Annatar 0 Geplaatst 30 december 2004 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 december 2004 Het doel van de zelfkastijding is dat het wel tegen je eigen wil is. Als je het alleen maar doet omdat je er opgewonden van raakt heeft het geen nut. Link naar bericht Deel via andere websites
essie 0 Geplaatst 30 december 2004 Rapport Share Geplaatst 30 december 2004 Quote: Op donderdag 30 december 2004 23:05:00 schreef Tom het volgende: Het doel van de zelfkastijding is dat het wel tegen je eigen wil is. Als je het alleen maar doet omdat je er opgewonden van raakt heeft het geen nut. Dat je er evt. opgewonden van kunt raken is een hormonale reactie, niet de reden van SM. Masochisme is ook "dingen tegen je wil" indoen, maar toch ook weer niet, want toch kies je er uiteindelijk zelf voor. Dat is bij zelfkastijding net zo. Naar mijn mening zit er geen verschil tussen zelfkastijding of SM, behalve dan dat jezelfkastijding gebruikt om God te aanbidden, en SM om je dominant te aanbidden. Link naar bericht Deel via andere websites
DetectedDestiny 0 Geplaatst 30 december 2004 Rapport Share Geplaatst 30 december 2004 Ook als mensen het tegen hun eigen wil doen moeten ze het nog steeds zelf weten vind ik. Ik zou het niet afkeuren. Misschien dat ik erom zou moeten lachen, maar verder laat het me koud wat mensen met hun eigen lichaam doen. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 30 december 2004 Auteur Rapport Share Geplaatst 30 december 2004 Ooit gehoord van de cilice? Krijg je daar ook zo'n reactie van? Je moet hem dragen als riem. Link naar bericht Deel via andere websites
essie 0 Geplaatst 30 december 2004 Rapport Share Geplaatst 30 december 2004 Waar kun je die kopen? Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 31 december 2004 Auteur Rapport Share Geplaatst 31 december 2004 Geen idee. Link naar bericht Deel via andere websites
Van Xanten 0 Geplaatst 16 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 link Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 16 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 Das apart, zo'n oud topic. Mjah, ik ken het verschijnsel, maar ik heb er zelf geen 'feeling' mee. ( ) Link naar bericht Deel via andere websites
Van Xanten 0 Geplaatst 16 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 Ja ik ken het ook. Heb thuis ook zo'n cilice,die ik zo eens per jaar een aantal uur draag. Maar niet elke dag hoor. Daar ben ik het ook niet mee eens Het moet geen obsessie worden,en al helemaal niet ontsporen. (idd oud topic,leuk ) Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 16 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 Interessant van Xanten. Er staat me iets van bij dat dit in overleg met je biechtvader moet gebeuren. Hoe ben je er zo bijgekomen, waarom doe je het? Link naar bericht Deel via andere websites
Van Xanten 0 Geplaatst 16 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 Quote: Op dinsdag 16 oktober 2007 19:12:17 schreef Thorgrem het volgende: Er staat me iets van bij dat dit in overleg met je biechtvader moet gebeuren. Hoe ben je er zo bijgekomen, waarom doe je het? Het is wat je interessant vindt. Tja ik weet niet hoe je er op gekomen bent dat het in overleg met een biechtvader moet. Ik doe het om de zonden van mijn familie en gestorvenen in het vagevuur te helpen,en om Christus lijden te voelen. Genoeg geinformeerd. (overigens ik doe het heel zelden) Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 16 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 's Ochtends vroeg opstaan om stille tijd te houden, mag dat ook gerekend worden tot zelfkastijding? Link naar bericht Deel via andere websites
Van Xanten 0 Geplaatst 16 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 Ik heb geen idee Link naar bericht Deel via andere websites
Thorgrem 430 Geplaatst 16 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 Quote: Op dinsdag 16 oktober 2007 19:22:15 schreef AndreasJ het volgende: 's Ochtends vroeg opstaan om stille tijd te houden, mag dat ook gerekend worden tot zelfkastijding? Dat lijkt me niet. Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 16 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 Zou Paulus zijn raad in Kolossenzen 2:21-23 hier niet wat naar verwijzen? ... Deze dingen hebben wel een schijn van wijsheid in een zichzelf opgelegde vorm van aanbidding en [schijn]nederigheid, een strenge behandeling van het lichaam, maar ze hebben geen waarde ter bestrijding van de bevrediging van het vlees. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 16 oktober 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 Geen idee; was het niet Paulus die zei dat we niet over de manieren van bidden van anderen moesten oordelen? Link naar bericht Deel via andere websites
Aimé 0 Geplaatst 16 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2007 Quote: Op dinsdag 16 oktober 2007 19:37:15 schreef Tom het volgende: Geen idee; was het niet Paulus die zei dat we niet over de manieren van bidden van anderen moesten oordelen? Als een vader van kinderen zou ik het er moeilijk mee hebben moest er eentje bij lopen die zich wetenswillens constant aan een steen stoot. Jehovah God is voor mij een heel lieve Vader.Ik denk dat Hij dit van mij ook niet graag zou hebben. Link naar bericht Deel via andere websites
anastasia 0 Geplaatst 17 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 17 oktober 2007 Quote: Op dinsdag 16 oktober 2007 19:45:49 schreef Aimé het volgende: [...] Als een vader van kinderen zou ik het er moeilijk mee hebben moest er eentje bij lopen die zich wetenswillens constant aan een steen stoot. Jehovah God is voor mij een heel lieve Vader.Ik denk dat Hij dit van mij ook niet graag zou hebben. Ach, welk kind heb ik liever, hij die zich beleefd, welsprekend en vol respect tot mij wend of het kind dat stotterend en behept met Gilles de la Tourette probeert hetzelfde te doen Link naar bericht Deel via andere websites
gewoon Paul 8 Geplaatst 17 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 17 oktober 2007 Hoe gaar het ook klinkt, ik deed het zelf ook weleens. Toen ik erachter kwam dat mijn zelfbeeld eronder ging lijden ben ik ermee gestopt, nu probeer ik er altijd over na te denken als ik iets fout heb gedaan. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 17 oktober 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 oktober 2007 Quote: Op dinsdag 16 oktober 2007 19:45:49 schreef Aimé het volgende: [...] Als een vader van kinderen zou ik het er moeilijk mee hebben moest er eentje bij lopen die zich wetenswillens constant aan een steen stoot. Jehovah God is voor mij een heel lieve Vader.Ik denk dat Hij dit van mij ook niet graag zou hebben. Ik geloof nooit zo in vergelijkingen waarbij men zijn eigen voorkeuren en referentiekader op God projecteert. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 17 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 17 oktober 2007 Quote: Op dinsdag 16 oktober 2007 19:22:15 schreef AndreasJ het volgende: 's Ochtends vroeg opstaan om stille tijd te houden, mag dat ook gerekend worden tot zelfkastijding? Nee, dat is gewoon discipline opbrengen om vroeg op te staan voor God. En een stukje versterving als je daar moeite mee hebt. Zelfkastijding is gewoon ouderwets met de zweep erover, dus jezelf martelen ter eer en glorie van Hem. En zelfkastijding kan ook door gebruik te maken van pijnlijke kledingstukken, voorwerpen of sieraden. Of van pijnlijke rituelen, zoals het jezelf laten kruisigen. Als we nu álles wat we niet zo prettig vinden zelfkastijding gaan noemen... Link naar bericht Deel via andere websites
Ignatius Maria 0 Geplaatst 17 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 17 oktober 2007 Lijkt me wel wat, zo'n cilice. Link naar bericht Deel via andere websites
annzie 1 Geplaatst 17 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 17 oktober 2007 Waarom? Link naar bericht Deel via andere websites
Ignatius Maria 0 Geplaatst 17 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 17 oktober 2007 Als vorm van boetedoening en aanbidding. Link naar bericht Deel via andere websites
Annatar 0 Geplaatst 17 oktober 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 oktober 2007 De bijbel is er ook niet vies van. Of dachten jullie dat Johannes de Doper voor zijn plezier in een kamelenharen matel rondliep? Of dat sprinkhanen en wilde honing gewoon zijn lievelingseten was? En dat leven in de woestijn voor hem een soort vakantietje was? Nee hoor; zelfkastijding is zeer bijbels. En wat wordt alleen maar versterkt door ons perspectief op het lijden van Christus; in de ascese kunnen we Hem ontmoeten in dat lijden. Uiteraard moet je, jezelf niet aan stukken slaan met een ijzeren staaf en heeft het geen zin om jezelf blijvend fysiek letsel toe te brengen. Daarom raad ik het in principe ook alleen aan in overleg met je geestelijk leidsman. Er moet iemand zijn die je een beetje in de gaten houdt. Overigens dient zelfkastijding wel in "het verborgene" te gebeuren. Als je er graag over praat of de hele dag met een zure smoel rondloopt kan je het beter gewoon niet doen. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten