Spring naar bijdragen

Nieuwe schepping


Aanbevolen berichten

2 Korintiërs 5:17: Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping.

1Joh 4: Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben op de dag van het oordeel. Want zoals Hij is, zijn ook wij in deze wereld.

Wat betekent het dat we een nieuwe schepping zijn? En in welk opzicht zijn wij, zoals God (Jezus) is in deze wereld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Wat betekent het dat we een nieuwe schepping zijn?

Dit kan geestelijk worden opgevat. Het betekent dat je wedergeboren bent en het vleselijke streven los laat.

5 minuten geleden zei WdG:

En in welk opzicht zijn wij, zoals God (Jezus) is in deze wereld?

In de liefde blijven wandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Dit kan geestelijk worden opgevat. Het betekent dat je wedergeboren bent en het vleselijke streven los laat.

Zou het ook kunnen dat onze geest vernieuwd is, en dat deze geest niet meer zondigt? God aanvaardt immers geen zondaren in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Zou het ook kunnen dat onze geest vernieuwd is, en dat deze geest niet meer zondigt? God aanvaardt immers geen zondaren in de hemel.

Volgens mij hebben we bij wedergeboorte te maken met twee naturen. Ze hebben wel wat weg van twee honden die aan het vechten zijn om dominantie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij hebben we bij wedergeboorte te maken met twee naturen. Ze hebben wel wat weg van twee honden die aan het vechten zijn om dominantie.

Dan denk ik dat we verschillen van inzicht. Ik lees toch ook: "

Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping:  het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden. En dit alles is uit God,  Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.

Als alles nieuw geworden is, waarbij dit alles uit God is, na de wedergeboorte, dan kan er toch geen sprake meer zijn van "twee naturen", of zie ik dat verkeerd? Werkelijk alles is nieuw geworden, is dus een kwestie van belijden, geloven en op vertrouwen. Niet kijken naar de wereld, maar kijken naar het vernieuwde in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Als alles nieuw geworden is, waarbij dit alles uit God is, na de wedergeboorte, dan kan er toch geen sprake meer zijn van "twee naturen", of zie ik dat verkeerd?

Maar we hebben immers nog altijd te kampen met onze vleselijke natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Maar we hebben immers nog altijd te kampen met onze vleselijke natuur.

Is dat zo? We kunnen kiezen voor een geestelijk leven, maar ook voor een ziels, vleselijk, leven. Zeker kan een Christen verkeerde beslissingen nemen, die gevolgen hebben. Leg dan eens uit waarom de Bijbel ons leert dat ALLES nieuw geworden is:

Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping:  het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden. En dit alles is uit God,  Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.

Er staat toch duidelijk "als", daarna volgt een "dan", met als opmerking dat alles nieuw geworden is, en dit nieuwe is uit God. Er staat niet "bijna alles" of "alles, maar...".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga je nu de hele tijd die tekst flashen?

1 minuut geleden zei WdG:

Is dat zo? We kunnen kiezen voor een geestelijk leven, maar ook voor een ziels, vleselijk, leven. Zeker kan een Christen verkeerde beslissingen nemen, die gevolgen hebben.

En waar komen die verkeerde beslissingen vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ga je nu de hele tijd die tekst flashen?

En waar komen die verkeerde beslissingen vandaan?

Mijn vraag was:

Leg dan eens uit waarom de Bijbel ons leert dat ALLES nieuw geworden is:

Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping:  het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden. En dit alles is uit God,  Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.

Er staat toch duidelijk "als", daarna volgt een "dan", met als opmerking dat alles nieuw geworden is, en dit nieuwe is uit God. Er staat niet "bijna alles" of "alles, maar...".

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarop ik antwoord met een wedervraag waar bij jou de verkeerde beslissingen vandaan komen.

Het is dus van groot belang te begrijpen "wie" we zijn in Christus. Wanneer iemand bijvoorbeeld te zwaar is, zal die persoon direct na de bekering normaal gesproken ook te zwaar zijn. Het lichaam wordt dus niet direct nieuw. Toch liegt de Bijbel niet. "Alles" is nieuw. De meeste mensen beschouwen hun verstand of emoties als "zichzelf". De Bijbel leert ons dus dat er een andere "zelf" is, en deze "zelf" is totaal vernieuwd. Deze "zelf" (de geest) zondigt niet meer, is perfect in Gods ogen. God tolereert geen zondaren, daarom moet alles nieuw zijn. De Bijbel spreekt hier dus over de geestelijke mens (1 Tessalonicenzen 5).

Jakobus leert ons bijvoorbeeld: Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder werken dood.

Ofwel, de geest is, die leven geeft aan ons lichaam. Over welke "strijd" spreken we dan, volgens mij? Als iemand zich bekeert (Jezus als Verlosser en God accepteren!), dan ontvangt hij of zij een nieuwe geest (wedergeboorte) (Johannes 3). De mens ontvangt de Geest van Christus. Galaten 4:

Nu, omdat u kinderen bent, heeft God de Geest van Zijn Zoon uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!

God heeft dus letterlijk Zijn Geest in ons geplaatst en daardoor ontvangen wij een nieuw leven en een nieuwe identiteit (=nieuwe schepping), waardoor we een nieuwe persoon zijn in onze geest.

Gevolg en proces: Ik denk dat de meeste gelovigen in hun zielsleven (denken) totaal niet beseffen wat er in de geest heeft plaatsgevonden. Dit denken moeten we vernieuwen, dit is een proces dat gedurende ons leven plaatsvindt. Ofwel: in onze geest bestaan er geen gebreken en tekortkomingen, echter, we moeten begrijpen wat we al ontvangen hebben! Hoe? Door de Bijbel te lezen.

Het antwoord op jouw vraag? Waarom mensen verkeerde beslissingen nemen en ik voeg er nog een vraag aan toe: waarom mensen niet veranderen of iets niet ontvangen, waar ze voor bidden? Omdat mensen het inzicht en de kennis niet hebben, omdat ze de Bijbel niet of verkeerd lezen. Mensen geloven niet dat God in alles al voorzien heeft, dat alles al volbracht is. Het gebrek aan kennis sloopt naar mijn mening mensen. Ik geloof wat in de Bijbel staat, en daarom herhaal ik toch nog deze tekst:

Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping:  het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 24-6-2018 om 12:05 zei WdG:

2 Korintiërs 5:17: Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping.

1Joh 4: Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben op de dag van het oordeel. Want zoals Hij is, zijn ook wij in deze wereld.

Wat betekent het dat we een nieuwe schepping zijn? En in welk opzicht zijn wij, zoals God (Jezus) is in deze wereld?

Dat betekent dat we volgelingen van Christus zijn voorbestemd voor de Nieuwe Jeruzalem of Koninkrijk der Hemelen en op Jezus lijken door zijn wil te doen. :-)

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Modestus:

Dat betekent dat we volgelingen van Christus zijn voorbestemd voor de Nieuwe Jeruzalem of Koninkrijk der Hemelen en op Jezus lijken door zijn wil te doen. :-)

Paulus legt uit wat de nieuwe schepping — eigenlijk schepsel — is. Het in Christus zijn geeft dit eigenlijk al aan. Christus word de tweede Adam genoemd, Adam is het oude schepsel. Vandaar dat we b.v. lezen in 1 Kor. 15:22 « Want gelijk zij allen in Adam (oude schepsel) sterven, alzo zullen zij ook in Christus (Nieuwe Schepsel) allen levend gemaakt worden ».

Vandaar dat Paulus in zijn brieven praat over het komen tot zoonschap zoals het Grieks zegt in Rom. 8:15 « Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest tot zoonschap (huiothesia), door Welken wij roepen: Abba, Vader! ».

Uit Galaten 4:5 is het duidelijk dat dit in eerste instantie tot de Joden ging « Opdat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou, en opdat wij het zoonschap (huiothesia) verkrijgen zouden ».

Het grootste probleem onder christenen tegenwoordig is het niet onderscheiden van de groepen, er zijn er minimaal 2 maar er word er maar 1 gezien en dat is dan « de » kerk. Maar van zonen word verwacht dat ze « geloven », zoals Abraham God geloofde Rom. 4:3 « Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid ». De eerste groep, de kinderen van God zijn niet gerechtvaardigd, over hen lezen we slechts vergeving der zonden, over deze praat Joh. 1:12, 13 « Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn ». Deze zijn dus wedergeboren en dus kind van God. In de evangeliën word dit duidelijk uit de prediking, b.v. Mat. 3:2 « En zeggende: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen » of Mar. 1:4 « Johannes was dopende in de woestijn, en predikende den doop der bekering tot vergeving der zonden ».

Het nieuwe schepsel is dus zoon van God, gerechtvaardigd door het geloof. Dit geloof is natuurlijk geloof in God en wat Hij in Zijn woord zegt, zoals ik al eerder heb gezegd, mohammedanen geloven ook, dus de uitspraak dat iemand gelooft is niet wat hier word bedoeld. Zo zijn er ook « christenen » die alles op één hoop gooien, er is maar 1 groep, 1 kerk en die krijgen alles. Zo is het dus niet. Dit in het kort.

Aristarkos

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei thom:

Ik begrijp je wel maar dit snap ik zo niet, heb je een tekst hierover? 

De wil van de Vader doen, is wat de Zoon doet, maar ''ons'' de wil van Jezus laten doen lijkt mij vergezocht.

' Ik en de Vader zijn een,' zei Jezus. De wil van Zoon doen is hetzelfde als de wil van God doen of van de Heilige Drie-eenheid, tenzij je in de Heilige Drie-eenheid gelooft. De Zoon en de Vader (en de Heilige Geest) hebben één wil als Drie-ene God.

'Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was' (Filippensen 2:5). Nou, als we dezelfde gevoelens hebben als in Jezus, lijken we dan niet op Jezus?!

'Maar wij hebben den zin van Christus' (1 Korintiërs 2:16). Zo ook hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Modestus:
17 uur geleden zei thom:

Ik begrijp je wel maar dit snap ik zo niet, heb je een tekst hierover? 

De wil van de Vader doen, is wat de Zoon doet, maar ''ons'' de wil van Jezus laten doen lijkt mij vergezocht.

' Ik en de Vader zijn een,' zei Jezus. De wil van Zoon doen is hetzelfde als de wil van God doen of van de Heilige Drie-eenheid, tenzij je in de Heilige Drie-eenheid gelooft. De Zoon en de Vader (en de Heilige Geest) hebben één wil als Drie-ene God.

'Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was' (Filippensen 2:5). Nou, als we dezelfde gevoelens hebben als in Jezus, lijken we dan niet op Jezus?!

'Maar wij hebben den zin van Christus' (1 Korintiërs 2:16). Zo ook hier.

Filippenzen 2:

13 Want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt.

1 uur geleden zei Modestus:

De wil van Zoon doen is hetzelfde als de wil van God doen of van de Heilige Drie-eenheid, tenzij je in de Heilige Drie-eenheid gelooft.

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Modestus:

' Ik en de Vader zijn een,' zei Jezus. De wil van Zoon doen is hetzelfde als de wil van God doen of van de Heilige Drie-eenheid, tenzij je in de Heilige Drie-eenheid gelooft. De Zoon en de Vader (en de Heilige Geest) hebben één wil als Drie-ene God.

'Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was' (Filippensen 2:5). Nou, als we dezelfde gevoelens hebben als in Jezus, lijken we dan niet op Jezus?!

'Maar wij hebben den zin van Christus' (1 Korintiërs 2:16). Zo ook hier.

"Tenzij" moet "mits" zijn.

https://onzetaal.nl/taaladvies/mits-tenzij/#:~:targetText=Mits betekent '(alleen) als,'%2C 'behalve als'.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid