Spring naar bijdragen

Vrucht van de Geest


Aanbevolen berichten

Laatst in een gesprek hier op het forum, maakte iemand de opmerking dat je een lid van het Lichaam van Christus kunt herkennen aan de vrucht, die hij voortbrengt. De vrucht van de Geest kun je echter tot op zekere hoogte 'faken'. Zeker op een medium, waar je enkel maar 'ziet' wat iemand schrijft. En niet iedereen is zo goed met de pen als een ander, Er ontstaan dus makkelijk misverstanden in de communicatie, omdat men niet overbrengt, wat men werkelijk wil zeggen.

De tekst waar het om gaat is deze:

  • Galaten 5:22 (NBG1951) "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing."

Een 'echte' christen (volgeling van Jezus Christus) brengt dus deze vrucht voort. Mijn vraag is de volgende: "Op welke manier (en welk onderdeel) van de vrucht van de Heilige Geest op dit forum worden getoond. En wat zal het effect zijn, als met dat tonen van die vrucht werkelijk ernst maakt?" En daaraan gerelateerd: "Hoe kunnen we elkaar stimuleren vruchtdragende christenen te zijn?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Hetairos:

Een 'echte' christen (volgeling van Jezus Christus) brengt dus deze vrucht voort. Mijn vraag is de volgende: "Op welke manier (en welk onderdeel) kan de vrucht van de Heilige Geest op dit forum worden getoond. En wat zal het effect zijn, als men met dat tonen van die vrucht werkelijk ernst maakt?" En daaraan gerelateerd: "Hoe kunnen we elkaar stimuleren vruchtdragende christenen te zijn?"

Ik denk dat de focus op het forum niet moet liggen op de vruchten, maar op de voeding. Wie is je bron? Van wie belijd je je afhankelijkheid? De vrucht die je zelf voortbrengt, kan je zelf bemoedigen. Een ander kan dat zien of niet zien, maar ik denk niet dat je iets moet doen als "tonen". Voor je het weet, zit je in voorbeeldgedrag, alsof jij een voorbeeld bent voor anderen; een ideaal waar je zelf dan ook weer naar moet gaan leven - voor je het weet zit je weer onder een juk. Ik heb zo mijn ideeën over andere forummers, maar ik wil in dit opzicht niet oordelen. We kunnen gesprekken hebben of niet, maar God ziet het hart.

De vrucht van de Geest herken ik vaak in gezelschappen waar christenen bij elkaar zijn, verbonden in en door het gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Peter79:

De vrucht van de Geest herken ik vaak in gezelschappen waar christenen bij elkaar zijn, verbonden in en door het gebed.

👍 Een forum komt al gauw emotieloos over terwijl de werkelijkheid anders is, wil je dat beoordelen zul je in de praktijk omgang met elkaar moeten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hetairos:

Mijn vraag is de volgende: "Op welke manier (en welk onderdeel) van de vrucht van de Heilige Geest op dit forum worden getoond. En wat zal het effect zijn, als met dat tonen van die vrucht werkelijk ernst maakt?" En daaraan gerelateerd: "Hoe kunnen we elkaar stimuleren vruchtdragende christenen te zijn?"

Een goede lezer is m.i. belangrijker dan een goede schrijver. Ik ben van mening dat elke part van de vrucht herkent kan worden in iemands schrijven. Bij de een is het ene part echter meer ontwikkeld dan de ander, en ook onderling kunnen dezen verschillen in grootte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hetairos:

liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Dit zijn de partjes van de totale vrucht. Ik denk dat @Peter79 helemaal gelijk heeft dat je de gehele vrucht herkent in een live-gemeenschap. Enkele partjes kun je echter wel op het forum proeven, denk ik.

In de berichten die iemand schrijft, maar vooral in reacties proef je vaak al iets van "liefde, vrede, lankmoedigheid (geduld), vriendelijkheid, goedheid, zachtmoedigheid (bescheidenheid?) en zelfbeheersing". Alleen trouw is minder te toetsen, want daarvoor moet je elkaar niet alleen live, maar ook langer kennen. 

Maar vooral het ontbreken van (delen van) de vrucht is vaak direct zichtbaar. De manier van schrijven, maar ook wat je schrijft is als een muziekstuk. Het is harmonieus en brengt rust of het is vals-gestemd en brengt onrust. En dan maakt het niet zo veel uit, of het klassiek, pop of country enz. Ik kan me alleen voorstellen dat bv. hardrock voor velen klinkt als chaos. Maar ook in hardrock, proef je een vrucht die iemand voortbrengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei sandingisaskill:

Een goede lezer is m.i. belangrijker dan een goede schrijver. Ik ben van mening dat elke part van de vrucht herkent kan worden in iemands schrijven. Bij de een is het ene part echter meer ontwikkeld dan de ander, en ook onderling kunnen dezen verschillen in grootte.

Mee eens. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Maar wat doe je als je lezers blijk geven van oostindische doofheid? Dan kun je iets schrijven met het doel, dat iemand er misschien toch wat aan heeft. Die iemand kan ook een meelezer of een teruglezer zijn. Op een forum gaat niet snel wat verloren. Ik lees zelfs zo nu en dan iets terug wat iemand al in 2013 heeft geschreven. Het kan je wat voorzichtiger maken met wat je produceert.

Wat je schrijft getuigt ergens van. En dat is niet alleen wat er op papier staat.

Inderdaad kan een bepaald part meer aandacht krijgen dan een ander. Maar ik denk niet, dat de parten van de vrucht van de geest zich afzonderlijk ontwikkelen. Het is één vrucht, met onderscheiden kenmerken. En als er één part ontbreekt (bv. zelfbeheersing of lankmoedigheid) dan kun je niet zeggen, dat ze gewoon nog niet ontwikkeld zijn; de hele vrucht ontbreekt dan. Ergo: als de vrucht van de Geest ontbreekt, wat zegt dat dan van degene die zegt de vrucht wel in gedeelten te hebben?

Nu is het ondoenlijk om op een Christelijk forum van iedereen te verlangen dat ze de vrucht van de Geest hebben. Maar ik denk wel, dat als je een schrijver bent met grote pretenties, dat je op het ontbreken van de vrucht mag worden aangesproken.

Elk bericht dat men schrijft is een getuigenis op zich. Dus als je beweert een volgeling van Christus te zijn, dan mag ook aan je worden gevraagd waar dan die vrucht is, die daar in wezen bijhoort. Christenen op een forum horen in principe anderen te inspireren, ook te jagen naar de vrucht van de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Maar wat doe je als je lezers blijk geven van oostindische doofheid?

Meestal een teken dat ze je persoonlijk niet mogen. Niet persoonlijk terugdoen is denk ik het beste.

1 uur geleden zei Hetairos:

En als er één part ontbreekt (bv. zelfbeheersing of lankmoedigheid) dan kun je niet zeggen, dat ze gewoon nog niet ontwikkeld zijn; de hele vrucht ontbreekt dan. Ergo: als de vrucht van de Geest ontbreekt, wat zegt dat dan van degene die zegt de vrucht wel in gedeelten te hebben?

Ieder zijn moeiten. Niet te snel met je oordeel klaarstaan is denk ik goed om te doen. In beginsel behoort de hele vrucht aanwezig te zijn en daarvan uitgaande mag men ook moeite stoppen in het definiëren daarvan. Zo zou men beter geen oordeel kunnen vormen op basis van een momentopname. Doet men dat wel, dan zou je Noach  bijvoorbeeld kunnen uitmaken voor dronkaard, terwijl dat zeker niet het geval is. Ook op de lange termijn is het mogelijk dat er moeiten blijven bestaan. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Mozes of Petrus. Dezen konden fanatiek uit de hoek komen en deden dat ook bij herhaling, met soms forse consequenties ten gevolg. Toch zijn het kinderen van God die hun persoonlijke strijd strijden. Karaktertrekken kunnen hardnekkig aanwezig zijn.

1 uur geleden zei Hetairos:

Elk bericht dat men schrijft is een getuigenis op zich. Dus als je beweert een volgeling van Christus te zijn, dan mag ook aan je worden gevraagd waar dan die vrucht is, die daar in wezen bijhoort. Christenen op een forum horen in principe anderen te inspireren, ook te jagen naar de vrucht van de Geest.

Maar wordt het best beoordeeld in context met zijn/haar andere berichten. Als men al enige tijd bezig is met posten op een forum, dan valt er vast wel te lezen of er in bepaalde parten progressie aanwezig is.

 

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites

Aanvullend op het topic dit, voor het forum omgeschreven, advies van Paulus aan de gemeente van Colosse (4:5-6):

  • Gedraagt u als wijzen ten opzichte van hen die u een bericht schrijft, maakt u de gelegenheid ten nutte. Uw schrijven zij te allen opbouwend, niet zouteloos; gij moet weten, hoe gij aan ieder de juiste reactie moet geven.

Voor dat wat je schrijft, is er maar één verantwoordelijk; jijzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 12-4-2022 om 14:23 zei Hetairos:

Laatst in een gesprek hier op het forum, maakte iemand de opmerking dat je een lid van het Lichaam van Christus kunt herkennen aan de vrucht, die hij voortbrengt. De vrucht van de Geest kun je echter tot op zekere hoogte 'faken'. Zeker op een medium, waar je enkel maar 'ziet' wat iemand schrijft. En niet iedereen is zo goed met de pen als een ander, Er ontstaan dus makkelijk misverstanden in de communicatie, omdat men niet overbrengt, wat men werkelijk wil zeggen.

De tekst waar het om gaat is deze:

  • Galaten 5:22 (NBG1951) "Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing."

Een 'echte' christen (volgeling van Jezus Christus) brengt dus deze vrucht voort. Mijn vraag is de volgende: "Op welke manier (en welk onderdeel) van de vrucht van de Heilige Geest op dit forum worden getoond. En wat zal het effect zijn, als met dat tonen van die vrucht werkelijk ernst maakt?" En daaraan gerelateerd: "Hoe kunnen we elkaar stimuleren vruchtdragende christenen te zijn?"

Liefde herkent zichzelf in de medemens, daar is geen enkele twijfel over mogelijk.  Galaten 5:22 is dan ook geheel correct.   Wie de vrucht van de Geest in zich heeft laat zich dan ook door niets of niemand van de wijs brengen.   

Wellicht is dit te 'faken' , ik zou dat soort zaken niet weten.  Maar geen enkele volgeling van Jezus zou dat 'faken' opvallen.   De 'leden' van het lichaam van Christus, daar komt niemand zomaar tussen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid