Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Barnabas:

Ok, jij leest "Licht der mensen" als een licht in de mens. Maar ik denk dat er staat dat het gaat om een licht buiten de mens, namelijk Jezus. Dus dat er staat dat het een licht voor de mensen is zoals een lantaarnpaal in de nacht.

Het Licht is de uitstraling van het Leven, zoals de Mens van oorsprong is; de Heere uit de Hemel.

(ik heb ondertussen de vorige reactie nog aangevuld)

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei thom:

Ik lees meervoud.

En ik lees de Zoon.

En dat is God in de mens.

Ik ben het Leven, is de Zoon in de mens.

1 Joh. 5

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

 

Als je zegt: "Ik ben het Leven, is de Zoon in de mens", dan ga ik er van uit dat je spreekt over een individu die Jezus als redder en verlosser heeft geaccepteerd. Iemand die wederom geboren is. Voor zo iemand ben ik het met je eens. Maar er zijn er ook die Christus afwijzen zoals Joh 1:10-11 zegt: "Dit was het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht. 10 Hij was in de wereld en de wereld is door Hem ontstaan en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen." Dus bedoel jij degenen die Christus aannemen of ook degenen die Christus niet aannemen?

Zo ook "Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven". Dus deze test gaat ook over iemand die in Jezus gelooft, die persoon gelooft Christus en is dus wedergeboren. Maar dat geldt niet voor degenen in Joh 1:10-11. Mee eens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Barnabas:

Als je zegt: "Ik ben het Leven, is de Zoon in de mens", dan ga ik er van uit dat je spreekt over een individu die Jezus als redder en verlosser heeft geaccepteerd. Iemand die wederom geboren is. Voor zo iemand ben ik het met je eens. Maar er zijn er ook die Christus afwijzen zoals Joh 1:10-11 zegt: "Dit was het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht. 10 Hij was in de wereld en de wereld is door Hem ontstaan en de wereld heeft Hem niet gekend. 11 Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen." Dus bedoel jij degenen die Christus aannemen of ook degenen die Christus niet aannemen?

Zo ook "Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven". Dus deze test gaat ook over iemand die in Jezus gelooft, die persoon gelooft Christus en is dus wedergeboren. Maar dat geldt niet voor degenen in Joh 1:10-11. Mee eens?

Hem aannemen, is Hem bewust worden in de mens zelf.

Dat is tot geloof komen.

Joh. 17 schrijft dat mooi vind ik;

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Hem aannemen, is Hem bewust worden in de mens zelf.

Dat is tot geloof komen.

Joh. 17 schrijft dat mooi vind ik;

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar deze zijn in de wereld, en Ik kome tot U, Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij een zijn, gelijk als Wij.

Ik vrees dat ik het niet helemaal met je eens kan zijn, maar dat is niet erg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Barnabas:

Ik vrees dat ik het niet helemaal met je eens kan zijn, maar dat is niet erg.

Wanneer er teksten in overvloed zijn, waarin de Zoon IN de mens wordt gesitueerd, en daarmee die mens het Leven heeft, zal die mens Hem aangenomen hebben. In zichzelf, in het lichaam.

Hem aannemen als een geloven dat Jezus eens op deze wereld heeft rondgelopen en daarmee niet meer aanwezig is, dan ergens buiten de mens... dat is voor velen het enige wat je hoeft te geloven.

Wil men dat geloven, is niet erg, maar heeft dat dan enige zin?

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei thom:

Wanneer er teksten in overvloed zijn, waarin de Zoon IN de mens wordt gesitueerd, en daarmee die mens het Leven heeft, zal die mens Hem aangenomen hebben. In zichzelf, in het lichaam.

Hem aannemen als een geloven dat Jezus eens op deze wereld heeft rondgelopen en daarmee niet meer aanwezig is, dan ergens buiten de mens... dat is voor velen het enige wat je hoeft te geloven.

Wil men dat geloven, is niet erg, maar heeft dat dan enige zin?

Ik begrijp dat jij verschillende teksten anders leest dan ik. Ik vrees dat dat dan ook bij andere teksten die jij bedoelt het geval is. En daar ben ik het dus niet mee eens. Het lijkt me dus beter dat onze wegen hier uiteen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Barnabas:

Ik begrijp dat jij verschillende teksten anders leest dan ik. Ik vrees dat dat dan ook bij andere teksten die jij bedoelt het geval is. En daar ben ik het dus niet mee eens. Het lijkt me dus beter dat onze wegen hier uiteen gaan.

Wat is het waarom je het niet eens bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei thom:

Wanneer er teksten in overvloed zijn, waarin de Zoon IN de mens wordt gesitueerd, en daarmee die mens het Leven heeft, zal die mens Hem aangenomen hebben. In zichzelf, in het lichaam.

Ik denk dat Jezus zowel buiten als in de mens aanwezig kan zijn. Jij erkent jezus dus niet buiten de mens. Je erkent een deel van de waarheid maar het andere deel niet. Lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Wat is het waarom je het niet eens bent?

Omdat jij leest dat "het Licht der mensen" een Licht is dat al "in" de mens is en ik lees dat als een Licht dat buiten de mens is. Als een licht dat verlicht en niet innerlijk verlicht. Dat het Licht na Christus nog schijnt geloof ik ook omdat degenen die Christus geaccepteerd hebben Christus in zich hebben en ook dat Licht zijn. Zoals er staat dat de gelovige een lamp is die niet onder de korenmaat hoort maar te zien moet zijn. Zo blijft Christus dus schijnen ook op mensen van latere tijd doordat Christus een Licht is in de Christenen en zij verlichten weer anderen. Zo doen zij dus hetzelfde als christus toen Hij op aarde was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:
36 minuten geleden zei thom:

Wanneer er teksten in overvloed zijn, waarin de Zoon IN de mens wordt gesitueerd, en daarmee die mens het Leven heeft, zal die mens Hem aangenomen hebben. In zichzelf, in het lichaam.

Ik denk dat Jezus zowel buiten als in de mens aanwezig kan zijn. Jij erkent jezus dus niet buiten de mens. Je erkent een deel van de waarheid maar het andere deel niet. Lijkt me.

Openb. 3 plaats ik regelmatig;

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

Trek je conclusie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Barnabas:

Ik begrijp dat jij verschillende teksten anders leest dan ik. Ik vrees dat dat dan ook bij andere teksten die jij bedoelt het geval is. En daar ben ik het dus niet mee eens. Het lijkt me dus beter dat onze wegen hier uiteen gaan.

Volgens mij wordt @thom voornamelijk geïnspireerd door de gnostiek. Als je dat weet kun je hem ook beter begrijpen. Ik vind het ontzettend jammer dat hij zich vastbijt in een paar Bijbelteksten zonder bereid te zijn de hele Bijbel te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Barnabas:

Omdat jij leest dat "het Licht der mensen" een Licht is dat al "in" de mens is en ik lees dat als een Licht dat buiten de mens is.

En wat vind je van het woordje 'was'? Het Leven was het Licht van de mensen.

 

2 minuten geleden zei Barnabas:

Dat het Licht na Christus nog schijnt geloof ik ook omdat degenen die Christus geaccepteerd hebben Christus in zich hebben en ook dat Licht zijn.

Christus is het Licht, en het Leven.

 

3 minuten geleden zei Barnabas:

Zo blijft Christus dus schijnen ook op mensen van latere tijd doordat Christus een Licht is in de Christenen en zij verlichten weer anderen. Zo doen zij dus hetzelfde als christus toen Hij op aarde was.

In de Christenen. Mooi. Dan zijn we er toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Barnabas:

Omdat jij leest dat "het Licht der mensen" een Licht is dat al "in" de mens is en ik lees dat als een Licht dat buiten de mens is. Als een licht dat verlicht en niet innerlijk verlicht. Dat het Licht na Christus nog schijnt geloof ik ook omdat degenen die Christus geaccepteerd hebben Christus in zich hebben en ook dat Licht zijn. Zoals er staat dat de gelovige een lamp is die niet onder de korenmaat hoort maar te zien moet zijn. Zo blijft Christus dus schijnen ook op mensen van latere tijd doordat Christus een Licht is in de Christenen en zij verlichten weer anderen. Zo doen zij dus hetzelfde als christus toen Hij op aarde was.

Je verklaring is correct. 

Jezus zegt in Mattheus: I was sent only to the lost sheep of Israel. 

En in Jesaja: I will also make you a light for the Gentiles. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid