Spring naar bijdragen

De wereld bekeerde christenen


Aanbevolen berichten

In de 2 richtingen....

In hun bekeringsdrang werden veel christenen/kerken werelds. En door de tijdsgeest van nu doken andere christenen dieper in het geloof.

Waarom zouden wij de wereld willen bekeren? Op zich kan het nobel doel zijn. Maar als het vereist je geloof aan te passen, heeft de wereld jou dus bekeerd en niet andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

In de 2 richtingen....

In hun bekeringsdrang werden veel christenen/kerken werelds. En door de tijdsgeest van nu doken andere christenen dieper in het geloof.

Waarom zouden wij de wereld willen bekeren? Op zich kan het nobel doel zijn. Maar als het vereist je geloof aan te passen, heeft de wereld jou dus bekeerd en niet andersom.

Dit is nu eenmaal wat er sinds de verlichting gaande is. Mensen worden onderwezen >> kunnen zelf lezen >> lezen wat er in de Bijbel staat >> komen tot de conclusie dat wat heen is verteld, niet klopt.
Daarom lopen de kerken. Wat er overblijft is een kleine kern die steeds fanatieker wordt.  Dat fanatisme heeft weer tot gevolg dat nóg meer mensen zich afkeren. En zo draai je in een cirkel rond.

Het is wel enigszins te vergelijken met jouw crypto handelen.
Daar ben je ingestapt want er zijn je gouden bergen beloofd , 3000%. (= bekeerd, eeuwig leven).
Vervolgens zie je dat de ellende alleen maar groter wordt. In plaats van het geld dat je nog over hebt van de rekening te halen, laat je het staan en zeg je 'ik heb mijn verlies nog niet geincasseerd'. Elke buitenstaander zal zien je wel degelijk gewoon 10 euro kwijt ben. Maar je wordt steeds fanatieker. Het zou mij niet verbazen als er nog meer geld in gaat stoppen (als je dat al niet gedaan hebt). En zo draai je in een cirkel rond.

De enige manier om uit die cirkel te komen is simpel: er uit stappen.
Maar dat doe je niet, en dat is maar goed ook, want het geld op mijn bitcoinrekening moet tenslotte ergens vandaan komen, en dat is van mensen als jij.
Ben ik gemeen? Nee, wel eerlijk.
Zoals christenen zo vaak zeggen: het is je eigen vrije keuze. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen idee in hoeverre of in welke mate kerken wereldser zijn geworden, de kerkleden zelf waarschijnlijk wel, de consumentistische tijdgeest en haar media sleuren ze mee.

Uiteindelijk blijven alleen de meer tantrische, de echt spirituele of praktische chistenen over, zoals de christenen van de Dorothy Gemeenschap, de christenen die daadwerkelijk mediteren zoals Jezus het bedoelde of zich daadwerkelijk inzetten voor de lijdende wereld.

https://meditatievanuitdechristelijketraditie.nl/meditatie/inspiratie/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kick_Bras

https://www.dorothygemeenschap.nl

https://www.bol.com/nl/nl/f/rebelleren-voor-het-leven/9300000130260560/

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-8-2023 om 01:17 zei Fundamenteel:

In de 2 richtingen....

In hun bekeringsdrang werden veel christenen/kerken werelds. En door de tijdsgeest van nu doken andere christenen dieper in het geloof.

Waarom zouden wij de wereld willen bekeren? Op zich kan het nobel doel zijn. Maar als het vereist je geloof aan te passen, heeft de wereld jou dus bekeerd en niet andersom.

Als ik het goed begrijp...na wat ik net van Dbi en RF in het Sabat topic gelezen heb... zijn alle christenen die zondagsrust houden ipv sabat al aangepast naar het wereldse. Door de wereld bekeerd werd het immers zondagsrust. Daar voor was het zaterdag, conform Gods Woord, met bepaalde rituelen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Als ik het goed begrijp...na wat ik net van Dbi en RF in het Sabat topic gelezen heb... zijn alle christenen die zondagsrust houden ipv sabat al aangepast naar het wereldse. Door de wereld bekeerd werd het immers zondagsrust. Daar voor was het zaterdag, conform Gods Woord, met bepaalde rituelen. 

Ja precies. Maar Paulus zegt dat je niemand mag beoordelen op sabbat, eten of andere feestdagen. Het is allemaal een beetje verwarrend terwijl er bepaalde zaken wel heel duidelijk niet kunnen. Zoals "Her church" of kerken die zich inlaten met lgbq en genderideoligie.

We krijgen dit ook mee van geboorte af, dat wij vieren op zondag, Joden op zaterdag en moslims op vrijdag.

De verwarring is een beetje terecht daaromtrent, denk ik dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Als ge googled en niet meer weet wat ge uitgoogelde enkele weken, waar sta je dan voor? Eerlijke vraag. Want jij kwam met die kerk en lgbqt kerken op de proppen, waaronder her church.

Ik lees alles en zie de meeste youtubes...

Ik heb net op dit forum gezocht op "her church" en de enige die ik dat heb zien schrijven ben jij, niet ik. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Ik heb net op dit forum gezocht op "her church" en de enige die ik dat heb zien schrijven ben jij, niet ik. 

 

Petra ik heb een olifantengeheugen en je gaf ooit een lange lijst met kerken die pro lgbqt en gender affirming waren en her church stond daar tussen. Geloof je me of moet ik het opzoeken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Petra ik heb een olifantengeheugen en je gaf ooit een lange lijst met kerken die pro lgbqt en gender affirming waren en her church stond daar tussen. Geloof je me of moet ik het opzoeken?

Fundamenteel...ik heb een olifantengeheugen voor geschreven tekst.  Het stond er niet. Maar om nou niet van elk topic een lhbt gesprek te maken reageer ik daar. 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Ik vraag me af wat je allemaal onder  De wereld bekeerde christenen verstaat? 

Als je bv naar de stembus gaat...ben je dan al "werelds" ?

Of naar je werk en je kinderen naar de opvang ?

Is internet werelds ?

Als je op partijen stemt die een openlijk standpunt tegen Zijn Woord innemen wel ja. Een christen die op een partij stemt die pro abortus is en genderideologie op kinderen toepast, is als een moslim die varkensvlees eet imho.

En ik reflecteerde het ook al op mezelf door systemen te benutten waar ik voordeel uit haal. Ik ben meer met wereldse zaken dan mijn geloof bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

En ik reflecteerde het ook al op mezelf door systemen te benutten waar ik voordeel uit haal. Ik ben meer met wereldse zaken dan mijn geloof bezig.

Waarom zou er iets niet goed zijn aan -werelds- . Je leeft toch ook nu in deze wereld. We leven toch ook niet duizenden jaren geleden. Je maakt je toch ook niet druk omdat je linnen en wol niet mag mengen. Dingen veranderen toch. 

De hele dag met geloof bezig zijn brengt toch geen brood op de plank. Tenzij je ervoor betaald krijgt natuurlijk. Zelfs Paulus bepleitte dat ie geld wilde verdienen met zijn inzet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Waarom zou er iets niet goed zijn aan -werelds- . Je leeft toch ook nu in deze wereld. We leven toch ook niet duizenden jaren geleden. Je maakt je toch ook niet druk omdat je linnen en wol niet mag mengen. Dingen veranderen toch. 

De hele dag met geloof bezig zijn brengt toch geen brood op de plank. Tenzij je ervoor betaald krijgt natuurlijk. Zelfs Paulus bepleitte dat ie geld wilde verdienen met zijn inzet.

Wereldse zaken is een breed begrip. Zoals materialisme en begrippen die mensen toepassen, zoals politiek.

Je kan als christen wel voor vroedvrouw kiezen in plaats van een assistente in een abortuskliniek, dunkt mij?

We leven misschien geen 1000 jaar geleden, maar dat betekent niet dat we vandaag beschaafder als toen leven. Verre van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 24-8-2023 om 07:33 zei Fundamenteel:

Wereldse zaken is een breed begrip. Zoals materialisme en begrippen die mensen toepassen, zoals politiek.

Je kan als christen wel voor vroedvrouw kiezen in plaats van een assistente in een abortuskliniek, dunkt mij?

We leven misschien geen 1000 jaar geleden, maar dat betekent niet dat we vandaag beschaafder als toen leven. Verre van.

Sja, daar zeg je wat. Er zijn best wat beroepen waar je je vraagtekens bij kunt zetten. 

Zoals bv. Sales/handel drijven e.d. Als het gefundeerd is op winstbejag bedoel ik. Dat Jezus zo kwaad werd in die tempel had te maken met winstbejag en woekerwinsten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Petra.:

Sja, daar zeg je wat. Er zijn best wat beroepen waar je je vraagtekens bij kunt zetten. 

Zoals bv. Sales/handel drijven e.d. Als het gefundeerd is op winstbejag bedoel ik. Dat Jezus zo kwaad werd in die tempel had te maken met winstbejag en woekerwinsten. 

Maar je doet niemand kwaad? Er worden niet eens goederen gehandeld die op een afvalberg belanden? Handel is wat christendom deed en enorme welvaart in Europa bracht. Waarom is het verkeerd met winst meer winst te maken en iets op te bouwen dat een beetje meer comfort in moeilijke dagen biedt. Waarom? Als je de steen werpt, nuanceer dan ook even waarom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar je doet niemand kwaad? Er worden niet eens goederen gehandeld die op een afvalberg belanden? Handel is wat christendom deed en enorme welvaart in Europa bracht. Waarom is het verkeerd met winst meer winst te maken en iets op te bouwen dat een beetje meer comfort in moeilijke dagen biedt. Waarom? Als je de steen werpt, nuanceer dan ook even waarom.

Volgens mij gaat het bij het tempelverhaal over het winstbejag. Er is ook dat verhaal over die dienaars die geld krijgen. En degene die het begraaft en er goed op past krijgt daar niet bepaald complimenten voor omdat ie lui is. Degene die het geld vermeerdert doet het wel goed.  Het gaat dus niet om geen geld mogen verdienen, maar om jezelf verrijken over de rug van anderen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Petra.:

Volgens mij gaat het bij het tempelverhaal over het winstbejag. Er is ook dat verhaal over die dienaars die geld krijgen. En degene die het begraaft en er goed op past krijgt daar niet bepaald complimenten voor omdat ie lui is. Degene die het geld vermeerdert doet het wel goed.  Het gaat dus niet om geen geld mogen verdienen, maar om jezelf verrijken over de rug van anderen. 

Ik denk dat er in de tempel vooral oneerlijke handel werd gedreven. Lees het er eens op na.

Dus, wat maakt handel in crypto oneerlijk? Daar doelde je toch -ondergronds- naar? Schiet de kogel door de kerk Petra, verlos mij!!! Hehe

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik denk dat er in de tempel vooral oneerlijke handel werd gedreven. Lees het er eens op na.

Dus, wat maakt handel in crypto oneerlijk? Daar doelde je toch -ondergronds- naar? Schiet de kogel door de kerk Petra, verlos mij!!! Hehe

Ha ha, nee daar doelde ik niet naar. Jij zit met je hoofd in de crypto, ikke niet. Ik dacht aan handel als winstbejag over de rug van een ander. Daarom haalde ik ook het verhaal van die dienaren aan. Die ook hun geld verdubbelden met handel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Petra.:

Ha ha, nee daar doelde ik niet naar. Jij zit met je hoofd in de crypto, ikke niet. Ik dacht aan handel als winstbejag over de rug van een ander. Daarom haalde ik ook het verhaal van die dienaren aan. Die ook hun geld verdubbelden met handel. 

Weet je wat zo goed aan investeren is? Uw hele levensstijl verandert. Iedere 10 cent besparen is op het einde van de maand meer inzet. Je koopt echt 10x bewuster en consumeert met een heel ander oog.

Winstbejag is het doel van handel, om nog meer handel te drijven. Er komen tenslotte steeds meer mensen bij. Eigenlijk is zowat alles rond ons heen op winst gefundeerd. Sta er maar eens bij stil als je rondkijkt. Winst winst winst. Kopers en verkopers.

De echte handelaars hebben volgens mij ook nooit lang hun winst omdat die meteen weer geïnvesteerd wordt. Het is een groeiende economie die voor voedsel, kledij, medicijnen en wegwerpproducten zorgt. Het laatste is wat ons kapitalisme zwaar oneer aandoet. Worden zaken nog gebouwd om mee te gaan? Zie het voorbeeld van de eerste Edison lampen. Ze brandden te lang en dus minder winst. Daar ontwikkelde een duister idee om materialen minder lang te laten meegaan.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Petra.:

Ik geloof niet dat een kapitalistisch syteem iets goeds is..integendeel. Ik geloof wel in het communistisch gedachtegoed, maar helaas helaas de mensheid was er (nog) niet rijp voor. 

Datzelfde geldt voor kapitalisme. Het idee erachter is niks mis mee. Maar de mens blijkt heel goed in staat alles te verkloten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Petra.:

Ik geloof niet dat een kapitalistisch syteem iets goeds is..integendeel. Ik geloof wel in het communistisch gedachtegoed, maar helaas helaas de mensheid was er (nog) niet rijp voor. 

Ongeacht welk systeem Petra. Goederen worden geruild met oog op een voordeel. Zowel voordelen voor de koper als de verkoper. In een communisme moet je diensten leveren waarvoor je de basis ontvangt om goederen te kunnen kopen. Goederen op selectie van de staat.

Winstbejag is niet zozeer slecht. Maar gepaard met hebzucht en massa productie om iets later op een afvalberg te belanden is wel zorgwekkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid