Spring naar bijdragen

De 'geest van Izebel'


Aanbevolen berichten

Citaat:

Citaat

Manipulatie in de kerk ontstaat wanneer overtuigingen uitgelegd worden op de manier van: God heeft tot mij (tot ons) gesproken, dus tegenspraak of een andere uitleg of mening staat gelijk aan ongehoorzaamheid aan God. Het maken van een eigen keuze en hebben van een eigen mening word je totaal ontnomen. Daarmee wordt ook de manier waarop men de Bijbel uitlegt, onfeilbaar. Het gezag dat men toekent aan het Woord van God, trekt men door naar de eigen opvattingen over de Bijbel of uitleggingen van de Bijbel.

...

Het verhaal van Izebel vinden we voor het eerst in het Bijbelboek Koningen (lees 1 Kon. 17 t/m 21). Ze was getrouwd met koning Achab en in die periode eigende Izebel zich het gezag toe over Israël, ze hunkerde naar gezag en macht en dat uitte zich in heerszucht over o.a. haar man, de priesters en later over het gehele volk. Dit zijn duidelijk de werken van het vlees (Gal. 5:19-20). Izebel deinsde in haar zucht naar macht, er niet voor terug om systematisch de profeten van God uit te roeien, daarnaast leidde ze Israël in afgoderij en hoererij.

...

Wanneer je kijkt naar de werken van Izebel in het Oude Testament, zie je inderdaad dat niet zelden in deze tijd zich verschijnselen voor doen die ons herinneren aan het verhaal van Izebel. De vergelijking klinkt wellicht vreemd, maar het is opmerkelijk dat waar we verschijnselen van een Izebel-geest zien, zien we vaak ook Achab’s, dat zijn de meelopers die zich ‘laten’ manipuleren. Deze sluiten als het ware een huwelijksverbond met Izebel en zijn vaak niet te waarschuwen, omdat ze waarheid gewoon niet willen zien.

...

Let op, kenmerkend is: iemand die zich laat leiden door zo’n Izebel-geest/ controle-geest, die misleidt mensen vaak met vrome woorden. Met gezwollen taal, lieflijke taal, en vroomheid, dekken ze zich vaak in en wanneer je zo’n persoon aanspreekt wordt het zeer moeilijk, omdat zo iemand dan terug kan vallen op vroomheid b.v.: “ik zeg dit in Naam van de Heer, ik ben een dienstknecht van God, hoe kun je dat tegen mij zeggen”, “God heeft het zelf tot mij gezegd en daarom moet jij luisteren”. Op deze manier trachten zij anderen de mond te snoeren en invloed te verwerven. Het principe is ook om medestanders te zoeken (Achab’s), om degenen die zich nog verzetten te isoleren. Dat is feitelijk ook één van de tactieken van de duivel om verdeeldheid te brengen. Mensen worden misleid, omdat Izebels soms erg “religieus” lijken en het meest geestelijk van iedereen, ze komen soms met de bewering dat zij een last van God hebben ontvangen en spreiden tegelijk geestelijk elitair gedrag ten toon. Daaraan zouden we ze feitelijk moeten herkennen.

Bron: https://watzegtdebijbel.wordpress.com/2020/12/28/geestelijke-manipulatie-in-de-gemeente-komt-nog-steeds-voor/

Ik vraag me af of gelovigen die naar een bepaalde kerk gaan hier iets in herkennen. Ik vraag me ook af of mensen met een dergelijke 'Izebel-geest' dit zelf doorhebben. Misschien zijn zij er zelf van overtuigd dat het de Heilige Geest is. Zou dat kunnen?

Iemand hier een mening over/ervaring mee?

bewerkt door Ferry_Tassie
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Ferry_Tassie:

 Omdat het in dat topic off topic is leek het mij beter om er een nieuw topic over aan te maken. 

👍

 

16 uur geleden zei Ferry_Tassie:

 'de geest van Izebel'. 

Ik heb je volgende post nog niet gelezen. Had wel vaker over deze geest zien schrijven, maar lees zoveel onbekende woorden dat ik een hoop oversla om na te zoeken. Hierbij dacht ik eigenlijk -zal wel e.o.a. demoon of duivelse figuur zijn. Daar zijn er zoveel van dat het zinloos is om al die namen op te zoeken. 

Maar goed, nu deze dus wel ff opgezocht; https://nl.wikipedia.org/wiki/Izebel

"Izebel ( אִיזֶבֶל, ’îzævæl, mogelijk "Waar is hoogheid?") was de echtgenote van de Israëlische koning Achab van het koninkrijk Israël." 

 

Naar wat ik op wiki lees dus net als Baäl (e.a.) gewoon leiders (koningen/koninginnen/goden/godinnen) van andere stammen. Die allemaal verwikkeld waren in een stammenstrijd. En daarom de tegenstander/duivel werden genoemd. 

 

 

10 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Zit nu je tweede reactie en dat epistel te lezen. 

"Een evangelie dienaar hoeft natuurlijk niet arm te zijn, maar het is absoluut onjuist als men rijk wordt van de giften van mensen. Leiders in de gemeente maken geen winsten, ze ontvangen liefde offers van mensen, die bedoeld zijn om de onkosten in de gemeente te betalen en hen een normaal bestaan te kunnen geven en niet om een overdadig en weelderig leven te kunnen gaan leiden. Er is feitelijk geen plaats voor eigen carrière in het Koninkrijk van God, dat is iets voor een wereldse baan."

 

Nou en of!  Geeft hopelijk toch te denken over al die rijke TV dominees op die YT filmpjes. 

 

 

10 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Citaat: .."kenmerkend is: iemand die zich laat leiden door zo’n Izebel-geest/ controle-geest, die misleidt mensen vaak met vrome woorden. Met gezwollen taal, lieflijke taal, en vroomheid, dekken ze zich vaak in en wanneer je zo’n persoon aanspreekt wordt het zeer moeilijk, omdat zo iemand dan terug kan vallen op vroomheid b.v.: “ik zeg dit in Naam van de Heer, ik ben een dienstknecht van God," “God heeft het zelf tot mij gezegd en daarom moet jij luisteren”. Op deze manier trachten zij anderen de mond te snoeren en invloed te verwerven.

Ahaaa; dan weten we tenminste waar we op moeten letten. Ze doen zich voor als vrome dienstknechten en spreken uit naam van God. 

En waar moet een gemeente voor waken ...

Citaat

Dus een controle-geest zal ruimte en vrijheid in een gemeente of waar dan ook willen tegenwerken. De vrije werking van Gods Geest moet dan afgeremd worden.

Daarom, deze geest is een grote bedreiging voor Gods gemeente 

Nou, dat lijkt me idd. een grote bedreiging, niet alleen voor Gods gemeentes maar in het algemeen. 

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Ferry_Tassie:

@Fundamenteel je had het in een ander topic over 'de geest van Izebel'. Omdat het in dat topic off topic is leek het mij beter om er een nieuw topic over aan te maken. 

Deze geest van manipulatie is volgens sommigen springlevend. Kun je er iets meer over vertellen? 

 Izebel was een profetes die in Israël onder koning Achab (haar man) het aanbidden van Baal invoerde. Het is de vrouwelijkheid die alle teugels loslaat. Het feminiseren van de mannelijkheid is daar een signaal van. Wanneer een vrouw te losbandig is en bv manipuleert door haar sexyness tegen u te gebruiken, is dat ook als den geest van Izebel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

 Izebel was een profetes die in Israël onder koning Achab (haar man) het aanbidden van Baal invoerde. Het is de vrouwelijkheid die alle teugels loslaat. Het feminiseren van de mannelijkheid is daar een signaal van. Wanneer een vrouw te losbandig is en bv manipuleert door haar sexyness tegen u te gebruiken, is dat ook als den geest van Izebel. 

🤣

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Ferry_Tassie:

Ik ben allergisch voor dit soort schreeuwers. Ik had gedacht en gehoopt dat je hier misschien zelf wat over te zeggen had. Op YouTube zoeken naar filmpjes met de naam 'Jezebel' in de titel kan ik zelf ook. Maar bedankt voor de moeite!

Als je echte interesse toont is een dienst van 35min daarover kijken het minste. Voor die film had ik je een kort antwoord gegeven. 

En ik deel niet zomaar wat links met de naam Jezebel in he. Ik volg die kerk echt op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Als je echte interesse toont is een dienst van 35min daarover kijken het minste. Voor die film had ik je een kort antwoord gegeven. 

Beter is het om zonder filmpjes en links gewoon in eigen woorden je argumenten uiteen te zetten. Je hebt anders kans dat de mods je hier aanspreken op argumenting by linking en een discussie leest gewoon prettiger als zij uitgeschreven wordt, ook omdat Nederlands hier de voertaal is en niet Engels. Zeker als je naar elkaars argumenten wil refereren, is het onhandig als je dan steeds tijdsaanduidingen van filmpjes moet gebruiken, of uit de filmpjes zelf moet citeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als je echte interesse toont is een dienst van 35min daarover kijken het minste.

Nee sorry; dit soort figuren kan ik niet aanhoren. 

Mattheüs 12:

18 Zie, mijn knecht, die Ik verkoren heb, mijn geliefde, in wie mijn ziel een welbehagen heeft; Ik zal mijn Geest op Hem leggen en Hij zal de heidenen het oordeel verkondigen.

19 Hij zal niet twisten of schreeuwen, en niemand zal op de pleinen zijn stem horen.

20 Het geknakte riet zal Hij niet verbreken en de walmende vlaspit zal Hij niet uitdoven, voordat Hij het oordeel tot overwinning heeft gebracht.

21 En op zijn naam zullen de heidenen hopen.

Als de Heer zelf niet schreeuwt, waarom doen dit soort zelfverklaarde pastors dat dan wel?

6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Voor die film had ik je een kort antwoord gegeven. 

Waarvoor dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Robert Frans:

Beter is het om zonder filmpjes en links gewoon in eigen woorden je argumenten uiteen te zetten. Je hebt anders kans dat de mods je hier aanspreken op argumenting by linking en een discussie leest gewoon prettiger als zij uitgeschreven wordt, ook omdat Nederlands hier de voertaal is en niet Engels. Zeker als je naar elkaars argumenten wil refereren, is het onhandig als je dan steeds tijdsaanduidingen van filmpjes moet gebruiken, of uit de filmpjes zelf moet citeren.

Maar dat deed ik ook, in een notendop dan. Dat is niet zomaar een filmpje, maar een dienst. 

14 minuten geleden zei Ferry_Tassie:

Nee sorry; dit soort figuren kan ik niet aanhoren. 

Mattheüs 12:

18 Zie, mijn knecht, die Ik verkoren heb, mijn geliefde, in wie mijn ziel een welbehagen heeft; Ik zal mijn Geest op Hem leggen en Hij zal de heidenen het oordeel verkondigen.

19 Hij zal niet twisten of schreeuwen, en niemand zal op de pleinen zijn stem horen.

20 Het geknakte riet zal Hij niet verbreken en de walmende vlaspit zal Hij niet uitdoven, voordat Hij het oordeel tot overwinning heeft gebracht.

21 En op zijn naam zullen de heidenen hopen.

Als de Heer zelf niet schreeuwt, waarom doen dit soort zelfverklaarde pastors dat dan wel?

Waarvoor dank.

Izebel wordt ook in de Openbaringen genoemd.

Openbaringen 2:19  Ik weet uw werken, en liefde, en dienst, en geloof, en uw lijdzaamheid, en uw werken, en dat de laatste meer zijn dan de eerste. 20 Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zich zelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten. 21 En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd. 22 Zie, Ik werp haar te bed, en die met haar overspel bedrijven, in grote verdrukking, zo zij zich niet bekeren van hun werken. 23 En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen; en al de Gemeenten zullen weten, dat Ik het ben, Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal ulieden geven een iegelijk naar uw werken.

De vrouw op het beest later is dan Izebel(?) die de vrouwelijke geest (op hol geslagen feminisme en genderdysforie bij mannen) weergeeft?

Openbaringen 17:3  En hij bracht mij weg in een woestijn, in den geest, en ik zag een vrouw, zittende op een scharlaken rood beest, dat vol was van namen der gods lastering, en had zeven hoofden en tien hoornen. 4 En de vrouw was bekleed met purper en scharlaken, en versierd met goud, en kostelijk gesteente, en paarlen, en had in hare hand een gouden drinkbeker, vol van gruwelen, en van onreinigheid harer hoererij. 5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, namelijk Verborgenheid; het grote Babylon, de moeder der hoererijen en der gruwelen der aarde. 6 En ik zag, dat de vrouw dronken was van het bloed der heiligen, en van het bloed der getuigen van Jezus. En ik verwonderde mij, als ik haar zag, met grote verwondering.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar dat deed ik ook, in een notendop dan. Dat is niet zomaar een filmpje, maar een dienst. 

Prima, maar als je eigen argumenten genoeg zijn, dan zou je discussiepartner ook geen video meer hoeven te bekijken om op je te kunnen reageren. Wanneer hij dus geen interesse toont in de video, dan kun je hem dat niet verwijten, maar zul je hetgeen je nog méér wilde zeggen alsnog zelf moeten zeggen.
Of wat ook sowieso altijd goed is om te doen: niet zomaar enkel een video plaatsen als post, maar altijd een korte samenvatting erbij, eventueel met tijdsaanduidingen voor de belangrijkste uitspraken of gebeurtenissen. Maak het de ander zo laagdrempelig en gemakkelijk mogelijk om je te lezen. Zéker als de video in het Engels is, is het belangrijk om uitvoerig samen te vatten wat er gezegd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Robert Frans:

Prima, maar als je eigen argumenten genoeg zijn, dan zou je discussiepartner ook geen video meer hoeven te bekijken om op je te kunnen reageren. Wanneer hij dus geen interesse toont in de video, dan kun je hem dat niet verwijten, maar zul je hetgeen je nog méér wilde zeggen alsnog zelf moeten zeggen.
Of wat ook sowieso altijd goed is om te doen: niet zomaar enkel een video plaatsen als post, maar altijd een korte samenvatting erbij, eventueel met tijdsaanduidingen voor de belangrijkste uitspraken of gebeurtenissen. Maak het de ander zo laagdrempelig en gemakkelijk mogelijk om je te lezen. Zéker als de video in het Engels is, is het belangrijk om uitvoerig samen te vatten wat er gezegd wordt.

Het gaat er in meerdere diensten over dat de geest van Izebel actief is en men goed voor slecht van plaats wisselt en de man uit zijn vaderrol leidt, de moeder uit haar moederrol. Men de traditionele normen en waarden aanvalt om het fundament van een thuis weg te nemen. Dat fundament dient Christus te zijn. Het feminiseren van de man is daar een aanval van. De transgender movement is een gevolg van androgene geesten, waarvan Baphomet en Shiva een rol in spelen. Het is een aanval op ons patriarchaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Fundamenteel:

Het gaat er in meerdere diensten over dat de geest van Izebel actief is en men goed voor slecht van plaats wisselt en de man uit zijn vaderrol leidt, de moeder uit haar moederrol. Men de traditionele normen en waarden aanvalt om het fundament van een thuis weg te nemen. Dat fundament dient Christus te zijn. Het feminiseren van de man is daar een aanval van. De transgender movement is een gevolg van androgene geesten, waarvan Baphomet en Shiva een rol in spelen. Het is een aanval op ons patriarchaat. 

Misschien waren de traditionele normen en waarden niet goed genoeg? Daar al eens aan gedacht? En dat we nu eindelijk iedereen gelijk achten, niet enkel in woord maar ook in daad?

Christus ging met mensen om die traditioneel niet leuk gevonden werden. Dat geeft te denken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Noppert1998:

Misschien waren de traditionele normen en waarden niet goed genoeg? Daar al eens aan gedacht? En dat we nu eindelijk iedereen gelijk achten, niet enkel in woord maar ook in daad?

Christus ging met mensen om die traditioneel niet leuk gevonden werden. Dat geeft te denken.

 

Nu is het beter dan?

Man en vrouw zijn niet eens gelijkwaardig meer. Vrouwen worden boven de man getild en de man wordt vervrouwlijkt onder de noemer “moderne man”.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Ferry_Tassie:

Moeten we dan terug naar het stenen tijdperk?

cavemen.jpg

 

Gewoon terug naar de orde van weleer? Waar mannen en vrouwen democratisch verkozen werden en men niet het woke beeld uitbeeldde. Waar 50% mannen en 50% vrouwen tot een hiërarchie komen. Het demoniseren van de man op basis van drogredenen om onrechtmatig mee te draaien in de politiek is ons duur komen te staan. Ze laten zelfs transgender mannen meedoen in de vrouwensport om tot gelijkaardige prestaties te komen. Als deze tijd de normale gang van zaken is, verklaar mij dan maar knettergek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Op 31-12-2022 om 04:07 zei Petra.:

Maar goed, nu deze dus wel ff opgezocht; https://nl.wikipedia.org/wiki/Izebel

"Izebel ( אִיזֶבֶל, ’îzævæl, mogelijk "Waar is hoogheid?") was de echtgenote van de Israëlische koning Achab van het koninkrijk Israël." 

Heb je de kennis gecontroleerd of spreek je zonder aandacht te geven aan je eigen mening? Discussiëer ik met jou of met degene in je verwijzing?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-1-2023 om 23:27 zei Fundamenteel:

Deze moet je echt gezien hebben. De film gaat over Jezabel, Izebel. Jezebel en hoe haar geest onze traditionele samenleving verwoest. Dat is DE complicatie die je echt gezien moet hebben. Vond ze eindelijk terug. :)

 

 

Wéér zo'n vet gemeste Amerikaanse TV dominee? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik geloof niet zozeer in een geest van Izebel. Wanneer we de bijbel lezen worden meerdere personen bevrijd van allerlei boze geesten. De man met het legioen had er zelfs vele. Waarschijnlijk had Izebel ook meerdere boze geesten. Men herkent de boom aan de vruchten. De vrucht van Izebel was de dood. Zij vermoorde de profeten en ook Nabot, allen die de Heere volgden. Ook Elia werd door haar met de dood bedreigd. Maar Jezus heeft de dood overwonnen aan het kruis. Het was de laatste vijand die Hij moest verslaan voor ons en daarmee heeft Hij de overwinning behaalt. Daarom staat er: de dood is verzwolgen.

Mijn idee is dat een walvis oid in aanmerking komt om sybool te staan voor de dood. Jona was drie dagen in een grote vis en Jezus verwijst naar Jona als teken dat ook Hij dire dagen in de dood zal zijn. Maar de dood heeft niet overwonnen, daarom staat er: "dood waar is uw prikkel? ".

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Barnabas:

Ik geloof niet zozeer in een geest van Izebel. Wanneer we de bijbel lezen worden meerdere personen bevrijd van allerlei boze geesten. De man met het legioen had er zelfs vele. Waarschijnlijk had Izebel ook meerdere boze geesten. Men herkent de boom aan de vruchten. De vrucht van Izebel was de dood. Zij vermoorde de profeten en ook Nabot, allen die de Heere volgden. Ook Elia werd door haar met de dood bedreigd. Maar Jezus heeft de dood overwonnen aan het kruis. Het was de laatste vijand die Hij moest verslaan voor ons en daarmee heeft Hij de overwinning behaalt. Daarom staat er: de dood is verzwolgen.

Mijn idee is dat een walvis oid in aanmerking komt om sybool te staan voor de dood. Jona was drie dagen in een grote vis en Jezus verwijst naar Jona als teken dat ook Hij dire dagen in de dood zal zijn. Maar de dood heeft niet overwonnen, daarom staat er: "dood waar is uw prikkel? ".

In Openbaringen noemt Jezus ze ook aan de kerk van Thyarite. Vandaag zien we in onze samenleving de vrouw ook een positie inwinnen met alle gevolgen van doen.

Openbaringen 2:20 Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zich zelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Fundamenteel:

In Openbaringen noemt Jezus ze ook aan de kerk van Thyarite. Vandaag zien we in onze samenleving de vrouw ook een positie inwinnen met alle gevolgen van doen.

Openbaringen 2:20 Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zich zelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten

Je hebt gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid