Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik ben een gelovige met krukken. Ik geloof dat het geloof samenbindt en een bolwerk vormt tegen de voortschrijdende degeneratie van onze maatschappij. Ik vind dat de meeste gelovigen goede mensen zijn en beter te vertrouwen. De meeste van mijn contacten zijn gelovig. 

 Maar dan ken ik ook een bioloog die zegt: "zonder hersenen bestaat er geen geest." Dus geen God en geen hiernamaals. En: "als je sterft, sterft ook je geloof. Moeilijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Koenraad:

Maar dan ken ik ook een bioloog die zegt: "zonder hersenen bestaat er geen geest." Dus geen God en geen hiernamaals. En: "als je sterft, sterft ook je geloof. Moeilijk!

Wishfull thinking, het is een geloofs uitspraak. Ook gebruikt hij het woord geest onterecht want hij geloofd niet in het immateriële, zijn betoog staat vol met contradicties.

Eenmaal gegrifd in Gods geheugen bestaat er niets in dit universum en daarbuiten die je van het leven af houden, de dood is voor hen enkel een slaap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Thinkfree:

Ook gebruikt hij het woord geest onterecht want hij geloofd niet in het immateriële, zijn betoog staat vol met contradicties.

Als iemand de uitspraak doet "zonder hersenen bestaat er geen geest." omdat hij niet in het immateriële gelooft dan is dat een consistente uitspraak (hij koppelt namelijk het bestaan van de geest aan de hersenen). Als hij daarna zegt "als je sterft, sterft ook je geloof." dan is dat ook consistent met zijn vorige uitspraak dat je geest alleen bestaat in combinatie met je hersenen en als je hersenen overleden zijn is daarmee je geloof (en al het andere) weg. De goeie man is dus volstrekt consistent in zijn redenatie.

Ik denk daarom dat je bedoelt dat jij helemaal niks met deze visie hebt of het er gewoonweg niet mee eens bent.

1 uur geleden zei Koenraad:

Ik geloof dat het geloof samenbindt en een bolwerk vormt tegen de voortschrijdende degeneratie van onze maatschappij. Ik vind dat de meeste gelovigen goede mensen zijn en beter te vertrouwen. De meeste van mijn contacten zijn gelovig.

Je doet hier een kwalificatie van een hele wereld vol met mensen waarvan een minderheid jouw geloof aanhangen (tenzij je met "gelovig" ook moslims, hindoes etc... bedoelt, maar dat denk ik niet. Corrigeer me als ik ernaast zit). Dan zeg je dat de meeste van je contacten gelovig zijn. Is de bioloog waar je het over hebt geen goed mens en niet te vertrouwen?

Generaliseer je niet heel erg?

Is dat samenbinden wat het geloof doet ook niet heel erg gericht op een wij / zij tegenstelling die, zoals de geschiedenis ons leert, tot een hoop ellende heeft geleid (en nog leidt)?

Is wat ik hierboven schrijf de reden waarom je het als "moeilijk" bestempeld?   

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Mullog:

Als iemand de uitspraak doet "zonder hersenen bestaat er geen geest." omdat hij niet in het immateriële gelooft dan is dat een consistente uitspraak (hij koppelt namelijk het bestaan van de geest aan de hersenen). Als hij daarna zegt "als je sterft, sterft ook je geloof." dan is dat ook consistent met zijn vorige uitspraak dat je geest alleen bestaat in combinatie met je hersenen en als je hersenen overleden zijn is daarmee je geloof (en al het andere) weg. De goeie man is dus volstrekt consistent in zijn redenatie.

Het zal naar zijn visie consistent zijn en naar zijn begrippen idem dito, het blijft echter een geloofsuitspraak, en geloof daar doet ie niet aan ?

De dood houd in dat geest en lichaam scheiden om dan vervolgens het lichaam te checken op een geest lijkt me overbodig niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thinkfree:

Het zal naar zijn visie consistent zijn en naar zijn begrippen idem dito, het blijft echter een geloofsuitspraak, en geloof daar doet ie niet aan ?

De dood houd in dat geest en lichaam scheiden om dan vervolgens het lichaam te checken op een geest lijkt me overbodig niet.

Zijn geloof dat er zonder hersenen geen geest bestaat zal na zijn dood inderdaad gestorven zijn.?

En na drie tot vier maanden in het graf zal duidelijk worden dat zonder geest geen hersenen bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Mullog:

Dat heb jij sluitend bewijs dat "geest" bestaat?

Ja. En jij hebt dat ook maar je wilt het niet waar hebben. De empirisch bewezen onweerlegbare feiten uit de bijnadoodervaring van blinden met verworven blindheid zowel als aangeboren blindheid, en ook de geverifieerde waarnemingen van andere BDE-ers zijn keihard bewijs. Onweerlegbaar, geverifieerd en mbv geen enkel verklaringsmodel te verklaren behalve het transcendente.  En de wetenschappers in het veld zijn voorzichtiger om dit naar voren te schuiven, omdat ze zich bevinden in een wetenschappelijke wereld die zich nog grotendeels vastklampt aan het oude paradigma. En we weten wat de mensen in Plato’s grot deden toen hen het licht wat al te dichtbij werd gebracht. En hoe het met Giordano Bruno afliep. Dus moeten deze Wetenschappers argeloos zijn als duiven en sluwer dan de slangen.

Ter bemoediging voor de o.a. door de kerkleer angstig gemaakten.

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
Op 23-12-2019 om 10:08 zei Koenraad:

Ik ben een gelovige met krukken. Ik geloof dat het geloof samenbindt en een bolwerk vormt tegen de voortschrijdende degeneratie van onze maatschappij. Ik vind dat de meeste gelovigen goede mensen zijn en beter te vertrouwen. De meeste van mijn contacten zijn gelovig. 

 Maar dan ken ik ook een bioloog die zegt: "zonder hersenen bestaat er geen geest." Dus geen God en geen hiernamaals. En: "als je sterft, sterft ook je geloof. Moeilijk!

Zonder hersenen bestaat er geen zelf.  Dat kunnen we zien bij dementerende mensen, hun zelf zakt weg.   Als het zelf bij leven al verdwijnen kan, dan zal dat zelf ook niet naar een hiernamaals gaan.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-12-2019 om 10:08 zei Koenraad:

Maar dan ken ik ook een bioloog die zegt: "zonder hersenen bestaat er geen geest." Dus geen God en geen hiernamaals. En: "als je sterft, sterft ook je geloof. Moeilijk!

De mens heeft ook geen geest zoals die kerk die verkondigd. Dat is een idee van Plato en komt niet voor in de Bijbel. De geest zoals die in de Bijbel staat wordt meestal de levensadem bedoelt. De kracht van God die ingeblazen wordt in de mens en die de levensvonk veroorzaakt en die in stand wordt gehouden door de ademhaling. 
Er staat nergens dat je geest naar God gaat , wel je levensadem. 
In de Bijbel staat dat de mens een opstanding krijgt. Je wordt herschapen in de herschepping. Het hiernamaals ligt voor de meeste mensen in de toekomst. Een groep van 144.000 personen krijgen een lichaam in de hemel. Zij worden herschapen in de hemel dus. De miljarden andere mensen krijgen een opstandingslichaam op de aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Marcus 3: 28-30

28 Voorwaar, Ik zeg u, dat al de zonden den kinderen der mensen zullen vergeven worden, en allerlei lasteringen, waarmede zij zullen gelasterd hebben;

29 Maar zo wie zal gelasterd hebben tegen den Heiligen Geest, die heeft geen vergeving in der eeuwigheid, maar hij is schuldig des eeuwigen oordeels.

30 Want zij zeiden: Hij heeft een onreinen geest.

Als een mens een onreine geest kan hebben, dan ook een reine geest.

 

Marcus 14:38

38 Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.

 

Johannes 6: 63

63 De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

 

In de Evangeliën wordt vaak gesproken over de (kleinletterige) geest.  Hiermee wordt de menselijke geest bedoeld.  Geest en brein is niet hetzelfde, wat het brein is kunnen we aan neurowetenschappers overlaten.  Levensadem lijkt mij de levensenergie welke aanwezig is in de mens en die ook gekend kan worden.  Dat is ook geen geest.  Geest in menselijke zin is de ziel, waar ook het wetende deel van de geest zich bevindt alsmede het 'ik ben'.  Daarom is er een wezenlijk verschil tussen de geest en het brein.  Het brein schept het ego (Ik ben Jan, ik ben Clara) en het ego zet de mens vast in het aardse veld met al haar bekoringen en verleidingen.

Als de ziel 'gelost' is, (Matt 16:26) is alle verbondenheid met het aardse 'gelost' en is de ziel en daarmee ook de geest gezuiverd.  Dan verkeert de ziel volledig in het licht en is kenvermogend waar zij voorheen het kenvermogen ontbeerde.   Dan is het helder dat het vlees niet van nut is.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid