Marieke587 8 Geplaatst 12 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 12 februari 2019 Waren de Californische bosbranden het oordeel van God? Deze preek gaat erover, met angstaanjagende beelden van deze bosbranden. Vooral in het begin, man lijkt wel hel op aarde, als je ziet dat die mensen letterlijk door het vuur moesten om te vluchten. https://ifbtube.com/sermon-on-california-fires-with-300-images-of-the-fires/ Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Appie B 134 Geplaatst 12 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 12 februari 2019 46 minuten geleden zei Marieke587: Waren de Californische bosbranden het oordeel van God? Nee. 51 minuten geleden zei Marieke587: Deze preek gaat erover, met angstaanjagende beelden van deze bosbranden. Vooral in het begin, man lijkt wel hel op aarde, als je ziet dat die mensen letterlijk door het vuur moesten om te vluchten. Er zal altijd mensen die er iets in zien dat er niet is. Bosbranden, ook in California, zijn natuurlijke fenomenen. Soms ook aangestoken door mensen, maar daar is verder niks bovennatuurlijks aan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 12 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 12 februari 2019 (bewerkt) 13 uur geleden zei Marieke587: Waren de Californische bosbranden het oordeel van God? Deze preek gaat erover, met angstaanjagende beelden van deze bosbranden. Vooral in het begin, man lijkt wel hel op aarde, als je ziet dat die mensen letterlijk door het vuur moesten om te vluchten. https://ifbtube.com/sermon-on-california-fires-with-300-images-of-the-fires/ Het is nu eenmaal onder orthodox gelovigen gebruikelijk om alles toe te schrijven aan God. Hier zegt de predikant dat God een stadje trof omdat de meerderheid ongelovig was, 'ach ja er zullen wel een paar gelovigen tussen hebben gezeten, maar in zijn algemeenheid was dit een goddeloos stadje'. Ik heb geen woorden voor zoveel domheid. Toen hier in Zuid-West Nederland in 1953 de dijken doorbraken, werd ook gezegd dat God dit deed. Daarbij werd voor het gemak 'vergeten' dat die god na de zondvloed had beloofd dit nooit meer te doen, maar men gebruikte de zondvloed toch maar om de doden nog eens een trap na te geven met 'die hebben het verkeerde geloof gehad'. Toendertijd waren er nog geen ongelovigen, dus moest men de mensen met een ander geloof de schuld geven. En de afsplitsingen in die tijd kwam dat aardig uit, kon men 'die anderen' nog eens nawijzen. Misselijkmakend, het soort redenaties van deze predikant. 12 februari 2019 bewerkt door Dat beloof ik Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 13 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 13 februari 2019 19 uur geleden zei Dat beloof ik: Toen hier in Zuid-West Nederland in 1953 de dijken doorbraken, werd ook gezegd dat God dit deed. Daarbij werd voor het gemak 'vergeten' dat die god na de zondvloed had beloofd dit nooit meer te doen, maar men gebruikte de zondvloed toch maar om de doden nog eens een trap na te geven met 'die hebben het verkeerde geloof gehad'. Toendertijd waren er nog geen ongelovigen, dus moest men de mensen met een ander geloof de schuld geven. En de afsplitsingen in die tijd kwam dat aardig uit, kon men 'die anderen' nog eens nawijzen. Het is mij niet bekend dat men destijds naar anderen wees als de oorzaak. En ook niet dat men de doden verweet het verkeerde geloof te hebben gehad. Heb je hier bewijs voor? Wel weet ik dat sommige gelovigen dit als een oordeel van God zagen, maar dan over henzelf. Verder was de ramp van 1953 geen wereldwijde vloed, dus God heeft zich keurig aan zijn belofte gehouden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 13 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 13 februari 2019 (bewerkt) 2 uur geleden zei Desid: Het is mij niet bekend dat men destijds naar anderen wees als de oorzaak. En ook niet dat men de doden verweet het verkeerde geloof te hebben gehad. Heb je hier bewijs voor? Wel weet ik dat sommige gelovigen dit als een oordeel van God zagen, maar dan over henzelf. Bij de 60 jarige herdenking hier (2013) heb ik het maar weer eens mee gemaakt. Dan komen oudere mensen naar je toe met verhalen. En die vertelden dat ze vanuit de polder die niet was onder gelopen hem toeriepen dat dit bewees dat 'ze daar' het verkeerde geloof hadden. Dat deed niet iedereen, uiteraard waren er ook mensen die kwamen helpen. De helden verhalen overleven, de trieste niet. Waarom ze bij mij kwamen vertellen? Ik was er als vertegenwoordiger van de overheid, als zodanig plaatselijk bekend, duidelijk te jong om het te hebben mee gemaakt en een van de weinigen die het vertikten om in een optocht achter de bisschop aan te lopen. Dus men had wel in de gaten dat ik er onafhankelijk bij stond. Citaat Verder was de ramp van 1953 geen wereldwijde vloed, dus God heeft zich keurig aan zijn belofte gehouden. Je heb me ook niet zien schrijven dat het terecht is dat men God hiervan de schuld gaf. Mensen die wel denken dat er een God is die natuurrampen veroorzaakt met het doel om mensen om het leven te brengen zouden zich eens goed moeten realiseren wat voor soort god ze voor ogen hebben. Hint: niet eentje die alle mensen lief heeft en wil redden. En ik zou Genesis 9 nog maar eens goed lezen. Daar gaat het niet alleen een vloed die heel de aarde overspoelt. In vers 11 zegt God tegen Noach: Deze belofte doe ik jullie. nooit meer wordt alles wat leeft door een vloed vernietigd EN (dan komt er nog wat anders) nooit meer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen. In vers 12 zegt hij tegen Noach: En voor de komende generaties plaats ik een regenboog als teken van verbond. Als ik die zie zal ik denken aan het verbond en nooit meer het water laten aanzwellen tot een vloed die alles en iedereen vernietigt. En ik kan je vertellen: in 1953 dachten een hoop mensen dat dit laatste toch het geval was. En dat was niet de enige keer. Een selectie van de jaren waarin vele stormvloeden die hebben plaatsgevonden: 838 · 1014 · 1042 · 1134 · 1163 · 1164 · 1170 · 1196 · 1212 · 1214 · 1219 · 1220 · 1221 · 1248/1249 · 1277 · 1280 · 1282 · 1287 · 1288 · 1288 (II) · 1322 · 1334 · 1362 · 1374 · 1375 · 1377 · 1404 · 1421 · 1424 · 1468 · 1477 · 1509 · 1514 · 1530 · 1532 · 1552 · 1566 · 1570 · 1610 · 1651 · 1675 · 1682 · 1686 · 1703 · 1717 · 1825 · 1877 · 1906 · 1916 · 1953 · 2006. (Van Wikipedia). 13 februari 2019 bewerkt door Dat beloof ik Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 13 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 13 februari 2019 4 uur geleden zei Dat beloof ik: Bij de 60 jarige herdenking hier (2013) heb ik het maar weer eens mee gemaakt. Dan komen oudere mensen naar je toe met verhalen. En die vertelden dat ze vanuit de polder die niet was onder gelopen hem toeriepen dat dit bewees dat 'ze daar' het verkeerde geloof hadden. Dat deed niet iedereen, uiteraard waren er ook mensen die kwamen helpen. De helden verhalen overleven, de trieste niet. Waarom ze bij mij kwamen vertellen? Ik was er als vertegenwoordiger van de overheid, als zodanig plaatselijk bekend, duidelijk te jong om het te hebben mee gemaakt en een van de weinigen die het vertikten om in een optocht achter de bisschop aan te lopen. Dus men had wel in de gaten dat ik er onafhankelijk bij stond. Interessant, dat wist ik niet. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 Op 13-2-2019 om 18:01 zei Dat beloof ik: In vers 11 zegt God tegen Noach: Deze belofte doe ik jullie. nooit meer wordt alles wat leeft door een vloed vernietigd EN (dan komt er nog wat anders) nooit meer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen. Nou ja, technisch gezien wérd ook niet alles wat leefde verwoest door die watersnoodramp. De rest van de wereld leefde gewoon door en er waren ook mensen (en dieren) die de ramp zélf overleefden. Daarbij kunnen die twee door jou aangehaalde zinsdelen ook een parallellisme vormen; een gebruikelijk stijlmiddel in de Schrift, met name in haar poëzie. Het hoeven dus niet per se twee verschillende beloften te zijn. Zelf ga ik er vanuit dat het verhaal van Noach een mythe is om de regenboog te verklaren en om op verhalende wijze aan te geven dat we geacht worden natuurrampen juist níét aan God toe te schrijven. Hij staat ze weliswaar toe als gewoon onderdeel van de schepping, maar veroorzaakt ze niet. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.017 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 Hehe Robert, dan is men wel heel ver gegaan om die regenboog te kunnen verklaren. Zou Ezechiël zijn visioen dan een luchtweerspiegeling geweest zijn? Nu we bezig zijn.... Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 9 uur geleden zei Robert Frans: Nou ja, technisch gezien wérd ook niet alles wat leefde verwoest door die watersnoodramp. De rest van de wereld leefde gewoon door en er waren ook mensen (en dieren) die de ramp zélf overleefden. Daarbij kunnen die twee door jou aangehaalde zinsdelen ook een parallellisme vormen; een gebruikelijk stijlmiddel in de Schrift, met name in haar poëzie. Het hoeven dus niet per se twee verschillende beloften te zijn. Zelf ga ik er vanuit dat het verhaal van Noach een mythe is om de regenboog te verklaren en om op verhalende wijze aan te geven dat we geacht worden natuurrampen juist níét aan God toe te schrijven. Hij staat ze weliswaar toe als gewoon onderdeel van de schepping, maar veroorzaakt ze niet. Dit begrijp ik niet. Je denkt "De rest van de wereld leefde gewoon door en er waren ook mensen (en dieren) die de ramp zélf overleefden" terwijl Genesis érg duidelijk stelt dat de hele wereld werd vernietigd én je denkt dat het hele verhaal van Noach een mythe is. Dakannie. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 4 minuten geleden zei Dat beloof ik: Dit begrijp ik niet. Je denkt "De rest van de wereld leefde gewoon door en er waren ook mensen (en dieren) die de ramp zélf overleefden" terwijl Genesis érg duidelijk stelt dat de hele wereld werd vernietigd én je denkt dat het hele verhaal van Noach een mythe is. Dakannie. Ik doelde op de watersnoodramp van 1953 hier in Nederland. Je schreef immers elders hier dat dat in zou gaan op Gods belofte, waarop ik dus weer aangeef dat dat dus niet zo hoeft te zijn, omdat toen immers niet álles werd vernietigd. De tweede alinea is gewoon een eigen kijk op dat verhaal. Ik geloof dus niet dat men dergelijke natuurrampen als godsoordelen moet zien. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 13 minuten geleden zei Robert Frans: Ik doelde op de watersnoodramp van 1953 hier in Nederland. Je schreef immers elders hier dat dat in zou gaan op Gods belofte, waarop ik dus weer aangeef dat dat dus niet zo hoeft te zijn, omdat toen immers niet álles werd vernietigd. De tweede alinea is gewoon een eigen kijk op dat verhaal. Ik geloof dus niet dat men dergelijke natuurrampen als godsoordelen moet zien. Ah, dan is het duidelijk. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Joas HS 4 Geplaatst 16 februari 2019 Rapport Share Geplaatst 16 februari 2019 10 uur geleden zei Robert Frans: Zelf ga ik er vanuit dat het verhaal van Noach een mythe Christus lijkt ervan uit te gaan dat het weldegelijk geschiedenis is. Want hij vergelijkt het met de jongste dag. En ook dat zal zeker gebeuren. Dat is geen mythe. En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe in welken Noach in de ark ging; En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam: alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. (Matt.24:37-39) ook de apostelen: Want indien God (...) de oude wereld niet heeft gespaard, maar Noach, den prediker der gerechtigheid, zijn achttal, bewaard heeft, als Hij den zondvloed over de wereld der goddelozen heeft gebracht (...) Zo weet de Heere de godzaligen uit de verzoeking te verlossen, en de onrechtvaardigen te bewaren tot den dag des oordeels, om gestraft te worden (2 Petr.2:4,5,9. Zie ook hebr.11:7). Toren in Siloam In Lukas 13 komen we een situatie tegen die – zij het heel in het klein – wellicht te vergelijken is met de verschrikkingen die een orkaan (of bosbrand) aanricht. In Siloam was een toren omgevallen, waarbij achttien mensen waren omgekomen. Dat was niet omdat die achttien slechter waren dan de andere mensen. Zoiets kan gebeuren in een gebroken, onvolkomen wereld. Een toren kan omvallen, misschien wel door een plotselinge storm of door een ondeugdelijke bouw. We lezen in de verzen 4 en 5: ‘Of die achttien, op wie de toren in Siloam viel en die daardoor gedood werden, denkt u dat zij meer schuld hebben gehad dan alle andere mensen die in Jeruzalem woonden? Ik zeg u: Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen.’ De Heere Jezus zegt hier dat de mensen in Siloam, die omkwamen toen de toren op hen viel, geen grotere zondaars waren dan de andere mensen. Dat geldt dan toch ook voor de mensen die zo zwaar getroffen zijn op Sint Maarten of waar dan ook. Wij zijn geen haar beter dan zij. Maar Hij voegt er wel iets aan toe. De Heere spreekt door zulke rampen ook tot ons: ‘Als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen. bron: https://www.dirkvangenderen.nl/2017/09/08/waarom-laat-god-dit-toe/ Dat hele artikel vind ik een aanrader. Fundamenteel reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.