Spring naar bijdragen

Niemand kan twee heren dienen.


Aanbevolen berichten

U kunt niet twee heren dienen. Want u zult de ene haten en de andere liefhebben, of omgekeerd. Zo kunt u ook niet God dienen en tegelijk uw hart op het geld zetten. Ik geef u deze raad: maak u geen zorgen over eten, drinken en kleren. Uw leven is belangrijker dan het voedsel! En uw lichaam is belangrijker dan kleding! Let eens op de vogels. Die maken zich geen zorgen over wat zij moeten eten. Zij hoeven niet te zaaien of te oogsten of te bewaren, want God geeft hun wat zij nodig hebben. U bent voor Hem toch meer waard dan de vogels! Al die zorgen maken uw leven geen dag langer. Waarom zou u zich zorgen maken over kleding? Kijk eens naar de bloemen in het veld. Die staan daar te bloeien zonder zich druk te maken. En toch zag koning Salomo, met al zijn pracht en praal, er niet zo mooi uit als zij. Als God zo goed zorgt voor de bloemen, die vandaag in het veld staan en morgen weg zijn, zal Hij dan niet nog veel beter voor u zorgen? Wat hebt u toch weinig vertrouwen in Hem! Maak u dus geen zorgen over wat u zult eten of aantrekken. Met dat soort dingen vullen de ongelovigen hun leven. Uw hemelse Vader weet heel goed wat u allemaal nodig hebt. Geef het Koninkrijk van God en het doen van zijn wil de hoogste plaats in uw leven. Al het andere zal u dan geschonken worden. Maak u geen zorgen voor de dag van morgen. Ook morgen zal God u weer geven wat u nodig hebt. Elke dag heeft al genoeg aan zijn eigen problemen.’

Mattheüs 6:24-34 is één van de vele juweeltjes die de Bijbel rijk is.

 

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/het-verafgoden-van-rijkdom-maakt-grote-groepen-juist-arm-ook-dat-is-kapitalisme

In het licht van Mattheüs 6:24-34 kunnen we dit artikel lezen.  Laat de rijken maar spelen met hun speeltjes (een majestueus superjacht in dit geval).   In mijn  tuin heb ik wilde bloemen staan en dagelijks mag ik genieten van allerlei bloemen welke soms onbekend voor me zijn.   Er komen allerlei insecten op af, waarvan ik sommigen niet eens herken.   Het goede van het leven is gratis.  Mammon of de liefde van de Vader?   Ik ben er wel uit.  Het is de liefde van de Vader die het mogelijk maakt om van al het mooie wat de schepping te bieden te genieten.  Vandaag.  Niet morgen.   Wat God morgen geeft zien we morgen wel weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hopper:

Ik geef u deze raad: maak u geen zorgen over eten, drinken en kleren. Uw leven is belangrijker dan het voedsel! ……..Maak u geen zorgen voor de dag van morgen. Ook morgen zal God u weer geven wat u nodig hebt. Elke dag heeft al genoeg aan zijn eigen problemen.’

Ik zou je aanraden om eens langs hongergebieden te gaan en dit te oreren.

Miljoenen mensen hebben honger en zullen ook dood gaan aan de honger.

Volgens jou geen reden voor zorg…. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Q: 12: 22-31: Vergelijk met Lukas 12: 22-31 = Mattheus 6: 25-34, 8

22 Maak jullie geen zorgen over je leven, wat je zal moeten eten, noch over je lijf, waarmee je het zal kleden 23 Is leven niet méér dan eten, en het lijf méér dan kleding? 24 Kijk naar de raven: zij zaaien noch oogsten ze, noch verzamelen ze in schuren, en tóch voedt God ze. Zijn jullie niet beter dan vogels? 25 En wie van jullie kan door je zorgen te maken ook maar één centimeter toevoegen aan je lengte? 26 En waarom maken jullie je druk over je kleding? 27 Kijk naar de lelies en de grassen: zij kaarden noch werken ze, noch spinnen ze en tóch zijn ze gekleed. Ik zeg je: dat Salomo in al zijn glorie niet was uitgedost als een van dezen. 28 Als dat zo is, hoeveel méér zal Hij dan jullie kleden, oh jullie van klein vertrouwen. 29 Wees dus niet bezorgd, zeggende: Wat moet we eten? Of: Wat moeten we drinken? Of: Waarmee moeten we ons kleden? 30 Je Vader weet dat jullie al die dingen nodig hebben. 31 Zoek liever Zijn Heerschappij, en al deze dingen zullen jullie worden toegekend.  

Dit is duidelijk een missie van rondtrekkende ascetische missionarissen die zich moeten richten op het op mystieke wijze dienen (van God/de Geliefde Vader/Abba, ook via het helpen van lijdenden in Zijn schepping). Het enige doel in hun leven, het enige waarom ze mogen vragen/bidden, is de Heerschappij van God, het Kosmisch Bewustzijn (Heilige Geest), Zelfrealisatie. Om al die andere dingen moeten ze niet bidden omdat God al weet wat ze nodig hebben voordat ze het Hem vragen en Hij het ze zal doen toekomen. Ze moeten zich volledig overgeven aan het idee dat God het beste met hen voorheeft en hen het juiste zal geven zonder dat ze zich daar zelf mee bezig hoeven te houden. Het enige verlangen in hun hoofden moet zijn de Heerschappij van God en Hem dienend lief te hebben.

Vergelijk ook Q = Mattheus 6: 6-8 [Sondergut], Lukas 11: 2 = Mattheus 6: 9-10a [10b Sondergut)

6 Als je mediteert, ga alleen een kamer in, doe de deur dicht, en mediteer op je Abba (geliefde Vader) die daar is in de geheime plek*; en je Abba die ziet wat er in het geheimnis gebeurt zal je belonen.

7 In je meditatie babbel niet zoals de heidenen doen die zich inbeelden dat hoe meer ze zeggen, hoe waarschijnlijker het is 8 dat ze gehoord worden. Doe het ze niet na. Je Abba weet al wat je noden zijn voordat je het Hem vraagt. 

2a Als je mediteert, zeg:

2b Abba (geliefde Vader),

Laat Je Naam geheiligd worden.

Laat Je Kosmisch Bewustijn komen (of Laat je Heerschappij komen).

Laat Je wil geschieden.

de geheime plek geeft Jezus je tijdens de initiatie.

Er wordt gesproken over een geheimnis en een geheime plek. Dat moet je esotherisch zien, het is niet buiten jezelf. In Markus gaat het ook steeds over een geheim, maar daar is het geheim de status van de christelijke Jezus als Messias en Zoon van God. De christelijke focus is meer naar buiten gericht, exotherisch in plaats van esotherisch.

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mattheus zit meer dan de schrijver van Lukas graag te prutsen in de gezegden uit Q. Hij verandert dingen waarvan hij meent dat ze "beter" kunnen en hij voegt zelf dingen toe, of hij combineert een gezegde uit Q met een ander gezegde uit Q waarvan hij meent dat ze wel bij elkaar passen, net als bij dat Q-gezegde over de twee heren die je niet samen kunt dienen.

Daarmee verontachtzaamt hij het oorspronkelijke verband tussen de gezegden in de Q-tekst die een diepere betekenisopbouw bevatten. De schrijver van Mattheus is alleen helemaal niet bezig met die oorspronkelijke betekenis, hij ziet heel andere dingen in de tekst waar Jezus zich helemaal niet op die manier op richtte.

De schrijver van Evangelion/vroege Lukas heeft niets met Mattheus, maar wil ook gezegden uit Q toevoegen. Hij doet dat echter meestal zonder allerlei rare combinaties te maken en houdt gezegden in blokken in hun oorspronkelijke volgorde. Toch voegt hij ook dingen toe om bepaalde zaken exotherischer te maken. Maar er is nog een latere redacteur die er verder in heeft zitten veranderen, zo kom je van Evangelion uit de Marcion Bijbel tot het canonieke Lukas.

In de reconstructies voel je de volle esotherische betekenis van het onderricht aan de volgelingen in de missie van de Historische Jezus. Vooral als je ze in samenhang leert begrijpen, want ze hangen inhoudelijk sterk met elkaar samen. Eigenlijk zijn het helemaal geen afzonderlijke spreuken, maar is het een geheel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei neohumanist:

Mattheus zit meer dan de schrijver van Lukas graag te prutsen in de gezegden uit Q. Hij verandert dingen waarvan hij meent dat ze "beter" kunnen en hij voegt zelf dingen toe, of hij combineert een gezegde uit Q met een ander gezegde uit Q waarvan hij meent dat ze wel bij elkaar passen, net als bij dat Q-gezegde over de twee heren die je niet samen kunt dienen.

Daarmee verontachtzaamt hij het oorspronkelijke verband tussen de gezegden in de Q-tekst die een diepere betekenisopbouw bevatten. De schrijver van Mattheus is alleen helemaal niet bezig met die oorspronkelijke betekenis, hij ziet heel andere dingen in de tekst waar Jezus zich helemaal niet op die manier op richtte.

De schrijver van Evangelion/vroege Lukas heeft niets met Mattheus, maar wil ook gezegden uit Q toevoegen. Hij doet dat echter meestal zonder allerlei rare combinaties te maken en houdt gezegden in blokken in hun oorspronkelijke volgorde. Toch voegt hij ook dingen toe om bepaalde zaken exotherischer te maken. Maar er is nog een latere redacteur die er verder in heeft zitten veranderen, zo kom je van Evangelion uit de Marcion Bijbel tot het canonieke Lukas.

In de reconstructies voel je de volle esotherische betekenis van het onderricht aan de volgelingen in de missie van de Historische Jezus. Vooral als je ze in samenhang leert begrijpen, want ze hangen inhoudelijk sterk met elkaar samen. Eigenlijk zijn het helemaal geen afzonderlijke spreuken, maar is het een geheel.

De vier evangeliën vullen elkaar prachtig aan en elk daarvan benadrukt één van de vier aspecten van Jezus. Mattheüs beschrijft Hem als de Koning der Joden, Marcus benadert Hem als de dienstknecht van God, Lukas benadrukt het Mens zijn van Jezus en Johannes zijn goddelijkheid. Vergelijk dit met de vier levende wezens rondom Gods troon, Het eerste lijkt op een leeuw (de Leeuw van Juda), het tweede op een jonge stier (de dienaar), het derde heeft een mensengezicht en het vierde lijkt op een vliegende arend (het goddelijke).  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:

De vier evangeliën vullen elkaar prachtig aan en elk daarvan benadrukt één van de vier aspecten van Jezus. Mattheüs beschrijft Hem als de Koning der Joden, Marcus benadert Hem als de dienstknecht van God, Lukas benadrukt het Mens zijn van Jezus en Johannes zijn goddelijkheid. Vergelijk dit met de vier levende wezens rondom Gods troon, Het eerste lijkt op een leeuw (de Leeuw van Juda), het tweede op een jonge stier (de dienaar), het derde heeft een mensengezicht en het vierde lijkt op een vliegende arend (het goddelijke).  

Dat is dan ook wel weer mooi, dat christenen er nog wel iets mee kunnen. Ik heb het Boek van Mormon ook eens doorgelezen en dan werd ik ook plaatsvervangend blij voor die Mormonen, dat die tekst hen zózeer wist te inspireren. Ik hou het op de eerste helft van Markus en de Q-tekst, daarna haak ik toch echt af, het is duidelijk niet mijn soort godsdienst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen hebben daarvan vandaag niet door hoe diep het in ieder nestelt. Voor de andere zien ze alles in, maar hun vooroordeel is te vaak vertroebeld door blinde vlekken.

Ze lezen niet meer wat er in context staat en reflecteren de zaken niet meer op de Bijbel, maar op de wereld van vandaag. Net deze huidige stand van zaken werd ons accuraat voorspeld en veroordeeld door de Prins van vrede. In 1 zucht zal Hij deze wereld op haar knieën dwingen. Momenteel knielen teveel voor de tegenstander en verloochenen zij God als Heer en Meester. Ik ook, te vaak. Maar ben me daar gelukkig wel bewust van.

Je kan sowieso nooit de wereld pleasen en daarbij God pleasen. De wereldgeest van vandaag stookt mensen op en verdeelt ons met geprojecteerde beelden en teksten op massa schaal. Alzo geloven meeste mensen meer in het systeem, de matrix, dan God Zijn Woord. Wie bv niet inziet hoe lgbqt trending maken een directe aanval op Zijn Woord is, heeft Zijn Woord niet aanvaard maar the narrative van deze wereldgeest als testament aanvaard.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid