Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik lees er helaas weinig over terug op dit forum 
maar erg benieuwd naar de reacties.

Na je doop is het niet mogelijk je opnieuw te laten dopen.
Wil je toch vergeving over je grote en kleine zonde kan dit via " Boetesacrament "

Schijnt zelfs zo te zijn dat als de priester je het heeft vergeven, God je ook heeft vergeven.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Ted1974:

Ik lees er helaas weinig over terug op dit forum 
maar erg benieuwd naar de reacties.

Na je doop is het niet mogelijk je opnieuw te laten dopen.
Wil je toch vergeving over je grote en kleine zonde kan dit via " Boetesacrament "

Schijnt zelfs zo te zijn dat als de priester je het heeft vergeven, God je ook heeft vergeven.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Het is volkomen Bijbels. Zoals Jezus die autoriteit had heeft Hij ons eveneens de autoriteit gegeven zonden te vergeven. Het is werkelijk hemels en zou tot grote vreugde kunnen leiden indien we dit op ons in laten werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Ted1974:

Ik lees er helaas weinig over terug op dit forum 
maar erg benieuwd naar de reacties.

Na je doop is het niet mogelijk je opnieuw te laten dopen.
Wil je toch vergeving over je grote en kleine zonde kan dit via " Boetesacrament "

Schijnt zelfs zo te zijn dat als de priester je het heeft vergeven, God je ook heeft vergeven.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Het sacrament van boete en verzoening inderdaad, ofwel de biecht. Een van de zeven sacramenten die de Kerk kent, waardoor Christus direct je zonden vergeeft als je ze oprecht berouwt. De priester is daarbij slechts zijn handen en spreken, vergeeft dus niet zelf en bemiddelt dus ook niet tussen jou en Christus.
Sommige vooral ernstigere zonden moet je altijd biechten, bij andere vooral lichtere zonden, uit zwakheid begaan, wordt het aangeraden.

Tijdens de biecht belijdt je concreet je zonden, krijg je van de priester meestal een bemoedigend woord mee en of een stukje goede raad, vervolgens krijg je de penitentie opgelegd, een gebed of goed werk om je te helpen je geest weer op Hem te richten en daarna de absolutie, dus de vergeving zelf.
Pas daarna voer je daadwerkelijk de penitentie uit; het is dus géén voorwaarde voor de vergeving, maar enkel een middel om de gevolgen van de zonde in je ziel weg te nemen en je te sterken in je voornemen niet meer te zondigen.

Als berouwvolle zondaar ga je het biechtgesprek in, als vergeven kind van God ga je vrij als een vogel weer het biechtgesprek uit. Met een blijdschap en een innerlijke vrede waarmee je heel de wereld aankan en die je erg kan helpen om daadwerkelijk niet meer te zondigen en op God gericht te blijven in je doen en laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Ted1974:

Ik lees er helaas weinig over terug op dit forum 
maar erg benieuwd naar de reacties.

Na je doop is het niet mogelijk je opnieuw te laten dopen.
Wil je toch vergeving over je grote en kleine zonde kan dit via " Boetesacrament "

Schijnt zelfs zo te zijn dat als de priester je het heeft vergeven, God je ook heeft vergeven.

 Ben benieuwd naar jullie reacties.

Ten eerste hebben we geen priesters meer nodig. We hebben Jezus die onze eeuwige Hogepriester is. Hebreeën 6:20

Daar is voor ons een voorloper binnengegaan, Jezus, die voor eeuwig een hogepriester zoals Melchize̱dek is geworden.

Enkel God kan vergeven. Jezus heeft zijn zoenoffer gebracht ter compensatie van wat Adam gedaan heeft en ter vergeving van onze zonden. Jezus is onze mediator met God. Als we bidden in Jezus naam, dan kunnen we alles vragen als het in overeenstemming is met de Vaders wil. Als je dus vergeving wilt hebben over kleine of zelfs wat grotere zonden dan kun je dat rechtstreeks aan God vragen in Jezus naam. Je moet dan wel berouw hebben van wat je gedaan hebt. Als je bijv gestolen hebt kun je dat bijv in tweevoud terugbetalen. Met grotere zonden is het wel beter het voor te leggen aan de gemeente dmv bijv ouderlingen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei sjako:

Met grotere zonden is het wel beter het voor te leggen aan de gemeente dmv bijv ouderlingen.

Ik had ook begrepen dat het bij jullie regel is dat je bij ernstige begane zonden je je richt tot de ouderlingen, die dan het gesprek met jou aangaan en je eventueel restricties kunnen opleggen om je op het goede pad te helpen.
In feite is dat ook een soort biechtgesprek, maar dan niet-sacramenteel en dus zonder absolutie, en zo ik begreep ook veel meer gericht op het onderzoeken van de precieze omstandigheden en of de berouw wel voldoende of echt is.

De sacramenten in de katholieke Kerk zijn directe heilshandelingen van Christus zelf, daar de Kerk zijn Lichaam is. Er is dus geen sprake van bemiddeling, net zoals jouw lichaam ook niet tussen mij en jou bemiddelt, als jij het gebruikt om met mij te spreken.
Nochtans is elke priester natuurlijk weer verschillend en zal de ene strenger zijn dan de andere, maar voor het sacrament zelf maakt dat niet uit. God voorziet in wat jij nodig hebt en als dat toevallig een strenge of juist milde priester is, dan zij dat zo.

Bisschoppen, priesters en diakens kom je dan ook in de Schrift al tegen, hoewel ze natuurlijk soms anders heetten. De macht om namens Christus zonden te vergeven is dan ook door Christus zelf gegeven aan de apostelen, die de volmacht vervolgens doorgaven aan hun opvolgers.
Christus' macht is immers voor eeuwig en zo zijn gaven ook. Als Hij dus iets op aarde geeft of ons iets toevertrouwd, dan is dat blijvend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik had ook begrepen dat het bij jullie regel is dat je bij ernstige begane zonden je je richt tot de ouderlingen, die dan het gesprek met jou aangaan en je eventueel restricties kunnen opleggen om je op het goede pad te helpen.
In feite is dat ook een soort biechtgesprek, maar dan niet-sacramenteel en dus zonder absolutie, en zo ik begreep ook veel meer gericht op het onderzoeken van de precieze omstandigheden en of de berouw wel voldoende of echt is.

Dat is ook wat ik heb gezegd. Maar dat is niet omdat de ouderlingen zonden kunnen vergeven. Dat is een groot verschil. Als je grote zonden begaat dan ben geestelijk in principe 'ziek'. Dan heb je hulp nodig. Het is niet zo dat je gelijk wordt uitgesloten of zo. Je zult wel restricties krijgen, tijdelijk. Een ouderling kan wel tot God bidden en vragen voor vergeving voor de boosdoener. Maar hij heeft niet macht gekregen om te vergeven zoals jij beweert (heb je daar evt schriftplaatsen voor).

Moord, misbruik etc zal wel anders worden beoordeeld, dat is een ander verhaal.

Mijn mening is dat geen enkel mens zonden kan vergeven. Dat kan enkel God door bemiddeling van Jezus Christus. Het is iets tussen Hem en jou. Jezus is de Hogepriester die altijd toegankelijk is.

Het klopt idd dat je in de schrift functies als bisschoppen, diakens etc tegen komt, daar heb ik ook niets op tegen, maar wel de functie van priester.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sjako:

Maar hij heeft niet macht gekregen om te vergeven zoals jij beweert (heb je daar evt schriftplaatsen voor).

Voorwaar, Ik zeg u: wat gij zult binden op aarde zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat gij zult ontbinden op aarde zal ook in de hemel ontbonden zijn.
-Matteüs 18,18; WV75

Ik verzeker jullie: wat je op aarde ook bindt, zal in de hemel al gebonden zijn, en wat je op aarde ook ontbindt, zal in de hemel al ontbonden zijn.
-Matteüs 18,18; NWV75

Na deze woorden blies Hij over hen en zei: “Ontvang de heilige Geest.
Aan wie ge de zonden vergeeft, zijn ze vergeven, en aan wie ge ze niet vergeeft, zijn ze niet vergeven.”

-Johannes 20,22-23; WV75

Nadat hij dat had gezegd, blies hij op hen en zei: ‘Ontvang heilige geest.
Als jullie de zonden van iemand vergeven, dan zijn ze vergeven. Vergeven jullie ze niet, dan zijn ze niet vergeven.’

-Johannes 20,22-23; NWV17

Jezus geeft hier dus de door mij genoemde volmacht aan de apostelen. Priesters komen in de Schrift echter ook voor, maar destijds werden ze ouderlingen of oudsten genoemd. Zo had je dus opzieners, oudsten en diakens, die zo de grondslag vormden van de bisschoppen, priesters en diakens nu.
Elke kerk heeft een eigen bisschop, dat is nu nog steeds het geval, maar toen de kerken begonnen te groeien, werden ze verdeeld in parochies, waar de priesters namens de bisschop zijn herderlijke taken en grotendeels zijn volmachten uitoefende. Met name in volop bloeiende katholieke regio's hebben veel parochies ook meerdere priesters (en diakens) in huis, met de pastoor als eindverantwoordelijke jegens de bisschop.

Waarschijnlijk zullen jullie die teksten weer anders interpreteren, naar jullie eigen bijbellezing, maar in de context van onze geloofstraditie zien wij in deze teksten dus al sporen terug van de sacramenten, in het bijzonder het boetesacrament.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Nadat hij dat had gezegd, blies hij op hen en zei: ‘Ontvang heilige geest.
Als jullie de zonden van iemand vergeven, dan zijn ze vergeven. Vergeven jullie ze niet, dan zijn ze niet vergeven.’

-Johannes 20,22-23; NWV17

 

Daar lijkt het idd op dat je iemand zijn zonden kan vergeven. Blijkbaar worden de zonden die hier vergeven worden geïnterpreteerd door de heilige Geest, dus door God. Door inspiratie van de HG wordt een zonde wel of niet vergeven. Ik ga het eens uitzoeken. Ik heb het vanuit eigen inzicht geïnterpreteerd. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 26-5-2019 om 16:00 zei Ted1974:

Schijnt zelfs zo te zijn dat als de priester je het heeft vergeven, God je ook heeft vergeven.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

De priester is de getuige van je biecht. Het is God die vergeeft.

 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid