Spring naar bijdragen

Rustdag: zaterdag of zondag?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op dinsdag 19 december 2006 15:03:48 schreef Kyran het volgende:

Ik heb het motief achter de zondagsrust nooit echt begrepen.

Ten eerste, waarom zou een Almachtige God rust nodig hebben?

Die rust is er voor ons. smile.gif

Quote:
Ten tweede, waarom mag je niet zelf bepalen wanneer je God gaat vereren? Denk hierbij aan de tekst uit Romeinen 14:5

"Er zijn er die de ene dag belangrijker vinden dan de andere; voor anderen maakt het niets uit. Gun ieder zijn eigen overtuiging. Wie een bepaalde dag in ere houdt, doet dat ter ere van de Heer."

Al lezende zat ik me ook een beetje af te vragen of het nu echt uitmaakt of je op zaterdag of zondag rust. Een rustdag: ja, belangrijk. Maar zaterdag, zondag, een datum, een getal... het is toch maar relatief?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 20 december 2006 15:11:27 schreef Hester het volgende:

Al lezende zat ik me ook een beetje af te vragen of het nu echt uitmaakt of je op zaterdag of zondag rust. Een rustdag: ja, belangrijk. Maar zaterdag, zondag, een datum, een getal... het is toch maar relatief?

Maar als God niks had gezegd hadden we nooit een van de zeven dagen standaard vrijgeroosterd smile.gif Dus nu is het makkelijker om die rust ook echt te pakken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zou je denken Hester, maar wanneer God ergens een zegen over geeft maakt dit wel een verschil.

God zegt dat als jij je vader en moeder eert je een lang leven op aarde zult hebben. God zegent dit. Dit kun je niet plakken op het eren van je broers en zusters of oom en tante.

God heeft de sabbat gezegend en geheiligd. Hij heeft een zegen op de sabbat gelegd, die je niet ervaart op de zondag omdat deze niet over de zondag is uitgesproken.

Het is niet verkeerd om God te eren op zondag, volstrekt niet. Het is goed om op zondag samen te komen om God te eren, het zou ook goed zijn om dit weer op maandag te doen en op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en sabbat. Maar de zegen van de sabbat rust alleen op de sabbat. Het is niet zomaar een dag, het is echt een feest, en zeer gezegende en heilige dag. Je kan deze dag ook apart stellen als zondagsvierder. Je hoeft niet direct op zaterdag samen te komen, maar probeer het eens. Ga eens op vrijdagavond beginnen met een goed gedekte tafel met lekker eten. Proef eens van het feest dat sabbat heet. Een dag voor gezelligheid, liefde, tijd voor het gezin. God belooft je een zegen voor het houden van de sabbat, probeer het eens uit, laat je zegenen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo renaldo en anderen,

ik heb een boekje gevonden die alle catechismis vragen behandeld. zo ook het vierde gebod. dit is dus geschreven door een gereformeerde predikant. hierin wordt duidelijk uitgelegd hetgeen ik ook getracht heb uit te leggen. verder worden er ook dingen gezegd die het antwoord zijn op jouw vragen renaldo.

Sabbat en zondag

Waar komt de rustdag eigenlijk vandaan? Wij vieren de zondag: de eerste dag van de week. Maar in het vierde gebod gaat het toch eigenlijk om de sabbat? Dat was toch niet de eerste, maar de zevende dag van de week? Vanwaar die overgang van zaterdag naar zondag? Mensen zeggen wel: eigenlijk is het sabbatsgebod vervuld. Net als veel andere geboden uit het O.T. Verwijt ook Paulus de Galaten niet dat zij dagen, maanden, vaste tijden en jaren waarnemen, terwijl dat helemaal niet meer nodig is (gal 4:10)? Zegt hij in rom 14:5 niet dat alle dagen gelijk zijn? Maar waarom zou je dan nog wel apart de zondag moeten vieren? Nogmaals: waar komt die dag vandaan, en waarom zouden wij aan de viering van die dag gebonden zijn?

We beginnen in het oude testament. Daar gaat het om de sabbat. We komen haar eigenlijk voor het eerst tegen in ex 16. Daar lezen we van het manna. Elke dag krijgen de Israëlieten nieuw voedsel van de Here. Alleen op de sabbat niet. De dag voor de sabbat moeten ze dubbel inzamelen. Daar wordt de sabbat dus in elk geval al gevierd. Maar zou er ook voor die tijd al sabbat gevierd worden? Zeker weten doen we dat niet. Er staat niets in de bijbel. Op zich zegt dat natuurlijk niet alles. Er is heel veel niet vermeld. Het kan daarom nog best dat Abraham de sabbat wel degelijk onderhouden heeft. We lezen direct in het begin van de schrift namelijk al (gen 2:2-3) dat de Here zelf sabbat viert. In zes dagen heeft Hij de hemel en de aarde geschapen. En dan, op de zevende dag, rust de Here van al het werk dat Hij scheppend tot stand gebracht heeft. Hij verklaart die dag heilig. En die heiligverklaring moeten we maar niet te beperkt opvatten. Vooral omdat er in de tekst van het vierde gebod op wordt terug gegrepen.

Maar, dat sabbatsfeest wordt door de mensen verstoord. Mensen halen de zonde de wereld in. Toch komt dan ook weer het mooie. De Here laat het daar namelijk niet bij zitten. hij gaat werken aan herstel. De sabbat mag weer gevierd worden, al hebben mensen veel verknoeid. We lezen weliswaar niet uitdrukkelijk dat de sabbat de eerste tijd na de zonde al wordt gevierd, maar als de bevrijding uit het diensthuis van de zonde, uit Egypte, is ingezet, als het volk eenmaal in de woestijn is, dan wordt de sabbat in elk geval wel weer gevierd (ex 16). De Here maakt van die sabbat zelfs een apart hoofdstuk in zijn wet: het vierde gebod. En dan blijft de Here er ook op hameren dat de sabbat onderhouden wordt. De Here hecht aan gehoorzaamheid op dit punt. Wie de sabbat niet onderhoudt moet zelfs ter dood gebracht worden (ex 31:14; vgl. ook Num. 15:32-36).

De vraag kan gesteld: waarom hecht de Here dan zo aan die sabbat? Om te beginnen, de sabbat moet onderhouden opdat de mens en zijn personeel, zelfs zijn dieren ook, de tijd krijgen om op adem te komen. Om adem te scheppen. Om uit te blazen. En dan noemt de Here zelfs Zichzelf als voorbeeld. Ook de Here heeft gerust en adem geschept (ex 31:17). De Here wil dat we op tijd rust nemen. Dat we geen slaaf worden van ons werk. De Here gaat heel praktisch in tegen een materialistische instelling. Je hoeft niet te denken dat je het zelf moet maken in je bedrijf, in je baan. Nee, zegt de Here elke week: laat nou je werk een dag liggen. Neem rust. Want je hoeft jezelf niet te redden. Je hoeft het niet zelf te maken in je leven. Neem maar eens rust. Bij Israël was dat overigens nog veel sterker dan bij ons. Israël kende niet alleen de wekelijkse sabbat. Israël kende ook het zogenaamde sabbatsjaar. En het jubeljaar. God bepaalde zijn volk er heel indringend bij: je moet echt uit mijn hand willen leven. Dat moet je durven. Daarom moet je op tijd rust nemen. Laat het maar zien in een leven van dankbaarheid, dat je het niet zelf allemaal hoeft te maken. Maar dat er Een is die het voor je maakt, en die je redt: de Here. Juist in het vierde gebod word je daarbij bepaald.

Je wordt daarbij bepaald omdat die sabbat ook een teken is. Een teken, zegt de Here, tussen Mij en u. Zodat u weet dat Ik de Here ben die u heilig (ex 31:13). Een teken. Dat is zoveel als een gedenkteken. Een monument. Je kunt haast denken aan het nationale monument op de Dam in Amsterdam. Waar de sabbat dan een monument van is? Wel: een monument dat ons er bij bepaalt dat de Here ons apart genomen heeft. Ons bevrijdt heeft uit Egypte. Voor de duidelijkheid is dan te wijzen op dt 5. Daar vinden we een weergave van de wet die heel veel lijkt op de wet uit ex 20. Maar in dt 5 staat ook nadrukkelijk het doel van de sabbat erbij genoemd. Op de sabbat mag je niet werken. Dan moet je je bij dat monument bepalen, bij de rustdag, omdat je dan gedenken moet dat je slaaf bent geweest in Egypte. En dat de Here je uit die slavernij verlost heeft. Met een sterke hand en een uitgestrekte arm. Om mensen bij verlossing te bepalen, is de sabbat een monument.

En dat monument moet steeds bezien worden. Met de lamp van het evangelie. Voor de viering rond dat monument van de rustdag moeten mensen daarom in de tempel komen. Op de plaats waar de Here met zijn evangelie woont. Er moeten samenkomsten worden gehouden op de sabbat. Je raadpleegt de Here op die dag. Je laat God door zijn Woord tot je spreken (vgl. 2 kon 4:23). Later komen er synagogen waar dat Woord ook verkondigd wordt. En dat is dan allemaal bedoeld om het monument van de rustdag in een helder licht te zetten. Want de kerk moet leren verstaan wat die bevrijding uit Egypte betekende. Die bevrijding uit het slavenhuis van de satan van Egypte. Hoe Gods volk nu, na de verlossing, de Here ook moet dienen. God wil zijn volk op die rustdag laten zien hoe Hij die in de slavernij kapot geslagen lichamen van de Israëlieten wil genezen onder zijn heilzaam juk. Hoe Hij, de Here het leven wil genezen van de slavernij van de zonde, en van alle gevolgen van de zonde. Van ziekte, enz, enz.

Hoe echt God dat wil, dat zien we als de Here Jezus op de aarde komt. Als Hij aan het werk gaat. Juist op de sabbat ook gaat de Here Jezus zieken genezen. Want op de dag dat de bevrijding van de slavernij van de zonde in Egypte gevierd mocht worden, kon de Here ook genezen van de gevolgen van de zonde: verlammingen, blindheid en melaatsheid. Als de Here Jezus aan het werk gaat, dan zie je die genezing van het leven steeds meer doorbreken. Het leven gaat steeds meer bevrijd worden van de gevolgen van de zonde. En de kroon op dat verlossingswerk komt dan met Pasen. De Here rekent af met de satan en de dood. De vorst van de dood wordt de beslissende slag toegebracht. De Here staat op als Overwinnaar uit de dood.

Alleen, en dan zien we waarom wij de zondag vieren, en niet meer de sabbat, dan gaat er wel iets veranderen. Het bevrijdingsfeest wordt niet langer op sabbat gevierd. Maar op zondag. Want de Here Jezus stond op zondag op uit de dood. Op de eerste dag van de week. En die zondag gaat dan een steeds belangrijker rol vervullen. De Here stond op zondag op. En juist een week daarna, weer op zondag, verschijnt de Here aan zijn discipelen. Om ook Thomas te overtuigen (joh 20:26). De christelijke kerk gaat op de eerste dag van de week bijeen komen om haar erediensten te vieren (Hd. 20:7). En in opb 1:10 wordt die eerste dag zelfs genoemd: de dag des Heren.

Nu is de zaak daarmee voor veel mensen nog niet opgelost. Er staat immers geen tekst in de bijbel met de instructie dat wij de zondag moeten vieren. En, in het begin werd de zondag ook nog helemaal niet als een vrije dag gevierd. Dat is niet te ontkennen. En het is ook nog een keer zo dat Paulus zegt dat we niet moeten vasthouden aan bepaalde feestdagen (kol 2:16v). Dat is allemaal waar. En toch moeten wij de zondag erkennen. Want als Paulus ingaat tegen het vieren van bepaalde dagen, dan gaat hij juist in tegen allerlei joodse instellingen en feesten. Dagen die de joden vierden omdat zij niet in Christus geloofden. Dáár gaat Paulus dan tegen in. En Paulus gaat daar tegenin, omdat Christus wel degelijk gekomen is. omdat je daarom door deze Christus je leven moet laten beheersen. Het belangrijkst is niet langer die bevrijding uit Egypte. Want die bevrijding was slechts een schaduw van de verlossing door Christus. Nee: Christus heeft nu een nog veel belangrijker verlossing voltooid. Hij stierf voor de zonde en overwon de dood.

Daarom: wie nu nog sabbat viert, die loopt achter. Die doet alsof de Christus er nooit geweest is. alsof het nog nooit Pasen is geweest. En dan zal het waar zijn dat er niet een bepaalde tekst in de bijbel staat. Dat is ook geen bezwaar. Want de lijn is duidelijk. De verlossing uit Egypte die op sabbat gevierd werd, werd vervuld in Christus’ werk op Pasen. Daar kun je gewoon niet omheen. En dan zie je die zondag een steeds belangrijker plaats innemen. De gemeente die op zondag bijeenkomt voor de samenkomsten. De zondag die de dag de Heren heet. Het zal ook waar zijn dat er in de eerste tijd na Christus nog niet zo’n zondag was als nu. Maar laten we niet vergeten wat voor tijd dat ook was. Er was ontzettend veel weerstand tegen het evangelie. De kerk breidde zich snel uit. Maar in veel plaatsen bleef het ongeloof ook heel sterk. In het maatschappelijke leven werd de zondag nog niet direct een vrije dag. Het bleef nog een heel gewone werkdag. Maar al namen mensen in de wereld dan geen vrij, de christenen vierden wel degelijk iets: ze hielden op zondag hun samenkomsten. Zij vierden dat zij niet zichzelf hoefden te redden, maar dat Jezus Christus hen redde. Voor altijd en eeuwig. En dat Hij voor hen de dood had overwonnen. Dat zij daarom het uitzicht hadden op de eeuwige rust. Het zou weer worden als in het begin. Toen rustte de Here op de zevende dag. Die rust werd door de mens verstoord. Maar God gaf zijn volk de rust weer terug. De sabbat mocht weer gevierd. Er kwam zelfs een sabbatgebod. Monument van de bevrijding uit Egypte. De satan van Egypte was verslagen. En toen ging God met zijn verlossing al maar verder. Het werd Pasen. De satan werd helemaal overwonnen. En eens mogen wij met de Here de volkomen sabbat vieren (hb 4). We mogen dan ingaan tot de rust van de Here. We hebben nog heel veel van de Here te verwachten (hb 4:9).

Zo wordt er al bijna tweeduizend jaar elke week op zondag bevrijdingsfeest gevierd. Terwijl de eeuwen daarvoor de sabbat de bevrijdingsdag was. Wat God bedoeld kan ons nu duidelijk zijn: de viering van een geweldige bevrijding. Een bevrijding nog veel groter en belangrijker dan de bevrijding van bijvoorbeeld de Duitse bezettingsmacht. Een bevrijding die daarom veel vaker dan eens in het jaar, of misschien eens in de vijf jaar gevierd moet worden.

Deze bevrijding vieren we daarom elke week! Op zondag.

groeten johannes

Samengevoegde post 21-12-2006 13:44:21:

mocht ik in het boekje, waar ik eerder op doelde, meer informatie vinden dan hoor je dat nog.

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Daarom: wie nu nog sabbat viert, die loopt achter. Die doet alsof de Christus er nooit geweest is. alsof het nog nooit Pasen is geweest. En dan zal het waar zijn dat er niet een bepaalde tekst in de bijbel staat. Dat is ook geen bezwaar. Want de lijn is duidelijk. De verlossing uit Egypte die op sabbat gevierd werd, werd vervuld in Christus’ werk op Pasen. Daar kun je gewoon niet omheen. En dan zie je die zondag een steeds belangrijker plaats innemen. De gemeente die op zondag bijeenkomt voor de samenkomsten.

dus als je de Sabbat viert, ontken je Jezus? Dat vind ik nogal een sterke uitspraak en ik ben het er ook niet mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

het doel van de sabbat is de viering van de bevrijding uit Egypte. er wordt op die dag hoopvol uitgezien naar de grote bevrijding die de Messias zal voltooien.

wanneer men blijft in de sabbat, specifiek gegeven als "monument" voor de bevrijding uit Egypte, doet men alsof de grote bevrijding nog niet plaats heeft gevonden. men gedenkt nog hetgeen dat wijst op wat nog komen gaat, en juist dat hoeft niet, mag mischien zelfs niet meer. de Overwinning is reeds behaald!!! en die moeten we gedenken!!!

dit ongeveer wordt bedoeld met : "wanneer je de sabbat viert ontken je Jezus".

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Johannes,

Ik denk dat je even beter je huiswerk moet doen. Want met uitspraken als: met sabbat vieren we de uittocht uit Egypte sla je toch een grote plank mis. Maar wat ik al eerder zei, ik ben niet geinterresseerd in wat een boekje vertelt.

Laat staan de uitspraak: Wanneer je Sabbat viert, ontken je Jezus.

Je moest een weten hoe centraal Christus staat in het teken van de sabbat. De gehele sabbat draait om Christus en zijn verlossende werk. Alle gebruiken op sabbat vinden hun oorsprong in Christus, Jezus heeft ons verlost, net zoals God de Israelieten heeft verlost uit Egypte.

Ik denk dat het goed voor je is om te onderzoeken wat nu werkelijk het doel van de sabbat is. Aan de andere kant ben ik bang dat je het niet wíl onderzoeken, maar graag vast wil grijpen aan traditie omdat dit zo veilig voelt. Een veel gehoorde uitspraak is: maar iedereen viert toch de zondag... Dat wil nog niet zeggen dat dit dan juist is! Ook de gehele wereld viert kerst, inclusief de heidenen, dat wil nog niet zeggen dat het dan ook correct is. Een veel groter statement om je te onderscheiden zou zijn om juist geen kerst te vieren, ipv je te proberen onderscheiden door het dan maar op een zo christelijk mogelijke manier te doen.

Wat ik al eerder zei, God wil je zegenen, ook en juist door middel van ZIJN sabbat. Ik bid voor je dat ook God jou het inzicht mag geven wat zijn bedoeling is met Zijn sabbat.

Quote:

Op donderdag 21 december 2006 13:23:48 schreef *Roos* het volgende:

Toch vraag ik me af als zoveel christenen het niet op de juiste dag houden,Waarom God ons dit niet laat merken zegmaar..

deze

geeft ook aan dat de sabbath niet voor ons is...

???

Hoezo laat God het je niet merken. Kijk eens om je heen, lees eens in de Bijbel. De sabbat is er voor ons allemaal, probeer het eens. Een slogan van onze gemeente is om niet meer te onderwijzen in de sabbat, maar om het gewoon te doen.

Sabbat, just do it!

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Joden doen veel dingen zonder te weten waarom ze het doen. Ook met de feesten, al de feesten van God hebben een diepere betekenis. Al deze feesten heet Jezus vervuld, of zal Hij vervullen. De sabbat is ook niet van de Jood, maar van God.

De Joden stellen inderdaad niet Jezus centraal op de sabbat, maar wel de (voor hun komende) messias. De wijn die gedronken wordt op sabbat, het brood dat gebroken wordt. De bevrijding die centraal staat, het nieuwe dat komen gaat, alles vind zijn vervulling in Jezus. Het is aan ons om de Joden dat te laten zien, dat de Messias al wel zeker is gekomen en dat Zijn Naam Yeshua is. Ze doen dingen, ook tijdens de feesten, zonder te weten waarom. Wij, die Jezus kennen, zien juist wel de grote en mooie dingen die God daar al heeft ingesteld vervuld worden in Jezus. De feesten krijgen hun ware betekenis slechts door ze te vieren in Jezus!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij niet, de rabbi zal pas werkelijk zien wat hij doet als hij het werk van Jezus ziet. Het nieuwe testament wordt niet gelezen door rabbi's. Het is een "verboden" boek voor een Jood. Een interessant boekje van een Jood die Yeshua aanneemt als de messias is "Waarom ik" van Jakob Damkani. Hij beschrijft zeer mooi hoe het zit met de sluier dat rust op het Jodendom met betrekking tot Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 december 2006 18:49:08 schreef Renaldo het volgende:

Beste Johannes,

Ik denk dat je even beter je huiswerk moet doen. Want met uitspraken als: met sabbat vieren we de uittocht uit Egypte sla je toch een grote plank mis. Maar wat ik al eerder zei, ik ben niet geinterresseerd in wat een boekje vertelt.

Laat staan de uitspraak: Wanneer je Sabbat viert, ontken je Jezus.

Je moest een weten hoe centraal Christus staat in het teken van de sabbat. De gehele sabbat draait om Christus en zijn verlossende werk. Alle gebruiken op sabbat vinden hun oorsprong in Christus, Jezus heeft ons verlost, net zoals God de Israelieten heeft verlost uit Egypte.

Ik denk dat het goed voor je is om te onderzoeken wat nu werkelijk het doel van de sabbat is. Aan de andere kant ben ik bang dat je het niet wíl onderzoeken, maar graag vast wil grijpen aan traditie omdat dit zo veilig voelt. Een veel gehoorde uitspraak is: maar iedereen viert toch de zondag... Dat wil nog niet zeggen dat dit dan juist is! Ook de gehele wereld viert kerst, inclusief de heidenen, dat wil nog niet zeggen dat het dan ook correct is. Een veel groter statement om je te onderscheiden zou zijn om juist geen kerst te vieren, ipv je te proberen onderscheiden door het dan maar op een zo christelijk mogelijke manier te doen.

Wat ik al eerder zei, God wil je zegenen, ook en juist door middel van ZIJN sabbat. Ik bid voor je dat ook God jou het inzicht mag geven wat zijn bedoeling is met Zijn sabbat.

renaldo jongen,

ik wil één ding graag duidelijk maken! ik probeer mijn huiswerk degelijk te maken, ik probeer onderzoek te doen!!

er is een verschil tussen jou en mij!!! jij wekt bij mij de indruk dat jij, op jezelf, kunt uitleggen wat teksten in de bijbel betekenen. ik weet van mezelf dat ik dat niet kan, en dat ik juist zal moeten luisteren naar wat geleerden, theologen dus, mij te vertellen hebben. dit gebeurt elke zondag in twee preken, gebeurde op cathechesatie en het gebeurd via het geschreven woord. dit zijn de wegen die de Here voor mij, en ik denk ook voor jou, koos om Zijn woord te leren verstaan. jij echter geeft aan hier niet van te willen weten. ik zou je het volgende willen zeggen: wanneer ik van jou tekst onder ogen krijg met een goede uitleg over sabbatkeuze, zal ik deze, van harte, grondig gaan bestuderen!!!

waarom een tekst van een derde? nou renaldo, om het volgende: een voorbeeld: één van jou argumenten tegen zondagsrust is dat de Here niet op zondag opgestaan is maar op zaterdag. kijk, deze argumentatie maakt het voor mij juist steeds moeilijker aan te nemen dat de zondagsrust niet juist zou zijn omdat de bijbel 100% duidelijk is over de opstanding op zondag!

en dan het volgende: ik zeg niets over hoe JIJ de sabbat beleefd! echter, zoals God het ons in de bijbel leert is de sabbat ingesteld om de uittocht uit Egypte te GEDENKEN! (deut 12 tm 15)! jij hebt echter als mens zelf een andere invulling daaraan gegeven door nu op die dag de opstanding van Jezus, het werk van Jezus, te gaan gedenken. dit is echter niet in overéénstemming met het woord van God zelf! ik wil je wijzen op deze verzen uit kollozenzen:

"16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een SCHADUW van wat komt – de WERKELIJKHEID is Christus."

aan de dagen en feesten is niets verkeerd! maar de focus is veranderd! de focus is nu gericht op Christus. niet meer op het aardse (de sabbat), maar op het geestelijke (de zondag).

ik wil nu niet de hele discussie opnieuw gaan voeren, maar op één frapant iets zou ik je willen wijzen: nooit in de bijbel is de eerste dag van de week een opvallende dag geweest, maar opeens! opeens is daar verandering in gekomen. wanneer? juist ja, op die alles bepalende eerste dag. DE dag dat onze Here opstond! vanaf die dag wordt de zondag telkens specifiek genoemd! toeval? ik geloof in God!

en dan nog één ding. ik hoef mij niet te willen onderscheiden binnen het lichaam van de Here Jezus. laat mij maar een klein, onopvallend deeltje zijn van dat ene grote lichaam. en weet je, ik wil juist graag met dat ene lichaam samen de zondag en kerst en pasen vieren. vind ik een geweldige eer dat Hij ook mij toegevoegd heeft!

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi renaldo,

het meeste van alle genoemde argumenten heb ik in eerdere reacties, mijns insziens, grondig tegen gesproken. dit wil ik geen tweede keer doen. wel wil ik zeggen dat ik het opvallend vind dat zij hangen aan één enkel iets. namelijk, 72 uur. ik meen reeds uitgelegd te hebben dat dit niet zo hoeft te zijn.

wel is mij één ding opgevallen! een tekst. namelijk: daniel 9 vers 26 en 27. dit is een tekst die mijn belangstelling erg getrokken heeft! (statenvertaling of NBG 51)

eerder schreef jij dat ik mischien zou hangen aan tradities. ik weet één ding van mezelf. ik ben een persoontje dat wanneer ergens tegen aan valt te schoppen ik dit ook zal trachten te doen. dit is zelfs een punt waaraan ik probeer te werken...haha.

dus ik ben nu erg gemotiveerd om studie te doen naar deze tekst, omdat dit de enige tekst zou kunnen zijn die mij iets anders verteld dan dat ik lees in de vier evangelien.

maar weet je wat het mooie is. dit is voor mij de manier om te leren en hierdoor groeit het geloof weer. je hoort hierover van me..

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

@renaldo,

dit,

...26 Na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden vermoord, zonder dat iemand het voor hem opneemt. Het volk van een toekomstige vorst zal verderf brengen over de stad en het heiligdom. Hij zal zijn einde vinden in een overstroming. Tot aan het einde van de strijd zullen er verwoestingen zijn, zoals is vastgesteld. 27 Hij zal een sterk bondgenootschap sluiten met velen, één week lang. De helft van de week zal hij offers noch gaven laten brengen, en boven op het altaar zal een verwoesting brengende gruwel te zien zijn, totdat het aangekondigde einde van die verwoestende kracht komt.’...

is de tekst waar ik op doelde. groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

sorry, even tussendoor... me broertje en ik krijgen net een kaartje door de bus van iemand uit onze gemeente. met de volgende tekst:

de Messias is geboren

Hij was en is God...en om ons te redden

is Hij schepsel(!!!)geworden...:mens!

wie had dat ooit gedacht... en ook nog...

om onze helse straf te ondergaan...!!!

zo groot was Zijn en Gods liefde

voor ons...

en Hij heeft het volbracht!

nu is elke zondag een geboortefeest:

Christus is de eerstgeborene uit de

doden. Zijn opstanding houdt de

belofte in van onze verheerlijking...

en Hij heerst nu als Koning, todat Hij

al Zijn vijanden onder zijn voeten

gelegd heeft. de laatste vijand, die

onttroond wordt, is de dood.

(1 kor 15:25,26)

veel vreugde... om onze redding...

ERE ZIJ GOD

"leuk toch"

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi renaldo,

zoals je mischien gezien heb, heb ik in het topic Bijbel een topic geopend over daniel 9. zoals je kunt lezen heb ik inmiddels enige studie gedaan en daarom zeg ik dat de uitleg zoals gegeven op jouw website verwerpelijk is. geensinds gaat het over één week waarop dan precies in het midden de Here gestorven zou zijn.

daarom moet ik zeggen dat voor mij, nog steeds, de zondagsrust de wil van God is en dat de sabbatsrust niet meer hoeft, mischien zelfs niet meer mag na de opstanding van Christus!

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dit topic niet echt gevolgd maar ik zag het net in de AT-lijst staan en ik heb toevallig een paar weken geleden les gehad over de functie van de zondag. Misschien zijn een aantal dingen hier al gezegd, maar ik hoop toch dat jullie er iets aan hebben, ik vond het zelf alvast erg interessant.

Volgens mijn prof is de zondag zeker niet gewoon een overname van de joodse sabbat. De sabbat werd voor zo ver ik het goed heb gezien als de laatste dag van de week, de dag waarop God rustte van al het werk, enzovoort. De zondag was ten tijde van Jezus dan ook niet de laatste dag van de week, zoals nu, maar de eerste dag. De zondag werd door christenen gevierd om de verrijzenis van Jezus te herdenken, wat ook weer paste binnen de symboliek van het scheppingsverhaal: op de eerste dag schiep God het licht, net zoals Jezus nu ook als Licht voor de wereld verrezen was. Oorsponkelijk was de zondag geen rustdag maar een dag waarop men gewoon ging werken, maar men maakte wel tijd vrij voor God. Toen het christendom meer en meer een belangrijke plaats ging innemen in de cultuur werd het de gewoonte om deze dag helemaal vrij te houden, zodat het zelfs verboden werd om te werken op zondag. Het is pas vrij recent dat de zondag werd gezien als het einde van de week, omdat het logischer leek om de week af te sluiten met een vrije dag. Als we gewoon naar de kalender kijken is de zondag inderdaad de zevende dag van de week, maar vanuit christelijk perspectief klopt dat dus eigenlijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat ik zelf nog niet kritisch kan zijn(over de juistheid van de text) vanwege te weinig kennis vroeg ik me af hoe jullie denken over de volgende text : link

(waar word uitgelegd dat zondag de bijeenkomsten waren(voor de vroegere christenen) en de sabbath niet voor ons is)wat ik ervan begrijp smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zeggen dat ze doen wat het woord leert en daarom dus op zondag samen komen. Dit vind ik raar, omdat de zondag niet voorkomt in de Bijbel. Wel de eerste dag, waarop ze het brood braken en dus bij elkaar waren. Maar deze eerste dag begon op zaterdagavond zonsondergang na de sabbat. Maar nog steeds geen heilige samenkomst. Ze kwamen namelijk iedere dag bij elkaar om het brood te breken. Paulus leerde iedere sabbat in de synagoge om het evangelie te brengen aan zowel Jood als Griek. De sabbat is altijd de dag van God geweest. Ook al zou Jezus op de eerste dag zijn opgestaan, dan nog staat er nergens in de Bijbel dat dit nu de sabbatdag is geworden.

En nadenkertje: Als je een inboorling de Bijbel geeft, zou hij nooit op de gedachte komen om de zondag te houden!

Quote:

Op dinsdag 26 december 2006 16:20:44 schreef Johannes J H het volgende:

hoi renaldo,

zoals je mischien gezien heb, heb ik in het topic Bijbel een topic geopend over daniel 9. zoals je kunt lezen heb ik inmiddels enige studie gedaan en daarom zeg ik dat de uitleg zoals gegeven op jouw website verwerpelijk is. geensinds gaat het over één week waarop dan precies in het midden de Here gestorven zou zijn.

daarom moet ik zeggen dat voor mij, nog steeds, de zondagsrust de wil van God is en dat de sabbatsrust niet meer hoeft, mischien zelfs niet meer mag na de opstanding van Christus!

groeten johannes

Shalom Johannes,

Het is niet mijn website, en ik heb ook niets met deze gemeente te maken. Ik gaf je slechts een bron van een derde, zoals jij aangaf dat je dat graag wilde hebben. Jij hebt een uitleg gegeven, die niet stand kan houden. Simpel omdat er geen 3 dagen en 3 nachten zitten tussen vrijdag in de namiddag en zondagochtend.

Ik heb geen enkele moeite als jij zegt dat je de sabbat niet hoeft te houden, waar ik wel moeite mee hebt is dat jij zegt dat je de sabbat niet meer mag houden. Dan vraag ik mij af welke geest jij hebt, naar mijn mening is dit een geest van rebellie. Simpel omdat dit regelrecht tegen Gods Woord in gaat. Nergens, maar dan ook absoluut nergens, staat er geschreven dat je niet meer de sabbat mag houden.

Nogmaals wil ik je vragen waar in de Bijbel staat dat de zondagrust de wil van God is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi renaldo,

even een reactie op het niet meer "mogen" houden van de sabbat. in mijn verhaal stond duidelijk het woordje "mischien" ervoor. vergeet dat niet.

hier wil ik over het volgende nog zeggen. qoute van Johannes Calvijn:

34 De zondag

Trouwens niet zonder oordeel des onderscheids hebben de ouden de dag, die wij de dag des Heren noemen, in de plaats van de sabbat gesteld. Want daar het einde en de vervulling van die ware rust, waarvan de oude sabbat een afschaduwing was, gelegen is in de opstanding des Heren, worden de Christenen juist op die dag, die aan de schaduwen een einde gemaakt heeft, vermaand, dat zij niet in schaduwachtige ceremoniën moeten blijven hangen.

juist omdat mensen die de sabbat willen vieren, blijven hangen in het oude, is het mischien zo dat de sabbath niet meer gevierd mag blijven worden. wij mogen immers leven in het nieuwe!

ook wil ik zeggen dat ik mijn argumenten en uitleggingen uit de bijbel reeds gegeven heb. dit wil ik niet eindeloos gaan herhalen. wanneer ik nieuwe visies/argumenten heb zal ik deze uiteraard vermelden.

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

renaldo,

ik zal proberen een voorbeeld te geven.

wanneer twee mensen een relatie krijgen wordt dat verkering genoemd. je slaat gezamelijk een weg in. je bent nog twee aparte mensen, maar je komt steeds dichter bij elkaar. ieder jaar "gedenk" je de dag dat je verkering hebt gekregen. het is immers de "belangrijkste" dag voor jullie samen.

dan op een dag mag je trouwen. wanneer je trouwt, wordt je volgens de Here één. deze dag is dus vele malen meer bijzonder dan de dag dat je verkering krijg. wanneer je dan je trouwdag niet wilt gedenken, maar vast wilt blijven houden aan je verkeringsdag, blijf je in het oude terwijl het nieuwe zoveel mooier en beter is! op een manier wil je niet het goede, het betere en het mooie van het trouwen erkennen...

johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid