Willempie 1.410 Geplaatst 24 februari 2023 Rapport Share Geplaatst 24 februari 2023 Voor mij is alles mystiek. Zelfs een grassprietje. Of het musje dat mij elke ochtend begroet. Of mijn vrouw die ondanks alles nog steeds van me houdt. Of dat ik kan denken, hoewel sommigen dit wellicht in twijfel trekken. Hopper, Petra. en Fundamenteel reageerden hierop 3 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 24 februari 2023 Rapport Share Geplaatst 24 februari 2023 Ik vind dit wel dichtbij komen Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 24 februari 2023 Rapport Share Geplaatst 24 februari 2023 9 uur geleden zei Hopper: Panta Rhei is het veranderlijke universum waar alles steeds maar veranderd om uiteindelijk weer bij het begin uit te komen. Bijvoorbeeld jouw lichaam is gevormd uit sterrenstof en zal weer sterrenstof worden. (Genesis 3:19). We zitten a.h.w. in de Panta Rhei opgesloten. Waarmee mystiek eigenlijk niet-Panta Rhei is. (Heraclitus van Pontus). In Panta Rhei zijn we, in de mystiek zijn we niet. Toch zijn die 2 nauw met elkaar verbonden, doch ze nemen elkaar niet op. You've got to press it on you. You just think it baby; that is what you do. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
neohumanist 37 Geplaatst 7 juni 2023 Rapport Share Geplaatst 7 juni 2023 (bewerkt) Volgens mij is mystiek de inspanning om de kloof tussen het eindige (het eigen bewustzijn) en het oneindige (het Kosmisch Bewustzijn of de Heilige Geest) te overbruggen. Het is niet iets dat aan een religie verbonden is, maar universeel. 7 juni 2023 bewerkt door neohumanist Hopper reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 7 juni 2023 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 juni 2023 Ja. En het aardige is dat je in de afgrond verdwijnt. Om gestorven dood te gaan is genade, maar wee hem die als in dubbele agonie levens- en stervenspijn tegelijk voelt: hij moet het ravijn des doods over zonder brug. (Nijhoff) Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 10 juni 2023 Rapport Share Geplaatst 10 juni 2023 Op 7-6-2023 om 12:42 zei neohumanist: Volgens mij is mystiek de inspanning om de kloof tussen het eindige (het eigen bewustzijn) en het oneindige (het Kosmisch Bewustzijn of de Heilige Geest) te overbruggen. Het is niet iets dat aan een religie verbonden is, maar universeel. Kosmisch Bewustzijn? Wat is dat? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten