Spring naar bijdragen

Rustdag: zaterdag of zondag?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 28 januari 2004 23:49:45 schreef diejana het volgende:

hehe das wel erg simpel
puh2.gif

Ann heeft ADHD?

Ik denk dat de rustdag niet een overbodige luxe is!

nee hoor,ADHD ben ik nu ook weer niet...maar waarom zou ik rusten terwijl ik nog dingen moet doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:
Op zondag 11 mei 2003 16:22:20 schreef John het volgende:

Weet je waarom voor de Christenen de zondag een belangrijke dag is? Niet voor die reden die jij aan gaf Jona, wel leuk bedacht
smile.gif

Maar op welke dag was de verrijzenis van de Heer een feit? Jep, een zondag. Op zondag vieren we dus eigenlijk de opstanding van de Heer en omdat we dan de Heer extra gedenken, is de sabbat geschoven naar zondag.

MAAR waar staat nou in de Bijbel dat de rustdag verschoven is naar de zondag????

Het moet volgens mij nog steeds de Sabbat/zaterdag zijn!

Als 'wij' 'mensen' zomaar Gods geboden gaan veranderen, want dat is het, dan kunnen we alles wel gaan veranderen!

Keizer Constantijn heeft dit in het jaar 321 bedacht. Wie volgen wij nou? God of een keizer Konstantijn???

By the way, Jezus hield ook rust op de Sabbat en niet op de zondag...

Laat even weten of je wat gevonden hebt in de Bijbel of de zondag nu de rustdag is in plaats van de sabbat. Ik kan je nu al zeggen dat dat je niet gaat lukken...succes

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 08 mei 2003 16:36:32 schreef Joost het volgende:

Ben het wel met jullie eens, dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt op welke dag het is
smile.gif
De zevende dag, en wat jij de zevende dag vind, is voor jou dan de zevende dag. Zou het zelf zondag doen, zijn er kerkdiensten enzo
smile.gif

Sorry hoor, maar die zijn er echt wel:

http://www.7e-dag-baptisten.nl

http://www.adventist.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 04 juni 2003 23:31:49 schreef salt4Christ het volgende:

We zien vaak dat God boos werd als mensen zondigden, maar nooit (of is mijn bijbelkennis te klein?) zie je hem boos worden als iemand de sabbat niet in ere hield, terwijl de sabbat een van de tien geboden was, en God rustte op de zevende dag om de sabbat te "creeren".

Beetje hard, maar het staat er wel:

Exodus 35,2:

Zes dagen zal werk verricht worden, maar op de zevende dag zal het voor u een heilige tijd zijn, een volledige sabbat voor de HERE; ieder, die daarop werk verricht, zal ter dood gebracht worden.

Mat. 12,8:

Want de Zoon des mensen is heer over de sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:
Op woensdag 07 mei 2003 17:08:36 schreef Jona het volgende:

In principe is het goed, dat er een zevendaagse week is. Zes dagen werken, 1 dag rusten, zo heeft God het ingesteld.

Dit zou in ons geval betekenen dat we op zaterdag de rustdag moeten houden.

De eerste christengemeenten kwamen echter altijd bijeen op de eerste dag van de week. Dat is dus de zondag. Vanuit die traditie is onze huidige kalender opgesteld.

Zoals het oude testament vooruitwijst naar de komst van JEzus, zo keek de week vooruit naar de rustdag. Omdat Jezus er nu is, gaan we
vanuit
de rustdag aan het werk...een symbolische betekenis dus.

Verder maakt het volgens mij niet zoveel uit, behalve dan dat we een rustdag moeten houden, zoals ook uit de 10 geboden blijkt...

Later,

Jona

Jona ik ben het wel met je eens... alleen zou ik graag wat teksten hebben, waar je uit haalt dat de christenen op de zondag bijeen kwamen...

Groeten Ruth!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Zelf ga ik ook op zaterdag naar de kerk. Ik vond het wel apart hier te lezen want de meeste kijken je raar aan als je zegt op de zaterdag te gaan. Zelg ga ik naar de kerk van de zevende dags adventisten.

Admod note: Urls verwijdert zie FAQ

URL hoort thuis in: forum.credible.nl/topic.php?id=564 of je profiel...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 05 mei 2004 13:52:48 schreef Ruth het volgende:

[...]

Jona ik ben het wel met je eens... alleen zou ik graag wat teksten hebben, waar je uit haalt dat de christenen op de zondag bijeen kwamen...

Groeten Ruth!

Daar zijn geen teksten van in de bijbel...zover ik weet.

Maar Uit de geschiedenis blijkt het iig dat de christenen op zondag naaar de kerk gingen. Dat komt omdat de eerste christenen zaaterdag naar de synachoge (schrijf ik fout) gingen en zondag naar hun gemeente. Zaterdag was hun rustdag.

Het is goed om een rustdag te hebben. Maar naar mijn mening is dat geen sabbath. De sabath is voor de Joden. Wij kunnen toch ook varkensvlees eten?

Niet te min is het natuurlijk goed om een rustdag te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik vint dat de zaterdag de rust dag mag zijn maar door de katholike (tog???) is de zondag in gestelt en zo is het altijd geweest ik zit er niet mee wat mijn part was het woensdag geweest het gaat er om dat je een rustdag voor God heb!

en met de schepping en alles hoe weten wij dat dat zaterdag moet geweest zijn? dat dat de dag was dat God ruste volgens mij weten wij dat helemaal niet wel soms?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk hoeven wij helemaal geen sabbath te houden. De sabbath was immers een exclusief onderdeel van het verbond van Israel. In het Oude Testament werd deze bijna altijd in 1 adem genoemd met dat verbond. Sabbath en besnijdenis waren de twee hoofdkenmerken van het verbond.

Maar toch is het goed om dat te doen. Ik bedoel, zelfs God hield een dag rust na de schepping. Waarom wij dan niet? Het hoeft alleen niet meer op zaterdag. De zondag is in deze tijd zo ingeburgerd, dat we het maar zo moeten houden. 1 dag in de week totale rust, een beter gezondheidsmiddel is niet zo makkelijk te krijgen.

De enige regels uit het Oude Testament waar we ons aan moeten houden zijn: geen bloed eten of vlees waar geen bloed inzit, geen afgoden en geen verboden huwelijken. De tien geboden vatten of deze geboden samen, of het moraal die je aanhoudt als je Gods wil volgt. Dus...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
geen bloed eten of vlees waar geen bloed inzit

wat bedoel je daar mee robert?

wil je zeggen dat we geen dieren mogen eten?

want ik ben nl geen vegetariër en ben niet van plan 1 te worden!

en johannes dacht ik had toch een droom gehad dat alles wat onrein was rein was geworden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom sweet little lie,

Nee, ik bedoel alleen te zeggen dat we letterlijk geen bloed mogen eten, of vlees waaruit het bloed (nog) niet gelekt is (zoals bij gestikte dieren). Noach kreeg die regel voordat er uberhaubt sprake was van Mozes. Daardoor gelden die 4 regels voor alle mensen. Paulus herhaalde het volgens Handelingen weer aan de christenen aldaar.

Nu zit er tegenwoordig absoluut geen bloed in ons vlees, dus hoeft dat geen probleem te zijn. Alleen bloedworst is een uitzondering en moet dus vermeden worden. Wie daarover met mij in discussie wil gaan, kan echter beter een nieuw topic openen... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

B"H

Shalom,

De reden dat we geen varkensvlees eten is omdat G'd dat verbood. omdat zo blijkt nu (duizenden jaren later) dat varkens vlees schadelijk is voor je gezondheid, ik zal het maar hierbij laten anders krijgt dit toppic een hele andere draai, en moet ik allemaal medische termen gebruiken die ik nauwlijks kenknipoog_dicht.gifpuh2.gif

Ik heb even mijn posts uit het toppic Christus en de wet, gekopierd, en hieronder gezet.

nergens in de Bijbel staat dat wij ons niet meer aan de wet hoeven te houden. en helaas zijn de woorden van de apostel Paulus ook verkeerd opgevat. Paulus heeft niet gezegd en vanaf nu hoeven jullie je niet meer aan de wet te houden. Als dat zo was dan zou Yeshua (Jezus) dat toch wel gezegd hebben? en zelfs Yeshua hield zich aan de wet.

heeft Hij niet zelfs gezegd dat Hij niet gekomen is om de wet te ontbinden maar juist om te vervullen, en dat niemand geen Jood of niet-Jood verandering zou brengen in de wet? Dat Yeshua gestorven is, en de wet heeft vervuld zegt nog niet dat de wet in afgedaan!

neem bijvoorbeeld de Shabat (ik weet niet of hier al een ergens over gediscuseerd wordt, volgens mij niet en het valt mede onder de wet)

veel Christenen zeggen dat zij geen Shabat hoeven te houden omdat ze zich niet meer aan de wet van Moshe hoeven te houden.

Shabbat

De Shabbath is ingesteld bij en voor heel de schepping.

Gen 2: 1-5: "Toen G'd op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. En G'd zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat G'd scheppende tot stand had gebracht. Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde, toen zij geschapen werden. Ten tijde, dat JHWH G'd aarde en hemel maakte, er was nog geen enkel veldgewas op de aarde, en er was nog geen enkel kruid des velds uitgesproten, want JHWH G'd had het niet op de aarde doen regenen, en er was geen mens om de aardbodem te bewerken;"

De Shabbat is een eeuwig instelling.

Ex 31:16,17: " De Israëlieten zullen de sabbat onderhouden, door de sabbat te vieren, zij en hun nageslacht, als een altoosdurend verbond. Tussen Mij en de Israelieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft JHWH de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschapen."

“De G'd (en Yeshua) van het OT is dezelfde als die van het NT.

Jac 1:17b: â€â€¦van de Vader der lichten, bij wie geen verandering is of zweem van ommekeerâ€.

Het is één (van de) feesttijd(en) van JHWH (niet van Israël).

Leviticus 23:2-4: "Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: De feesttijden van JHWH, die gij zult uitroepen als heilige samenkomsten, zijn Mijn feesttijden. Zes dagen mag arbeid verricht worden, maar op de zevende dag zal er een volkomen sabbat zijn: een heilige samenkomst; generlei arbeid zult gij verrichten, het is een sabbat voor JHWH in al uw woonplaatsen."

Yeshua en de Shabbat

Yeshua ging naar de synagoge op de shabbat.

Lukas 4:16:"En hij (Yeshua) kwam te Nazaret, waar Hij opgevoed was, en Hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de synagoge en stond op om voor te lezen.â€

Yeshua bevestigt de shabbat als bijzondere dag van G'd ook voor de toekomst.

Matt 24:20:"Bid dat de vlucht niet op de shabbat valt."

Shabbat is in de toekomst nog steeds van kracht, anders hoef je niet te bidden dat de vlucht niet op de Shabbat valt.

Yeshua leert dat de Shabbat gegeven is aan de mens in tegenstelling tot aan de Jood of Israëliet.

Mark. 2:27 :"En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om DE MENS, en niet de mens om de sabbat. Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de sabbat.â€

Yeshua leerde over de juiste invulling van de shabbat (geeft de juiste betekenis aan de shabbat)

Mattheüs 12:8:"Want de Zoon des mensen is heer over de sabbat.

10 En zie, daar was een mens met een verschrompelde hand. En zij legden Hem de vraag voor, of het geoorloofd is op de sabbat te genezen, om Hem te kunnen aanklagenâ€. (niet over wel of niet maar over hoe ....)

12 Hoeveel gaat niet een mens een schaap te boven? Derhalve is het geoorloofd op de sabbat wel te doen.†(Hij geeft positieve instructies mbt de shabbat). Yeshua spreekt niet met hen alsof de sabbat niet (meer) gevierd zou moeten worden, maar wel hoe hij gevierd moet worden. Hij gebruikt zelfs uitdrukkingen uit de Talmoed om zijn betoog kracht bij te zetten.

Hij (Yeshua) is niet gekomen om de Thora (dus ook de shabbat) te ontbinden maar om te vervullen.

Mattheüs 5:17-19:"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert ,zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert ,die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelenâ€.

In het Joodse denken wil ontbinden zeggen: Ze gelden niet meer. Verder hebben de kleine geboden betrekking op het liefhebben van je naaste als jezelf. De grote daarentegen hebben betrekking op het liefhebben van G'd. Hoe G'd wil dat we Hem zullen liefhebben. De Shabbat valt daaronder.

Yeshua gaf op de shabbat onderwijs in de synagogen.

Mattheus 9:35: "En Jezus ging alle steden en dorpen langs en leerde in hun synagogen en verkondigde het evangelie van het Koninkrijk en genas alle ziekte en alle kwaal." (Hij leerde vanuit de thora en profeten de geboden van JHWH).

Shabbat ook in het nieuwe testament

Paulus leerde niet dat je er mee moest stoppen of dat de instructies van G'd in de Tenach (O.T) niet meer van toepassing zijn;

Hand 21:21-24:"nu heeft men hun van u verteld, dat gij alle Joden onder de heidenen afval van Mozes leert, door te zeggen, dat zij hun kinderen niet behoeven te besnijden, noch naar de gebruiken te leven., neem hen mede, heilig u met hen en draag de kosten voor hen, opdat zij hun hoofd kunnen laten scheren; dan zullen allen bemerken, dat van alles, wat men hun van u verteld heeft, niets waar is, maar dat gij ook zelf medegaat in de onderhouding van de wet.â€

Handelingen 25:8:"Dewijl hij, verantwoordende, zeide: Ik heb noch tegen de wet der Joden, noch tegen den tempel, noch tegen den keizer iets gezondigd."

Handelingen 24:14:"Maar dit erken ik voor u, dat ik naar die weg, die zij een sekte noemen, inderdaad de G'd der vaderen vereer, gelovende al hetgeen in de wet en in de profeten geschreven staat.â€

In de brief aan de Galaten spreekt Paulus niet over wat wel en wat niet te vieren maar over het laten leiden door de Geest i.p.v. door het vlees (Zie Galaten 5:16-22) Gal. 5;14 spreekt over dat de wet wordt vervult in liefhebben (er wordt hier trouwens gesproken over het liefhebben van de naaste. Er wordt niet gesproken over de manier waarop we lief moeten hebben. Paulus gebruikt in de brieven consequent de Thora om uit te leggen hoe we de liefde tot G'd en elkaar tot uiting moeten brengen)

Als we het hebben over het liefhebben van G'd is het belangrijk na te gaan: Wat vindt G'd fijn? Zo werkt het b.v. ook in een huwelijk. Vanuit liefde doe je wat de ander fijn vindt niet vanuit een wet. In de Galatenbrief wordt er bedoelt, als er wordt gezegd dat we vrij van de wet zijn, dat we niet meer onder het bestel zijn van lezen vanaf papier, doen en daardoor behouden worden, maar ons laten leiden door de instructies die de Geest van G'd ons geeft. Nogmaals: Hij rept er met geen woord over dat de instructies zijn veranderd ( ik bedoel hier: wat G'd fijn vindt en wat niet). Zie ook: Matt 5:17.

Handelingen 17:2:"En Paulus ging, zoals hij gewoon was, daar binnen en behandelde drie sabbatten achtereen met hen gedeelten uit de Schriften.â€

Ook het geheel van de apostelen leerden niet dat ermee gestopt moest worden.

Hand 15:16-21:"Daarna zal Ik wederkeren en de vervallen hut van David weder opbouwen, en wat daarvan is ingestort, zal Ik weder opbouwen, en Ik zal haar weder oprichten, opdat het overige deel der mensen JHWH zoeke, en alle heidenen, over welke mijn naam is uitgeroepen, spreekt JHWH, die deze dingen doet, welke van eeuwigheid bekend zijn. Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot G'd bekeren, niet verder moet lastig vallen, maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afg'den bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed. Immers Mozes heeft van oudsher in iedere stad, die hem prediken, daar hij elke sabbat in de synagogen wordt voorgelezen.â€

Zowel in NBG als Statenvertaling komt de vertaling heel verwrongen over (ze wisten er kennelijk geen raad mee). Er staat letterlijk zoiets als: Als de heidenen tot bekering komen en de gemeente binnenkomen moeten ze onvoorwaardelijk aan de volgende dingen voldoen: " dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afg'den bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed". De overige dingen worden hen, geleid door de Heilige Geest wel duidelijk. Iedere week wordt er nl.in de synagogen uit de Thora gesproken. Men ging er dus ook van uit dat de heidenen die tot geloof kwamen naar de synagoge gingen.

Kolossensen 2:16,17:â€Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat dingen, die een schaduw zijn van hetgeen komen moe(s)t, en de werkelijkheid is van De Messias.â€

In de grondtekst staat het woord slechts niet. dingen , die slechts een schaduw zijn (de nummers stellen ook hier de griekse grondwoorden voor). Door het invoegen van het woord slechts wordt er direct een negatieve lading aangegeven. Het gaat niet om de vraag: 'Wel of niet vieren' maar hoe de shabbat en feesten te vieren. De gelovigen werden nl. veroordeeld omdat ze de shabbat enz. niet vierden op de traditionele / wettische ‘raak niet, smaak niet en roer niet aan’ manier (zie Kol. 2:22 'dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.' en 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken,) (de gemeente in Kolosse is trouwens een Shabbatsvierende gemeente).

Over de eerste dag der samenkomst

Betwistbare Nieuw Testamentische vertalingen

(in het kader van eerste dag als samenkomstdag)

Handelingen 20:7:"En toen wij op de eerste dag der week samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot hen en, daar hij van plan was de volgende dag te vertrekken, zette hij zijn rede voort tot middernacht.†(de eerste dag der week amengekomen waren)

1 Corinthiërs 16:2: "Elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op, opdat er niet eerst na mijn komst inzamelingen moeten gehouden worden." ( elke eerste dag der week legge ieder)

Bij beide staat er in de grondtekst shabbat (in plaats eerste dag der week) Zie de ‘Strong’ woordnummers (de vertaling staat hieronder) die een hulp zijn bij de vertaling. Er staat dus: Op één van de shabbatten.

Foutieve vertaling mogelijk veroorzaakt door de vertaling van: Matt. 28:1: "Laat na de sabbat, tegen het aanbreken van de eerste een/een zekere> dag der week ; sabbaton, ging Maria van Magdala en de andere Maria het graf bezien." (Deze 'sabbaton' is het Feest van de Eersteling, de rustdagen in de perioden van bijbelse feesten worden ook shabbatsdagen genoemd)

‘mia (Strong codering 3391) , bn 1) maar één, iemand 2) een zekere sab’baton , 1) de zevende dag van iedere week, die een heilig feest was waarop Israëlieten zich van alle arbeid dienden te onthouden 1a) de instelling van de sabbat, de wet voor het heilig houden van iedere zevende dag van de week 1b) een enkele sabbat, sabbatdag

Tussen haakjes sommige Griekse woordenboeken zeggen ons dat sabbaton ook 7 dagen (week) kan betekenen maar als bewijs daarvan gebruiken ze o.a. bovengenoemde teksten. Dat is precies de omgekeerde volgorde van bewijzen. Ook de andere teksten die zo gebruikt worden geven niet aan dat sabbaton met ‘7 dagen’ vertaald moet worden.

Een veelgebruikt argument tegen NT viering Shabbat:

Rom 14:1-12:â€Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. 2 De een gelooft, dat hij alles eten mag, maar de zwakke eet plantaardig voedsel. 3 Wie wel eet, minachte hem niet, die niet eet, en wie niet eet, oordele hem niet, die wel eet, want G'd heeft hem aanvaard. 4 Wie zijt gij, dat gij eens anders knecht oordeelt? Of hij staat of valt, gaat zijn eigen heer aan. Maar hij zal staande blijven, want JHWH is bij machte hem vast te doen staan. 5 Deze immers stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om JHWH, en wie eet, doet het om JHWH, want hij dankt G'd; en wie niet eet, laat het na om JHWH en ook hij dankt G'd. 7 Want niemand onzer leeft voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf; 8 want als wij leven, het is voor JHWH, en als wij sterven, het is voor JHWH. Hetzij wij dan leven, hetzij wij sterven, wij zijn van JHWH. 9 Want hiertoe is De Messias gestorven en levend geworden, opdat Hij en over doden en over levenden heerschappij voeren zou. 10 Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? Want wij zullen allen gesteld worden voor de rechterstoel G'ds. 11 Want er staat geschreven: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt JHWH: voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal G'd loven. Zo zal dan een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven aan G'd.". (sluitzin m.b.t. deze onderwerpen: afsluiting van geheel wat er op wijst dat de bovengenoemde teksten bij elkaar horen)

Het gaat hier niet over vieren of niet vieren van de Shabbat, maar over het houden van de Joodse gedenkdagen voor overledenen (gebruikelijk binnen joodse traditie, waarop de kaddish wordt uitgesproken, zie vers 7-9)

De items die hier besproken worden: het wel of niet eten van vlees (het gaat dus niet over het wel of niet bijbels kosher eten) en het wel of niet houden van speciale dagen voor doden (door de nog levenden) zijn dus niet afkomstig uit de torah maar uit de traditie.

Ya'acov /Jacobus spreekt een aantal keer over het houden van

G'ds geboden (zit de Shabbatsinstructie bij)

Jac:1:25 "Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft , niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen."

Jac:2:8-14: "Indien gij echter de koninklijke wet vervult naar het schriftwoord: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, dan doet gij wel. Doch indien gij met aanzien des persoons handelt , doet gij zonde en wordt gij door de wet overtuigd van overtreding. Want wie de gehele wet houdt, maar op een punt struikelt, is schuldig geworden aan alle geboden. Want Hij, die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag , zijt gij toch een overtreder van de wet geworden. Spreekt zo en handelt zo als mensen past, die door de wet der vrijheid zullen geoordeeld worden. Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid echter roemt tegen het oordeel. Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben , als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden?"

Ya'acov / Jacobus refereert hier aan de wet waar ook het shabbatsgebod in staat.

Verder Jac:2:2: "Want stel, er kwam in uw vergadering een man binnen met een gouden ring aan zijn vinger en in prachtige kleding, en er kwam ook een arme binnen in schamele kleding." sunago’ge, zn vr betekend synagoge (die op shabbat samenkomt).

Toekomstig perspectief voor. de Shabbat

In het vrederijk toont Yeshua / Jezus zijn glorie aan de volken. Een van de zichtbare manifestaties van zijn glorie (Kol 2:16) zijn de shabbat en de feesten.

Ezech. 44:15,16,23,24: "Maar de levitische priesters, de zonen van Sadok, die de dienst in mijn heiligdom in acht genomen hebben, toen de Israëlieten van Mij afdwaalden, die zullen tot Mij naderen om Mij te dienen, en zij zullen in mijn dienst staan om Mij vet en bloed te brengen, luidt het woord van JHWH G'd. Die zullen mijn heiligdom binnengaan, en die zullen tot mijn tafel naderen om Mij te dienen, en zij zullen mijn dienst waarnemen ……. En zij zullen mijn volk het onderscheid leren tussen heilig en niet heilig en het onderscheid doen kennen tussen onrein en rein. Ook bij een geschil zullen zij optreden om recht te spreken; naar mijn verordeningen zullen zij dat beslechten; mijn wet en mijn inzettingen zullen zij op al mijn feesttijden onderhouden en mijn sabbatten zullen zij heiligen.â€

Jesaja 66;23:â€En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft zal komen om zich voor mijn aangezicht neer te buigen, zegt JHWH.â€

Ezech. 46, Zach 14, G'd hecht er blijkbaar waarde aan (ongeacht in welke toestand wij dit als gelovigen mee zullen maken; namelijk ook als we opgenomen zouden zijn zijn we er bij betrokken.)

Quote:
Op dinsdag 08 juni 2004 19:44:03 schreef Knight_in_YH_army het volgende:

B"H

Shalom,

iets wat je kennelijk over het hoofd ziet, is dat de Torah, de wet voor ieder mens is. en dat haalt de essentie van het evangelie helemaal niet weg. Want Yeshua is voor onze zonden gestorven opdat wij niet hoeven te sterven voor onze zonden. Hij is dus gestorven omdat wij eigenlijk in zijn plaats hadden moeten sterven. dus dat wilt niet zeggen dat wij ons er niet aan hoeven te houden, en dat geldt dus ook voor de spijswetten, de Eeuwige verlangt wel van ons dat wij ons ook aan de spijswetten houden. met uitzondering van de besnijdenis dan, daar is Paulus wel heel erg duidelijk over.

Baruch Hashem,

Yo'el

Quote:
Op woensdag 09 juni 2004 00:39:50 schreef Knight_in_YH_army het volgende:

Shalom Danny,

Ook de wetten zijn voor Jood en niet Jood gegeven zowel de 10 geboden als de andere wetten. Met dat jij varkensvlees eet, wil ik natuurlijk niet zeggen dat jij een slecht Christen ben, dat zou ik niet eens durven zeggen. Maar toch zullen de wetten altijd blijven gelden voor Jood en niet Jood.

Paulus die predikte onder de niet Joden en omdat zij het niet gewend waren kwam Paulus eerst met het "makkelijke" gedeelte aan. Maar Paulus heeft nooit gezegd dat de wet was afgedaan, zoals ik hierboven in mijn eerste bericht ook al zei. Zelfs Paulus zegt dat we ons aan de wet moeten houden zowel Joden als niet Joden.

alleen ik denk niet dat het evanglie zonder de wet kan. Het evangelie en de wet horen gewoon samen te zijn, je kan niet zeggen het één is goed en de ander niet. Het is beide G'ds Woord. En Hij heeft als ik het goed heb tegen de profeet Micha gezegd dat Hij de Here de G'd is, en dat Hij nooit zal veranderen (ook niet van mening). Hij verandert nooit. tegen Yochanan (Johannes) heeft Hij ook gezegd: "ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde" Hij was er in het begin al, dus ook toen Hij de wet gaf aan Moshe en het volk der Israelieten, en toen was hij zo, en nu is Hij nog zo, Hij verandert niet.

Baruch Hashem,

Yo'el

en je hoeft niet in die traditie te zijn opgevoed, want als een moslim bijvoorbeeld tot het christendom bekeerd, is hij/zij ook niet in die traditie opgevoed maar de pasbekeerde moslim moet dan wel de tradities van het Christendom leren....

misschien komt 't een beetje onduidelijk over maar dan kun je ook kijken op http://forum.credible.nl/topic.php?id=1987&page=2

voorlopig zou ik denk ik niet zo heel erg veel tijd hebben om hier op berichten te reageren, maar ik zou zoveel mogelijk proberen te reageren. ik heb nl nogal een druk schema knipoog_dicht.gifsmile.gif

voor meer informatie over mijn visie (het Messias belijdend Jodendom) kun je kijken op:

http://www.baruch-haba-b-shem-adonai.tk

http://www.lechaim.centerall.com/custom2.php

http://www.beth-yeshua.nl (= Huis van Yeshua ) 1ste Messias belijdende Tora getrouwe Joodse gemeente in Nederland (opgericht in 1991). Zij is aangesloten bij IAMCS (International Alliance of Messianic Congregations and Synagogues).

http://www.iamcs.org/ International Alliance of Messianic Congregations and Synagogues

( Internationale Alliantie van Messiasbelijdende Joodse Gemeenten en Synagogen.)

http://www.shalomgemeente.nl/messiasbelijdend.htm

G'ds zegen,

Yoel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 18:14:02 schreef sweet little lie het volgende:

[...]

wat bedoel je daar mee robert?

wil je zeggen dat we geen dieren mogen eten?

want ik ben nl geen vegetariër en ben niet van plan 1 te worden!

en johannes dacht ik had toch een droom gehad dat alles wat onrein was rein was geworden?

nee wat hij daarmee bedoelt (denk ik) is dat je geen bloed mag eten. Vlees daar is het bloed al uit gehaald. Mensen denken vaak dat er nog bloed inzit maar dat is vocht, geen bloed!

Bloedworst is dus idd niet toegestaan te eten, dat is puur gestolt bloed met spekjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus hield zich aan de wetten van Mozes, om geen aanstoot te geven. En vlees eten werkt precies hetzelfde. Je mag vlees eten als je wilt, als je dat voor God kunt verantwoorden, maar je moet anderen geen aanstoot geven.

Ik zal dus, als ik een keer met jou (Knight in YH armor) uit eten ga(hypothetisch), zal ik geen vlees eten, ik neem wel vis. Maar de volgende dag eet ik een broodje beenham met mosterd zonder dat jij het doorhebt, en als ik in de hemel kom zeg ik;

God, ik geloofde dat ik best varkensvlees mocht eten, omdat U het niet voor niks geschapen heeft, het veschrikkelijk lekker is, en ik nog bijbelse argumenten heb ook.

Maar desondanks respecteer ik jouw mening. Als jij denkt dat jij zondigt door varkensvlees te eten, then don't.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 17:59:04 schreef Oogje het volgende:

Eigenlijk hoeven wij helemaal geen sabbath te houden. De sabbath was immers een exclusief onderdeel van het verbond van Israel. In het Oude Testament werd deze bijna altijd in 1 adem genoemd met dat verbond. Sabbath en besnijdenis waren de twee hoofdkenmerken van het verbond.

Maar toch is het goed om dat te doen. Ik bedoel, zelfs God hield een dag rust na de schepping. Waarom wij dan niet? Het hoeft alleen niet meer op zaterdag. De zondag is in deze tijd zo ingeburgerd, dat we het maar zo moeten houden. 1 dag in de week totale rust, een beter gezondheidsmiddel is niet zo makkelijk te krijgen.

De enige regels uit het Oude Testament waar we ons aan moeten houden zijn: geen bloed eten of vlees waar geen bloed inzit, geen afgoden en geen verboden huwelijken. De tien geboden vatten of deze geboden samen, of het moraal die je aanhoudt als je Gods wil volgt. Dus...

ben ik het mee eens.

Ik hield me eerst ook aan de sabbath (niet dat ik nu ga werken op zaterdag) maar ik ben er achter gekomen dat we ons er iet zo strikt aan hoeven te houden.

Ik ga op zaterdag gewoon rustig aan doen. Bijbel lezen etc.

Lees ook dit verslag:

Ga naar www.vrijechristenen.tk

en dan op sabbat (bij artikelen).

Daar staat het helemaal uitgelegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 06 augustus 2004 10:57:02 schreef candylipz het volgende:

[...]

nee wat hij daarmee bedoelt (denk ik) is dat je geen bloed mag eten. Vlees daar is het bloed al uit gehaald. Mensen denken vaak dat er nog bloed inzit maar dat is vocht, geen bloed!

Bloedworst is dus idd niet toegestaan te eten, dat is puur gestolt bloed met spekjes.

Welke tekst staat dat dan dat het niet mag.

(ik bedoel een tekst waar dan niet in het zelfde hoofdstuk staat dat je geen varkensvlees mag eten, zo'n tekst gaat voor mij natuurlijk dan niet meer op.)

Dat vocht in vlees zit wel degelijk nog bloed in. Niet veel maar er zit zeker nog bloed doorheen.

Btw, ik zou nooit bloedworst eten omdat het me ranzig lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

NBG Acts 15:20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.

BG Acts 15:29 onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel!

BG Acts 21:25 Maar inzake de heidenen, die tot het geloof gekomen zijn, hebben wij als ons oordeel geschreven, dat zij zich hebben te wachten voor wat de afgoden geofferd is, voor bloed, voor het verstikte en voor hoererij.

groeten Gerard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Acts=Handelingen

Maar die rustdag, de Sabath, is volgens mij alleen voor de Joden bedoelt, en daar hoeven wij ons niet aan te houden. Dus ik denk niet dat het wat uitmaakt of het op zondag of zaterdag is.

Ik denk trouwens wel dat het goed is dát er een rustdag is en dat het leven eventjes stil ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom,

De sabbath op zich is denk ik nog wel van kracht, maar zoals gezegd niet voor ons. Weliswaar is het ingegeven door een redenatie en niet vanuit de bijbel duidelijk gezegd. Maar dan nog de Bijbel noemt ook geen enkele dag dat precies de sabbat zou moeten zijn. (Er wordt geen dag bij naam genoemd).

Persoonlijk ben ik van mening dat je zes dagen zult werken en een dag rust zal houden. Op welke dag dit is, maakt mij volgens mij niet uit, als je die dag maar ten ere van God maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 12:38:09 schreef Gorthaur het volgende:

Welk boek is dat? Acts?

Sjaloom Gorthaur,

Het staat in Handelingen en in Genesis. Gerard haalde al de bijbelverzen aan. Deze regels vallen dus buiten het verbond dat Hij sloot met Israel en zijn dus universeel. Daarom gelden deze vier voor ieder mens. Paulus herhaalde ze nog voor de christenen aldaar.

Als je daarover met mij in discussie wil gaan, zul je een nieuw topic moeten openen. Hier ga ik er niet meer op in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid