Spring naar bijdragen

Luister je liever naar God of naar Paulus ?


Aanbevolen berichten

God zegt klip en klaar .. dat het niet goed is als de mens alleen is. Niet goed, is toch duidelijke taal lijkt mij. 

Dan ... komt Paulus, die schrijft... geen voorschrift te hebben en dus maar zijn eigen mening te geven. Kennelijk....heeft ie Genesis en Prediker niet gelezen, want volgens zijn mening is het wel goed, zelfs beter om alleen te zijn en te blijven. 

Dus sja... naar wie luister je...denk ik dan. Naar God of naar Paulus ⁉️

 

 

https://nbv21.nl/themas/wat-zegt-de-bijbel-over-samenzijn/

In Genesis 2:18 zegt God letterlijk...

"Het is niet goed dat de mens alleen is" 

 

Ook in Prediker 4 staat een stukje met de titel:

"Beter met zijn tweeën dan alleen...."

 

Dan komt Paulus, die in 1 korintiërs heel wat anders bedenkt, zelfs regelrecht tegenstrijdig! 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/1CO.7/1-Korintiers-7/

 "Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, "

"Tegen de weduwen en weduwnaars zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik."

"Wat de ongehuwden betreft heb ik geen voorschrift van de Heer, dus ik geef mijn eigen mening,"

"...bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen. 28 Het is weliswaar niet zo dat u door te trouwen zondigt, en ook wanneer een meisje trouwt zondigt ze niet. Maar wie trouwen krijgen het extra moeilijk, en ik zou u dat graag besparen."

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Dan ... komt Paulus, die schrijft... geen voorschrift te hebben en dus maar zijn eigen mening te geven. Kennelijk....heeft ie Genesis en Prediker niet gelezen, want volgens zijn mening is het wel goed, zelfs beter om alleen te zijn en te blijven. 

Gezien de tijd waarin ze leefden, met vervolging, confiscatie van eigendom, voortdurend gevaar voor gevangenisstraf en erger, Dat soort dingen. Dan is het maar beter om ongehuwd te zijn. Dat bespaart je een hoop kopzorgen. Maar alleen waren ze niet want ze hadden elkaar.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat dit specifieke stukje betreft snap ik helemaal wat Paulus bedoeld.  God geeft geen instructies betreffende het zoeken naar een vrouw.  Wat in Genesis 2:18 staat heeft een geheel andere betekenis.  (Zonder man én vrouw is het onmogelijk om ons voort te planten)

Paulus zegt feitelijk: doe het jezelf niet aan om te trouwen.   Trouwen is niet zondig of zo, maar doe het jezelf niet aan.   Blijf lekker alleen.   Ga niet op zoek naar een vrouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hopper:

Wat dit specifieke stukje betreft snap ik helemaal wat Paulus bedoeld.  God geeft geen instructies betreffende het zoeken naar een vrouw.  Wat in Genesis 2:18 staat heeft een geheel andere betekenis.  (Zonder man én vrouw is het onmogelijk om ons voort te planten)

Paulus zegt feitelijk: doe het jezelf niet aan om te trouwen.   Trouwen is niet zondig of zo, maar doe het jezelf niet aan.   Blijf lekker alleen.   Ga niet op zoek naar een vrouw.

Tenzij het brandt... :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik luister zowel naar Genesis als naar Paulus. De Schrift geeft dus de ruimte om hierin je eigen keuzes te maken. Ook Jezus zelf, die wij als God erkennen, geeft aan dat er mensen zijn die zich onhuwbaar maken omwille van Gods rijk:

Niet iedereen kan dit begrijpen, maar alleen zij aan wie het gegeven is.  Er zijn onhuwbaren die zo uit de moederschoot zijn voortgekomen; en er zijn onhuwbaren die door de mensen zo gemaakt zijn; maar ook zijn er onhuwbaren die zichzelf onhuwbaar hebben gemaakt omwille van het Rijk der hemelen. Wie bij machte is dit te begrijpen, hij begrijpe het!
-Matteüs 19,12-13; WV75

Hij geeft dit als reactie op de apostelen, die geschrokken reageren op zijn strenge leer omtrent het huwelijk. Als zij Hem zeggen dat het dan beter is om niet te trouwen, geeft Hij dit als antwoord: inderdaad, niet iedereen is het gegeven dat te begrijpen en het huwelijk aan te gaan.

Paulus kijk op het huwelijk komt op ons nog weleens wat cynisch over, getekend door de verwachting dat Jezus nog tijdens zijn leven zou terugkeren. Hij adviseert zijn volgelingen om daarom geen radicale levenskeuzes meer te maken, maar zich op die komst voor te bereiden. Wie getrouwd is blijve getrouwd en wie niet getrouwd is, blijve niet getrouwd en wijdde zich geheel aan de Heer. Uiteindelijk bleef die snelle komst uit, zodat ook het christendom een leefwijze voor zegge de lange termijn ontwikkelde, waarin zowel het huwelijk als het celibaat hun eigen plaats hebben in Gods voorzienigheid.

Overigens is ongehuwd zijn niet per se hetzelfde als alleen zijn. Veel ongehuwden, geestelijken incluis, hebben mensen om zich heen en kloosterlingen leven zelf ook in een broederlijke of zusterlijke gemeenschap. Het volstrekt eenzame leven als kluizenaar is niet voor niets een hele speciale, exclusieve roeping, die je over het algemeen pas na tientallen jaren gemeenschappelijk leven in een klooster kunt ontvangen. Zonder die roeping helemaal alleen willen leven is over het algemeen inderdaad géén goed idee en kan leiden tot een verstikkende eenzaamheid. Een eenzaamheid die echter ook kan opduiken als je volop onder de mensen bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Robert Frans:

Ik luister zowel naar Genesis als naar Paulus. De Schrift geeft dus de ruimte om hierin je eigen keuzes te maken. Ook Jezus zelf, die wij als God erkennen, geeft aan dat er mensen zijn die zich onhuwbaar maken omwille van Gods rijk:

Niet iedereen kan dit begrijpen, maar alleen zij aan wie het gegeven is.  Er zijn onhuwbaren die zo uit de moederschoot zijn voortgekomen; en er zijn onhuwbaren die door de mensen zo gemaakt zijn; maar ook zijn er onhuwbaren die zichzelf onhuwbaar hebben gemaakt omwille van het Rijk der hemelen. Wie bij machte is dit te begrijpen, hij begrijpe het!
-Matteüs 19,12-13; WV75

Hij geeft dit als reactie op de apostelen, die geschrokken reageren op zijn strenge leer omtrent het huwelijk. Als zij Hem zeggen dat het dan beter is om niet te trouwen, geeft Hij dit als antwoord: inderdaad, niet iedereen is het gegeven dat te begrijpen en het huwelijk aan te gaan.

Paulus kijk op het huwelijk komt op ons nog weleens wat cynisch over, getekend door de verwachting dat Jezus nog tijdens zijn leven zou terugkeren. Hij adviseert zijn volgelingen om daarom geen radicale levenskeuzes meer te maken, maar zich op die komst voor te bereiden. Wie getrouwd is blijve getrouwd en wie niet getrouwd is, blijve niet getrouwd en wijdde zich geheel aan de Heer. Uiteindelijk bleef die snelle komst uit, zodat ook het christendom een leefwijze voor zegge de lange termijn ontwikkelde, waarin zowel het huwelijk als het celibaat hun eigen plaats hebben in Gods voorzienigheid.

Overigens is ongehuwd zijn niet per se hetzelfde als alleen zijn. Veel ongehuwden, geestelijken incluis, hebben mensen om zich heen en kloosterlingen leven zelf ook in een broederlijke of zusterlijke gemeenschap. Het volstrekt eenzame leven als kluizenaar is niet voor niets een hele speciale, exclusieve roeping, die je over het algemeen pas na tientallen jaren gemeenschappelijk leven in een klooster kunt ontvangen. Zonder die roeping helemaal alleen willen leven is over het algemeen inderdaad géén goed idee en kan leiden tot een verstikkende eenzaamheid. Een eenzaamheid die echter ook kan opduiken als je volop onder de mensen bent.

Eerlijke vraag:

wie bij machte is begrijpe, zegt Jezus in die vers. Bedoelde Hij dat dat het onmogelijk is met een vrouw naar het Koninkrijk te gaan of als homofiel?

De vraag is oprecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Eerlijke vraag:

wie bij machte is begrijpe, zegt Jezus in die vers. Bedoelde Hij dat dat het onmogelijk is met een vrouw naar het Koninkrijk te gaan of als homofiel?

De vraag is oprecht.

Jezus verklaart hier dat er, afgezien van de mensen die om verschillende redenen niet konden trouwen, vrijwillig ongehuwde mensen waren "omwille van het rijk der hemelen". Paulus bouwt hier verder op met zijn mening dat ongehuwden hun energie kunnen concentreren op het werk van God op een wijze die gehuwden met een gezin niet kunnen. Er waren dus mensen die afzagen van huwelijk, seks en gezin omdat ze zich ten volle aan God en zijn koninkrijk wilden toewijden. Dat is niet voor iedereen. Het is geen voorwaarde. Het is volkomen vrijwillig. Niet iedereen is hiertoe in staat. 

Dat Jezus hier impliceert dat niet iedereen in staat was dit te begrijpen heeft er mee te maken dat er in die tijd geen theologie of leer over seksualiteit bestond voor alleenstaanden. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Eerlijke vraag:

wie bij machte is begrijpe, zegt Jezus in die vers. Bedoelde Hij dat dat het onmogelijk is met een vrouw naar het Koninkrijk te gaan of als homofiel?

De vraag is oprecht.

Ter aanvulling op wat @Willempie hierboven alreeds schreef: ik denk dat Hij bedoelt dat het celibataire leven voor veel mensen onbegrijpelijk overkomt, ook vandaag de dag. Het huwelijk of in elk geval het aanhouden van een seksueel actief leven wordt toch als een essentieel ideaal gezien, ook en vooral in onze verhalen. Natuurlijk werken de misbruikschandalen niet erg mee aan een (her)waardering van het celibaat, maar dergelijke misstanden en anderssoortige ellende kom je ook in het huwelijk tegen. We blijven zondaars, gebroken mensen, geneigd tot het kwaad. Toch blijft God ook mensen tot het ongehuwde leven roepen, al dan niet met een publieke gelofte bezegeld. Het huwelijk is natuurlijk ook heel belangrijk en niet voor niets een sacrament, maar het belangrijkste is de toewijding aan Christus en in het ongehuwde leven kan deze in het bijzonder worden beleefd.

En uiteraard kun je als gehuwde of als andersgeaarde het rijk Gods binnengaan. Gods redding komt voort uit zijn genade alleen en iedereen die daartoe bereid is kan zijn genade ontvangen. Het maakt daarbij niet uit of, hoe en waarin je zondigt, zolang je daar maar berouw over hebt en voornemens bent met Gods hulp de zonde te mijden en het kwaad te verzaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid