Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Beste mensen;

Ik heb me vandaag aangemeld voor dit forum en werd toegelaten. Ik zie hier een verzameling topics en wellicht zit daar iets bij dat me interesseert en waarop ik een reactie plaats.   Ooit deed ik mee op wat bijbelborden, dat is al wat langer geleden. Wat me daar vooral opviel voornamelijk was dat ánders denkenden niet geduld werden door bepaalde leden waardoor er voortdurend conflict was. Het had er veel weg van dat deze mensen dachten God te moeten verdedigen ....... 

Jullie zullen nu ik dat schrijf wel de impressie hebben 'je hoorde tot die anders denkenden'?

Het antwoord is ja zowel als nee ......     Ik zal wel zien wat hier zoal gebeurd, en of e.a. mij inspireren kan tot deelname

groeten, balthasar

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei balthasar:

Wat me daar vooral opviel voornamelijk was dat ánders denkenden niet geduld werden door bepaalde leden waardoor er voortdurend conflict was. Het had er veel weg van dat deze mensen dachten God te moeten verdedigen ....... 

Ik neem gemakshalve maar aan dat jij God niet wil verdedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei balthasar:

Beste mensen;

Ik heb me vandaag aangemeld voor dit forum en werd toegelaten. Ik zie hier een verzameling topics en wellicht zit daar iets bij dat me interesseert en waarop ik een reactie plaats.   Ooit deed ik mee op wat bijbelborden, dat is al wat langer geleden. Wat me daar vooral opviel voornamelijk was dat ánders denkenden niet geduld werden door bepaalde leden waardoor er voortdurend conflict was. Het had er veel weg van dat deze mensen dachten God te moeten verdedigen ....... 

Jullie zullen nu ik dat schrijf wel de impressie hebben 'je hoorde tot die anders denkenden'?

Het antwoord is ja zowel als nee ......     Ik zal wel zien wat hier zoal gebeurd, en of e.a. mij inspireren kan tot deelname

groeten, balthasar

 

Goeienavond Balthasar,

Je geeft een heel treffende beschrijving vind ik.  Voor mij in ieder geval wel herkenbaar. 

Ik hoop dat er met jouw komst weer een frisse wind gaat waaien.

Groeten terug, 
Zola

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

welkom balthasar, 

ik ben hier nu vanaf 2013 en soms doe ik meer mee en soms minder. Momenteel weer wat meer. Het goede gesprek zit soms in de marge van dit forum; soms is het een soort ruis binnen een dagelijkse stroom van onbegrijpelijke of onfatsoenlijke berichten. Ik hoop dat je hier een bijdrage wil en kan leveren, want naarmate meer mensen op de inhoud het gesprek voeren met respect voor elkaar, hoe meer het goede ook bij anderen naar boven kan komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik neem gemakshalve maar aan dat jij God niet wil verdedigen.

Die aanname is correct

4 minuten geleden zei Zola:

Goeienavond Balthasar,

Je geeft een heel treffende beschrijving vind ik.  Voor mij in ieder geval wel herkenbaar. 

Ik hoop dat er met jouw komst weer een frisse wind gaat waaien.

Groeten terug, 
Zola

 

 

Hallo Zola.  Ik heb natuurlijk geen idee.  In korte tijd lees ik toch wel zaken van allerhande strekking. Op dit forum is kennelijk meer variatie toegestaan dan in de tijd dat ik bijbelfora bezocht.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Peter79:

welkom balthasar, 

ik ben hier nu vanaf 2013 en soms doe ik meer mee en soms minder. Momenteel weer wat meer. Het goede gesprek zit soms in de marge van dit forum; soms is het een soort ruis binnen een dagelijkse stroom van onbegrijpelijke of onfatsoenlijke berichten. Ik hoop dat je hier een bijdrage wil en kan leveren, want naarmate meer mensen op de inhoud het gesprek voeren met respect voor elkaar, hoe meer het goede ook bij anderen naar boven kan komen.

Hallo Peter.  Voor mij is een goed gesprek de mogelijkheid tot dialoog, oprechte interesse en diep luisteren waarin beiden elkaars denksporen proberen aan te voelen en de perceptie van de ander proberen te begrijpen.  We zien wel waar het samenkomt :)  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Zola:

Kan een God die verdediging behoeft wel God zijn?

Nee ..... wel een ondergodje :)

Daar had ik het destijds ook over, de ander vond nochtans dat het Woord van kaft tot kaft verdedigd moest worden, en dan bedoelde hij eigenlijk "zijn beleving daarvan

Wat God betreft, ook daarvan had hij een beeld, dat hij verdedigde door aan te vallen. Hoe dan ook ervoer ik dat meestal wel als een klucht

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei balthasar:

Beste mensen;

Ik heb me vandaag aangemeld voor dit forum en werd toegelaten. Ik zie hier een verzameling topics en wellicht zit daar iets bij dat me interesseert en waarop ik een reactie plaats.   Ooit deed ik mee op wat bijbelborden, dat is al wat langer geleden. Wat me daar vooral opviel voornamelijk was dat ánders denkenden niet geduld werden door bepaalde leden waardoor er voortdurend conflict was. Het had er veel weg van dat deze mensen dachten God te moeten verdedigen ....... 

Jullie zullen nu ik dat schrijf wel de impressie hebben 'je hoorde tot die anders denkenden'?

Het antwoord is ja zowel als nee ......     Ik zal wel zien wat hier zoal gebeurd, en of e.a. mij inspireren kan tot deelname

groeten, balthasar

 

Welkom Balthasar, 

Op dit christelijk forum wordt iedereen toegelaten omdat er nauwelijks tot geen moderatie is. Dus we moeten er zelf voor waken dat we zoveel mogelijk on-topic blijven en ons fatsoen bewaren. 

Als je wat gaat lezen in de verschillende topics dan zal je meteen opvallen dat dit de laatste tijd vaak misgaat. 

Helaas kunnen sommigen niet omgaan met onterecht verkregen bewegingsvrijheid op dit van oorsprong christelijke forum. 

Ik wens je veel goede gesprekken en discussies toe. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei balthasar:

Ooit deed ik mee op wat bijbelborden, dat is al wat langer geleden. Wat me daar vooral opviel voornamelijk was dat ánders denkenden niet geduld werden door bepaalde leden waardoor er voortdurend conflict was. Het had er veel weg van dat deze mensen dachten God te moeten verdedigen ....... 

Beste Balthasar,

Nou dat is op dit forum totaaaaaaal niet aan de orde hoor! ?

Veel plezier, succes en sterkte toegewenst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hermanos2:

Welkom Balthasar, 

Op dit christelijk forum wordt iedereen toegelaten omdat er nauwelijks tot geen moderatie is. Dus we moeten er zelf voor waken dat we zoveel mogelijk on-topic blijven en ons fatsoen bewaren. 

Als je wat gaat lezen in de verschillende topics dan zal je meteen opvallen dat dit de laatste tijd vaak misgaat. 

Helaas kunnen sommigen niet omgaan met onterecht verkregen bewegingsvrijheid op dit van oorsprong christelijke forum. 

Ik wens je veel goede gesprekken en discussies toe. 

 

Dank je Hermanos.  Het is hier dus gewoon net als de wereld .... ;)  Helaas zie je op het wereldtoneel een toename van conflict op allerhande manieren. En conflict trekt conflictzoekers. We kunnen anderen niet veranderen, wel het voorbeeld zijn van verdraagzaamheid maar wel grenzen aangeven.  Dat laatste doe ik door te zeggen wat ik zie gebeuren en omdat er meestal toch al lange tenen zijn aan de andere kant kan het zijn dat ik daarop trap, zelfs als ik me terugtrek.  In discussie heb ik weinig zin, wel in dialoog. Dat zorgt er wel eens voor dat een 'gesprek' niet lang duurt.  

Je zegt 'van oorsprong christelijk forum'...  In mijn ervaring zijn er slechts weinigen Christen, diep in mij leeft dat dit iets is wat je niet van jezelf kunt zeggen. 

groet, Balthasar

4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Beste Balthasar,

Nou dat is op dit forum totaaaaaaal niet aan de orde hoor! ?

Veel plezier, succes en sterkte toegewenst.

Bastiaan, nou dan is sterkte dus niet nodig ;) 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bastiaan

Ik zag even later dat jij ergens ook iemand de vraag stelde ..     Een Christen leeft de elementaire dingen na die Christus predikte en onderscheidt zich door een rijk innerlijk leven van Zelf-onderzoek en voortdurende toetsing. Hij 'weet' zich innerlijk verbonden met God en propageert dat niet.  

Een Christen is een volgeling van Hem die zei 'volg Mij' en zal zich primair richten op het Pad van de Ziel met de focus op Bevrijding

Mijn statement dat er slechts weinigen Christen zijn, komt voort uit omgang met kerkelijken van allerhande 'gemeenten'. Ik ben RK opgevoed, dat wil zeggen "je gaat naar de kerk" en that's it ...... Verder is het hedendaags christendom als het evangelie in een notendop, waar sommige mensen elke zondag naar de kerk gaan, daar hun ding doen samen met anderen [pinkster, evangelisch] en dan gewoon net als ieder ander zich weinig tot niet onderscheidt van de rest. Men bidt voor de voetbalclub, voor de diploma's van de kids, enzovoort. God ...... bemoeid zich echter niet met het leven van de massa......   Maar veel dergelijke mensen hebben er een in hun broekzak die ze erin stoppen en eruit halen als ze hem nodig hebben.

Christen zijn is een innerlijke houding en focus, die op enig moment naar buiten doorstraalt. De ware Christen beroept zich niet steeds op de bijbel en ook niet op "Jezus is voor mij gestorven aan het kruis' wat alleen zegt dat hij er niets van begrepen heeft.

Kerklid, bijbel, kruis aan een kettinkje, habijt, mijter, paus, kathedraal, halleluja roepen en naar gebedsgenezingen gaan zijn allemaal exoterisch, uiterlijk en hebben niets te maken met dat wat Jezus voorleefde en Zijn boodschap

Ook dit is maar een rammelende schets waarin ik de karikatuur probeer te schetsen, de schaduw van het ware Christendom. 

Verder kan een echt Christen een totaal andere religie hebben, en nog nooit van de Jezus uit de bijbel gehoord hebben.  Volgens de kerk-christenen wordt iemand alleen dan 'verlost' als deze Jezus in zijn hart vraagt ...... en dan heeft men het over de Jezus die zij gepredikt hebben gekregen.  Zij scheiden anderen af van een verlossing waarvan zij alleen denken te weten wat dat inhoudt.  

Mogelijk lok ik hiermee iets uit, maar ik wilde jou een antwoord geven zonder doekjes ........

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei balthasar:

Bastiaan

Ik zag even later dat jij ergens ook iemand de vraag stelde ..     Een Christen leeft de elementaire dingen na die Christus predikte en onderscheidt zich door een rijk innerlijk leven van Zelf-onderzoek en voortdurende toetsing. Hij 'weet' zich innerlijk verbonden met God en propageert dat niet.  

Een Christen is een volgeling van Hem die zei 'volg Mij' en zal zich primair richten op het Pad van de Ziel met de focus op Bevrijding

Mijn statement dat er slechts weinigen Christen zijn, komt voort uit omgang met kerkelijken van allerhande 'gemeenten'. Ik ben RK opgevoed, dat wil zeggen "je gaat naar de kerk" en that's it ...... Verder is het hedendaags christendom als het evangelie in een notendop, waar sommige mensen elke zondag naar de kerk gaan, daar hun ding doen samen met anderen [pinkster, evangelisch] en dan gewoon net als ieder ander zich weinig tot niet onderscheidt van de rest. Men bidt voor de voetbalclub, voor de diploma's van de kids, enzovoort. God ...... bemoeid zich echter niet met het leven van de massa......   Maar veel dergelijke mensen hebben er een in hun broekzak die ze erin stoppen en eruit halen als ze hem nodig hebben.

Christen zijn is een innerlijke houding en focus, die op enig moment naar buiten doorstraalt. De ware Christen beroept zich niet steeds op de bijbel en ook niet op "Jezus is voor mij gestorven aan het kruis' wat alleen zegt dat hij er niets van begrepen heeft.

Kerklid, bijbel, kruis aan een kettinkje, habijt, mijter, paus, kathedraal, halleluja roepen en naar gebedsgenezingen gaan zijn allemaal exoterisch, uiterlijk en hebben niets te maken met dat wat Jezus voorleefde en Zijn boodschap

Ook dit is maar een rammelende schets waarin ik de karikatuur probeer te schetsen, de schaduw van het ware Christendom. 

Verder kan een echt Christen een totaal andere religie hebben, en nog nooit van de Jezus uit de bijbel gehoord hebben.  Volgens de kerk-christenen wordt iemand alleen dan 'verlost' als deze Jezus in zijn hart vraagt ...... en dan heeft men het over de Jezus die zij gepredikt hebben gekregen.  Zij scheiden anderen af van een verlossing waarvan zij alleen denken te weten wat dat inhoudt.  

Mogelijk lok ik hiermee iets uit, maar ik wilde jou een antwoord geven zonder doekjes ........

Dankjewel voor je uitgebreide reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei balthasar:

Bastiaan

Ik zag even later dat jij ergens ook iemand de vraag stelde ..     Een Christen leeft de elementaire dingen na die Christus predikte en onderscheidt zich door een rijk innerlijk leven van Zelf-onderzoek en voortdurende toetsing. Hij 'weet' zich innerlijk verbonden met God en propageert dat niet.  

Een Christen is een volgeling van Hem die zei 'volg Mij' en zal zich primair richten op het Pad van de Ziel met de focus op Bevrijding

Mijn statement dat er slechts weinigen Christen zijn, komt voort uit omgang met kerkelijken van allerhande 'gemeenten'. Ik ben RK opgevoed, dat wil zeggen "je gaat naar de kerk" en that's it ...... Verder is het hedendaags christendom als het evangelie in een notendop, waar sommige mensen elke zondag naar de kerk gaan, daar hun ding doen samen met anderen [pinkster, evangelisch] en dan gewoon net als ieder ander zich weinig tot niet onderscheidt van de rest. Men bidt voor de voetbalclub, voor de diploma's van de kids, enzovoort. God ...... bemoeid zich echter niet met het leven van de massa......   Maar veel dergelijke mensen hebben er een in hun broekzak die ze erin stoppen en eruit halen als ze hem nodig hebben.

Christen zijn is een innerlijke houding en focus, die op enig moment naar buiten doorstraalt. De ware Christen beroept zich niet steeds op de bijbel en ook niet op "Jezus is voor mij gestorven aan het kruis' wat alleen zegt dat hij er niets van begrepen heeft.

Kerklid, bijbel, kruis aan een kettinkje, habijt, mijter, paus, kathedraal, halleluja roepen en naar gebedsgenezingen gaan zijn allemaal exoterisch, uiterlijk en hebben niets te maken met dat wat Jezus voorleefde en Zijn boodschap

Ook dit is maar een rammelende schets waarin ik de karikatuur probeer te schetsen, de schaduw van het ware Christendom. 

Verder kan een echt Christen een totaal andere religie hebben, en nog nooit van de Jezus uit de bijbel gehoord hebben.  Volgens de kerk-christenen wordt iemand alleen dan 'verlost' als deze Jezus in zijn hart vraagt ...... en dan heeft men het over de Jezus die zij gepredikt hebben gekregen.  Zij scheiden anderen af van een verlossing waarvan zij alleen denken te weten wat dat inhoudt.  

Mogelijk lok ik hiermee iets uit, maar ik wilde jou een antwoord geven zonder doekjes ........

Welkom Balthasar,

Prachtig hoe je schrijft, herkenbaar.

Goed dat je hier wil bijdragen in visie over de mallemolen van het leven, en de belofte van het Leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid