Spring naar bijdragen

Ben je betrokken bij een geloofsgemeenschap?


Aanbevolen berichten

Ik vind het interessant om te horen of mensen aangesloten zijn bij een of andere geloofsgemeenschap. Dit kan een christelijke kerk zijn maar er zijn natuurlijk ook heel veel andere bijeenkomsten mogelijk (b.v. cursus boeddhisme bij een instelling).

Als je dat niet bent, dan is het wel interessant om te weten of je dat toch eigenlijk wel zou willen en hiernaar op zoek bent.
Of is credible of je studentenvereniging een samenbindende en inspirerende vorm. Wil je liever niet de verbinding breder zoeken en waarom niet? Spelen negatieve ervaringen daarbij een rol?

Ik ben zelf lid van een PKN gemeente, waar men probeert om ook mensen buiten de kerk te bereiken. Dat blijkt in de praktijk best lastig, vooral om dat men vasthoudt aan de traditionele kerkstructuur met een kerkdienst om 10.00u. Ook overkoepelend (breder dan de PKN) ben ik actief als vrijwilliger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben al even niet meer gegaan, maar volg toch wel zeer veel diensten op.

Dat ik niet meer ga ligt meer aan mezelf dan de kerk. Ik ben niet zo sociaal aangelegd en voelde me er ook niet meer op mijn plaats.

We houden beter vast aan ons geloof dan de wereld. Degene die bekeerd willen/moeten worden, doen dat door Zijn Woord te horen. We hoeven daar niet actief naar te zoeken, enkel de Waarheid verkondigen. Voor een christen kan God niet liegen, wegens geheel Heilig. als de wereld een leugen vertelt en de massa gelooft dit, dan gaan vele kerken die massa pleasen in de hoop dat ze christendom zouden aanvaarden. Maar dat is volgens mij een zeer foute instelling en mee onderdeel van de grote afval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij - mijn vrouw, onze kinderen en ik - zijn lid van een gereformeerde kerk en gastlid in een andere. Gastlid, omdat de kinderen daar veel vriendjes an school hebben en we overwegen ons om die reden van aansluiting over te schrijven. Maar geestelijk/qua geloof voelen we ons meer thuis in onze oude kerk. Als ik zonder partner en gezin was geweest, weet ik niet of ik nog aan een kerk verbonden zou zijn. Het zou in elk geval een lossere relatie zijn. Helemaal doorsnijden zou ik niet willen, ik vind de organisatievorm achterhaald, maar de kerk - de gemeenschap der heiligen - niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-8-2023 om 14:30 zei Breuk:

Ik vind het interessant om te horen of mensen aangesloten zijn bij een of andere geloofsgemeenschap

Nope. 

Ik heb wel 's rondgeneusd maar zou ook niet weten welke. Al vind de Remonstranten site wel aardig. 

Maar waar ik ook kijk..het christendom blijft voor mij het toonbeeld van een gebroken gezin met God als alleenstaande Vader en Zijn Zoon die herderen over al hun kinderen. Als God (de Vader) niet met Godin (de Moeder) een eenheid kan vormen, en de Dochter opnemen in het gezin...zie ik alleen maar gebrokenheid. Geen symbiose, geen eenheid, geen verbondenheid maar halfheid.  Ik haal daar geen universele of morele of spirituele inspiratie uit, integendeel. 

Maar goed, imo is God(in) een ZHij, en kijkt Zhij met erbarmen naar deze aardkloot en wat die gebrekkige mensheid er allemaal van bakt. Langzaam op Weg naar beter. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voel me het meest verbonden met een meditatie-gemeenschap waarvan de stichter in India woonde. Maar ik sta daar door diverse oorzaken nauwelijks meer mee in contact. Verder voel ik me verbonden met verwante gemeenschappen zoals de Dorothy Gemeenschap in de polder bij Uithoorn/Amstelveen, maar ik kom er niet vaak omdat ik zelf geen christen ben. Ik ben wel overuigd van de noodzaak om je met zo'n gemeenschap te verbinden, je kunt zo'n levenswijze anders niet echt goed volhouden, het verwatert anders teveel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid