Spring naar bijdragen

Seksuele opvoeding


Aanbevolen berichten

In het opvoedprogramma Jong-leren Live praten we dinsdagavond over opvoedstijlen. 

Grofweg zijn er 4 opvoedstijlen
Autoritaire, Toegeeflijke, Democratische of Verwaarlozende. De laatste klinkt 'slecht' en de democratische lijkt dan op het eerste oog de beste. Welke opvoedstijl hanteer(de) je zelf?

Stelling: Een goede opvoeder doet alles in overleg met zijn kind.

We zien uit naar jullie reacties!

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Jong-leren:

Grofweg zijn er 4 opvoedstijlen
Autoritaire, Toegeeflijke, Democratische of Verwaarlozende. De laatste klinkt 'slecht' en de democratische lijkt dan op het eerste oog de beste. Welke opvoedstijl hanteer(de) je zelf?

Wetenschappelijk volkomen achterhaald, maar ik ga voor de Christelijke, een opvoedingsstijl waarin gezag en gehoorzaamheid een voorname rol spelen. Vreemd dat deze er niet als optie tussen staat.

10 uur geleden zei Jong-leren:

Stelling: Een goede opvoeder doet alles in overleg met zijn kind.

Naarmate het kind ouder wordt zal deze bij mij steeds meer vrijheid krijgen om zijn eigen keuzes te maken.

 

Voorts mis ik het belang van het "seksuele" aspect in je (vraag)stelling. Zou je kunnen uitleggen waarom je dit wel in de topictitel verwerkt maar niet in de (vraag)stellingen?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Jong-leren:

In het opvoedprogramma Jong-leren Live praten we dinsdagavond over opvoedstijlen. Grofweg zijn er 4 opvoedstijlen
Autoritaire, Toegeeflijke, Democratische of Verwaarlozende. De laatste klinkt 'slecht'

De laatste klinkt niet alleen slecht, maar is ook gewoon slecht.

Een opvoeding is goed als de ouder emotionele veiligheid en structuur biedt. Hoe dat er precies uitziet, hangt af van zowel de ouder als het kind. En hangt ook weer samen met de leeftijd van het kind. Voor een goede opvoeding is het dus essentieel dat de ouder een bepaalde flexibiliteit heeft en kan zien wat het kind nodig heeft. Dat geeft ook gelijk aan waar de autoritaire (te weinig emotionele veiligheid) en de toegeeflijke (te weinig structuur) tekort schieten.

Mijn reactie op de stelling is: nee. Een goede opvoeder doet niet alles in overleg met het kind. Als opvoeder neem jij je verantwoordelijkheid in het maken van keuzes, in overleg met je partner en/of andere volwassenen. Die scheiding tussen de ouderrol en kindrol biedt veiligheid en structuur. Ik vind het wel belangrijk om mijn kinderen een bepaalde mate van regie te geven binnen de kaders die ik stel. Ik overleg bijvoorbeeld niet met mijn kleuter of ze een winterjas aan moet als het -3 is. Maar ze mag wel kiezen of ze haar ski-jas of haar gewone jas aantrekt. En met mijn negenjarige overleg ik niet hoe laat ze thuis mag komen. Maar ze mag wel kiezen of ik haar kom halen of ze dat ze zelf de tijd in de gaten houdt. Dat doe ik zodat ze zelf nadenken over gevolgen en leren om keuzes te maken. Want hoe ouder ze worden, hoe meer ze dat ook zullen gaan doen. Plus het vergroot hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid. En hoe ouder ze worden, hoe meer dat verschuift... Dat is in mijn ervaring ook echt een kwestie van gevoel en omstandigheden. Toen mijn oudste kleuter was, dacht ik de ene dag nog dat ze van mij nooooit alleen naar de speeltuin mocht. En ineens had ik het idee: nu kan het. Geen idee waar dat hem dan in zit. Maar dat is de flexibiliteit en het meeveren wat ouderschap de hele tijd van je vraagt.

So far so good ? maar ze zijn nog jong. Straks die puberteit nog zien te overleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Naeva:

Toen mijn oudste kleuter was, dacht ik de ene dag nog dat ze van mij nooooit alleen naar de speeltuin mocht. En ineens had ik het idee: nu kan het. Geen idee waar dat hem dan in zit.

Misschien omdat jij je kind gewoon goed aanvoelt en het kind jou? Jullie kennen immers elkaar al wel een tijdje. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid