Spring naar bijdragen

Wat heeft JHWH geschapen?


Aanbevolen berichten

Zojuist zei sjako:

De Zoon wordt nergens JHWH genoemd, dus er is geen verwarring.

Blijkbaar kan je het niet laten.

Citaat

Een van de goddelijke krachten, meestal Sophia, ook wel Pistis Sophia, wil uit zichzelf iets voortbrengen zonder de wetenschap van haar paargenoot en de Vader. Het gevolg is de misgeboorte van de demiurg, vaak Jaldabaoth genaamd. Die wordt door Sophia buiten het pleroma gestoten en wordt in de gnostiek vereenzelvigd met JHWH, de Hebreeuwse God van het Oude Testament. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 171
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor mijn begrip, wat wil theologie zeggen volgens hoe het hier gedefinieerd wordt?

Ik denk dat het uitermate gevaarlijk is Jezus niet te erkennen als in het vlees gekomen woord/God johannes1 1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

1 johannes 5 20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Chri

1 minuut geleden zei sjako:

Jij bent degene die over Sophia en de demiurg begint hoor.

Je begint Jezus met Wijsheid te vergelijken, en van het pleroma maak je JHWH. Voor mij geen probleem, het gaat me hier over het correlaat en de verwisseling van namen waardoor mi heel wat verwarring ontstaat.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:
12 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik denk dat het uitermate gevaarlijk is Jezus niet te erkennen als in het vlees gekomen woord 1johannes1

Dat ook, alleen de definitie wat of wie het Woord nu precies is, is verschillend. Het Woord is in het vlees gekomen. In Openbaring wordt de naam Woord van God aan Jezus gegeven.

1 johannes 5

20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thinkfree:

1 johannes 5 20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.

Dan is Jezus de Zoon van JHWH? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Thinkfree:

20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.

Lees die zin nog eens goed.

20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven. 

Johannes 17:3  Dit betekent eeuwig leven, dat ze U leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.

Hoofdonderwerp is den Waarachtige. (Jezus laat ons de Waarachtige kennen), wij zijn in den Waarachtige (wij erkennen de Waarachtige als de waarachtige God), door Zijn (dus van de Waarachtige God) Zoon Jezus Christus. Dus Jezus heeft Zijn Vader geopenbaard en alleen via Jezus zijn we in den Waarachtige. Deze Waarachtige is God en het eeuwige leven. 

Als het laatste stuk op Jezus zou moeten slaan zou er moeten staan....Zijn Zoon Jezus Christus, welke is de waarachtige God en het eeuwige leven. Maar dat staat er dus niet.

Deze interpretatie komt overeen met Johannes 17:3 waar Jezus Zijn Vader de enige ware God noemt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Lees die zin nog eens goed. 20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven. Johannes 17:3  Dit betekent eeuwig leven, dat ze U leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus. Hoofdonderwerp is den Waarachtige. (Jezus laat ons de Waarachtige kennen), wij zijn in den Waarachtige (wij erkennen de Waarachtige als de waarachtige God), door Zijn (dus van de Waarachtige God) Zoon Jezus Christus. Dus Jezus heeft Zijn Vader geopenbaard en alleen via Jezus zijn we in den Waarachtige. Deze Waarachtige is God en het eeuwige leven. Als het laatste stuk op Jezus zou moeten slaan zou er moeten staan....Zijn Zoon Jezus Christus, welke is de waarachtige God en het eeuwige leven. Maar dat staat er dus niet. Deze interpretatie komt overeen met Johannes 17:3 waar Jezus Zijn Vader de enige ware God noemt. 

Dienen we hier ook geen rekening te houden met de twee-naturenleer? Hierdoor wordt correcte interpretatie begrijpelijkerwijs niet eenvoudiger, eerder nog verwarrender met als risico dat het misbruikt kan worden, meen ik. Al naargelang het doel van de gebruiker, zeg maar.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Dienen we hier ook geen rekening te houden met de twee-naturenleer? Hierdoor wordt correcte interpretatie begrijpelijkerwijs niet eenvoudiger, eerder nog verwarrender met als risico dat het misbruikt kan worden, meen ik. Al naargelang het doel van de gebruiker, zeg maar.

Je moet niet uit gaan van 1 tekst voor een juiste interpretatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei sjako:

Lees die zin nog eens goed.

20 Doch wij weten, dat de Zoon van God gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven. 

Johannes 17:3  Dit betekent eeuwig leven, dat ze U leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.

Ja lees eens goed

Johannes 17

1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

2 Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.

3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.

4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uw, en Gij hebt Mij dezelve gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen, en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.

10 En al het Mijne is Uw, en het Uwe is Mijn; en Ik ben in hen verheerlijkt.

Zie je waarom, omdat Jezus naar aarde gekomen was om God te eren omdat dat onderdeel van zijn werk hier op aarde was voor ons.

Echter gebied hij de vader dat zijn werk voltooid is dat de vader hem verheerlijkt gelijk hij de vader.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei sjako:

Je moet niet uit gaan van 1 tekst voor een juiste interpretatie.

Anders zou het geen theologie meer zijn inderdaad, dat is de kunst van verschillende zienswijzen toe te laten en die in hun - zelfs conflicterend - verband te zien. Het zegt nog steeds niet waarom die verwarring/verwisseling in stand gehouden wordt.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

De Vader kan alleen Jezus verheerlijken als Hij hoger is dan Jezus. Jezus heeft de Vader altijd verheerlijkt en Zijn naam bekend gemaakt. Jezus was in hemel veel hoger dan hier op aarde. Daar heeft Jezus Zich verlaagt tot mens. Na Zijn loskoopoffer krijgt Jezus onsterfelijkheid en werd weer opgenomen tot de hemel om naast Jehovah's rechterhand plaats te nemen. Daar krijgt Hij weer de positie die Hij had voor de schepping en eigenlijk zelfs een betere. 

1Pe 1:3 Alle eer aan de God en Vader van onze Heer Jezus Christus! Want door Jezus Christus uit de dood op te wekken, heeft Hij ons in zijn grote barmhartigheid een nieuwe geboorte gegeven met een levende hoop,

1 uur geleden zei Thinkfree:

Echter gebied hij de vader dat zijn werk voltooid is dat de vader hem verheerlijkt gelijk hij de vader.

Jezus zegt van Zijn Vader dat Hij de enige ware God is. Maar dat is andersom niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei sjako:

Jezus zegt van Zijn Vader dat Hij de enige ware God is. Maar dat is andersom niet.

Dat is zonder de twee-naturenleer gerekend Sjako, nu vergeet je dat precies weer. Wekt soms de indruk dat je dat doelbewust doet, niet echt wat we theologie zouden kunnen noemen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Thinkfree:

4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

De Vader kan alleen Jezus verheerlijken als Hij hoger is dan Jezus.

Hoop dat je de contradictie zelf inziet.

(Jezus kan alleen de vader verheerlijken als hij hoger staat dan de vader)

Hiermee geef je zelfde gelijkheid van God de vader en God de zoon toe

 

 

 

 

 

55 minuten geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Thinkfree:

Echter gebied hij de vader dat zijn werk voltooid is dat de vader hem verheerlijkt gelijk hij de vader.

Jezus zegt van Zijn Vader dat Hij de enige ware God is. Maar dat is andersom niet.

Dit vers toont gelijkheid in Goddelijkheid aan en Omdat Jezus zichzelf heeft opgeofferd en zijn hemelse heerlijkheid heeft afgelegd een voorbeeld zijnde voor de mens dat was onderdeel van zijn werk zichzelf vernederde tot onze verlossing.(tweede herhaling)

(God liefhebben boven alles.......)

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Dit vers toont gelijkheid in Goddelijkheid aan en Omdat Jezus zichzelf heeft opgeofferd en zijn hemelse heerlijkheid heeft afgelegd een voorbeeld zijnde voor de mens dat was onderdeel van zijn werk zichzelf vernederde tot onze verlossing.(tweede herhaling)

Blijkt heel moeilijk om te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei TTC:

Dat is zonder de twee-naturenleer gerekend Sjako, nu vergeet je dat precies weer. Wekt soms de indruk dat je dat doelbewust doet, niet echt wat we theologie zouden kunnen noemen.

Nee, die twee-naturenleer is verzonnen omdat anders teksten gewoon niet kloppen met het idee van een drieëenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

De Vader moet groter zijn dan Jezus, anders kan de Vader Jezus niet verhogen.

Dat is een eenzijdig dualistische of lineaire benadering Sjako, daar gaat het niet om.

Zojuist zei sjako:

Nee, die twee-naturenleer is verzonnen omdat anders teksten gewoon niet kloppen met het idee van een drieëenheid.

Het gaat hier over theologie Sjako, over verschillende denkkaders die finaal het geheel vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dat is een eenzijdig dualistische of lineaire benadering Sjako, daar gaat het niet om.

De manier waarop de Bijbel dat dus ook doet. De Vader wordt de God van Jezus genoemd. Dit wanneer Jezus al in de hemel is met Zijn Vader. Maar toch heeft Jezus dus een God boven zich, de Vader. Dus hier gaat de tweenaturenleer sowieso niet op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

De manier waarop de Bijbel dat dus ook doet. De Vader wordt de God van Jezus genoemd. Dit wanneer Jezus al in de hemel is met Zijn Vader. Maar toch heeft Jezus dus een God boven zich, de Vader. Dus hier gaat de tweenaturenleer sowieso niet op.

Zie je, nu zeg je het zelf. Of is dat aan diegene die de Bijbel op deze of gene manier interpreteert? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei TTC:

Zie je, nu zeg je het zelf. Of is dat aan diegene die de Bijbel op deze of gene manier interpreteert? 

Wat begrijp je hier nu niet aan? Als Jezus een God boven zich heeft dan kan Hij toch nooit de Almachtige God zelf zijn? De tweenaturenleer gaat er vanuit dat Hij op aarde volledig mens was en volledig God. Maar dat gaat hier niet op, want Jezus is hier niet meer op aarde wanneer gezegd wordt dat de Vader de God van Jezus is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei sjako:

Wat begrijp je hier nu niet aan? Als Jezus een God boven zich heeft dan kan Hij toch nooit de Almachtige God zelf zijn? De tweenaturenleer gaat er vanuit dat Hij op aarde volledig mens was en volledig God. Maar dat gaat hier niet op, want Jezus is hier niet meer op aarde wanneer gezegd wordt dat de Vader de God van Jezus is.

Misschien is het raadzaam om eerst wat zelfonderzoek te doen Sjako, hier in de zin van diepe contemplatie en onthechting van datgene dat je denkt dat waar is. Anders zal je, vrees ik, nooit begrijpen wat ermee bedoeld wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei TTC:

Misschien is het raadzaam om eerst wat zelfonderzoek te doen Sjako, hier in de zin van diepe contemplatie en onthechting van datgene dat je denkt dat waar is. Anders zal je, vrees ik, nooit begrijpen wat ermee bedoeld wordt.

Dat weten de meesten niet, dus zo vreemd is dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei sjako:

Dat weten de meesten niet, dus zo vreemd is dat niet.

Zo gezien wel Sjako, tenzij het napraten is uit een boek waarna het gebruikt wordt als slagwapen. Maar we zijn afgeweken, waarom zou voor hetzelfde de namen van plaats verwisseld worden? Kan me niet inbeelden dat zoiets eenvoudigs niet eens opgemerkt wordt, zou wat zijn moest dat het geval zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-2-2019 om 07:16 zei sjako:

Jezus schiep alles om ons heen mbv Gods heilige Geest. Dus de kracht en macht komt van JHWH. 

Heb het even in een kader gezet, wat betreft die verwarring:

  1. Jahweh is de Zoon en heeft de wereld geschapen, met God als Hoogste God van waaruit het paar Vader/Moeder ontstaan is.
  2. Jezus is de Zoon en heeft de wereld geschapen, met JHWH als Hoogste God.

5LK6Lt3.png

We hebben dus, los of het ene of het andere waar is, vergelijkbare zienswijzen met betrekking tot wie de wereld geschapen heeft. Het is bijzonder moeilijk om te communiceren wanneer de namen door elkaar worden gehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

We hebben dus, los of het ene of het andere waar is, vergelijkbare zienswijzen met betrekking tot wie de wereld geschapen heeft. Het is bijzonder moeilijk om te communiceren wanneer de namen door elkaar worden gehaald.

Jezus (het Woord) is de Meesterwerker. De materialen om het zo maar te zeggen, voortkomend uit de heilige Geest, komen van JHWH. Zonder JHWH dus geen schepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid