Spring naar bijdragen

Hoe krijg ik een connectie met god?


Aanbevolen berichten

Ik ben nu al een jaar lang meer betrokken bij mijn geloof (Christelijk). Toch heb ik het gevoel dat ik steeds vastloop en het telkens vergeet. Ik ben een keer met een collega naar de kerk geweest. Maar voor mij is de stap te groot om alleen naar de kerk in mijn dorp te gaan. Ik begrijp en vat het anders niet goed. Ik heb boekjes gekregen om te beginnen, die heb ik uit. Maar nu denk ik echt, oké, en nu? Wat kan ik doen om betrokken te blijven?

Is er iemand die me tips kan geven? Ik heb de bijbel in gewone taal, en ik heb een boek met spreuken met elke dag een nieuwe vers.

Mijn gedrag is veel veranderd, ik geef veel meer aan de wereld en doe aan liefdadigheid en vrijwilligerswerk. Maar ik wil ook een relatie met God hebben, dat voel ik nu niet.

Mijn man is atheïst, daarom kan ik er niet met hem over praten. Mijn familie gelooft ook niet, vrienden evenmin, behalve één vriendin maar zij heeft haar geloof verloren. Ik heb wel mijn collega’s, maar met hen heb ik niet zo’n band om hierover te praten. Ik zie mezelf daarom niet thuis bidden voor het eten, elke zondag naar de kerk gaan omdat het dan raar voelt thuis. Ik weet dat ik zoiets moet negeren uiteraard, maar maakt het wel erg lastig om volledig open te staan. 

Mijn man heeft gezegd dat ik moet doen waar ik mij goed bij voel, eerste vraag was wel gelijk ga je nu bekeren? Hij zei ook; je mag prima met mij praten maar je moet wel weten dat ik er gewoon een bepaalde mening over heb.

Dus wie kan mij helpen om niet meer vast te lopen? Waar kan ik beginnen? 

Ik kom trouwens uit overijssel en ben 27 jaar. Wel katholiek gedoopt vroeger en op een christelijke basisschool gezeten. (opa & oma's waren wel gelovig)

bewerkt door Michellex
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dag Michellex, Ook van mij welkom op dit forum. 💐 Waarom blijft je niet gewoon het goede doen met wat je nu aan de wereld geeft, het doen aan liefdadigheid en je vrijwilligerswerk? De vreugd

Niet meer nee.  Wel heb ik in het verleden dus veel vrijwilligerswerk gedaan. Mede daardoor kwam de verbinding met Jezus/God/de Bron (opnieuw) tot stand. Meer dan de deelname aan een aantal forum

Steengoede preek van Eckhart. Heb hem net helemaal gelezen op die website. Zó waar wat hij zegt!

Posted Images

Hallo Michellex,

Met God kun je geen relatie hebben, God is immers Een.   De God waarmee mensen een relatie hebben is een bedachte God.  Dan heb je een denkbeeldige God tegenover je.  

Omdat God Een is, heeft God geen 'tegenover Zich', anders zou God geen Een kunnen zijn.    Toch zijn er openingen naar God, welke gewoon in de Bijbel staan.  Korintiërs 6:19-20  bijvoorbeeld.

Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt? Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met uw lichaam.

De Heilige Geest woont reeds in jou, de Heilige Geest is behulpzaam aan jou.  Maar dan wel als je je aan de leer van Jezus houdt natuurlijk.    Je dient wel nauwkeurig notie te krijgen van het Evangelie en deze na te leven.   Jezus volgen en praalzucht er op na houden bijvoorbeeld, dat gaat niet.  Kom tot geestelijke armoede, en de Heilige Geest gaat 'spreken'.  Het mooie is, je hoeft er de deur niet voor uit.

Doch het 'spreken' van de Heilige Geest kan nooit plaats hebben in een ik-jij relatie zoals wij mensen die hebben.    God spreekt niet met woorden, pas daar goed voor op.   Als er iemand met woorden spreekt dan is het 'iets' waar jij niks mee van doen wilt hebben.   God spreekt alleen in het mensenhart.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Hallo Michellex,

Met God kun je geen relatie hebben, God is immers Een.   De God waarmee mensen een relatie hebben is een bedachte God.  Dan heb je een denkbeeldige God tegenover je.  

Omdat God Een is, heeft God geen 'tegenover Zich', anders zou God geen Een kunnen zijn.    Toch zijn er openingen naar God, welke gewoon in de Bijbel staan.  Korintiërs 6:19-20  bijvoorbeeld.

Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt? Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met uw lichaam.

De Heilige Geest woont reeds in jou, de Heilige Geest is behulpzaam aan jou.  Maar dan wel als je je aan de leer van Jezus houdt natuurlijk.    Je dient wel nauwkeurig notie te krijgen van het Evangelie en deze na te leven.   Jezus volgen en praalzucht er op na houden bijvoorbeeld, dat gaat niet.  Kom tot geestelijke armoede, en de Heilige Geest gaat 'spreken'.  Het mooie is, je hoeft er de deur niet voor uit.

Doch het 'spreken' van de Heilige Geest kan nooit plaats hebben in een ik-jij relatie zoals wij mensen die hebben.    God spreekt niet met woorden, pas daar goed voor op.   Als er iemand met woorden spreekt dan is het 'iets' waar jij niks mee van doen wilt hebben.   God spreekt alleen in het mensenhart.

Ik vind het heel moeilijk om deze uitleg te begrijpen haha. Ik zit nog echt in de ontdekkingsfase van het geloof. Zou jij mij dit ook kunnen uitleggen in jip en janneke taal? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Michellex:

Ik vind het heel moeilijk om deze uitleg te begrijpen haha. Ik zit nog echt in de ontdekkingsfase van het geloof. Zou jij mij dit ook kunnen uitleggen in jip en janneke taal? 

Eerlijk gezegd heb ik het al uitgelegd in jip en janneke taal.   Maar laat je niet weerhouden door 'moeilijke taal', je bent nog jong.  Je hebt nog jaren de tijd om te groeien in het geloof.  Leven in de liefde van de Vader is niet te beschrijven, maar ik heb ook niet altijd in de liefde van de Vader geleefd.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Eerlijk gezegd heb ik het al uitgelegd in jip en janneke taal.   Maar laat je niet weerhouden door 'moeilijke taal', je bent nog jong.  Je hebt nog jaren de tijd om te groeien in het geloof.  Leven in de liefde van de Vader is niet te beschrijven, maar ik heb ook niet altijd in de liefde van de Vader geleefd.

Oke! heb jij toevallig nog tips om meer te leren over het geloof? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Michellex:

Oke! heb jij toevallig nog tips om meer te leren over het geloof? 

De allerbelangrijkste is dat je Jezus niet aanbidt of op een voetstuk zet, maar dat je Jezus naleeft.   In de naleving 'verinnerlijkt' Jezus zich en werkt Jezus van binnen uit. 

De tweede is: Exodus 20:3-4

Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.

Maak geen beeld van God en maak ook geen beeld van Jezus als mens.   God heeft dat nadrukkelijk verboden in Exodus.  Ik verwerp dus ook de 3 personen leer, want personen hebben een beeld.

Daarnaast kan ik je nog meer verzen aanwijzen waarin staat dat 'beelden maken' taboe is.   Alles wat beeld heeft is het creatuurlijke: de schepping.   Jij bent zelf ook schepsel, net zoals ik.  God heeft Zichzelf niet geschapen, dat lijkt me logisch.   God is géén schepsel.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Michellex:

Ik vind het heel moeilijk om deze uitleg te begrijpen haha. Ik zit nog echt in de ontdekkingsfase van het geloof. Zou jij mij dit ook kunnen uitleggen in jip en janneke taal? 

Hallo Michellex, op dit forum zitten heel wat verschillende mensen met allemaal een verschillende opvatting over geloof, God, Jezus, ethische en politieke onderwerpen etc.

Hopper is niet een traditionele christen (zal hij ook niet beamen) maar heeft heeft het wel over bijbelse termen zoals Vader, Zoon, eeuwig leven etc. 
De bijbel is een boek, waar iedereen wel een eigen mening over heeft.
 

Ik ben zelf lid van een volkskerk: Protestantse kerk in Nederland. Nu valt mij al langer op dat veel mensen op dit forum helemaal niet betrokken zijn bij een geloofsgemeenschap. 
Robert Frans is dat wel en is lid van de Rooms Katholieke kerk.  
Ik denk dat wij denken vanuit de christelijke traditie. We hoeven niet alles opnieuw uit te vinden. We staan op de schouders van onze voorgangers.  
Maar dan kom ik op een m.i. belangrijk aspect. De bijbel spreekt over een specifieke God (de God van Israël, van Abraham, Izaak en Jakob, de Vader van Jezus). 
Ben je op zoek in deze richting en waarom. Er zijn n.l. zoveel goden en geloven.   
Heb je ook een idee welke geloofsgemeenschap daarbij past. Binnen de christelijke kerk in Nederland is er ook heel veel keuze.
Het een past beter dan de ander.

En een relatie met God, komt vanzelf als je op weg gaat. Het is een reis die gaat beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Michellex:

Ik ben nu al een jaar lang meer betrokken bij mijn geloof (Christelijk). Toch heb ik het gevoel dat ik steeds vastloop en het telkens vergeet. Ik ben een keer met een collega naar de kerk geweest. Maar voor mij is de stap te groot om alleen naar de kerk in mijn dorp te gaan. Ik begrijp en vat het anders niet goed. Ik heb boekjes gekregen om te beginnen, die heb ik uit. Maar nu denk ik echt, oké, en nu? Wat kan ik doen om betrokken te blijven?

Is er iemand die me tips kan geven? Ik heb de bijbel in gewone taal, en ik heb een boek met spreuken met elke dag een nieuwe vers.

Mijn gedrag is veel veranderd, ik geef veel meer aan de wereld en doe aan liefdadigheid en vrijwilligerswerk. Maar ik wil ook een relatie met God hebben, dat voel ik nu niet.

Mijn man is atheïst, daarom kan ik er niet met hem over praten. Mijn familie gelooft ook niet, vrienden evenmin, behalve één vriendin maar zij heeft haar geloof verloren. Ik heb wel mijn collega’s, maar met hen heb ik niet zo’n band om hierover te praten. Ik zie mezelf daarom niet thuis bidden voor het eten, elke zondag naar de kerk gaan omdat het dan raar voelt thuis. Ik weet dat ik zoiets moet negeren uiteraard, maar maakt het wel erg lastig om volledig open te staan. 

Mijn man heeft gezegd dat ik moet doen waar ik mij goed bij voel, eerste vraag was wel gelijk ga je nu bekeren? Hij zei ook; je mag prima met mij praten maar je moet wel weten dat ik er gewoon een bepaalde mening over heb.

Dus wie kan mij helpen om niet meer vast te lopen? Waar kan ik beginnen? 

Ik kom trouwens uit overijssel en ben 27 jaar. Wel katholiek gedoopt vroeger en op een christelijke basisschool gezeten. (opa & oma's waren wel gelovig)

Hi Michelle, 

Welkom op dit forum! 🌸

Ik denk dat als je meer betrokken wilt raken dat het toch het beste werkt om naar een kerk te gaan.  Daar ontmoet je ook meer andere christenen om mee te praten. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Michellex,

Ook van mij welkom op dit forum. 💐

Waarom blijft je niet gewoon het goede doen met wat je nu aan de wereld geeft, het doen aan liefdadigheid en je vrijwilligerswerk? De vreugde en blijdschap die je daar brengt is vast groot. 

Een kerk daarentegen lijft mensen graag in. Daarmee loop je het risico vervreemd te raken van je man die atheïst is. Van hem krijg je nu alle ruimte om te doen wat je wilt. Dat is heel wat waard. En je neemt alle positieve energie ook mee naar huis!

Ik moet ook denken aan het volgende uit de bijbel: 

Mattheüs 25-40:

Citaat

Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.

Weet altijd dat door wat je aan goede dingen doet in verbinding staat met Jezus. En dat je relatie met hem en God daardoor gestaag groeit!

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Yours:

Een kerk daarentegen lijft mensen graag in.

Ik kom in mijn kerk meer mensen tegen die aan liefdadigheid en vrijwilligerswerk doen dan op dit forum.  
Overigens zijn er vele vormen van vrijwilligerswerk en dat hoeft ook echt niet via een kerk.

Ben jij ook onderdeel van een organisatie die iets doet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook zorgen dat je niet spreekt over uw goede werken en daar grondige selectie in handhaaft. Zo kan je een dakloze 100 euro geven, maar is daar misschien door God geplaatst terwijl een alleenstaande moeder in de buurt meer nut haalt uit die 100 euro. 

Goede werken redden je ook niet en mogen nooit gebruikt worden  om u moreel te verheffen boven de ander. Laat uw linkerhand niet weten wat de rechter doet. Dat is tussen de Heer en uzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Breuk:

Ik kom in mijn kerk meer mensen tegen die aan liefdadigheid en vrijwilligerswerk doen dan op dit forum.  
Overigens zijn er vele vormen van vrijwilligerswerk en dat hoeft ook echt niet via een kerk.

Ben jij ook onderdeel van een organisatie die iets doet?

Niet meer nee. 

Wel heb ik in het verleden dus veel vrijwilligerswerk gedaan. Mede daardoor kwam de verbinding met Jezus/God/de Bron (opnieuw) tot stand. Meer dan de deelname aan een aantal forums is nu niet meer nodig.

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Michellex:

Oke! heb jij toevallig nog tips om meer te leren over het geloof? 

Ik heb nog een belangrijke tip.  En dat is 2 Korinthiërs 3:6.     De letter doodt en de Geest maakt levend.    Zoek het nooit bij wettische gelovigen, die lezen naar de letter.   De meeste gelovigen zijn wettisch en traditioneel.  Breuk maakt daar een terechte opmerking over.    Ik plaats God in de mystiek, welke tot de mystieke dood kan resulteren.   Mystiek gaat verder waar de letteren eindigen.

Paulus beschouw ik ook als een mysticus.    Maar ook bv Meister Eckhart of Kierkegaard is aanbevelenswaardig als je er aan toe bent.

https://www.sporenvangod.nl/Mystiek/Klassieke-teksten-1/Eckhart-preek/

Citaat

Onderstaande preek van meester Eckhart  (uit de veertiende eeuw) geeft een goed voorbeeld van een mystagogische lectio divina. 

Het is een preek over de intocht van Jezus in de tempel, naar het evangelie van Matthëus. Eckhart begint bij de letterlijke tekst (lectio), haalt een gedeelte uit het Johannes-evangelie erbij en vraagt dan vervolgens: wat wil dat zeggen? (meditatio). Dit is een vraag naar de uiteindelijke betekenis van deze woorden, zoals uit het vervolg duidelijk wordt.

In de uitleg valt op hoe hij vooral uitgaat van de beeldtaal van de tekst. De beelden vormen de ingang tot een allegorisch of typologisch verstaan. Aan zijn retoriek is goed te zien hoe hij niet alleen uitleg geeft, maar met zijn toehoorders een beweging probeert te maken. In grote spiralen gaat hij steeds dieper op zijn thema in totdat de preek niet anders kan dan uitlopen op gebed (oratio).

Jouw vraag is hoe krijg ik een connectie met God?  Dan moet je bij lectio divina zijn.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Hopper:

mystagogische lectio divina

Dit lijkt me toch echt geen Jip en Janneke taal.  
 

58 minuten geleden zei Yours:

Meer dan de deelname aan een aantal forums is nu niet meer nodig.

Kun je dit toelichten, want ik zie een groot gat tussen dit forum en het ‘echte’ leven.  
Ik denk wel dat dit forum een invulling is voor sommigen die het contact met een gemeenschap zijn kwijtgeraakt. 
Eigenlijk is dit forum ook een soort gemeenschap van Jezus Christus (waar 2 of 3 in Zijn Naam aanwezig zijn).   
Of alles in Zijn Naam is en of de zelfbenoemde orthodoxe christenen nu de supergelovigen zijn, dat betwijfel ik,  
juist door de kritiek, die de bijbel heeft op religie. (Barth: religie is ongeloof.)

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb nog een belangrijke tip.  En dat is 2 Korinthiërs 3:6.     De letter doodt en de Geest maakt levend.    Zoek het nooit bij wettische gelovigen, die lezen naar de letter.   De meeste gelovigen zijn wettisch en traditioneel.  Breuk maakt daar een terechte opmerking over.    Ik plaats God in de mystiek, welke tot de mystieke dood kan resulteren.   Mystiek gaat verder waar de letteren eindigen.

Paulus beschouw ik ook als een mysticus.    Maar ook bv Meister Eckhart of Kierkegaard is aanbevelenswaardig als je er aan toe bent.

https://www.sporenvangod.nl/Mystiek/Klassieke-teksten-1/Eckhart-preek/

Jouw vraag is hoe krijg ik een connectie met God?  Dan moet je bij lectio divina zijn.   


Steengoede preek van Eckhart. Heb hem net helemaal gelezen op die website. Zó waar wat hij zegt!

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Breuk:

Hallo Michellex, op dit forum zitten heel wat verschillende mensen met allemaal een verschillende opvatting over geloof, God, Jezus, ethische en politieke onderwerpen etc.

Hopper is niet een traditionele christen (zal hij ook niet beamen) maar heeft heeft het wel over bijbelse termen zoals Vader, Zoon, eeuwig leven etc. 
De bijbel is een boek, waar iedereen wel een eigen mening over heeft.
 

Ik ben zelf lid van een volkskerk: Protestantse kerk in Nederland. Nu valt mij al langer op dat veel mensen op dit forum helemaal niet betrokken zijn bij een geloofsgemeenschap. 
Robert Frans is dat wel en is lid van de Rooms Katholieke kerk.  
Ik denk dat wij denken vanuit de christelijke traditie. We hoeven niet alles opnieuw uit te vinden. We staan op de schouders van onze voorgangers.  
Maar dan kom ik op een m.i. belangrijk aspect. De bijbel spreekt over een specifieke God (de God van Israël, van Abraham, Izaak en Jakob, de Vader van Jezus). 
Ben je op zoek in deze richting en waarom. Er zijn n.l. zoveel goden en geloven.   
Heb je ook een idee welke geloofsgemeenschap daarbij past. Binnen de christelijke kerk in Nederland is er ook heel veel keuze.
Het een past beter dan de ander.

En een relatie met God, komt vanzelf als je op weg gaat. Het is een reis die gaat beginnen.

Ik moet nog onderzoeken welke kerk precies bij mij past. Ik weet wel dat ze hier in het dorp een alpha cursus aanbieden. Ik ben 1 keer meegeweest naar een hervormde kerk. Ook heb ik een online kerkdienst meegevolgd voor jongeren. Alleen werd ik daar heel ongemakkelijk van. Ik dacht altijd (vroeger) dat ik de kerk leuk zou vinden als hoe dat bij zwarte mensen gaat. Gospel etc. Alleen bij de jongerendienst zat ik echt van pff alweer een liedje. Het haalt voor mij heel het gevoel weg om daadwerkelijk iets te leren of te begrijpen. Ik dacht mooi laag drempelig beginnen zon jongerendienst maar helaas.

Toen kwam bijvoorbeeld dit in beeld: maar hoe moet je nu weten of voelen of het de geest of je ik is. Daarom is het zo lastig te begrijpen zonder enige achtergrond informatie of kennis

 

 855059719_AfbeeldingvanWhatsAppop2024-05-05om19_11.47_d94130ba.thumb.jpg.492baf135dca2c9397d03f62958a2ead.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Breuk:
1 uur geleden zei Yours:

Meer dan de deelname aan een aantal forums is nu niet meer nodig.

Kun je dit toelichten, want ik zie een groot gat tussen dit forum en het ‘echte’ leven

Ik heb jarenlang op allerlei gebieden het uiterste van mezelf gegeven. Niet alleen in de echte wereld, maar ook op forums. Nu is het meeste werk gedaan en kan ik langzaam gaan afbouwen : ‘het juk is zacht en de last is licht’. 

Dat afbouwen kan overigens nog wel even duren hoor. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Yours:

Ik heb jarenlang op allerlei gebieden het uiterste van mezelf gegeven. Niet alleen in de echte wereld, maar ook op forums. Nu is het meeste werk gedaan en kan ik langzaam gaan afbouwen : ‘het juk is zacht en de last is licht’. 

Dat afbouwen kan overigens nog wel even duren hoor. 😉

Gewoon over de vloer kruipen, zondes bekennen, verklaren dat je het niet alleen kunt en overgeven door gehoorzaamheid is het begin. God is onze Vader, een echte Vader. Een Vader waar wij naartoe kunnen komen door de Zoon na te jagen. Hem als grote Broer zien, Hem nadoen. Hem in U laten leven als de tempel. In welke tempel zal die antichrist dan huizen? Die in Israël of in ons?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Dit lijkt me toch echt geen Jip en Janneke taal.  
 

Toch vergt lectio divina geen enkele intellectuele inspanning.   Het is de Heilige Geest zelf die je naar een bepaald Bijbel gedeelte 'toe trekt'.    Het is in  lectio divina juist de bedoeling dat het intellect zwijgt. Dat is waarlijk arm van geest zijn. 

26 minuten geleden zei Michellex:

 

Toen kwam bijvoorbeeld dit in beeld: maar hoe moet je nu weten of voelen of het de geest of je ik is. Daarom is het zo lastig te begrijpen zonder enige achtergrond informatie of kennis

 

 855059719_AfbeeldingvanWhatsAppop2024-05-05om19_11.47_d94130ba.thumb.jpg.492baf135dca2c9397d03f62958a2ead.jpg

Het 'ik' is altijd het discursieve (redenerende) denken.    Alle gemoedsstemmingen zijn 'ik'.  Gemoedsstemmingen, daarbij moet je denken aan jaloezie, afgunst, haat, wraakzucht, begeerte en zo.     De mens dient zich leeg te maken van alles wat 'ik' is, dan pas kan de Geest jou leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Michellex:

Ik moet nog onderzoeken welke kerk precies bij mij past. Ik weet wel dat ze hier in het dorp een alpha cursus aanbieden. Ik ben 1 keer meegeweest naar een hervormde kerk. Ook heb ik een online kerkdienst meegevolgd voor jongeren. Alleen werd ik daar heel ongemakkelijk van. Ik dacht altijd (vroeger) dat ik de kerk leuk zou vinden als hoe dat bij zwarte mensen gaat. Gospel etc. Alleen bij de jongerendienst zat ik echt van pff alweer een liedje. Het haalt voor mij heel het gevoel weg om daadwerkelijk iets te leren of te begrijpen. Ik dacht mooi laag drempelig beginnen zon jongerendienst maar helaas.

Toen kwam bijvoorbeeld dit in beeld: maar hoe moet je nu weten of voelen of het de geest of je ik is. Daarom is het zo lastig te begrijpen zonder enige achtergrond informatie of kennis

 

 855059719_AfbeeldingvanWhatsAppop2024-05-05om19_11.47_d94130ba.thumb.jpg.492baf135dca2c9397d03f62958a2ead.jpg

Zo ken ik iemand die bij een jongerengroep zat (leeftijd rond de 16).  
De jonge vrouw die leiding gaf, vertelde dat ze op haar 16de tot geloof was gekomen.  
Zoiets had een verkeerde uitwerking op die 16jarige, die helemaal niet het idee had dat ze gelovig was (of snel zou worden).

Ik zie helaas bij ons in de kerk veel jongeren afhaken, ook van ouders die heel actief zijn (ook in daden).  Ik heb ook geen simpel antwoord.  
Ik vind het alleen jammer als jongeren afhaken omdat ze denken dat je in allerlei ongeloofwaardige zaken moet gaan geloven om je christen te noemen.  
“Een echte gelovige neemt alles letterlijk. Genesis is een geschiedenis verhaal en vertelt hoe alles ontstaan is.  
Ethische gedachten van 20 eeuwen terug kun je zo op deze tijd plotten (er is n.l. niets veranderd of er is ook geen extra kennis die dat beïnvloedt).”

Laat ik dan duidelijk zijn, dat ik niet zo denk.  
Wat wel helpt is om lekker te genieten van verhalen.   
Het zijn verhalen, deels historisch, deels onhistorisch of geheel uit fantasie voortgekomen.  
 

Is er een lijn in die verhalen te ontdekken? Ik denk het wel.    
En wat nu als je jezelf onderdeel voelt van al die verhalen, dat is het mooiste wat je kunt overkomen. 
Geloof wordt vertrouwen. Vertrouwen in de geheimzinnige naam van God. Vertrouwen dat doorwerkt in jezelf.  
De naam van God die zich geopenbaard heeft. Met dezelfde naam die ook het beloofde land al inging. Jozua (Jezus).

Ps. https://bibleproject.com/Dutch/ heeft veel goede filmpjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Fundamenteel:
1 uur geleden zei Yours:

Ik heb jarenlang op allerlei gebieden het uiterste van mezelf gegeven. Niet alleen in de echte wereld, maar ook op forums. Nu is het meeste werk gedaan en kan ik langzaam gaan afbouwen : ‘het juk is zacht en de last is licht’. 

Dat afbouwen kan overigens nog wel even duren hoor. 😉

Gewoon over de vloer kruipen, zondes bekennen, verklaren dat je het niet alleen kunt en overgeven door gehoorzaamheid is het begin. God is onze Vader, een echte Vader. Een Vader waar wij naartoe kunnen komen door de Zoon na te jagen. Hem als grote Broer zien, Hem nadoen. Hem in U laten leven als de tempel. In welke tempel zal die antichrist dan huizen? Die in Israël of in ons?

De tijd van de strijd die jij beschrijft ligt al lang achter me, Fundamenteel. Dat afbouwen gaat in alle rust…..

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Yours:

De tijd van de strijd die jij beschrijft ligt al lang achter me, Fundamenteel. Dat afbouwen gaat in alle rust…..

Strijd? Het in Zijn handen leggen is strijden?

32 minuten geleden zei Breuk:

Ik zie helaas bij ons in de kerk veel jongeren afhaken,

Hoe zou dat toch komen?

Christendom is exclusief. Inclusieve kerken zijn niet Zijn kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Yours:

De tijd van de strijd die jij beschrijft ligt al lang achter me, Fundamenteel. Dat afbouwen gaat in alle rust…..

Zo is dat.  Ieder mens moet de Weg alleen gaan. Men kan daar geen anderen in betrekken. Het willen bekeren van de mensen van de Weg is duivelswerk.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid