Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In dit gedeelte, Ex. 29:38-46, lezen we verschillende zaken. Het tekstje begint met offeren. Elke dag 2. Eén 's morgens, hier met olijfolie en één s' avonds. Telkens een ram samen met een graanoffer en wijnoffer. We lezen dat dit offeren een geurige gave is die de Heer behaagt (letterlijk een zoet aroma). Het Hebreeuws kent 2 begrippen voor offers. מִנְחָ֖ה, minchaa, dat 'gift' betekent en קָרְבָּ֖ן, qaarbaan, dat afgeleid is van קָרַב, qaarav en betekent 'naderen'. Dit brandoffer wordt gebracht bij de ingang voor de ontmoetingstent. Bij de ingang van de ontmoetingstent zal de Heer ons ontmoeten en met ons spreken. Wat God zegt is: 'Ik woon onder jullie' en 'Ik ben jullie God die jullie bevrijdt'. 

Hoe komen christenen in contact met God?

 

bewerkt door Wouter Philippaerts
Uitspraak Hebreeuws
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Contactus is Latijn en bekent samen (con) aanraken (tango). Het Hebreeuws wil ontmoeten nog anders vertalen.

Uiteraard bedoelt @Mcmadtasty iets anders al hij in reactie op jouw vraag "hoe komen christenen in contact met God" stelt "dat ligt aan je definitie van contact".

Als je met zo'n reactie komt, dan is je aanvankelijke vraag niet serieus bedoeld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Contactus is Latijn en bekent samen (con) aanraken (tango). Het Hebreeuws wil ontmoeten nog anders vertalen.

Niet echt wat ik bedoel .

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Uiteraard bedoelt @Mcmadtasty iets anders al hij in reactie op jouw vraag "hoe komen christenen in contact met God" stelt "dat ligt aan je definitie van contact".

Als je met zo'n reactie komt, dan is je aanvankelijke vraag niet serieus bedoeld. 

@Dat beloof ikDat is jouw beleving en jouw beleving is klaarblijkelijk iets anders dan de intentie van mijn reactie.

Sommige mensen beschrijven contact hebben als tegen iemand aan te praten, zonder dat ze het besef hebben dat die ander verveeld is en niet eens hoort wat de ander zegt. Weer anderen zijn alleen maar in staat alleen maar te spreken en niet in staat te luisteren, ook dat heeft voor mij niets te maken met contact hebben, hoewel die personen zelf wel in de veronderstelling zijn contact te hebben.
Als je op dit niveau contact zoekt met God, is bidden al genoeg.

Op het moment dat je contact als interactie ziet, waarin je een reactie terug krijgt in de vorm van een antwoord, dan wordt de vraag voor mij veel moeilijker te beantwoorden hoe christenen in contact komen met God.

Wanneer je contact uitlegt als iets waarneembaars en te controleren is wordt het nog lastiger, misschien wel onmogelijk te zeggen hoe je als christenen in contact komt met God.

Deze laatste twee laten iemand m.i. vooral in contact komen met de eigen overtuiging of geloof als dat het God betreft.

 

bewerkt door Mcmadtasty
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-8-2020 om 14:00 zei Wouter Philippaerts:

Hoe komen christenen in contact met God?

Precies op dezelfde manier als niet-christenen, door te mediteren binnen de eigen geest en in alles God te blijven zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid