Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Gnosis komt neer op (geestelijke) kennis voor de weder geboren mens, en heeft betrekking op de diepere, volmaaktere en uitgebreidere kennis van het geloofsleven, als christen.

 

2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Als iemand zich bekeert en wordt gedoopt in de Naam van Jezus Christus (Handelingen 2:38 NBG51), dan verandert het badwater, tijdens het doopproces, in geestelijk vruchtwater en wanneer die persoon dát waterbad uitkomt, dan vindt voor die persoon wedergeboren plaats, uit water en uit de Geest; die persoon gaat dán bij de wedergeboorte het Koninkrijk Gods binnen én dán is die persoon, door het doopproces, ook omgedoopt tot een lid van het lichaam van Christus Jezus (1 Korinthiërs 12:13 NBG51).

Als je dit laatste schrijft, rijmt dat niet met de eerste opmerking. Het geloofsleven heeft niets met badwater of geestelijk vruchtwater te maken. De wedergeboorte is een bewustwording van het goddelijke leven in de mens. Niet van een handeling in het aardse tranendal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Maar, dat je dan reageert met; dit is geen antwoord en een andere discussie.. Dat onbegrip..nog steeds. Ongelooflijk. ? 19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en

Bijzonder hèh. ? 35 Jezus dan zeide tot hen: Nog een kleinen tijd is het Licht bij ulieden; wandelt, terwijl gij het Licht hebt, opdat de duisternis u niet bevange. En die in de duisternis wandel

Ik refereer naar Joh. 1 vers 4 (SV) 1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God. 3 Alle dingen zijn door Hetzelve ge

Op 13-8-2020 om 19:38 zei Dat beloof ik:
Op 13-8-2020 om 18:49 zei thom:

Mensen waren, of zijn, in wezen Lichtdragers; de uitstraling door het Leven wat zij vertegenwoordigen.

Net als; ''Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven'' Die deze Lichtmantel toonde bij de verheerlijking op de berg.

???

De geest van de mens is een lamp des Heren, doorzoekende al de schuilhoeken van het hart (Spreuken 20:27 NBG51).
Als de geest van de mens een lamp de Heren is, dan is de geest van de mens een lichtdrager!

Jezus Christus heeft gezegd: "Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben" (Johannes 8:12 HSV).
Degenen die Jezus Christus volgen, die hebben het licht van het leven, en zijn dus dragers van het licht ten leven.

19 minuten geleden zei thom:

 

Als je dit laatste schrijft, rijmt dat niet met de eerste opmerking. Het geloofsleven heeft niets met badwater of geestelijk vruchtwater te maken. De wedergeboorte is een bewustwording van het goddelijke leven in de mens. Niet van een handeling in het aardse tranendal.

Dát is jou visie en hoe jij het bekijkt.

1115290689-knowing_the_bible.png

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Ricky Tjin:

De geest van de mens is een lamp des Heren, doorzoekende al de schuilhoeken van het hart (Spreuken 20:27 NBG51).

De SV schrijft dit zo; 27 De ziel des mensen is een lamp des HEEREN, doorzoekende al de binnenkameren des buiks.

30 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Als de geest van de mens een lamp de Heren is, dan is de geest van de mens een lichtdrager!

Rom. 8 haal ik vaak aan, omdat het zo direct is, direct op het hart.

En daar staat dit over de Geest;

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

Daar staat ook in dat wij Hem gekend waren. Dat is; als Hem, maar dat zijn wij vergeten. Echter, wanneer de mens Hem bewust wordt in zichzelf, wordt Hij de wederom geboren; de goddelijke natuur laat van Zich merken. Zo zie ik de wedergeboorte; Hij in ons, als het fundament waarop de Tempel Gods gebouwd wordt, Geest waardig. 

Dan, door het geloof, begint de reis, de levensweg die Jezus voorgedaan heeft.

 

30 minuten geleden zei Ricky Tjin:

1115290689-knowing_the_bible.png

 

Dit plaatsen raakt het narcisme meer dan dat je mij toeschrijft. 

30 minuten geleden zei Ricky Tjin:
46 minuten geleden zei thom:

 

Als je dit laatste schrijft, rijmt dat niet met de eerste opmerking. Het geloofsleven heeft niets met badwater of geestelijk vruchtwater te maken. De wedergeboorte is een bewustwording van het goddelijke leven in de mens. Niet van een handeling in het aardse tranendal.

Dát is jou visie en hoe jij het bekijkt.

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:
4 uur geleden zei Ricky Tjin:

Vooraf aan de geboorte, is er eerst het zwangerschapsproces gaande, waarbij een kind in de baarmoeder omringt is met vruchtwater. Wanneer iemand geboren wordt, dan komt hij/zij deze wereld binnen en dán is die persoon geboren met een lichaam van vlees en bloed.

Als iemand zich bekeert en wordt gedoopt in de Naam van Jezus Christus (Handelingen 2:38 NBG51), dan verandert het badwater, tijdens het doopproces, in geestelijk vruchtwater en wanneer die persoon dát waterbad uitkomt, dan vindt voor die persoon wedergeboren plaats, uit water en uit de Geest; die persoon gaat dán bij de wedergeboorte het Koninkrijk Gods binnen én dán is die persoon, door het doopproces, ook omgedoopt tot een lid van het lichaam van Christus Jezus (1 Korinthiërs 12:13 NBG51).

Als je dit laatste schrijft, rijmt dat niet met de eerste opmerking. Het geloofsleven heeft niets met badwater of geestelijk vruchtwater te maken. De wedergeboorte is een bewustwording van het goddelijke leven in de mens. Niet van een handeling in het aardse tranendal.

Het laatste dat ik schrijf hoeft niet persé te rijmen met de eerste opmerking; geloof berust niet op rijmen.

Je benoemde suggesties blijken eerder dwaalleer te zijn, dan dat ze Bijbels gefundeerd zouden zijn
Je suggestie dat het geloofsleven niets te maken met badwater of geestelijk vruchtwater, blijkt niet Bijbels gefundeerd te zijn en hoeft geen betrekking te hebben op het christelijk geloof; het kan betrekking hebben op elke religie. De term 'geloofsleven' kan op elke religie betrekking hebben en hoeft niet perse christelijk te zijn.

Je suggestie dat de wedergeboorte een bewustwording van het goddelijke leven in de mens is, dát is ook niet Bijbels gefundeerd; het lijkt eerder op New Age, dan dat het betrekking heeft op het christelijk geloof.

En als je bovengenoemde suggesties wél Bijbels gefundeerd zijn, op welke Bijbelteksten zouden ze dan berusten

Het badwater voor de waterdoop door onderdompeling, in de Naam van Jezus Christus, zijn onlosmakelijk verbonden met de wedergeboorte, om opnieuw geboren te worden, uit water en Geest.

(Johannes 3:5-7 HSV)
5  Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
6  Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.
7  Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.

Jezus Christus heeft duidelijk geboden: "Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden (Marcus 16:15-16 NBG51).

Voor behoudenis ofwel 'heil en verlossing', is de doop een gebod dat Jezus Christus gesproken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Je suggestie dat de wedergeboorte een bewustwording van het goddelijke leven in de mens is, dát is ook niet Bijbels gefundeerd; het lijkt eerder op New Age, dan dat het betrekking heeft op het christelijk geloof.

Van wie is het geloof Ricky?

Hoort! Het Woord is vlees geworden!
God openbaarde zich in het lichaam van een mens.
Nu moeten wij ook zelve goden worden
en het Woord openbaren in òns vlees.

Daarom, maak recht de weg voor uw Heer,
neem afscheid van uw tocht door de woestijn,
de doornen en distels van onvruchtbaar handelen,
welke niet bestaan voor Hem die eeuwig in u is.

Laat Johannes in uw hart ontwaken
doop uw wezen in water van begeerteloosheid
en zie: aan de oever van nieuw bewustzijn
wandelt reeds hij die is, voordat gij waart.

O mogen wij eens de ware geboorte voltrekken,
de geboorte uit water en geest.
Geen schoot van vlees kan het goddelijk kind baren,
dat wassen moet in de grot van het hart.

Laat het zielewater daarom in wijn veranderen,
de wijn van het eeuwige Christusbloed,
opdat, als het goddelijk kind is geboren,
de bruiloft te Kanaän kan worden gevierd.

Maar reinig eerst de lichaamstempel,
drijf uit alle dierlijke krachten,
want slechts in de ledige tempel
daalt af de Heiligende Geest.

Gooi uit de wisselaars der tegenstellingen
drijf uit de zucht naar aards gewin,
want slechts door wisseling der gestalte
verschijnt de Christus en verdwijnt uw ik.

In drie dagen kunt ge de tempel breken,
want door de Geest Gods worden we ontstoken,
in Jezus den Heer gaan we ten onder,
en door de Heiligende Geest worden we wedergeboren.

O mogen wij eens de ware geboorte voltrekken,
de wedergeboorte uit water en geest.
Want wat uit vlees is geboren blijft vlees
en wat uit Geest is geboren is Geest.

Daarom, dood dus de slang der lagere begeerte
en verhef de koperen slang van goddelijk vuur.
Zoals Mozes de slang verhoogde in de woestijn,
zo moet in aardse dorheid het geestvuur weer branden.

Maak plaats nu voor de Christus in u
en doe wijken uw oude koning ik.
Want, hij moet wassen en ik moet minder worden
en zie: het onheilige vuur wordt eindelijk gedoofd.

O mogen wij eens de ware geboorte voltrekken,
de wedergeboorte uit water en geest.
Geen mond zal dan meer dorsten.
want het Levende Water is ons tot bron.

Marcel Messing

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei thom:

Laat Johannes in uw hart ontwaken
doop uw wezen in water van begeerteloosheid
en zie: aan de oever van nieuw bewustzijn
wandelt reeds hij die is, voordat gij waart.

Dit is dopen met water, zoals Joh. de Doper; reinigen door inzicht. Inzicht doordat het geloof gegrond is in goede aarde.

 

11 uur geleden zei thom:

Maar reinig eerst de lichaamstempel,
drijf uit alle dierlijke krachten,
want slechts in de ledige tempel
daalt af de Heiligende Geest.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei thom:
15 uur geleden zei Ricky Tjin:

Je benoemde suggesties blijken eerder dwaalleer te zijn, dan dat ze Bijbels gefundeerd zouden zijn
Je suggestie dat het geloofsleven niets te maken met badwater of geestelijk vruchtwater, blijkt niet Bijbels gefundeerd te zijn en hoeft geen betrekking te hebben op het christelijk geloof; het kan betrekking hebben op elke religie. De term 'geloofsleven' kan op elke religie betrekking hebben en hoeft niet perse christelijk te zijn.

Je suggestie dat de wedergeboorte een bewustwording van het goddelijke leven in de mens is, dát is ook niet Bijbels gefundeerd; het lijkt eerder op New Age, dan dat het betrekking heeft op het christelijk geloof.

En als je bovengenoemde suggesties wél Bijbels gefundeerd zijn, op welke Bijbelteksten zouden ze dan berusten

Van wie is het geloof Ricky?

Hallo @thom,

Je hebt geen Bijbelteksten aangegeven, waaruit blijkt dat je suggesties Bijbels gefundeerd zijn.

Je hebt wel een heel verhaal geschreven of geplakt, maar de Bijbelteksten staan niet overzichtelijk aangegeven.

Als je in je discussies in het wilde weg maar wat (Bijbelteksten) plakt en niet netjes overzichtelijk de Bijbelteksten aangeeft, dan vind ik het niet interessant om tijd en aandacht aan je discussies te besteden.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

41 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Hallo @thom,

Je hebt geen Bijbelteksten aangegeven, waaruit blijkt dat je suggesties Bijbels gefundeerd zijn.

Je hebt wel een heel verhaal geschreven of geplakt, maar de Bijbelteksten staan niet overzichtelijk aangegeven.

Als je in je discussies in het wilde weg maar wat (Bijbelteksten) plakt en niet netjes overzichtelijk de Bijbelteksten aangeeft, dan vind ik het niet interessant om tijd en aandacht aan je discussies te besteden.

Er stond alleen een vraag voor je.

Van wie is het geloof Ricky?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei thom:
Op 13-8-2020 om 18:49 zei thom:

Mensen waren, of zijn, in wezen Lichtdragers; de uitstraling door het Leven wat zij vertegenwoordigen.

Net als; ''Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven'' Die deze Lichtmantel toonde bij de verheerlijking op de berg.

Op 13-8-2020 om 19:38 zei Dat beloof ik:

???

21 uur geleden zei Ricky Tjin:

De geest van de mens is een lamp des Heren, doorzoekende al de schuilhoeken van het hart (Spreuken 20:27 NBG51).
Als de geest van de mens een lamp de Heren is, dan is de geest van de mens een lichtdrager!

Jezus Christus heeft gezegd: "Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben" (Johannes 8:12 HSV).
Degenen die Jezus Christus volgen, die hebben het licht van het leven, en zijn dus dragers van het licht ten leven.

De SV schrijft dit zo; 27 De ziel des mensen is een lamp des HEEREN, doorzoekende al de binnenkameren des buiks.

Je aanvulling uit de SV Bijbel m.b.t. Spreuken 20:27 NBG51 heeft voor mij geen meerwaarde.
Als ik die Bijbelvers uit de SV beter vond, dan had ik die zelf wel gekozen, i.p.v. de Bijbelvers uit de NBV51.

Ik vond dat Ik '@Dat beloof ik' een beetje belachelijk deed in zijn reactie, en dat leek me een goede optie om elkaar in Christus op een respecterende manier te steunen, maar blijkbaar klikt het niet tussen ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Romeinen 10:17 HSV).

De vraag was niet waaruit het geloof is maar van wie?  Met andere woorden, is jouw geloof jouw verdienste, of is het geloof van Jezus Christus en kun jij dus  niet roemen op jouw geloof?

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Plume:
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Romeinen 10:17 HSV).

De vraag was niet waaruit het geloof is maar van wie?  Met andere woorden, is jouw geloof jouw verdienste, of is het geloof van Jezus Christus en kun jij dus  niet roemen op jouw geloof?

Het is de vraag hoe je het bekijkt.
Bekijk je het als een vleselijk mens of als een wederom geboren mens

Johannes 3:1-7 HSV
1  En er was een mens uit de Farizeeën; zijn naam was Nicodemus, een leider van de Joden.
2  Deze kwam 's nachts naar Jezus en zei tegen Hem: Rabbi, wij weten dat U van God gekomen bent als leraar, want niemand kan deze tekenen doen die U doet, als God niet met hem is.
Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.
4  Nicodemus zei tegen Hem: Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de buik van zijn moeder ingaan en geboren worden?
Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
6  Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.
7  Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.

Ben je werkelijk wedergeboren zodat je het Koninkrijk van God niet zien
Ben je werkelijk wedergeboren en het Koninkrijk van God binnen gegaan

Je omschrijft jezelf als een vrijzinnig humanist
Wat is vrijzinnig humanisme? - Humanistisch Verbond: https://humanistischverbond.be/humanisme/
Het vrijzinnig humanisme wordt algemeen gezien als een levensbeschouwing waarin de mens en de menselijke ontwikkeling centraal staan en dat er vertrouwt op de kracht van mensen.

Aangezien je jezelf op het gebied van religie omschreven hebt als een vrijzinnig humanist en uit de omschrijving van het vrijzinnig humanisme, ben ik tot de conclusie gekomen dat je niet wedergeboren hoeft te zijn, en de dingen heel anders kan bekijken, dan vanuit het wedergeboren perspectief van een christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:
2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Romeinen 10:17 HSV).

En van wie is het gehoor dan..

 

14 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het is de vraag hoe je het bekijkt.
Bekijk je het als een vleselijk mens of als een wederom geboren mens

Maar Ricky, heb je nu een antwoord op de vraag, als vleselijk mens of als wedergeborene.

Is de wedergeborene trouwens een mens? Of hoe zie je dat?

Als de wedergeborene uit God geboren is.. en als het geloof van Jezus Christus is, wat is de mens?

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het is de vraag hoe je het bekijkt.
Bekijk je het als een vleselijk mens of als een wederom geboren mens


Ik ben 100% vrijzinnig humanist, Ricky. Zelfs uit de test komt 100 procent.  Maar dat is helemaal niet de discussie.  Christenen die zichzelf wedergeboren noemen, dat zegt mij helemaal niets.  De vraag was van wie is het geloof en van wie is dat oor dat hoort?

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Plume:
2 uur geleden zei Ricky Tjin:

Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Romeinen 10:17 HSV).

1 uur geleden zei Plume:

De vraag was niet waaruit het geloof is maar van wie?  Met andere woorden, is jouw geloof jouw verdienste, of is het geloof van Jezus Christus en kun jij dus niet roemen op jouw geloof?

35 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het is de vraag hoe je het bekijkt.
Bekijk je het als een vleselijk mens of als een wederom geboren mens

Je omschrijft jezelf als een vrijzinnig humanist
Wat is vrijzinnig humanisme? - Humanistisch Verbond: https://humanistischverbond.be/humanisme/
Het vrijzinnig humanisme wordt algemeen gezien als een levensbeschouwing waarin de mens en de menselijke ontwikkeling centraal staan en dat er vertrouwt op de kracht van mensen.

Aangezien je jezelf op het gebied van religie omschreven hebt als een vrijzinnig humanist en uit de omschrijving van het vrijzinnig humanisme, ben ik tot de conclusie gekomen dat je niet wedergeboren hoeft te zijn, en de dingen heel anders kan bekijken, dan vanuit het wedergeboren perspectief van een christen.

Ik ben 100% vrijzinnig humanist, Ricky. Zelfs uit de test komt 100 procent.  Maar dat is helemaal niet de discussie. Christenen die zichzelf wedergeboren noemen, dat zegt mij helemaal niets.  De vraag was van wie is het geloof en van wie is dat oor dat hoort?

Je zegt dat je 100% vrijzinnig humanist bent, en dat dát helemaal niet de discussie is, maar het is wel degelijk iets subjectiefs m.b.t. onze discussie, want als onze overtuigingen en suggesties te ver uiteen lopen, dan heeft het waarschijnlijk weinig zin om aan de gang te blijven met onze discussies.

Dat het jou helemaal niets zegt, dát Christenen zichzelf wedergeboren noemen, kan inderdaad zo zijn.

De vraag van wie het geloof is
Er zijn verschillende religies en geloofsovertuigingen, die niet persé een Bijbels fundament hoeven te hebben.

Je stelt de vraag van wie het geloof is. De vraag is: "Wát geloof jij precies" en welke god wordt daarmee vereert; de god die daarmee vereert wordt, dié is degene van wie dát geloof is.

Wat betreft de oren die de woorden horen, waardoor er geloof tot stand komt, heeft ieder mens een vrije keus om gehoor te geven, aan woorden die naar hem/haar worden gezonden.
Ieder mens heeft van YHWH Elohim een vrije wil gekregen en Hij legt het geloof in Hem, niet op.

Johannes 3:17-21 HSV
17  Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
18  Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
19  En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liefgehad, meer dan het licht, want hun werken waren slecht.
20  Want ieder die kwaad doet, haat het licht en komt niet tot het licht, opdat zijn werken niet ontmaskerd worden.
21 Maar wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat ze in God gedaan zijn.

Wees daders van het Woord en niet alleen hoorders, want anders bedrieg je jezelf (Jakobus 1:22 HSV).

Dus horen is één ding, gehoorzamen is weer een tweede punt, maar niet vanzelfsprekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Ricky Tjin:

De vraag van wie het geloof is
Er zijn verschillende religies en geloofsovertuigingen, die niet persé een Bijbels fundament hoeven te hebben.

Je stelt de vraag van wie het geloof is. De vraag is: "Wát geloof jij precies"

?

31 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Wat betreft de oren die de woorden horen, waardoor er geloof tot stand komt, heeft ieder mens een vrije keus om gehoor te geven, aan woorden die naar hem/haar worden gezonden.
Ieder mens heeft van YHWH Elohim een vrije wil gekregen en Hij legt het geloof in Hem, niet op.

Het geloof van Hem. Wanneer het geloof van Jezus Christus is, is het gehoor door de Geest; het Woord van God.

De Geest wekt het Licht in de mens. Dan komt die mens tot het geloof.

Openb. 3(SV)

20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.

22 Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de Gemeenten zegt.

 

 

31 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:
2 uur geleden zei Ricky Tjin:

De vraag van wie het geloof is
Er zijn verschillende religies en geloofsovertuigingen, die niet persé een Bijbels fundament hoeven te hebben.

Je stelt de vraag van wie het geloof is. De vraag is: "Wát geloof jij precies"

?

De vraag is; van wie is het geloof.

Maar dat antwoord is ondertussen gegeven, en hierbij wat teksten in de SV;

Jacobus 2
1 Mijn broeders, hebt niet het geloof van onzen Heere Jezus Christus, den Heere der heerlijkheid, met aanneming des persoons.
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Rom.3
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.

2 Johannes
7 Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Deze is de verleider en de antichrist.

8 Ziet toe voor uzelven, dat wij niet verliezen, hetgeen wij gearbeid hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.

9 Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon.

Joh. 17
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Ricky Tjin:
p 13-8-2020 om 18:49 zei thom:

Mensen waren, of zijn, in wezen Lichtdragers; de uitstraling door het Leven wat zij vertegenwoordigen.

Net als; ''Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven'' Die deze Lichtmantel toonde bij de verheerlijking op de berg.

Op 13-8-2020 om 19:38 zei Dat beloof ik:

???

Expand  

Dit is wat jij plaatst en waarvan je zegt.

16 uur geleden zei Ricky Tjin:

Ik vond dat Ik '@Dat beloof ik' een beetje belachelijk deed in zijn reactie,

Dit op zijn zachtst gezegd niet netjes van je, omdat dit niet was waar ik op reageerde.
Ik reageerde slecht op een deel van die uitspraak. Dit is wat ik werkelijk schreef:

 

Op 13-8-2020 om 19:38 zei Dat beloof ik:
Op 13-8-2020 om 18:49 zei thom:

Mensen waren, of zijn, in wezen Lichtdragers

???

Daarmee spot ik enigszins, maar alleen met de term 'Lichtdragers'. Nadrukkelijk niet met andere woorden, die jij er nu wél bij haalt terwijl ik dat niet zo schreef.
Dat vind ik ene laag bij de grondse manier van discussie voeren. 
Ik zou je vriendelijk maar dringend willen vragen om dit soort misleidende trucjes, waarbij je opzettelijk een verkeerde weergave van de gang van zaken plaatst, achterwege te laten.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Dat beloof ik:
Op 13-8-2020 om 18:49 zei thom:

Mensen waren, of zijn, in wezen Lichtdragers

Op 13-8-2020 om 19:38 zei Dat beloof ik:

???

Op 8-9-2020 om 17:34 zei Ricky Tjin:

Ik vond dat Ik '@Dat beloof ik' een beetje belachelijk deed in zijn reactie, en dat leek me een goede optie om elkaar in Christus op een respecterende manier te steunen, maar blijkbaar klikt het niet tussen ons.

Dit op zijn zachtst gezegd niet netjes van je, omdat dit niet was waar ik op reageerde.
Ik reageerde slecht op een deel van die uitspraak. Dit is wat ik werkelijk schreef:

Je kan suggereren dat het volgens jou niet netjes van me is, maar voor mij kwam je gewoon belachelijk over.

Reageerde je slecht op een een uitspraak? Dat had ik van jou niet verwacht. Of is je reactie niet naar verwachting verlopen, en dat die belachelijke smileys het gevolg daarvan zijn?

Op 13-8-2020 om 18:49 zei thom:

Mensen waren, of zijn, in wezen Lichtdragers; de uitstraling door het Leven wat zij vertegenwoordigen.

Er zijn ook valse apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen ? als apostelen van Christus. En dat is geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht. (2 Korinthe 11:13-14 HSV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Ricky Tjin:
Op 13-8-2020 om 18:49 zei thom:

Mensen waren, of zijn, in wezen Lichtdragers; de uitstraling door het Leven wat zij vertegenwoordigen.

Er zijn ook valse apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen ? als apostelen van Christus. En dat is geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht. (2 Korinthe 11:13-14 HSV)

Ik refereer naar Joh. 1 vers 4 (SV)

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

Oorspronkelijke Lichtdragers. En kunnen wederom Lichtdragers worden, door Hem.

En Hem, is niet de gevallen versie die jij zo graag aanhaalt om een ander mee te veroordelen; je mond loopt er van over.

Hem is Hij, Die komt tot de Zijnen, omdat Hij het Licht is, de Christus.

Maar de duisternis begrijpt dit niet; 

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-9-2020 om 17:40 zei Plume:
Op 8-9-2020 om 16:14 zei Ricky Tjin:

Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Romeinen 10:17 HSV).

De vraag was niet waaruit het geloof is maar van wie?  Met andere woorden, is jouw geloof jouw verdienste, of is het geloof van Jezus Christus en kun jij dus  niet roemen op jouw geloof?

Aangaande het christelijke geloof, wordt er in de Bijbel aangegeven dat liefde en geloof van God zijn (Efeze 6:), maar het is een wisselwerking, dat degenen die tot geloof in Jezus Christus komen, dat ze geloof van God ontvangen. Daarnaast zijn zij zelf ook verantwoordelijk zijn om hun geloof op een gezonde wijze te onderhouden.

Er staat ook niet in de Bijbel dat we hebben te roemen op ons geloof, maar er staat wel aangegeven, dat wie roemt, die roemt in de Heere (1 Korinthe 1:31 / 2 Korinthe 10:17).

Naast het christelijk geloof zijn er ook ander religies, die niet in overeenstemming zijn met de Bijbel. Als mensen een andere religie uitoefenen, die niet Bijbels is, dán is een andere god, welke de god is van die religie, de bron voor het geloof in die religie.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid