Olorin 155 Geplaatst 27 september 2019 Rapport Share Geplaatst 27 september 2019 [Reactie op je laatste post: quoten lukte me niet goed.] Ben ik niet met je eens. Vanuit het Hebreeuws zie je ook dezelfde taal terugkeren. En al zou dat niet zo zijn: In het Latijn heeft dat woord Pater ook primair betekenis op familie. Sterker nog, het breder dan wat wij hebben. Zo kent het latijn ' pater familias'. Dat is het hoofd van de familie. Wij kennen dat in Nederland niet, maar dat zou als ik Italiaan was geweest mijn opa zijn geweest. "Father" en "Vader" . is vertaling van Latijns "Pater" en dat woord heeft wel degelijk die betekenis. Als ik je argument mee volg zou dat dan eerder een beperking van onze taal zijn dat we veel het zelfde woord geven. Maar zoals ik zei, die mening deel ik niet. In Hebreeuws heeft het ook die familiaire betekenis. Met de opmerking dat ouders in die context wel een respectvolle status enzo hebben. En ik snap je opmerking over de uitspraak van Jezus. Maar die interpreteer ik niet op een manier dat ik mijn papa geen vader meer mag noemen. Dit is ook een bepaalde "retoriek" die je in dat bijbelboek vaker terug ziet. Wat hier heel belangrijk is, is de context van dit betoog van Jezus. Het hele hoofdstuk, de reden waarom Hij dit zegt en wat Hij er mee bedoeld te zeggen. Jezus probeert hier geen semantische discussie aan te zetten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 27 september 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 september 2019 8 minuten geleden zei Olorin: [Reactie op je laatste post: quoten lukte me niet goed.] Ben ik niet met je eens. Vanuit het Hebreeuws zie je ook dezelfde taal terugkeren. En al zou dat niet zo zijn: In het Latijn heeft dat woord Pater ook primair betekenis op familie. Sterker nog, het breder dan wat wij hebben. Zo kent het latijn ' pater familias'. Dat is het hoofd van de familie. Wij kennen dat in Nederland niet, maar dat zou als ik Italiaan was geweest mijn opa zijn geweest. "Father" en "Vader" . is vertaling van Latijns "Pater" en dat woord heeft wel degelijk die betekenis. Als ik je argument mee volg zou dat dan eerder een beperking van onze taal zijn dat we veel het zelfde woord geven. Maar zoals ik zei, die mening deel ik niet. In Hebreeuws heeft het ook die familiaire betekenis. Met de opmerking dat ouders in die context wel een respectvolle status enzo hebben. En ik snap je opmerking over de uitspraak van Jezus. Maar die interpreteer ik niet op een manier dat ik mijn papa geen vader meer mag noemen. Dit is ook een bepaalde "retoriek" die je in dat bijbelboek vaker terug ziet. Wat hier heel belangrijk is, is de context van dit betoog van Jezus. Het hele hoofdstuk, de reden waarom Hij dit zegt en wat Hij er mee bedoeld te zeggen. Jezus probeert hier geen semantische discussie aan te zetten. Als Jezus iets zegt is dat in uw beste belang. Maar agreed to disagree. Ik noem mijn vader ook nog gewoon vader, pa of ouwe Ze noemen mij ook nog papa. doch zal ik mijn vader nooit heilige vader noemen en mijn spiritueel welzijn van zijn woorden laten afhangen. Tenzij dat in lijn met het NT is. Maar hij leeft helemaal niet naar het NT. Wat de paus zegt is wet voor de katholieke en daar is mijn inziens een groot verschil. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 27 september 2019 Rapport Share Geplaatst 27 september 2019 9 minuten geleden zei Fundamenteel: Maar een katholieke weet toch zeer goed dat je niet tot beelden mag bidden en geen mens bevoegd is andere heilig te verklaren? Ze namen de leidende rol in het christendom en toen ging het mis. Waarom? Omdat mensen/volgelingen het echt maken. We zouden een nieuwe Kerk dienen aan te stellen mijn inziens. Maar de massa is verdwaasd door de verfraaiingen in de kerk. Ze gaan voor het uiterlijke en niet langer het geestelijke. Anders zouden ze nooit een kruis met Jezus op ophangen. Vanuit een katholiek perspectief: Katholieken aanbidden geen beelden. Ze hebben beelden. Het is niet anders dan dat protestanten niet een kaal kruis aanbidden, of de bijbel aanbidden. Of dat Joden niet in de woestijn de ark van het verbond (waar beelden van engelen op stonden) aanbaden. Het beeld wordt niet aanbeden. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je een katholieke kerk binnen loopt en je ziet mensen knielen voor een beeld, je dat idee krijgt. Maar het beeld wordt evenmin aanbeden als dat de Joden in de woestijn die kist aanbaden. En wat betreft dat heilig verklaren: We worden volgens de bijbel allemaal opgeroepen heilig te zijn. En iedereen in de hemel is heilig. Zie bijvoorbeeld het bijbelboek Openbaringen wie heilig wordt genoemd. Dus, apostel Paulus is heilig, Maria is het, Fransiscus van Azissi is het, en al die andere geloven die in de hemel zitten zijn dat net zo goed. Waarom dat heilig verklaring bestaat kan ik wel uitleggen, maar dat is misschien iets voor een ander topic (of ik post het hier als je wilt, maar dan gaan we wel erg afdwalen.) Punt is, katholiek gezien is iedereen in de hemel heilig, en hier op aarde trouwens ook. Dat beeld op het kruis: Als je in de bijbel leest wat voor beschrijving God geeft voor de tabernakel en de tempel, dan is zo'n kruis met beeld best eenvoudig toch? Ik snap denk ik je redenatie, maar ben het er niet mee eens. Uiteindelijk is alles hulpmiddeltjes voor mensen. Wij zijn heel zintuigelijk ingesteld als schepsels. Woord is een zintuig, geur, beeld en voelen zijn dat ook. God kan ook mij bereiken zonder dat ik lees, toch kiest Hij er voor ons de bijbel te geven. En wat zijn letters? Uiteindelijk ook symbolen. Stel je was een oude Egyptenaar, dan was je schrift allemaal afbeeldingen. Er zit ontzettend veel kracht in beeld en symboliek. Een katholieke mis is ook heel beeldend wat dat betreft. Naast alle teksten uit de bijbel heeft ook elk gebaar van de priester een betekenis. 9 minuten geleden zei Fundamenteel: Als Jezus iets zegt is dat in uw beste belang. Maar agreed to disagree. Ik noem mijn vader ook nog gewoon vader, pa of ouwe Ze noemen mij ook nog papa. doch zal ik mijn vader nooit heilige vader noemen en mijn spiritueel welzijn van zijn woorden laten afhangen. Tenzij dat in lijn met het NT is. Maar hij leeft helemaal niet naar het NT. Wat de paus zegt is wet voor de katholieke en daar is mijn inziens een groot verschil. Ik ook niet Maar ik noem de pastoor ook geen vader, terwijl in Engelse landen het heel gewoon is om father+voornaam te zeggen. Maar ik ben ook een beetje raar en trouwens van huis uit evangelisch. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.