Spring naar bijdragen

Parelduiken in de Bijbel


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Hopper:

En even verder in Kor. 15:

**Want dit vergankelijke moet zich met onvergankelijkheid bekleden en dit sterfelijke moet zich met onsterfelijkheid bekleden. En wanneer dit vergankelijke zich met onvergankelijkheid bekleed zal hebben, en dit sterfelijke zich met onsterfelijkheid bekleed zal hebben, dan zal het woord geschieden dat geschreven staat: De dood is verslonden tot overwinning. Dood, waar is uw prikkel?**

1 Petrus 1;3-5: "Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons, overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden, tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkbare erfenis, die in de hemelen bewaard wordt voor u. U wordt immers door de kracht van God bewaakt door het geloof tot de zaligheid, die gereedligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd."

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 96
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Thanks lieverd! 😘 We gaan nog meer parelduiken... mijn a.s. schoonzoon was voor een weekendje uit NY overgevlogen om... volgens het boekje 🤗 papa om dochters hand te vragen. Papa gaf zijn blessin

Ik heb het er met Peter79 over gehad in dit boom der kennis topic, omdat hij bevindelijk is, en ik niet wist wat dat was.  Ik had deze opgezocht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gerefor

11 uur geleden zei Barnabas:

In de 1 Kor brief staat ook dat Paulus het koninkrijk van God predikt. In de aanhef maakt hij zich bekend als schrijver en in vers 23 (hfst 1) zegt hij: "wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, voor de Joden een struikelblok en voor de Grieken een dwaasheid."

Ook in de Romeinenbrief zegt hij (Romeinen 10;8-9): "Maar wat zegt zij? Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord van het geloof, dat wij prediken: Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden."

 

Wanneer Paulus zegt dat Christus in hem leeft dan erkent hij tegelijkertijd dat er nog een deel van hem is dat niet in Chritus is, een deel van hem dat nog naar het vlees leeft dat strijd voert met de Geest van Christus.

Galaten 2:20: "Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven."

Dus Paulus zegt dat hij door de genade van Christus leeft omdat hij voor het deel dat hij niet in Christus is (en Christus niet in hem) nog zondigt en daarom leeft Christus maar voor een deel in hem. Voor het deel dat hij zondigt leeft hij door de genade die hem schoonwast van de zonde door Christus. Die genade/schoonwassing is de rechtvaardiging die men ontvangt door het geloof in Christus. Dus Paulus zondigt voor een deel.

Het geloof in Christus neemt af en er zijn velen die Christus niet erkennen. De prediking van het geloof is tot behoud van de mensen zoals ook Paulus zegt dat het deel dat niet in Christus is behouden is (en leeft) door het geloof.

Dat is logisch dat Paulus dat schrijft.  Gezien zijn uitlatingen kende hij het geestelijk leven.  De Christus in hem zondigt niet en is daartoe ook niet in staat.  Onderwijl leefde Paulus net zoals jij en ik als mens van vlees en bloed in deze wereld.   Vlees en bloed is altijd in staat om te zondigen.   

Maar ja, waarom zou iemand als Paulus toegeven aan de verleidingen als hij dat wat zonder zonde is kende? Dus die 'strijd' is discutabel. Des te steviger de innerlijke Christus in de mens geworteld is, des te minder hij vatbaar is voor de zonde.  De verleidingen zijn er wel, maar de lust om er aan toe te geven is er niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Dat is logisch dat Paulus dat schrijft.  Gezien zijn uitlatingen kende hij het geestelijk leven.  De Christus in hem zondigt niet en is daartoe ook niet in staat.  Onderwijl leefde Paulus net zoals jij en ik als mens van vlees en bloed in deze wereld.   Vlees en bloed is altijd in staat om te zondigen.   

Maar ja, waarom zou iemand als Paulus toegeven aan de verleidingen als hij dat wat zonder zonde is kende? Dus die 'strijd' is discutabel. Des te steviger de innerlijke Christus in de mens geworteld is, des te minder hij vatbaar is voor de zonde.  De verleidingen zijn er wel, maar de lust om er aan toe te geven is er niet meer.

Er is nu eenmaal een strijd gaande tussen goed en kwaad. De slang verleidde Eva. Het zou mooi zijn wanneer de zonde niet meer was. De zonde leidt tot de dood en dat kunnen we alleen overwinnen door het offer van Jezus. Bij de laatste bazuin zullen wij veranderd worden in een ondeelbaar ogenblik. Alle overledenen zullen voor Hem staan en zij die Hem willen dienen zullen een nieuw lichaam krijgen dat niet meer zal zondigen en er zal in de hemel rust zijn en overvloed aan zegen.

Dan zal het zijn zoals bij Jezus zelf waarvan gezegd wordt: Hij heeft lust om de wil des Heeren te doen. Daartoe zijn wij geroepen.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-6-2023 om 19:52 zei Hopper:

Over dat Koninkrijk lopen de visies uiteen.  De één ziet een duizendjarig Koninkrijk, de ander zegt dat de kerk het lichaam van Christus is.

Volgens Daniël 2 is het een echt koninkrijk die alle andere koninkrijken zal vervangen. Dat heeft de kerk nooit gedaan. Sterker nog de kerk mag zich niet met wereldse aangelegen bemoeien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Volgens Daniël 2 is het een echt koninkrijk die alle andere koninkrijken zal vervangen. Dat heeft de kerk nooit gedaan. Sterker nog de kerk mag zich niet met wereldse aangelegen bemoeien. 

Dat ben ik volledig met je eens, de kerk (waarmee ik dan vooral de katholieke kerk bedoel) is veel te werelds georiënteerd.  Het Koninkrijk waar Jezus het over heeft is niet te vergelijken met welk werelds rijk dan ook.  Het enige wat een kerk kan doen is de individuele leden stimuleren en/of begeleiden in religieuze zin.   Wat meteen al de vraag opwerpt hoe je dergelijke geestelijke leiders überhaupt kunt selecteren.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://debezieling.nl/zwemmen-in-god-2/

De middeleeuwse Spaanse mysticus Johannes van het Kruis schrijft: "Om te geraken tot het bezit van alles – wil niets bezitten." Jarenlang mijn tanden op stukgebeten, maar nu ik naar die kwal heb zitten staren, begint het me te dagen. Als ik mijn huis bezit als de plek om thuis te zijn, verklaar ik alles buiten mijn huis als niet-thuis. Als ik mijn bloedverwanten bezit als mijn broeders, verklaar ik alle andere mensen als niet-broeders. Als ik God bezit op zondagochtend in de kerk tussen tien en elf, verklaar ik de rest van ruimte en tijd als niet-goddelijk. Hoe klein kun je je wereld maken!?

God is overal en te allen tijde op gelijke wijze tegenwoordig, zegt een andere middeleeuwer, Meester Eckhart. "In God leven wij, bewegen wij, zijn wij", zegt Paulus tot de Atheners. We zijn ons God vaak niet bewust, omdat we hem bezittend bezitten op de zondagochtend of daar, in die prachtige zonsopgang. Maar wie God bezitloos bezit, die ‘bezit’ hem overal en altijd op gelijke wijze – of je nu in de kerk bent of op de straat, op de berg of in het dal, in de eenzaamheid of in de menigte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Flawless victory:

Waarom voel jij je telkens toch zo aangesproken?  Denk jij ook dat je God bezit op zondagochtend? 

Ik voelde me niet aangesproken want ik kom nooit in de kerk. Maar ik zie hier in de wijk dat een grote groep mensen, veelal senioren, trouw de H. Mis bezoeken. Als Hopper die groep vernedert dan doet mij dat pijn. Want ik schat die groep gelovigen heel anders in. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik voelde me niet aangesproken want ik kom nooit in de kerk. Maar ik zie hier in de wijk dat een grote groep mensen, veelal senioren, trouw de H. Mis bezoeken. Als Hopper die groep vernedert dan doet mij dat pijn. Want ik schat die groep gelovigen heel anders in. 

Juist voor senioren is het artikel dat Hopper aanhaalt zeer troostrijk. Voor verreweg de meeste mensen breekt op hogere leeftijd een dag aan dat er niet (meer) naar de kerk kan worden gegaan, bijvoorbeeld omdat men ziek of invalide is. Ook dan is God bij ons.  Als jij gelooft dat dat niet zo is, lees ik graag je Bijbelse onderbouwing daarvoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Flawless victory:

Juist voor senioren is het artikel dat Hopper aanhaalt zeer troostrijk. Voor verreweg de meeste mensen breekt op hogere leeftijd een dag aan dat er niet (meer) naar de kerk kan worden gegaan, bijvoorbeeld omdat men ziek of invalide is. Ook dan is God bij ons.  Als jij gelooft dat dat niet zo is, lees ik graag je Bijbelse onderbouwing daarvoor.

Oh ja? En hoe denk jij over die uitspraak waar ik Hopper op wees? Dat kerkgangers alleen op zondagochtend een uurtje God dienen? 

Dat zijn ook jouw broeders en zusters waar hij slecht over praat. Hopper maakt van het hele christendom onnadenkend klapvee. Maar hij, hij alleen, heeft erover nagedacht en heeft het licht gezien. En de christenen van deze wereld wandelen onwetend in geestelijke duisternis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Hopper:

Waarom denk jij zo slecht over een uitspraak?

Omdat jouw uitspraak daartoe aanleiding geeft. 

Je kwetst een hele groep. Zie jij dat niet? Je had je ook kunnen beperken tot die enkeling die het naar de kerk gaan beschouwd als een moetje en er verder niets om geeft. Dan was ik het met je eens geweest. Maar je trekt een hele groep omlaag. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het aardige is dat Sint Jan zelf ook katholiek was.

1 minuut geleden zei Hermanos2:

Omdat jouw uitspraak daartoe aanleiding geeft. 

Je kwetst een hele groep. Zie jij dat niet? Je had je ook kunnen beperken tot die enkeling die het naar de kerk gaan beschouwd als een moetje en er verder niets om geeft. Dan was ik het met je eens geweest. Maar je trekt een hele groep omlaag. 


Sint Jan was katholiek. Wat heb jij tegen het katholicisme?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos2:

Reageer jij eerst eens op mijn reactie op jouw reactie. Misschien reden om afstand te nemen van Hoppers kwetsende veralgemenisering van kerkgangers?

Neem zelf maar liever afstand van het getroll wat je hebt overgenomen van Flieko nadat hij hier zijn kwaadaardigheid kwam beoefenen.  Sindsdien ruik jij bloed en wil jij bloed zien.  De beproeving waar Flieko je voor heeft gesteld. Er was weinig voor nodig om jou je heksenjacht te doen ontketenen. Je hebt weinig zelfbeheersing schreef je. Dat blijkt.  Ik zet om principiële redenen niemand onder de negeerknop maar ik denk dat we er beter aan doen om jou te negeren zolang je zo beïnvloedbaar bent voor lieden als Flieko.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Flawless victory:

Neem zelf maar liever afstand van het getroll wat je hebt overgenomen van Flieko nadat hij hier zijn kwaadaardigheid kwam beoefenen.  Sindsdien ruik jij bloed en wil jij bloed zien.  De beproeving waar Flieko je voor heeft gesteld. Er was weinig voor nodig om jou je heksenjacht te doen ontketenen. Je hebt weinig zelfbeheersing schreef je. Dat blijkt.  Ik zet om principiële redenen niemand onder de negeerknop maar ik denk dat we er beter aan doen om jou te negeren zolang je zo beïnvloedbaar bent voor lieden als Flieko.

Zo komen we niet verder. Je weigert in te gaan op je beschuldiging aan mijn adres. En out of the blue verdenk je mij ervan iets tegen katholicisme te hebben. En nu dit erbovenop. Wie is er hier verblind? Wie wil bloed zien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Neem zelf maar liever afstand van het getroll wat je hebt overgenomen van Flieko nadat hij hier zijn kwaadaardigheid kwam beoefenen.  Sindsdien ruik jij bloed en wil jij bloed zien.  De beproeving waar Flieko je voor heeft gesteld. Er was weinig voor nodig om jou je heksenjacht te doen ontketenen. Je hebt weinig zelfbeheersing schreef je. Dat blijkt.  Ik zet om principiële redenen niemand onder de negeerknop maar ik denk dat we er beter aan doen om jou te negeren zolang je zo beïnvloedbaar bent voor lieden als Flieko.

Dus je hebt geen verweer en kunt je beschuldiging niet onderbouwen? Dus probeer je de aandacht af te leiden door gauw over iets anders te beginnen. Ik sta tenminste voor wat ik zeg. Grow a pair... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-6-2023 om 08:10 zei Hopper:

Dat is logisch dat Paulus dat schrijft.  Gezien zijn uitlatingen kende hij het geestelijk leven.  De Christus in hem zondigt niet en is daartoe ook niet in staat.  Onderwijl leefde Paulus net zoals jij en ik als mens van vlees en bloed in deze wereld.   Vlees en bloed is altijd in staat om te zondigen.   

Maar ja, waarom zou iemand als Paulus toegeven aan de verleidingen als hij dat wat zonder zonde is kende? Dus die 'strijd' is discutabel. Des te steviger de innerlijke Christus in de mens geworteld is, des te minder hij vatbaar is voor de zonde.  De verleidingen zijn er wel, maar de lust om er aan toe te geven is er niet meer.


Met betrekking tot de laatste twee zinnen van je bericht doet het mij denken aan een tekst van Jan Luyken.  Zie onderstaand. Oude taal maar wel zo mooi en waar. 

 

Uyt der diepten quamt Gy uytwaarts dringen

Uit: V. van Vriesland, Spiegel van de Nederlandse poëzie, I, Amsterdam 1965, p.342.

Ick meende oock de Godheyt woonde verre,
In ene troon, hoogh boven maen en sterre,
En heften menighmael myn oogh
Met diep versuchten naer om hoogh;
Maer toen ghy u beliefden t'openbaren,
Toen sagh ick niets van boven nedervaren;
Maer in den grondt van myn gemoet,
Daer wiert het lieflyck ende soet
Daer quamt ghy uyt der diepten uytwaarts dringen.
En, als een bron, myn dorstigh hart bespringen,
Soo dat ick u, ô Godt! bevondt,
Te zyn den grondt van mynen grondt.
Dies ben ick bly dat ghy myn hoogh beminden,
My nader zyt dan al myn naeste vrinden.
Was nu alle ongelykheyt voort,
En 't herte reyn gelyck het hoort,
Geen hooghte, noch geen diepte sou ons scheyden,
Ick smolt in Godt, myn lief; wy wierden beyde
Een geest, een hemels vlees en bloedt,
De wesentheyt van Godts gemoedt,
Dat moet geschien. Och help getrouwe Heere,
Dat wy ons gantsch in uwen wille keeren.

https://www.zinrijk.nl/mystieke_teksten_christendom/16/jan_luyken_uyt_diepten_quamt_uytwaarts_dringen

In ons innerlijk is God ons meer nabij dan onze eigen hartslag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Jozua:

Het is intrigerend om te constateren hoe alles wat Flieko heeft gezegd, zich als waarheid begint te manifesteren. Hoewel zijn aanpak volledig verkeerd was, heeft hij toch de waarheid gesproken, en dat wordt steeds duidelijker. Ik vind het echter grof om het bloedvergieten te noemen, zoals Flawless Victory heeft aangegeven. Niettemin is er wel een duidelijke scheiding aan het ontstaan tussen degenen die denken aan het belang van de gemeenschap en degenen die, zoals Flieko het omschreef, "in een eigen droomwereld leven en daardoor alles om hen heen laten vervallen."

Ik blijf streven naar een forum waar het gezag van YHWH en zijn woord onaantastbaar is. Er moet over de inhoud gediscussieerd kunnen worden. Maar niemand zal het ontkrachten of ontkennen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:


Met betrekking tot de laatste twee zinnen van je bericht doet het mij denken aan een tekst van Jan Luyken.  Zie onderstaand. Oude taal maar wel zo mooi en waar. 

 

Uyt der diepten quamt Gy uytwaarts dringen

Uit: V. van Vriesland, Spiegel van de Nederlandse poëzie, I, Amsterdam 1965, p.342.

Ick meende oock de Godheyt woonde verre,
In ene troon, hoogh boven maen en sterre,
En heften menighmael myn oogh
Met diep versuchten naer om hoogh;
Maer toen ghy u beliefden t'openbaren,
Toen sagh ick niets van boven nedervaren;
Maer in den grondt van myn gemoet,
Daer wiert het lieflyck ende soet
Daer quamt ghy uyt der diepten uytwaarts dringen.
En, als een bron, myn dorstigh hart bespringen,
Soo dat ick u, ô Godt! bevondt,
Te zyn den grondt van mynen grondt.
Dies ben ick bly dat ghy myn hoogh beminden,
My nader zyt dan al myn naeste vrinden.
Was nu alle ongelykheyt voort,
En 't herte reyn gelyck het hoort,
Geen hooghte, noch geen diepte sou ons scheyden,
Ick smolt in Godt, myn lief; wy wierden beyde
Een geest, een hemels vlees en bloedt,
De wesentheyt van Godts gemoedt,
Dat moet geschien. Och help getrouwe Heere,
Dat wy ons gantsch in uwen wille keeren.

https://www.zinrijk.nl/mystieke_teksten_christendom/16/jan_luyken_uyt_diepten_quamt_uytwaarts_dringen

In ons innerlijk is God ons meer nabij dan onze eigen hartslag.

Moeilijk leesbaar, maar erg waar.  De levende Vader is de echte Vader.  Zijn komst  is  dermate indrukwekkend dat je niks anders wil doen dan de Vader-wil.  Eigenwillendheid is een straf.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid