgetekend.    Daar kan een mens zo dicht mogelijk bij blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hopper:
17 uur geleden zei Dat beloof ik:

. oorspronkelijke teksten van Jezus hebben we niet.

De oorspronkelijke leer is zoals de Evangelisten het hebben opgetekend.    Daar kan een mens zo dicht mogelijk bij blijven.

Waarbij Lukas o.a. optekende (Lukas 19:27)  Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Dat kan ik met de beste wil van de wereld niet vreedzaam noemen. De rillingen lopen over mijn rug als ik er aan denk dat mensen hier zo dicht mogelijk bij gaan blijven.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarbij Lukas o.a. optekende (Lukas 19:27)  Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Dat kan ik met de beste wil van de wereld niet vreedzaam noemen. De rillingen lopen over mijn rug als ik er aan denk dat mensen hier zo dicht mogelijk bij gaan blijven.

Je trekt een vergelijking van Jezus uit zijn verband.    De portee van de vergelijking is dat mensen die hun talenten benutten beloond zullen worden in Gods Koninkrijk.    De man die niets met zijn talenten had gedaan vond de dood.   Het valt me wel vaker op dat jij het Evangelie leest als een rechts-conservatief gelovige. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarbij Lukas o.a. optekende (Lukas 19:27)  Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Dat kan ik met de beste wil van de wereld niet vreedzaam noemen. De rillingen lopen over mijn rug als ik er aan denk dat mensen hier zo dicht mogelijk bij gaan blijven.

Ligt eraan welke mensen het zijn. Als het mensen zijn die menen dat zij letterlijk als die koning in de gelijkenis zouden moeten handelen en het zwaard al vol enthousiasme getrokken hebben, dan kan dat inderdaad hele nare problemen opleveren. Maar als het mensen zijn die nu juist slachtoffer zijn van dat geweld, van onderdrukking, van uitbuiting, van misbruik, niet zelden als ze nog maar kind zijn, en die bij Jezus de bescherming en gerechtigheid jegens hun beulen zoeken die de wereld hen weigert te bieden, dan zouden denk ik de rillingen ons om heel andere redenen over de rug moeten lopen.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarbij Lukas o.a. optekende (Lukas 19:27)  Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
Dat kan ik met de beste wil van de wereld niet vreedzaam noemen. De rillingen lopen over mijn rug als ik er aan denk dat mensen hier zo dicht mogelijk bij gaan blijven.

Je trekt een vergelijking van Jezus uit zijn verband.    De portee van de vergelijking is dat mensen die hun talenten benutten beloond zullen worden in Gods Koninkrijk.    De man die niets met zijn talenten had gedaan vond de dood.   Het valt me wel vaker op dat jij het Evangelie leest als een rechts-conservatief gelovige. 

Wat jij er ook van wil maken: zo luidt de tekst en die is niet vreedzaam. Of ik nu links- of rechts conservatief of ben maakt daarbij niet uit. Dat gebruik je alleen maar voor jezelf om mij in een bepaald hokje te plaatsen. 

1 uur geleden zei Robert Frans:

Ligt eraan welke mensen het zijn. Als het mensen zijn die menen dat zij letterlijk als die koning in de gelijkenis zouden moeten handelen en het zwaard al vol enthousiasme getrokken hebben, dan kan dat inderdaad hele nare problemen opleveren. Maar als het mensen zijn die nu juist slachtoffer zijn van dat geweld, van onderdrukking, van uitbuiting, van misbruik, niet zelden als ze nog maar kind zijn, en die bij Jezus de bescherming en gerechtigheid jegens hun beulen zoeken die de wereld hen weigert te bieden, dan zouden denk ik de rillingen ons om heel andere redenen over de rug moeten lopen.

Dat ligt dan aan de mensen die er uitvoering aan geven. De tekst waarop ze zich baseren is in ieder geval duidelijk niet vreedzaam. Kijk, mensen die zelfstandig in staat zijn om in de Bijbel de gewelddadige van de vreedzame teksten te onderscheiden, hebben volgens mij de Bijbel niet nodig om vreedzaam te leven; dat kunnen ze uit zichzelf ook al.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat ligt dan aan de mensen die er uitvoering aan geven. De tekst waarop ze zich baseren is in ieder geval duidelijk niet vreedzaam. Kijk, mensen die zelfstandig in staat zijn om in de Bijbel de gewelddadige van de vreedzame teksten te onderscheiden, hebben volgens mij de Bijbel niet nodig om vreedzaam te leven; dat kunnen ze uit zichzelf ook al.

En mensen die in staat zijn om hun geweld met de gewelddadige teksten uit de Bijbel te onderbouwen, hebben volgens mij de Bijbel óók niet nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid