Spring naar bijdragen

Zijn wij allen kinderen van God?


Aanbevolen berichten

Zijn wij automatisch kinderen van God omdat wij zonen van de allerhoogste genoemd worden en wij geestelijk verwekt zijn door de Vader die ook Christus verwekt heeft in ons? Voordat wij geestelijk geboren worden (Johannes 3;5) zijn wij geestelijk verwekt. Zoals de Vader over Maria kwam en leven toevoegde aan de eicel in haar lichaam (voor zover daar een eicel aan te pas kwam, misschien werd het lichaam van Christus wel geschapen ter plekke) zo verwekt de Vader ook Christus in ieder mens voordat HIj geestelijk geboren wordt. Daarom wordt Christus de Zoon van God genoemd, omdat Zijn verwekking geestelijk was waarbij Maria in maagdelijke toestand verkeerde en daarom zijn wij kinderen van God omdat de Geest aan de bevruchte eicel gegeven wordt en wordt in Psalm 82:6 gezegd: "Ík heb wel gezegd: U bent goden, u bent allen zonen van de Allerhoogste"


(Johannes 3:5: "Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.")


Maar Johannes zegt ook in Joh 1;12: "Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven"
Dit lijkt in tegenspraak met als kind van God verwekt worden zoals men geestelijk geboren kan worden. Maar men dient zich ook rein te houden en te wandelen in de Geest van God om zijn kindschap te behouden. Want in Johannes 8;44 blijkt dat de mens kan vervallen tot het kindschap van de duivel door af te wijken van de wegen van onze God.
Johannes 8:44: "U bent uit uw vader de duivel, en wilt de begeerten van uw vader doen; die was een mensenmoordenaar van het begin af, en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij vanuit wat van hemzelf is, want hij is een leugenaar en de vader van de leugen."
Het blijkt dus dat wij ons zoonschap afleggen wanneer we toegeven aan liegen. Dan is er de noodzaak om ons te bekeren om hersteld te worden in ons zoonschap van God. Dan worden wij weer als Zijn kinderen aangenomen.


Het komt er dus op aan om in Christus te zijn en te blijven en te wandelen zoals HIj wandelde. Dat betekent dat ons gedrag er uit moet zien als om door een ringetje te halen.
De genade van God is echter groter dan de zonde en daarom kunnen wij toch het eeuwige leven verkrijgen. Het geloof in Christus verzekert ons van het eeuwige leven bij de Vader. Ieder mens zondigt en derft de heerlijkheid van God. Maar God spoort ons aan te geloven en HIj wil dat alle mensen behouden blijven. Door de genade van God worden wij behouden en uiteindelijk komt het er op aan of wij in enige mate stand hebben gehouden in ons zoonschap van God. Dat is waar God op let wanneer wij in het laatste oordeel komen. Daarom staat er ook dat er in het oordeel mensen zullen zijn die niet weten dat zij Christus gediend hebben. Maar zij worden aanvaard omdat zij gekozen hebben goed te doen aan anderen die tot Hem behoorden (Mattheüs 25;31-40).

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites

Romeinen 8:

14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 

15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 

16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

-----------

Let vooral op vers 16 , daarmee is de topic vraag beantwoord.   De Geest (Gods) getuigt mét onze eigen geest dat wij kinderen Gods zijn.   Als die getuigenis er (nog) niet is, ben je nog geen kind van God.  Zo begrijp ik Romeinen 8.

Het is ook de Geest van het zoonschap, waarmee het individu zélf zoonschap ontvangt.   Je kunt dus het zoonschap niet actief verwerven, je ontvangt het.   Merk ook op dat er gesproken wordt over de geest van slavernij.   Ik lees dat zo dat de (menselijke) geest welke nog in de ban van de wereld leeft, in gevangenschap leeft.  Dat zijn dus (nog) geen kinderen van God.

Zoonschap verwijst naar de eniggeboren zoon (of de verloren zoon) , dus hoewel Jezus in Joh 3:3 spreekt van wederom geboren worden, is dit tevens een (geestelijke) enig-geboorte.

Kortom, het is de geest welke het zoonschap ontvangt (kind van God), hetgeen een geestelijke hoedanigheid is.  (Dit zoonschap is dus niet mannelijk of vrouwelijk, Petra). God roept de kinderen Gods zelf als getuige op, je hebt er dus altijd weet van!

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Kortom, het is de geest welke het zoonschap ontvangt (kind van God), hetgeen een geestelijke hoedanigheid is.  (Dit zoonschap is dus niet mannelijk of vrouwelijk, Petra). 

Haha 😘

Dat ben ik met je eens Hopper. Had er toch al 's een topic over gemaakt.. ff zoeken.. ja deze: 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Haha 😘

Dat ben ik met je eens Hopper. Had er toch al 's een topic over gemaakt.. ff zoeken.. ja deze:

 

Ik wilde maar even helder hebben dat in de brieven van Paulus naar voren komt dat de leer van Jezus (Dus niet wat de christenen er van gemaakt hebben) over de geest gaat.  Romeinen 8:16 , daar is geen woord Chinees bij.  Gods Geest komt in de menselijke geest getuigen dat we kinderen Gods zijn.   De menselijke geest zelf is mannelijk noch vrouwelijk, net zoals God mannelijk noch vrouwelijk is.

Bij Paulus moeten we onderscheiden waar hij zich richt tot de toenmalige bevolking welke wellicht patriarchaal van aard was en waar Paulus over de geest spreekt.  Mijn interpretatie van Paulus is dat hij zo enthousiast was over zijn weg naar binnen dat hij behoorlijk expliciet is in zijn brieven.  Barnabas vraagt zich af of we allen kinderen van God zijn.  In principe wel, het beginsel (Het Woord) is in ons allemaal aanwezig, Romeinen 8 bewijst dat, het zoonschap ligt binnen het menselijk bereik.   Maar het moet dan wel nog even door Gods Geest zelf bevestigt worden.   M.a.w. , de mens ontvangt het zoonschap van God zelf!

Terzijde: daarom ben ik ook tegen heilig-verklaringen.  Het is alleen God zelf die verklaart.  Het is niet aan de mens om daar over te oordelen.  Je hebt  ook niks aan een heilig-verklaring, want je bent dan toch al dood.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Hopper:

Let vooral op vers 16 , daarmee is de topic vraag beantwoord.   De Geest (Gods) getuigt mét onze eigen geest dat wij kinderen Gods zijn.   Als die getuigenis er (nog) niet is, ben je nog geen kind van God.  Zo begrijp ik Romeinen 8.

Enkel de uitverkorenen krijgen deze getuigenis. Zij worden uitgekozen tot een speciaal doel, meeregeren met Jezus over het Messiaanse Koninkrijk hier op aarde. 
Uiteindelijk worden de ‘andere schapen’ ook geadopteerd als kinderen van God. Tijdens het 1000 jarige Rijk gaan de volkeren over tot genezing van deze oude wereld. Op het einde van het 1000 jarig Rijk wordt satan nog 1x losgelaten als een soort van loutering. Daarna krijgt iedereen die trouw blijft eeuwig leven en worden aangenomen als Gods kinderen.
 

Openbaring 22:1 2. Aan beide kanten van de rivier stonden levensbomen die 12 keer per jaar vrucht droegen — elke maand gaven ze hun vruchten. En de bladeren van de bomen waren voor de genezing van de volken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei sjako:

Enkel de uitverkorenen krijgen deze getuigenis. Zij worden uitgekozen tot een speciaal doel, meeregeren met Jezus over het Messiaanse Koninkrijk hier op aarde. 
Uiteindelijk worden de ‘andere schapen’ ook geadopteerd als kinderen van God. Tijdens het 1000 jarige Rijk gaan de volkeren over tot genezing van deze oude wereld. Op het einde van het 1000 jarig Rijk wordt satan nog 1x losgelaten als een soort van loutering. Daarna krijgt iedereen die trouw blijft eeuwig leven en worden aangenomen als Gods kinderen.

Dat staat niet in Romeinen 8 waar ik aan refereer.  Ik ga niet heel Rom 8 hier citeren, maar er staat o.a. dat we niet langer beheerst worden door onze eigen natuur, maar door de Geest.  Wie zich door de natuur laat leiden laat zich leiden door wat hij zelf wil .  Paulus stelt dus de eigen natuur tegenover de Geest.

Als jij schrijft 'enkel de uitverkorenen' dan lijkt het alsof God de keuze maakt als je je maar in het juiste kamp aansluit.  (Vergeef me als ik je fout interpreteer).

Maar zoals ik het versta (de brief van Paulus) dienen we dat wat uit de natuur voortkomt op te geven en daarmee ook de eigenwillendheid. Of Gods Geest dan jou of mij uitkiest om middels ons eigen geest te getuigen dat we kinderen Gods zijn dienen we natuurlijk in alle bescheidenheid af te wachten.   Dan pas ben je uitverkoren.  

Verder plak je er weer een verhaal aan vast over een 1000 jarig Rijk , maar het lijkt me verstandig om eerst eens in dit leven te bekijken wat voor geestelijke werkelijkheid het is, waar Paulus het over heeft.  Als hij schrijft 'eigen geest' (onze geest in de tekst) dan dient dat eerst verwezenlijkt te worden, mits Gods Geest ons waardig acht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

Of Gods Geest dan jou of mij uitkiest om middels ons eigen geest te getuigen dat we kinderen Gods zijn dienen we natuurlijk in alle bescheidenheid af te wachten.   Dan pas ben je uitverkoren

Dat beschrijft heel mooi hoe belijdend gereformeerd en bevindelijk gereformeerd verschillend aanvliegen en hoe dat doorwerkt in hun aanschuiven aan het h. avondmaal.

Maar de Schrift acht de mens tot meer complexiteit in staat. Zij zijn gered, die de Naam van Jezus belijden. Dat gaat over de eigen keuze voor God, die via Christus redt. En zij zijn gered, die worden wedergeboren. Dat gaat over de keuze van de Geest van God in de mens. En zij zijn gered, die staan in het verbond. Dat gaat over de plaats die God hen reeds heeft toebereid.

Dat zijn drie wijzen van gered zijn, die ook drie wijzen van verloren gaan ontsluiten. Dat zijn respectievelijk de kleinsten van het Koninkrijk verdrukken, de heilige Geest verdrukken, en de wet van God verdrukken. 

En zo zie je, hoe de een gelijk kan hebben, om toch door de ander in het ongelijk gesteld te worden. Wie verongelijkt, vergelijkt appels en peren in het paradijs,  terwijl het moet gaan over de norm tegen de worm in appels en peren op aarde.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Als jij schrijft 'enkel de uitverkorenen' dan lijkt het alsof God de keuze maakt als je je maar in het juiste kamp aansluit.  (Vergeef me als ik je fout interpreteer).

Openbaring 17:8 heeft het bijv over degenen die niet vanaf de grondlegging der wereld in de boekrol van het leven staan geschreven.

Het wilde beest dat je hebt gezien, was, maar is niet, en staat toch op het punt uit de afgrond op te stijgen, en het gaat de vernietiging tegemoet. En de bewoners van de aarde — degenen van wie de namen vanaf de grondlegging van de wereld niet in de boekrol van het leven zijn opgeschreven — zullen zich verbazen als ze zien hoe het wilde beest was, maar niet is en toch aanwezig zal zijn.

Efeziërs 1:4 heeft het juist wel over uitverkorenen die voor de grondlegging van de wereld zijn uitgekozen.

Hij heeft ons namelijk vóór de grondlegging van de wereld uitgekozen om in eendracht met hem te zijn, zodat we voor hem heilig en zonder smet zouden zijn in liefde.

Je hebt dus een groep die wel zijn uitgekozen en en groep die niet uitgekozen zijn voor de grondlegging van de wereld (de wereld sinds Adams zondeval).

Als iedereen van tevoren zou zijn uitverkoren dan zou prediking geen zin hebben. Dus die uitverkorenen hebben een andere taak dan de niet uitverkorenen. Openbaring laat duidelijk zien dat deze groep als koningen en priesters gaan dienen samen met Christus. De niet-uitverkorenen zijn de ‘onderdanen’ van het Koninkrijk. Deze gaan straks op de herstelde Nieuwe Aarde leven. Het doel is dat de gevolgen van satans machtsgreep teniet worden gedaan en dat alles zo wordt als altijd de bedoeling is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hopper:

Romeinen 8:

14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 

15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 

16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

-----------

Let vooral op vers 16 , daarmee is de topic vraag beantwoord.   De Geest (Gods) getuigt mét onze eigen geest dat wij kinderen Gods zijn.   Als die getuigenis er (nog) niet is, ben je nog geen kind van God.  Zo begrijp ik Romeinen 8.

Het is ook de Geest van het zoonschap, waarmee het individu zélf zoonschap ontvangt.   Je kunt dus het zoonschap niet actief verwerven, je ontvangt het.   Merk ook op dat er gesproken wordt over de geest van slavernij.   Ik lees dat zo dat de (menselijke) geest welke nog in de ban van de wereld leeft, in gevangenschap leeft.  Dat zijn dus (nog) geen kinderen van God.

Zoonschap verwijst naar de eniggeboren zoon (of de verloren zoon) , dus hoewel Jezus in Joh 3:3 spreekt van wederom geboren worden, is dit tevens een (geestelijke) enig-geboorte.

Kortom, het is de geest welke het zoonschap ontvangt (kind van God), hetgeen een geestelijke hoedanigheid is.  (Dit zoonschap is dus niet mannelijk of vrouwelijk, Petra). God roept de kinderen Gods zelf als getuige op, je hebt er dus altijd weet van!

Met namen reageer ik op de uitspraak dat, citaat van Hopper: "Zoonschap verwijst naar de eniggeboren zoon (of de verloren zoon) , dus hoewel Jezus in Joh 3:3 spreekt van wederom geboren worden, is dit tevens een (geestelijke) enig-geboorte."

De Romeinenbrief wordt geschreven aan de Romeinen. In vers 15 worden dus de aangeschreven bedoeld. dat zijn meerdere personen. de christenen die Christus aangenomen hebben en Zijn naam belijden. Paulus dus schrijft aan belijdende christenen. In hen getuigt de Geest dat zij kinderen van God zijn want zij kennen Chritus door wie men de Vader kent en Abba Vader kan zeggen.. Het gaat dus niet om een eniggeborene maar het gaat om een hele groep christenen die Abba Vader roepen.

Daarbij is sprake van het verbreken van het juk van de duivel, slavernij, door de reiniging door het bloed van Jezus dat verkregen wordt door het geloof in Christus. want de zonde moet weggewassen zijn door het bloed van Jezus om tot reiniging van de zonden te komen opdat het juk van de slavernij der zonde verbroken wordt.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Tomega:

 terwijl het moet gaan over de norm tegen de worm in appels en peren op aarde.

Dat klopt. God wil dat wij toegroeien naar de natuur van God en afleggen wat niet van God is en ons reinigen van onze zondige natuur door het bloed dat Jezus voor ons vergoten heeft.
 

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Petra.:

Haha 😘

Dat ben ik met je eens Hopper. Had er toch al 's een topic over gemaakt.. ff zoeken.. ja deze: 

 

Het zijn de mensen die het zoonschap ontvangen. Hopper zit ernaast.

Wat broeders en zusters betreft: Zij die in Jezus Christus geloven en Zijn naam belijden zijn broeders en zusters van de Heere in Geest en waarheid.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het 'eniggeboren' in de wedergeboorte verwijst naar de afwezigheid van onderscheid 'in Christus'.   Zoals Paulus dat vermeldt 1Kor 2-14 15.  Dat is i.m.o. het daadwerkelijke zoonschap.  Daarom zie ik het als de intrinsieke opdracht van ieder mens om geen onderscheid te maken tussen man en vrouw, blank en zwart, homo en hetero enz enz.

Verder heb ik niet de intentie om iemand te overtuigen van mijn gelijk. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

Meerdere personen kunnen dus eniggeboren zijn in de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Tomega:

Dat beschrijft heel mooi hoe belijdend gereformeerd en bevindelijk gereformeerd verschillend aanvliegen en hoe dat doorwerkt in hun aanschuiven aan het h. avondmaal.

Daarom zijn daar zoveel psychische problemen. Het hypercalvinisme is een opvatting dat je alleen in Nederland vind en een beetje in Amerika. Iedereen kan gered worden en aangenomen worden door Christus. Als je een stap maakt naar God zal God tot jou naderen. De uitverkiezing is alleen voor gezalfde Christenen. Christenen die de hoop hebben om bij Christus in de hemel mee te mogen regeren als koningen en priesters. Niet uitverkorenen kunnen de hoop hebben om op de aarde te mogen wonen nadat die helemaal vervolmaakt zal zijn. Iedereen kan ervoor kiezen Jezus aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:

Iedereen kan gered worden en aangenomen worden door Christus. Als je een stap maakt naar God zal God tot jou naderen.

Wat wil je daarmee zeggen? De belijder rust op zijn belijden. Hij is zich gearriveerd in de waarheid. De begeestigde rust op de heilige Geest. Hij is gearriveerd in het eeuwige leven.  De verbondene rust op het verbond. Hij is gearriveerd bij de troon van God. Toch zweert God tegen zulken, dat zij Zijn Rust niet in zullen gaan, en waarschuwt via Paulus om niet te bezwijken zoals het volk dat door God was bevrijd, bezweek en stierf in de woestijn. En het blijkt dat liefde meer is dan dankbaar gelovig weten en belijden, en meer is dan dankbaar gelovig vervuld zijn en voelen, en meer is dan dankbaar in geloof leven. Maar liefde is dat alles omzetten in een dankbaar daarna daadwerkelijk volgen in het geloof dat elke afstand en breuk met de realiteit als dat rust op het geloof dat God voorziet, is gezegend. Daniël die geloofde en de wet trouw bleef, en werd gezegend. Esther, die geloofde en de dood niet vreesde, en werd gezegend. Jozef die geloofde en de wet en broederschap trouw bleef, en werd gezegend. Saul, toen die nog geloofde en profeteerde. De zieken, die geloofden, en werden genezen. De apostelen die geloofden, en hun leven verloren. Een wolk van getuigen, die ons leren hoe het werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De uitverkiezing is alleen voor gezalfde Christenen. Christenen die de hoop hebben om bij Christus in de hemel mee te mogen regeren als koningen en priesters.

Dat is een merkwaardige voorstelling van zaken. Nu al mag je meeregeren in gebed, woord en daad. En de volmaakt gelovige, wordt reeds nu gediend door de engelen en van kracht voorzien door de heilige Geest van God, in welke Geest de heiligen zijn en de zeven geesten die voor de troon zijn van God. En dat alles is in een priesterdienst, die nu al vraagt om te doen waarop je voor alsdan hoopt.

Dus hier en nu hopen op een regeren en priesterdienst alsdan, is tekort doen aan de macht en kracht van nu. 

Het verschil is, dat het nu tegelijk een kruisiging van je vlees is, terwijl ook het goed bedoelde vol van zonde en gebrek is, maar door je geloof  telt het als goed en als vreugdevol en als verheerlijking van God en van de liefde in jou voor God. David eas een man naar Gods hart niet vanwege zijn zuiverheid on doen, maar vanwege zijn zuiverheid van geloof en voortbordurend volharden. Terwijl hetzelfde later, geen offer en geen daad van liefde in trouw en volharding meer is. De vreugde en de meerwaarde van jou voor de hemel en de engelen, is dus niet dan, maar nu. De hoop die wij dragen, betreft dus dat we de hemelen met vreugde mogen vervullen. En de hoop van opname bij Christus om te regeren, is dan meer het niveau van de apostelen die zich druk maakten over hun toekomstige plaats naast Christus: de hemelen waren daarvan niet gecharmeerd.

1 uur geleden zei sjako:

De uitverkiezing is alleen voor gezalfde Christenen.

De besnijdenis is een uitverkiezing. De doop is een uitverkiezing. Geloven is uitverkozen zijn. De satan was ook uitverkozen om de mens bij God te houden. En ook Christus had de macht om zijn uitverkiezing te loochenen. Maar alleen de liefde redt de uitverkorenen en brengt hen bij God. Zonder geloof bestaat de liefde niet, want je kunt niet iemand omarmen en liefhebben en volgen, wanneer je zijn bestaan niet gelooft.

Exodus 40:15 Dan moet u hen zalven zoals u hun vader gezalfd hebt, zodat zij Mij als priester kunnen dienen. En het zal gebeuren dat hun zalving voor hen een eeuwig priesterambt zal betekenen, al hun generaties door.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Hopper:

..  Barnabas vraagt zich af of we allen kinderen van God zijn.  In principe wel, het beginsel (Het Woord) is in ons allemaal aanwezig, Romeinen 8 bewijst dat, het zoonschap ligt binnen het menselijk bereik.   Maar het moet dan wel nog even door Gods Geest zelf bevestigt worden.   M.a.w. , de mens ontvangt het zoonschap van God zelf!

Terzijde: daarom ben ik ook tegen heilig-verklaringen.  Het is alleen God zelf die verklaart.  

Ik reageerde daarnet in een ander topic op je waarin je ook schreef:

Op 31-5-2023 om 07:56 zei Hopper:

5.  God bemoeit zich niet met de wereld, dat is sedert de Holocaust duidelijk.

 

Dus hoe zie je dat dan (wat ik vet gemaakt heb). 

Als God zich niet met de wereld bemoeit hoe kan God dan wel iets bevestigen of verklaren ? Dat is dan toch bemoeienis of bedoel je het anders ? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Petra.:

Ik reageerde daarnet in een ander topic op je waarin je ook schreef:

 

Dus hoe zie je dat dan (wat ik vet gemaakt heb). 

Als God zich niet met de wereld bemoeit hoe kan God dan wel iets bevestigen of verklaren ? Dat is dan toch bemoeienis of bedoel je het anders ? 

 

Zeker bedoel ik het anders, God bemoeit zich niet met de wereld, maar wel met mij in geestelijke zin.   Als ik schrijf "Het is alleen God zelf die verklaart. " , dan is dat in de geest (mijn of jouw geest) zoals Paulus schrijft.  De God van de woorden in de Bijbel is een dode God, de werkelijke God is een levende God.  Zolang de mens alleen maar gelooft en nadenkt over de woorden in de Bijbel (of elders) blijft het dode materie.   Dan is het ik die over 'iets' buiten zichzelf nadenkt.  (Of gelooft)

Idem de Vader en de Zoon.   Jezus zei niet voor niets: "Ik en de Vader zijn één".   Paulus heeft het over zoonschap, dat wil zeggen dat de Zoon voor ieder mens is weggelegd, door de Zoon komt men tot de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Hopper:

 De God van de woorden in de Bijbel is een dode God, de werkelijke God is een levende God.

Dat zie je niet scherp. Ze zijn dood voor de doden en levend voor de levenden. Dat bewijst het Woord zelf, dat zegt dat Gods Woord nooit leeg ter aarde zal vallen, maar landt op de bodem van Gods Geest.  Dus je hebt ergens wel een kern, maar nog steeds landt het woord slecht bij jou. En je hulpmiddel, is om meer te vertrouwen in de draagwijdte van wat God Heeft gezegd. Jouw stagneren, komt voort uit je zoeken en grijpen naar indirectheden. En dat komt niet door jou, maar door de tijdgeest die God in Geest in jou, van grotere waarde en inhoud acht, dan wat God Zelf heeft gedaan en gezegd. Dat is in principe de oudste fout, dat de mens God in de mens groter acht dan God in God. Wat een normaal mens absurd zou moeten vinden. Zelfs Christus ging niet zo ver.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Tomega:

Wat wil je daarmee zeggen? De belijder rust op zijn belijden. Hij is zich gearriveerd in de waarheid. De begeestigde rust op de heilige Geest. Hij is gearriveerd in het eeuwige leven. 

Dat niet iedereen uitverkoren is. Jacobus 4:8 zegt: Nader tot God, dan zal hij tot jou naderen. Reinig je handen, zondaars, en zuiver je hart, besluitelozen.

18 uur geleden zei Tomega:

De besnijdenis is een uitverkiezing. De doop is een uitverkiezing.

Iedereen kan voor Christus kiezen. Jezus is niet enkel voor een selecte groep uitverkoren gestorven maar voor iedereen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei sjako:

Dat niet iedereen uitverkoren is. Jacobus 4:8 zegt: Nader tot God, dan zal hij tot jou naderen. Reinig je handen, zondaars, en zuiver je hart, besluitelozen.

Dat begrijp ik. Maar het niveau van uitverkoren zijn, is niet in het vlees en is niet in de geest, maar is aan God, die op een zo hoog niveau staat, dat ook Christus zegt dat de tijden en gelegenheden niet aan de Zoon zijn, maar aan de Vader. Daar komen wij als mens dus nooit bij. Maar we kunnen wel beoordelen waar de vruchten van spreken. Die taal is naar het vlees, en het oordeel is naar het vlees of naar de geest of naar de Geest. Maar God alleen beproeft de harten en de nieren, en aan Hem is dus het laatste oordeel, welk oordeel Hij omwille van de redding van de mens in handen heeft gegeven van Christus.

26 minuten geleden zei sjako:

Iedereen kan voor Christus kiezen. Jezus is niet enkel voor een selecte groep uitverkoren gestorven maar voor iedereen.

Nee, niet de mens kiest, maar de mens wordt gekozen door God. Die verkiezing is concreet, zoals Gods volk concreet is. En uitgerold als boodschap en redding gericht aan alle creatuur. Dat dat volk en die kinderen vervolgens uit hun geloof en uit hun verbond en uit hun Geest kunnen rollen of zich er zelfs nooit toe genegen kunnen voelen, is helder. Maar God weet de diepste roerselen, en dat weten is op een niveau waar de mens zelf niet bij kan. Was dat anders dan had de mens met God kunnen truken, zoals de duivel werd toegestaan om een trukendoos open te trekken. Maar ook de duivel kan God niet truken. Toch doet hij dat wel, door als aanklager op te treden tegen de kinderen van God. Zie Job.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid