Spring naar bijdragen

Angst en de transcendentie van vrijheid


Aanbevolen berichten

https://www.dorudi.nl/soren-kierkegaards-filosofie-van-de-vrijheid/

Citaat

De logica van transcendentie is dat zij niet in kaart kan worden gebracht als iets binnen onze wereld. Het gebeuren van transcendentie is derhalve nimmer vertelbaar: dat moet iedereen zelf ervaren. 

Transcendentie als ervaring.  Heeft iemand daar ervaring mee?  Kierkegaard verbindt transcendentie met het begrip 'angst' en zonde.

Citaat

De zonde kwam in de wereld in angst, maar de zonde bracht ook weer angst met zich mee. De werkelijkheid van de zonde is namelijk een werkelijkheid die geen bestendigheid — [geen bestaansrecht; HD] — heeft. Enerzijds bestaat de continuïteit van de zonde uit de mogelijkheid ervan, die angst aanjaagt; anderzijds is de mogelijkheid van een verlossing weer een niets, dat het individu zowel liefheeft als vreest; want zo verhoudt de mogelijkheid zich altijd tot de individualiteit.

De mogelijkheid van de zonde wekt angst op.  We zijn immers gedwongen te handelen (als in doen)  en iedere handeling kan een zonde bevatten.  Dit cognitieve besef maakt ons tot morele wezens.  Als de mens verlost wil worden van de zonde, dan kan die verlossing alleen bestaan uit een 'niets'.

Citaat

Kierkegaard verdedigt  de stelling dat de last van het verleden op je nemen veronderstelt dat het zin heeft te anticiperen op toekomst.

Onze last van het verleden bestaat uit zonde.   Immers, onze goede daden vormen geen last.   De zonde geeft een besef waardoor je op afstand komt te staan van jezelf.  Als ik gisteren iets slechts heb gedaan, dan leef ik vandaag in het besef van gisteren.  Met de stille hoop dat ik mijn zonde morgen weer ongedaan kan maken.  M.a.w.  Ik kan mijzelf niet daadwerkelijk beleven, ik beleef mijzelf op afstand.  En om mijzelf te verdedigen, te rechtvaardigen ga ik ook nog eens mijn medemens oordelen.  Dan heb ik tenminste nog een broeder (of zuster) in het kwaad.

Daadwerkelijke vrijheid echter is als ik verlost ben van de zonde.   Dan transcendeer ik mijn secundaire mijzelf: degene die met wroeging leeft over zijn daden uit het verleden en die hoopt op een betere toekomst waarin ik verlost ben van mijn zondigheid.   In feite is mijn primaire mijzelf -die verlost is van de zonde- alleen mogelijk als ik afstand neem van de beelden van mijzelf die in het verleden bestaat.  Maar ja, die angst om afgerekend te worden op mijn zonden....?

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Hopper:

https://www.dorudi.nl/soren-kierkegaards-filosofie-van-de-vrijheid/

Transcendentie als ervaring.  Heeft iemand daar ervaring mee?  Kierkegaard verbindt transcendentie met het begrip 'angst' en zonde.

De mogelijkheid van de zonde wekt angst op.  We zijn immers gedwongen te handelen (als in doen)  en iedere handeling kan een zonde bevatten.  Dit cognitieve besef maakt ons tot morele wezens.  Als de mens verlost wil worden van de zonde, dan kan die verlossing alleen bestaan uit een 'niets'.

Onze last van het verleden bestaat uit zonde.   Immers, onze goede daden vormen geen last.   De zonde geeft een besef waardoor je op afstand komt te staan van jezelf.  Als ik gisteren iets slechts heb gedaan, dan leef ik vandaag in het besef van gisteren.  Met de stille hoop dat ik mijn zonde morgen weer ongedaan kan maken.  M.a.w.  Ik kan mijzelf niet daadwerkelijk beleven, ik beleef mijzelf op afstand.  En om mijzelf te verdedigen, te rechtvaardigen ga ik ook nog eens mijn medemens oordelen.  Dan heb ik tenminste nog een broeder (of zuster) in het kwaad.

Daadwerkelijke vrijheid echter is als ik verlost ben van de zonde.   Dan transcendeer ik mijn secundaire mijzelf: degene die met wroeging leeft over zijn daden uit het verleden en die hoopt op een betere toekomst waarin ik verlost ben van mijn zondigheid.   In feite is mijn primaire mijzelf -die verlost is van de zonde- alleen mogelijk als ik afstand neem van de beelden van mijzelf die in het verleden bestaat.  Maar ja, die angst om afgerekend te worden op mijn zonden....?

Krijg eerst maar eens helder wat zonde nou eigenlijk is. Zonde heeft slechts zijdelings te maken met foute daden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

https://www.dorudi.nl/soren-kierkegaards-filosofie-van-de-vrijheid/

Transcendentie als ervaring.  Heeft iemand daar ervaring mee?  Kierkegaard verbindt transcendentie met het begrip 'angst' en zonde.

De mogelijkheid van de zonde wekt angst op.  We zijn immers gedwongen te handelen (als in doen)  en iedere handeling kan een zonde bevatten.  Dit cognitieve besef maakt ons tot morele wezens.  Als de mens verlost wil worden van de zonde, dan kan die verlossing alleen bestaan uit een 'niets'.

Onze last van het verleden bestaat uit zonde.   Immers, onze goede daden vormen geen last.   De zonde geeft een besef waardoor je op afstand komt te staan van jezelf.  Als ik gisteren iets slechts heb gedaan, dan leef ik vandaag in het besef van gisteren.  Met de stille hoop dat ik mijn zonde morgen weer ongedaan kan maken.  M.a.w.  Ik kan mijzelf niet daadwerkelijk beleven, ik beleef mijzelf op afstand.  En om mijzelf te verdedigen, te rechtvaardigen ga ik ook nog eens mijn medemens oordelen.  Dan heb ik tenminste nog een broeder (of zuster) in het kwaad.

Daadwerkelijke vrijheid echter is als ik verlost ben van de zonde.   Dan transcendeer ik mijn secundaire mijzelf: degene die met wroeging leeft over zijn daden uit het verleden en die hoopt op een betere toekomst waarin ik verlost ben van mijn zondigheid.   In feite is mijn primaire mijzelf -die verlost is van de zonde- alleen mogelijk als ik afstand neem van de beelden van mijzelf die in het verleden bestaat.  Maar ja, die angst om afgerekend te worden op mijn zonden....?

Zonde is een "afstandmaat". Die was in het begin gelijk aan nul. Er was geen afstand tussen God en de mens. Toen de mens ging twijfelen aan God's woord werd de mens onrein voor God's aangezicht en ontstond een afstandelijke relatie. Deze afstand maakt dat de mens ontvankelijk is voor gedrag wat niet bij God past. Dit hoeft niet eens opzettelijk te zijn. Bewustwording van deze ongewenste afstand is belangrijk. Dan gaat men ook alles in het werk stellen om weer te mogen naderen, terug te keren naar God, de geestelijke bron. Christenen leven in een wereld die beheerst wordt door Satan. Daarom hebben we tijdelijke maatregelen die ons nu al toestaan te naderen tot God. De doop en de verlosser. Als de herschepping voltooid is dan is de afstand tot God weer nul. God zal bij de mensen zijn. Openbaring 21.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hermanos2:

Krijg eerst maar eens helder wat zonde nou eigenlijk is. Zonde heeft slechts zijdelings te maken met foute daden. 

Zonde is een handeling waar ik emotioneel aan blijf hangen.

9 uur geleden zei Hermanos2:

Zonde is een "afstandmaat". Die was in het begin gelijk aan nul. Er was geen afstand tussen God en de mens. Toen de mens ging twijfelen aan God's woord werd de mens onrein voor God's aangezicht en ontstond een afstandelijke relatie. Deze afstand maakt dat de mens ontvankelijk is voor gedrag wat niet bij God past. Dit hoeft niet eens opzettelijk te zijn. Bewustwording van deze ongewenste afstand is belangrijk. Dan gaat men ook alles in het werk stellen om weer te mogen naderen, terug te keren naar God, de geestelijke bron. Christenen leven in een wereld die beheerst wordt door Satan. 

Volledig mee eens.   Zonde is een afstandmaat.

Citaat

Daarom hebben we tijdelijke maatregelen die ons nu al toestaan te naderen tot God. De doop en de verlosser. Als de herschepping voltooid is dan is de afstand tot God weer nul. God zal bij de mensen zijn. Openbaring 21.

Hier ben ik het mee oneens wat de doop betreft.  De doop doet niks met de zondigheid van de mens, de mens zal zelf de 'afstandmaat' naar nul moeten zien te krijgen.  Dan pas kan de Verlosser ook daadwerkelijk beginnen met verlossen.   De Verlosser kan niet werken in zondigheid.   In feite schrijf je dat zelf ook met "Bewustwording van deze ongewenste afstand is belangrijk."

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Zonde is een handeling waar ik emotioneel aan blijf hangen.

Volledig mee eens.   Zonde is een afstandmaat.

Hier ben ik het mee oneens wat de doop betreft.  De doop doet niks met de zondigheid van de mens, de mens zal zelf de 'afstandmaat' naar nul moeten zien te krijgen.  Dan pas kan de Verlosser ook daadwerkelijk beginnen met verlossen.   De Verlosser kan niet werken in zondigheid.   In feite schrijf je dat zelf ook met "Bewustwording van deze ongewenste afstand is belangrijk."

De mens kan dat niet meer op eigen kracht. God heeft een uitweg gewezen uit deze misère. Die weg is de zoon, Jezus. De doop is een mooi voorbeeld van het bijeenbrengen van het lichamelijke en het geestelijke. De scheiding ertussen is niet altijd geweest. Lichamelijk en geestelijk hebben ook afstand genomen van elkaar. Net zoals God en de mens. Daarom kunnen wij ons ook moeilijk bedenken dat een lichamelijke handeling zoals de waterdoop een geestelijk effect teweeg brengt. God spoelt ons letterlijk schoon. 

Zonde is geen handeling op zich maar het is een handeling die voortkomt uit een zondige toestand. Wij noemen het voor het gemak zonde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Zonde is een handeling waar ik emotioneel aan blijf hangen.

Volledig mee eens.   Zonde is een afstandmaat.

Hier ben ik het mee oneens wat de doop betreft.  De doop doet niks met de zondigheid van de mens, de mens zal zelf de 'afstandmaat' naar nul moeten zien te krijgen.  Dan pas kan de Verlosser ook daadwerkelijk beginnen met verlossen.   De Verlosser kan niet werken in zondigheid.   In feite schrijf je dat zelf ook met "Bewustwording van deze ongewenste afstand is belangrijk."

Het nieuwe topic over sanctification hangt nauw samen met zonde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Zonde is een handeling waar ik emotioneel aan blijf hangen.

Volledig mee eens.   Zonde is een afstandmaat.

Hier ben ik het mee oneens wat de doop betreft.  De doop doet niks met de zondigheid van de mens, de mens zal zelf de 'afstandmaat' naar nul moeten zien te krijgen.  Dan pas kan de Verlosser ook daadwerkelijk beginnen met verlossen.   De Verlosser kan niet werken in zondigheid.   In feite schrijf je dat zelf ook met "Bewustwording van deze ongewenste afstand is belangrijk."

Zonde is dus ongewenste afstand tussen God en de mens. Deze afstand heeft negatieve gevolgen want God's geest is dan ook minder werkzaam. Je ziet dat mensen dan ook afdalen tot het nivo van dieren. Ineens wordt paren en voedsel heel belangrijk. Kijk naar de wereld om ons heen en aanschouw het bewijs. 

God vraagt om vasten en onthouding als men wil naderen tot God. Dit heeft niets te maken met plagerij of testen van wilskracht maar puur met reinheid en focus op God. 

Naderen tot God leidt tot heiliging. God zet je apart en gaat in toenemende mate geest geven. Wie veel heeft krijgt nog meer. Wie weinig heeft wordt dat beetje mogelijk zelfs weggenomen. Verspillen is jammer. Zonde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hermanos2:

Zonde is dus ongewenste afstand tussen God en de mens. Deze afstand heeft negatieve gevolgen want God's geest is dan ook minder werkzaam. Je ziet dat mensen dan ook afdalen tot het nivo van dieren. Ineens wordt paren en voedsel heel belangrijk. Kijk naar de wereld om ons heen en aanschouw het bewijs. 

God vraagt om vasten en onthouding als men wil naderen tot God. Dit heeft niets te maken met plagerij of testen van wilskracht maar puur met reinheid en focus op God. 

Naderen tot God leidt tot heiliging. God zet je apart en gaat in toenemende mate geest geven. Wie veel heeft krijgt nog meer. Wie weinig heeft wordt dat beetje mogelijk zelfs weggenomen. Verspillen is jammer. Zonde. 

Zonde is de afstand tussen God en mens.  Ik zie dat als een natuurlijk gegeven, God zondigt immers niet.   Zie Luc 18: 19 "En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Een, namelijk God."   Dat het negatieve gevolgen heeft, ben ik eens.  God's Geest kan niet werkzaam zijn in de zonde, juist omdat Gods Geest daar vrij van is.

Maar we moeten ook kijken naar de oorzaak van de zonde.  En dat is het emotionele leven van de mens, welke oorzaak is van hebzucht en zelfzucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Hopper:

 

Maar we moeten ook kijken naar de oorzaak van de zonde.  En dat is het emotionele leven van de mens, welke oorzaak is van hebzucht en zelfzucht.

Ik zie dat niet als oorzaak maar gevolg. 

De mens is gevangene van/in zonde. Komt er op eigen kracht niet uit. Na bewustwording hiervan gaat men God vragen om hulp/geest. Dat is openstellen en terugkeren. Dus het is zowel de mens die naar God beweegt alsook God die aantrekt. Naarmate men dichterbij wordt neemt die aantrekkingskracht toe. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Ik zie dat niet als oorzaak maar gevolg. 

De mens is gevangene van/in zonde. Komt er op eigen kracht niet uit. Na bewustwording hiervan gaat men God vragen om hulp/geest. Dat is openstellen en terugkeren. Dus het is zowel de mens die naar God beweegt alsook God die aantrekt. Naarmate men dichterbij wordt neemt die aantrekkingskracht toe. 

Het is zowel oorzaak als gevolg.   De  mens is niet Een zoals God.   Wij als mens kunnen zondigen ten opzichte van elkaar.

Citaat

De mens is gevangene van/in zonde. Komt er op eigen kracht niet uit. Na bewustwording hiervan gaat men God vragen om hulp/geest. Dat is openstellen en terugkeren. Dus het is zowel de mens die naar God beweegt alsook God die aantrekt. Naarmate men dichterbij wordt neemt die aantrekkingskracht toe. 

Dit vind ik een mooie metafoor.    We kunnen ons laten aantrekken door God.   Zodat we ons begeven in de 'aantrekkingskracht' van God, zoals een planeet zich bevindt in de aantrekkingskracht van de zon.   Mits we beseffen dat we van de ene aantrekkingskracht (het zondige zelf) naar de andere aantrekkingskracht  bewegen.   Zodat we uiteindelijk niet meer door het zondige zelf worden bewogen, maar door God worden bewogen.  Niet mijn wil geschiedde, maar Uw wil geschiede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Hopper:

Het is zowel oorzaak als gevolg.   De  mens is niet Een zoals God.   Wij als mens kunnen zondigen ten opzichte van elkaar.

Dit vind ik een mooie metafoor.    We kunnen ons laten aantrekken door God.   Zodat we ons begeven in de 'aantrekkingskracht' van God, zoals een planeet zich bevindt in de aantrekkingskracht van de zon.   Mits we beseffen dat we van de ene aantrekkingskracht (het zondige zelf) naar de andere aantrekkingskracht  bewegen.   Zodat we uiteindelijk niet meer door het zondige zelf worden bewogen, maar door God worden bewogen.  Niet mijn wil geschiedde, maar Uw wil geschiede.

Ja, je zou enige vergelijking met magnetisme en WiFi kunnen maken. Als je te ver af bent werkt het niet meer. Toch zal die aantrekkingskracht nooit gelijk nul zijn want God laat zich wel vinden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Hopper:

Zonde is de afstand tussen God en mens.

Zoals je weet is mijn feeling met het woord zonde, vooral in de zin van -wat zonde= wat jammer- 

Ik had het in christelijke zin maar gerelateerd aan -slechte dingen doen-. Wat ook niet bleek te kloppen, omdat omdat christenen kennelijk al zondig bij geboorte zijn, maar je als je net geboren bent natuurlijk helemaal nog geen slechte dingen kan hebben gedaan.

Of je als baby afstand tot God hebt, en daarom dan zondig bent... sja... ik denk dat God dan die afstand zou kunnen overbruggen, maar die baby niet. Dus als er dan afstand zou zijn, dan ligt dat aan God. Maar dan zou God zondig zijn. Tenzij je een baby nog niet tot mens rekent. Maar vanaf hoe oud dan wel? En sja... van mij hoeft God geen afstand te houden, dus of ZHij dat wel of niet doet... is aan God. Hence.. ik betwijfel of je met je stelling het begrip zonde te pakken hebt. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-8-2023 om 23:06 zei Hopper:

Transcendentie als ervaring.  Heeft iemand daar ervaring mee?  Kierkegaard verbindt transcendentie met het begrip 'angst' en zonde.

Degene die bevrijding van de geest zoekt, hoeft niet te proberen de ene of de andere guna aan te hangen, maar moet het middel zoeken om van alle drie tegelijk los te komen.

17 uur geleden zei Hopper:

Maar we moeten ook kijken naar de oorzaak van de zonde.

Mag het ook gewoon als 'des levens' ingebakken zitten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Zoals je weet is mijn feeling met het woord zonde, vooral in de zin van -wat zonde= wat jammer- 

Ik had het in christelijke zin maar gerelateerd aan -slechte dingen doen-. Wat ook niet bleek te kloppen, omdat omdat christenen kennelijk al zondig bij geboorte zijn, maar je als je net geboren bent natuurlijk helemaal nog geen slechte dingen kan hebben gedaan.

Of je als baby afstand tot God hebt, en daarom dan zondig bent... sja... ik denk dat God dan die afstand zou kunnen overbruggen, maar die baby niet. Dus als er dan afstand zou zijn, dan ligt dat aan God. Maar dan zou God zondig zijn. Tenzij je een baby nog niet tot mens rekent. Maar vanaf hoe oud dan wel? En sja... van mij hoeft God geen afstand te houden, dus of ZHij dat wel of niet doet... is aan God. Hence.. ik betwijfel of je met je stelling het begrip zonde te pakken hebt. 

 

 

Het zijn van 'iets' is al een zonde.  Als de baby honger heeft of een vuile luier dan ontstaat eigenwillendheid : het willen/wensen dat er iets gebeurd wat er nu niet is.  Daarmee schept een baby al een afstand tot zichzelf.  En dan moet de zandbak (ik maak jouw kasteeltje kapot omdat ik boos ben) en de puberteit nog komen.  Tegen de tijd dat de baby jongvolwassene is , is het een zondig wezen geworden.

Jezus zei niet voor niets "Als gij niet zijt als de kinderen".  Daarmee verwees hij naar het 'niets' het tabula rasa.(Onbeschreven blad)

1 uur geleden zei TTC:

Degene die bevrijding van de geest zoekt, hoeft niet te proberen de ene of de andere guna aan te hangen, maar moet het middel zoeken om van alle drie tegelijk los te komen.

Mag het ook gewoon als 'des levens' ingebakken zitten?

Het gaat in deze draad over angst, transcendentie e.d.  Gezien in het licht van een christelijk filosoof, Kierkegaard.

Guna is een hindoeïstisch begrip en heeft niks met transcendentie van doen.   Mijn opinie is dat je de zaken gescheiden moet houden.  Het christelijk-filosofische denken is geïnspireerd door Jezus zoals we die kennen uit de Bijbel.    In dat denken is er 'iets' van buiten nodig om tot transcendentie te komen.  Dat 'iets' Is Jezus zelf: het licht des levens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hopper:

Het zijn van 'iets' is al een zonde.  Als de baby honger heeft of een vuile luier dan ontstaat eigenwillendheid : het willen/wensen dat er iets gebeurd wat er nu niet is.  Daarmee schept een baby al een afstand tot zichzelf.  En dan moet de zandbak (ik maak jouw kasteeltje kapot omdat ik boos ben) en de puberteit nog komen.  Tegen de tijd dat de baby jongvolwassene is , is het een zondig wezen geworden.

Sja...als je primaire levensbehoeftes rekent tot eigenwilligheid, en daarmee zondig, wat dan weer afstand tot God is.....dan is er geen ontkomen aan. 

Een levend wezen moet nou eenmaal of eten en drinken of doodgaan van honger/dorst. 

Ik neem aan dat jij ook dagelijks eet en drinkt,( hoop het wel anders ben je snel uitgetiept) dus vraag me af je jezelf nu je eigenwillendheid aanrekent. Het klinkt in mijn oren wel wreed: God die mensen schept die doodgaan als ze niet eten en drinken, en dan vervolgens afstand heeft omdat ze dat doen. Whoehaha....je maakt het jezelf wel erg onmogelijk hoor!

 

 

18 minuten geleden zei Hopper:

Jezus zei niet voor niets "Als gij niet zijt als de kinderen".  Daarmee verwees hij naar het 'niets' het tabula rasa.(Onbeschreven blad)

Ik hoop dat ie het had over levende kindertjes en niet over dooie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Noel2:

Het is misschien interessanter om in plaats van eigenwillendheid als criterium het geestelijke of lichamelijke onderscheid te maken.

Eigenwillendheid gericht op het geestelijke is weer wat anders. 

Citaat

De zonde kwam in de wereld in angst, maar de zonde bracht ook weer angst met zich mee. 

De zonde en angst houden elkaar wederzijds in stand.   De mens kan zeggen: Ik wil geen zonde meer doen, maar daarmee is de angst niet verdwenen.  Een uitspraak van Kierkegaard is ‘God betekent dat alles mogelijk is, of: dat alles mogelijk is, betekent God.’    Kierkegaard ziet God als een mogelijkheid.  Hij tracht daarmee voorbij het geloven te gaan.

Zoals ik hem begrijp gaat het hem om de existentie zelf.  (Hét zelf). Middels de zonde wordt de mens bepaald als zelf, het iets-zijn.   In de transcendentie overstijgt de mens het iets-zijn en wordt het zelf louter nog door zichzelf bepaald.  Het gaat hem dus om het 'bepalen'.  Als in: hóe bepaal ik mijzelf?

Dat dat een geestelijke bepaling is spreekt voor zich.  Het gaat dus per definitie om een geestelijk-meditatieve bepaling.   Maar dan niet begrepen als een mediatie van 'ik ga zitten' , maar een geestelijk-meditatieve bepaling als levenswijze.

God als mogelijkheid in mijn leven betekent tevens dat die zelf-bepaling is ingeschaald in de liefde des Vaders.  De kern (wat mij betreft) van de woorden: "in Uw handen beveel ik mijn geest".   Een dermate vertrouwen hebben in 'God als mogelijkheid' wat tevens een overgave is.  Mogelijkheid betekent ook het niet-invullen van God.  (Stiekem doe ik het toch zo af en toe, het intellect wil ook wel eens wat.)

God als mogelijkheid is tevens het opzeggen van de hoop op een toekomst.  (Ook een toekomst na de dood). Je kunt niet je geest in de handen van God leggen en daarbij een potje gaan onderhandelen met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

De zonde en angst houden elkaar wederzijds in stand.   De mens kan zeggen: Ik wil geen zonde meer doen, maar daarmee is de angst niet verdwenen.  Een uitspraak van Kierkegaard is ‘God betekent dat alles mogelijk is, of: dat alles mogelijk is, betekent God.’    Kierkegaard ziet God als een mogelijkheid.  Hij tracht daarmee voorbij het geloven te gaan.

Zoals ik hem begrijp gaat het hem om de existentie zelf.  (Hét zelf). Middels de zonde wordt de mens bepaald als zelf, het iets-zijn.   In de transcendentie overstijgt de mens het iets-zijn en wordt het zelf louter nog door zichzelf bepaald.  Het gaat hem dus om het 'bepalen'.  Als in: hóe bepaal ik mijzelf?

Dat dat een geestelijke bepaling is spreekt voor zich.  Het gaat dus per definitie om een geestelijk-meditatieve bepaling.   Maar dan niet begrepen als een mediatie van 'ik ga zitten' , maar een geestelijk-meditatieve bepaling als levenswijze.

God als mogelijkheid in mijn leven betekent tevens dat die zelf-bepaling is ingeschaald in de liefde des Vaders.  De kern (wat mij betreft) van de woorden: "in Uw handen beveel ik mijn geest".   Een dermate vertrouwen hebben in 'God als mogelijkheid' wat tevens een overgave is.  Mogelijkheid betekent ook het niet-invullen van God.  (Stiekem doe ik het toch zo af en toe, het intellect wil ook wel eens wat.)

God als mogelijkheid is tevens het opzeggen van de hoop op een toekomst.  (Ook een toekomst na de dood). Je kunt niet je geest in de handen van God leggen en daarbij een potje gaan onderhandelen met God.

Is dat niet meer Islam?

Die overgave?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het zijn van 'iets' is al een zonde.  Als de baby honger heeft of een vuile luier dan ontstaat eigenwillendheid : het willen/wensen dat er iets gebeurd wat er nu niet is.  Daarmee schept een baby al een afstand tot zichzelf.  En dan moet de zandbak (ik maak jouw kasteeltje kapot omdat ik boos ben) en de puberteit nog komen.  Tegen de tijd dat de baby jongvolwassene is , is het een zondig wezen geworden.

Jezus zei niet voor niets "Als gij niet zijt als de kinderen".  Daarmee verwees hij naar het 'niets' het tabula rasa.(Onbeschreven blad)

Het gaat in deze draad over angst, transcendentie e.d.  Gezien in het licht van een christelijk filosoof, Kierkegaard.

Guna is een hindoeïstisch begrip en heeft niks met transcendentie van doen.   Mijn opinie is dat je de zaken gescheiden moet houden.  Het christelijk-filosofische denken is geïnspireerd door Jezus zoals we die kennen uit de Bijbel.    In dat denken is er 'iets' van buiten nodig om tot transcendentie te komen.  Dat 'iets' Is Jezus zelf: het licht des levens.

Alles wat tot bestaan is gekomen buiten de invloedssfeer van God, is niet door Hem, dus ook niet acceptabel voor Hem. Onrein. Dit heeft (nog) niets van doen met goed of slecht. Adam en Eva verlieten geestelijk de invloedssfeer, hun reine toestand voor God. Lichaam en geest zijn één. Dus fysiek waren ze ook onrein, onacceptabel voor God. Dit leidde tot lichamelijke onvolmaaktheid en sterfelijkheid. Daarom werden ze verbannen uit het paradijs. God bleef voor hen zorgen. Gaf hen huiden als verwarmende kleding. En om hun schaamte weg te nemen. 

Alles wat de eerste mens daarna voortbracht werd tot bestaan gebracht door de mens zelf, buiten de directe invloedssfeer van Gods geest binnen de paradijselijke omgeving. Was dus voor God onrein. Dat maakt de doop noodzakelijk. De "schijf" wordt door de doop gewist en meteen erna voorzien van correcte legale software. Aangezien bewustwording voorafgaat aan inkeer heeft babydoop geen zin. 

De doop rekent af met zonde. De handoplegging geeft geest. De (kruis) dood rekent af met de vloek van de dood en is een vraag/uitnodiging tot opstanding. 

Hemel en aarde worden straks weer één. Tot die dag aanbreekt blijft de Zoon onze voorspreker (Woord) bij God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Het gaat in deze draad over angst, transcendentie e.d.  Gezien in het licht van een christelijk filosoof, Kierkegaard. Guna is een hindoeïstisch begrip en heeft niks met transcendentie van doen.   Mijn opinie is dat je de zaken gescheiden moet houden.  Het christelijk-filosofische denken is geïnspireerd door Jezus zoals we die kennen uit de Bijbel.    In dat denken is er 'iets' van buiten nodig om tot transcendentie te komen.  Dat 'iets' Is Jezus zelf: het licht des levens.

Eindeloos kan het doorgaan door de veelzijdigheid aan perceptiemogelijkheden, alles verschijnt in leegte is de premisse. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Ik weet niet of dat een item is in de islam, ik vat het NT i.i.g zo op dat God om zelfovergave (zelfverloochening)  vraagt.

Islam betekent “overgave aan God” en “de vrede aangaan”, als ik het goed begrepen heb.

Bij het NT lijkt het meer te gaan om “ontvangen” van “genade”, de “onverdiende gunst”, niet iets dat je zelf hebt bewerkstelligd. geen eis ook, alleen vreugde als het gelukt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

Islam betekent “overgave aan God” en “de vrede aangaan”, als ik het goed begrepen heb.

Bij het NT lijkt het meer te gaan om “ontvangen” van “genade”, de “onverdiende gunst”, niet iets dat je zelf hebt bewerkstelligd. geen eis ook, alleen vreugde als het gelukt is.

Matteüs 16;25 alleen al geeft aan dat wie het leven wil behouden het zal verliezen.  Zo kan ik er nog meer aan wijzen.  Er zijn inderdaad veel gelovigen die denken dat ze niks hoeven te doen.  Soms geven ze zelfs toe dat ze alleen maar geloven om een entreekaartje voor de hemel te bemachtigen.

Maar gedeeltelijk ben ik het wel met je eens, het gaat ook om 'ontvangen'.    Maar dan niet zomaar out of the blue, mijn uitleg is dusdanig dat mensen die bevangen zijn door hebzucht (zonde) per definitie niks ontvangen.   Voor hen blijft slechts de zintuigelijke waarneming en het intellect over.  (De natuurlijke mens)

Wij als mens zijn zelf 'de verloren zoon' , we zijn verdwaald geraakt in de zonde welke zintuigelijke waarneming (per definitie) met zich meebrengt.   Er wordt ook gesproken over de smalle doorgang, dus er dient wel wat te gebeuren van de kant van de mens.   En i.m.o. kunnen ook niet-christenen Jezus volgen.  Jezus heeft nergens gezegd: Ik ben er alleen voor christenen.  Christenen bestonden niet eens in het tijdvak 0-33.  Ik tracht zuiver in de leer te blijven, alles wat de kerk(en) er later nog aan hebben toegevoegd beschouw ik als niet ter zake doende.   Jezus heeft nooit welke kerk dan ook daar opdracht toe gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid