Spring naar bijdragen

Angst en de transcendentie van vrijheid


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Hopper:

Matteüs 16;25 alleen al geeft aan dat wie het leven wil behouden het zal verliezen.  Zo kan ik er nog meer aan wijzen.  Er zijn inderdaad veel gelovigen die denken dat ze niks hoeven te doen.  Soms geven ze zelfs toe dat ze alleen maar geloven om een entreekaartje voor de hemel te bemachtigen.

Maar gedeeltelijk ben ik het wel met je eens, het gaat ook om 'ontvangen'.    Maar dan niet zomaar out of the blue, mijn uitleg is dusdanig dat mensen die bevangen zijn door hebzucht (zonde) per definitie niks ontvangen.   Voor hen blijft slechts de zintuigelijke waarneming en het intellect over.  (De natuurlijke mens)

Wij als mens zijn zelf 'de verloren zoon' , we zijn verdwaald geraakt in de zonde welke zintuigelijke waarneming (per definitie) met zich meebrengt.   Er wordt ook gesproken over de smalle doorgang, dus er dient wel wat te gebeuren van de kant van de mens.   En i.m.o. kunnen ook niet-christenen Jezus volgen.  Jezus heeft nergens gezegd: Ik ben er alleen voor christenen.  Christenen bestonden niet eens in het tijdvak 0-33.  Ik tracht zuiver in de leer te blijven, alles wat de kerk(en) er later nog aan hebben toegevoegd beschouw ik als niet ter zake doende.   Jezus heeft nooit welke kerk dan ook daar opdracht toe gegeven.

Geloof is dan ook niet waar Jezus op doelt. Een betere vertaling is vertrouwen. Ik kan thuis achter de geraniums blijven zitten en vanalles geloven. Satan gelooft ook in God. 

Vertrouwen en gehoorzaamheid, dat is wat Jezus vraagt. 

Vertrouwen is zoveel meer dan geloven. 

Ongelovigen zullen hun vertrouwen niet plaatsen in God. Dus zijn geboden zullen ze ook wantrouwen. Zelfs bij gelovigen zie je dat er een keuze wordt gemaakt uit God's geboden. Omdat men ze niet begrijpt stelt men er geen vertrouwen in. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Noel2:

Bedankt voor de toelichting. Ik heb nog wel een primaire reactie, maar laat dat maar even na gisteren met Richard.

Wie is Richard?

47 minuten geleden zei Hermanos2:

Geloof is dan ook niet waar Jezus op doelt. Een betere vertaling is vertrouwen. Ik kan thuis achter de geraniums blijven zitten en vanalles geloven. Satan gelooft ook in God. 

Vertrouwen en gehoorzaamheid, dat is wat Jezus vraagt. 

Vertrouwen is zoveel meer dan geloven. 

Ongelovigen zullen hun vertrouwen niet plaatsen in God. Dus zijn geboden zullen ze ook wantrouwen. Zelfs bij gelovigen zie je dat er een keuze wordt gemaakt uit God's geboden. Omdat men ze niet begrijpt stelt men er geen vertrouwen in. 

Ik wil daar een kanttekening bij plaatsen.  Per definitie is dat vertrouwen het vertrouwen in het onbekende.   We mogen immers geen beeld maken van God. (Exodus 20 4-6).  Zelfs vertrouwen is niet voldoende.  Het dubbelgebod is mede motivatie.  De medemens  meer liefhebben dan ons zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Wie is Richard?

PerfectlyImperfect heeft zich bij even voorstellen kenbaar gemaakt met de naam Richard. Mijn eerste vraag was voor wie hij een jubelverhaal over heilig leven wilde geven. Voor zichzelf? Gewoon een vraag naar de eigen motivatie. Ik heb daar belangstelling voor, maar goed…te agressief…

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Noel2:

PerfectlyImperfect heeft zich bij even voorstellen kenbaar gemaakt met de naam Richard. Mijn eerste vraag was voor wie hij een jubelverhaal over heilig leven wilde geven. Voor zichzelf? Gewoon een vraag naar de eigen motivatie. Ik heb daar belangstelling voor, maar goed…te agressief…

In dat draadje leerde ik dat heilig de betekenis heeft van "apart gezet".  Dat is hetzelfde als ik schrijf: " In de transcendentie overstijgt de mens het iets-zijn en wordt het zelf louter nog door zichzelf bepaald.  "   Het louter zichzelf bepalende is het 'apart gezette'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Noel2:

Het is misschien interessanter om in plaats van eigenwillendheid als criterium het geestelijke of lichamelijke onderscheid te maken.

Eigenwillendheid gericht op het geestelijke is weer wat anders.

Vast wel. Maar het ging om de koppeling tussen zonde en afstand tot God vanwege eigenwillendheid. En in dit geval een baby met eigenwillendheid vanwege primaire levensbehoefte. Niet vanwege het geestelijke, maar lichamelijke dus. 

 

P.S. Overigens...herinner ik me dat we het hier al eens over hebben gehad. Dat je imo je geestelijke en lichamelijke niet van elkaar kunt loskoppelen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-8-2023 om 10:24 zei Petra.:

Sja...als je primaire levensbehoeftes rekent tot eigenwilligheid, en daarmee zondig, wat dan weer afstand tot God is.....dan is er geen ontkomen aan. 

Een levend wezen moet nou eenmaal of eten en drinken of doodgaan van honger/dorst. 

Ik neem aan dat jij ook dagelijks eet en drinkt,( hoop het wel anders ben je snel uitgetiept) dus vraag me af je jezelf nu je eigenwillendheid aanrekent. Het klinkt in mijn oren wel wreed: God die mensen schept die doodgaan als ze niet eten en drinken, en dan vervolgens afstand heeft omdat ze dat doen. Whoehaha....je maakt het jezelf wel erg onmogelijk hoor!

 

God heeft elke ziel geschapen met Zijn licht. Sommigen hebben hun armen geopend om het  te aanschouwen.  Als je nog nooit liefde hebt gevoeld, heb je geen deel aan Zijn licht.   En sommige anderen bezwijken voor de verlokkingen die de wereld te bieden heeft, dat noemen we dan 'zonde'.  En zoals er geschreven staat: de liefde des Vaders is niet in deze wereld.   Daarom spreekt Jezus ook over tweedracht (Matteüs 10:34-39). Maar de mens mag ook kiezen voor de verleidingen welke het aardse leven te bieden heeft.

Uiteraard moet ieder levend wezen in zijn levensonderhoud voorzien.  Dat kan doorgaans met eerlijk werk.   Wat zeg ik nou weer?  Is er ook oneerlijk werk?  Ja, dat is er.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hopper:

Uiteraard moet ieder levend wezen in zijn levensonderhoud voorzien.  Dat kan doorgaans met eerlijk werk.   Wat zeg ik nou weer?  Is er ook oneerlijk werk?  Ja, dat is er.

Ervaring leert dat een circulair diagram de neiging heeft om te blijven draaien, net zoals hoopvolle impulsen in het niets kunnen verdwijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Hopper:

Als je nog nooit liefde hebt gevoeld, heb je geen deel aan Zijn licht.

Wat sneu. Nou denk ik aan mishandelde /verwaarloosde kindertjes, die nooit liefde hebben gevoeld. 

 

Citaat

 En sommige anderen bezwijken voor de verlokkingen die de wereld te bieden heeft, dat noemen we dan 'zonde'.

Ah, nu hanteer je een andere definitie van zonde. Ik noemde het slechte dingen doen.imo beter omdat je ook verlokt kunt worden tot goeie dingen. Slechte verlokkingen is het verhaal van de verloren zoon. 

 

Citaat

En zoals er geschreven staat: de liefde des Vaders is niet in deze wereld.

Als het niet in deze wereld is, kun je er niks aan doen dat het onvindbaar is. 

 

Citaat

 Daarom spreekt Jezus ook over tweedracht (Matteüs 10:34-39). Maar de mens mag ook kiezen voor de verleidingen welke het aardse leven te bieden heeft.

Ja, die verloren zoon weer, en dan een groot feestmaal met muziek en dans bij thuiskomt. 

 

Citaat

Uiteraard moet ieder levend wezen in zijn levensonderhoud voorzien.  Dat kan doorgaans met eerlijk werk.   Wat zeg ik nou weer?  Is er ook oneerlijk werk?  Ja, dat is er.

Nououou, haha, levende wezens is wel een erg ruim begrip hoor.  Mijn hond, katten, vogels en vissen hebben nooit hoeven werken. 😁

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-8-2023 om 09:55 zei Hopper:

Het zijn van 'iets' is al een zonde.  Als de baby honger heeft of een vuile luier dan ontstaat eigenwillendheid : het willen/wensen dat er iets gebeurd wat er nu niet is.  Daarmee schept een baby al een afstand tot zichzelf.  En dan moet de zandbak (ik maak jouw kasteeltje kapot omdat ik boos ben) en de puberteit nog komen.  Tegen de tijd dat de baby jongvolwassene is , is het een zondig wezen geworden.

Een baby die afstand tot zichzelf schept? 

Je uitspraken worden iedere dag griezeliger. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Een baby die afstand tot zichzelf schept? 

Je uitspraken worden iedere dag griezeliger. 

Ik heb de liefde des Vaders mogen smaken.  Het oordeel van een medeforum gebruiker interesseert me niet zo.  Alleen het oordeel van de Vader is wat telt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-8-2023 om 09:55 zei Hopper:

Het zijn van 'iets' is al een zonde.  Als de baby honger heeft of een vuile luier dan ontstaat eigenwillendheid : het willen/wensen dat er iets gebeurd wat er nu niet is.  Daarmee schept een baby al een afstand tot zichzelf.  En dan moet de zandbak (ik maak jouw kasteeltje kapot omdat ik boos ben) en de puberteit nog komen.  Tegen de tijd dat de baby jongvolwassene is , is het een zondig wezen geworden.

Ook als ‘niets’ zijnde baby heb je maar weinig communicatiemiddelen om te laten blijken dat er iets niet OK is. En dat heeft niets met eigenwillendheid te maken: als jij reïncarneert huil of schreeuw jij ook als je honger dan wel een vieze luier hebt. En dat heeft dan dus niets met zondig zijn te maken. Het is een vreemde gedachtengang dat je die zaken aan elkaar koppelt.
 

Wel is het zo dat kinderen vaak incarneren met een ‘rugzakje’ van een onbalans door karma/oorzaak en gevolg binnen de geest/ziel. Waarbij het mogelijk is om, als je je tot volwassene hebt ontwikkeld, van dat ‘iets’ (‘zondig’) naar ‘niets’ (‘niet zondig meer’) te transformeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Yours:

Ook als ‘niets’ zijnde baby heb je maar weinig communicatiemiddelen om te laten blijken dat er iets niet OK is. En dat heeft niets met eigenwillendheid te maken: als jij reïncarneert huil of schreeuw jij ook als je honger dan wel een vieze luier hebt. En dat heeft dan dus niets met zondig zijn te maken. Het is een vreemde gedachtengang dat je die zaken aan elkaar koppelt.
 

Wel is het zo dat kinderen vaak incarneren met een ‘rugzakje’ van een onbalans door karma/oorzaak en gevolg binnen de geest/ziel. Waarbij het mogelijk is om, als je je tot volwassene hebt ontwikkeld, van dat ‘iets’ (‘zondig’) naar ‘niets’ (‘niet zondig meer’) te transformeren. 

We zullen om de tabula rasa te verwezenlijken onze zondigheid dienen te erkennen en onze schulden af te betalen.  Als je niet weet dat je af moet betalen, dan heb je ook geen 'weet' van het niets.  (Niets is synoniem aan de tabula rasa.)

Geheel conform de leer van Jezus: als gij niet zijt (existentie) als de kinderen zult ge het Koninkrijk niet betreden.  Incarnatie staat hier geheel buiten, het is juist de incarnatie welke afbetaald dient te worden.  Maar misschien zei Jezus wel zomaar wat?

De afbetaalde ziel is wat men overhoudt.  Zie ook Matt 16, de retorische vraag; " Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?".

Doch ik ben er mee bekend dat jij en ik geen eensluidende zielsbegrip hebben.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

We zullen om de tabula rasa te verwezenlijken onze zondigheid dienen te erkennen en onze schulden af te betalen.  Als je niet weet dat je af moet betalen, dan heb je ook geen 'weet' van het niets.  (Niets is synoniem aan de tabula rasa.)

Een dimensieloze grootheid is een zodanige combinatie van natuurkundige grootheden, dat hij geen dimensie heeft. Dat wil zeggen dat men de grootte van een dimensieloze grootheid kan aangeven zonder een natuurkundige eenheid te gebruiken. Dimensieloze grootheden worden ontwikkeld en toegepast in de dimensieanalyse.

1 uur geleden zei Hopper:

Niets is synoniem aan de tabula rasa.

Chaos is in de Griekse mythologie het Niets waaruit de eerste goden ontstonden. Chaos is volgens sommige bronnen vrouwelijk, maar wordt meestal als onzijdig aangeduid. Chaos wordt wel voorgesteld als een bodemloze leegte waar alles eindeloos valt, niet naar beneden, want er is geen enkele oriëntatie mogelijk, maar alle kanten op. Uit deze uitgestrekte malende wanorde ontstond orde in de vorm van Nacht, Duisternis, Aantrekkingskracht, Onderwereld en Aarde. Aarde maakte vanuit haar oorsprong Bergen, Zee en Hemel. Nacht en Duisternis maakten samen Ether en Dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Zoals een ehhhh zondige baby?! 

Lieve schat toch.. de kinderen, dat is toch niet de leer omdat ze ook al zo zondig zijn. Het gaat er juist om dst ze dat (nog) niet zijn. 

Graag ook lezen en begrijpen in het bestek van het topic, waarin Kierkegaard stelt hoe zonde en angst elkaar in stand houden.   Een pasgeboren baby wordt als existentie nog op geen enkele wijze door de wereld bepaald.   Het niets-zijn van de ziel (van het kind) is nog maagdelijk.  Op het moment dat het kind voor de eerste keer honger krijgt wordt het kind in haar existentie bepaald door de wereld.   De zelf-bepaling verdwijnt daarmee.  Ik verwijt kinderen geen zondigheid, de zonde is onvermijdelijk.  Als Jezus verwijst naar "het zijn als de kinderen" dan verwijst hij naar die maagdelijke oergrond in de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Een dimensieloze grootheid is een zodanige combinatie van natuurkundige grootheden, dat hij geen dimensie heeft.

Als iets zonder dimensie is, dan is er al helemaal geen sprake van natuurkundige grootheden.  Laat staan van een combinatie er van.   Het is de essentie van de geloste/verloste ziel: iedere wereldse (en daarmee ook natuurkundige) bepaling is afwezig.  De verloste ziel wordt nergens meer door bepaald.  En daarmee alleen door zichzelf bepaald. Waarmee de ziel ook kennis krijgt van zichzelf.  Want zonder kennis blijft het woord 'ziel' een dood woord.

Citaat

Chaos is in de Griekse mythologie het Niets waaruit de eerste goden ontstonden.

In een christelijke filosofie past geen Griekse mythologie.   1 Kor 15 zeg dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet.  Om jouw favoriete citaat te parafraseren: de zoeker beërft de onvergankelijkheid niet.

De prikkel van de dood is de zonde.  Zonder kennis van de zonde komen we geen stap verder.  De mens van vlees en bloed leeft per definitie in zonde en heeft daarmee per definitie geen toegang tot het Koninkrijk van God.   Dan kun je wel braaf gaan leven, de tien geboden onderhouden en zo.  Maar de hele leer van Jezus gaat er feitelijk over dat er iets geheel nieuws geboren moet worden.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hopper:

In een christelijke filosofie past geen Griekse mythologie.   1 Kor 15 zeg dat vlees en bloed het Koninkrijk van God niet kunnen beërven, en de vergankelijkheid beërft de onvergankelijkheid niet.  Om jouw favoriete citaat te parafraseren: de zoeker beërft de onvergankelijkheid niet. De prikkel van de dood is de zonde.  Zonder kennis van de zonde komen we geen stap verder.  De mens van vlees en bloed leeft per definitie in zonde en heeft daarmee per definitie geen toegang tot het Koninkrijk van God.   Dan kun je wel braaf gaan leven, de tien geboden onderhouden en zo.  Maar de hele leer van Jezus gaat er feitelijk over dat er iets geheel nieuws geboren moet worden.  

Gods Koninkrijk is waar we onze hiel zetten, de rest is cognitieve inhoud zoals je stelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

In een christelijke filosofie past geen Griekse mythologie.

Een mythologie is het geheel van verhalen en denkbeelden van een bepaalde cultuur waarin belangrijke vragen aan bod komen zoals de oorsprong van de mens, de wereld en natuurverschijnselen. Een mythologie kan in de loop van de tijd veranderen en meegroeien met veranderende omstandigheden

8 uur geleden zei Hopper:

Als Jezus verwijst naar "het zijn als de kinderen" dan verwijst hij naar die maagdelijke oergrond in de mens.

Een mytheem is het kleinste betekenisdragende onderdeel van mythen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid