Spring naar bijdragen

Onderzoek: het Dunning-Kruger effect bestaat echt


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk niet dat dit per definitie het geval is:

Zo moest gij dan mijn geld den wisselaren gedaan hebben, en ik, komende, zou het mijne wedergenomen hebben met woeker. (Mat.25:27)

Hoe verhoudt zich dit tot de co-creatieve rente van het voorbeeld? Alle partijen zijn hier dan toch bij gebaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Perverse effecten kunnen het gevolg zijn van het Dunning-Krugereffect, dat zien we aan een zowaar heilig geloof dat schuldenbergen werkelijk zijn. Ze worden enkel in stand gehouden door de manier hoe

Als je zout neemt als enig wettig betaalmiddel, dan voel je wel dat veel van de waarde van het geld afhangt van de omstandigheden, van je eigen hoedanigheid en positie, en ook van je omgeving, je loca

Zojuist zei TTC:

Hoe verhoudt zich dit tot de co-creatieve rente van het voorbeeld? Alle partijen zijn hier dan toch bij gebaat?

Man, man, je dwingt me ook gewoon om je maar te begrijpen. Ik zal een poging wagen, ondanks dat ik geen idee heb wat co creatieve rente inhoud. Ik vermoed dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen handelskapitaal en de toestand van armoede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Man, man, je dwingt me ook gewoon om je maar te begrijpen. Ik zal een poging wagen, ondanks dat ik geen idee heb wat co creatieve rente inhoud. Ik vermoed dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen handelskapitaal en de toestand van armoede.

Co-creatieve rente wil zeggen dat alle partijen monetair voordeel halen uit het rentemechanisme, dit is louter afhankelijk van de gekozen parameters. Het is maar een voorbeeld binnen het kader van dit topic.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Co-creatieve rente wil zeggen dat alle partijen monetair voordeel halen uit het rentemechanisme, dit is louter afhankelijk van de gekozen parameters.

En als die parameter armoede betreft, dan is het inderdaad zonde om rente te vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Perverse effecten ontstaan vaak ongewild, wetenschap zegt niet iets anders.

Er is niets pervers aan het helpen van een ander die aan lager wal is geraakt. Door rente te eisen van zo iemand verhoog je de kosten van zijn bestaan en duw je hem alleen maar verder het moeras in immers.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Er is niets pervers aan het helpen van een ander die aan lager wal is geraakt. Door rente te eisen van zo iemand verhoog je de kosten van zijn bestaan en duw je hem alleen maar verder het moeras in immers.

Waarom gebeurt het dan niet? Dunning-Kruger?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Waarom gebeurt het dan niet? Dunning-Kruger?

Het gebeurt wel, maar veeeel te weinig. In de gevallen waar er geen rekening wordt gehouden met de ander zou je kunnen spreken van het Dunning-Kruger effect en wordt er gecompenseerd ten koste van de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het gebeurt wel, maar veeeel te weinig. In de gevallen waar er geen rekening wordt gehouden met de ander zou je kunnen spreken van het Dunning-Kruger effect en wordt er gecompenseerd ten koste van de ander.

Uit onwetendheid dan? Er bestaat immers ook co-creatieve rente.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Kwestie van perspectief, ik vind de mens niet zo zielig en een zeer bewust handelend wezen.

Ik twijfel of ze dat weten van die co-creatieve rente, in het andere geval wordt het mi doelbewuste misleiding. Dat oordeel laat ik voor jouw rekening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Ik twijfel of ze dat weten van die co-creatieve rente, in het andere geval wordt het mi doelbewuste misleiding. Dat oordeel laat ik voor jouw rekening.

Dus je opzet is niet zozeer het behandelen van het DK effect, maar meer het promoten van co-creatieve rente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus je opzet is niet zozeer het behandelen van het DK effect, maar meer het promoten van co-creatieve rente.

Dat is maar een voorbeeld om ook de gevolgen te kunnen zien, anders zijn het ook maar woorden uiteraard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Heb je een wat minder absurd en meer begrijpelijk voorbeeld voor een wat breder publiek?

Nee, het gaat immers over het Dunning-Krugereffect, als meer mensen dat begrijpen dan wordt het publiek uiteraard breder. Het voorbeeld zelf is niet absurd, blijkbaar wil je dat veronderstellen? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Citaat

 

Citaat

 

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik geeft toch een praktisch voorbeeld?

 

Kunnen er veel geven maar misschien loopt het dan weer uit de hand waardoor het steeds erger wordt.

 

@TTC,

Ik begrijp nu dat het je bij aanvang van het topic al is gegaan om je 'co-creatieve rente' te promoten. Had dat dan gelijk gezegd in plaats van Dunning-Kruger er bij te halen en mensen op het verkeerde been te zetten.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik begrijp nu dat het je bij aanvang van het topic al is gegaan om je 'co-creatieve rente' te promoten. Had dat dan gelijk gezegd in plaats van Dunning-Kruger er bij te halen en mensen op het verkeerde been te zetten.

Het is een praktisch voorbeeld om dat effect beter te kunnen duiden. Er zijn er nog maar die kunnen hier beter niet besproken worden.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Het is een praktisch voorbeeld om dat effect beter te kunnen duiden. Er zijn er nog maar die kunnen hier niet besproken worden.

Natuurlijk lkan dat wel. De reden dat jij dat niet wil, is dat je alleen maar over de cocreatieve rente wil hebben.

Cocreatieve rente is niets meer dan een term om mensen rente te laten betalen en ze toch een positief gevoel te geven. Waarschijnlijk ben je zelf het slachtoffer van deze oplichtingspraktijken ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Natuurlijk lkan dat wel. De reden dat jij dat niet wil, is dat je alleen maar over de cocreatieve rente wil hebben. Cocreatieve rente is niets meer dan een term om mensen rente te laten betalen en ze toch een positief gevoel te geven. Waarschijnlijk ben je zelf het slachtoffer van deze oplichtingspraktijken ?

Oplichting? Hoe bedoel je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid