Spring naar bijdragen

Reis van de Held, Jezus.


Aanbevolen berichten

23 minuten geleden zei HJW:

Jezus als kiezelsteen op weg naar Thuis. En op een moment mag je die kiezelsteen achter je laten en verder trekken. Er is meer dan hij heeft laten zien.

Interessant wat je hier stelt, zeer benieuwd om daarover meer te horen. Het laat vermoeden dat je al een hele weg hebt afgelegd en een aantal inzichten verworven hebt, volgens het scenario zou je dan zelf een 'magische helper' kunnen worden. 

7. De terugkeer naar de wereld

Net zoals de tocht van een bergbeklimmer pas goed is afgelopen als hij weer veilig beneden aan de berg staat, is de reis van de held pas afgelopen als hij weer is teruggekeerd naar zijn eigen wereld. Hij wordt hierbij geconfronteerd met de ‘botsing’ met de wereld. Hoe vertaalt de held zijn inzichten naar de wereld? Hoe brengt hij het geleerde over? “Hoe vertelt hij opnieuw wat al duizendmaal juist verteld is, maar verkeerd begrepen?” Dit is de laatste taak van de held. Een valkuil hierbij is je eigen weg dwingend aan anderen op te leggen. In plaats hiervan kan de held nu zelf ‘magisch helper’ worden door anderen te bemoedigen ook hun eigen weg te gaan. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 103
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat Campbell een thema 'ontdekte' dat in verhalen uit alle windstreken voorkomt is niet echt zijn eigen ontdekking. Zijn boek "The Hero with a Thousand Faces" kwam uit in 1949. Echter, reeds in 1909 p

Lijkt me logisch dat het niet uniek is voor Jezus, hij nodigde immers uit om zelf die reis te maken om te kunnen ontdekken wat hij zei. Zo gezien kunnen we Jezus beschouwen als een 'magische helper' i

Je zou dan kunnen stellen: Hij heeft het niet voor ons gedaan, hij heeft het ons voorgedaan.

31 minuten geleden zei TTC:

Interessant wat je hier stelt, zeer benieuwd om daarover meer te horen. Het laat vermoeden dat je al een hele weg hebt afgelegd en een aantal inzichten verworven hebt, volgens het scenario zou je dan zelf een 'magische helper' kunnen worden. 

Tja..waar te beginnen. Ik zal een aantal dingen kort aanstippen. Geef maar aan als je van een onderwerp iets meer wilt horen.

Hoofdzaken zoals ik nu denk en ervaar ?

Er zijn dan twee termen die naar voren komen:  

 - eenheid

 - onvoorwaardelijke liefde

 

Ik geloof dat we onlosmakelijk onderdeel van het goddelijke zijn. Onze kern is goddelijk en dat is meer dan het bekende "goddelijke vonk"je. Het probleem is dat we ons daar niet meer bewust van zijn/het zijn vergeten. Daar ligt dan ook gelijk de oplossing. Herinneren.

Ik geloof in onvoorwaardelijke liefde. En liefde en een hel.....dat gaat niet samen. Ik geloof niet in een oordeel, in vernietiging of welke andere negativiteit dan ook. Ik geloof dat die liefde zich op allerlei manieren manifesteert, het goddelijke overstijgt alle religies.

 

En dan de cruciale vraag: wat is de zin van het leven ?

Ik wil deze in 2 delen splitsen:

 - de zin van dit leven

 - de zin van het bestaan

Ik twijfel ernstig aan de zin van het leven. Wat voegen de levens op aarde toe aan het hemelse ? Ik kan niets cruciaals bedenken.

En de zin van het bestaan ? Ik denk dat die zin is: in alle vrijheid de eindeloze mogelijkheden van onze goddelijkheid ervaren.

 

Ik ben tot het inzicht gekomen dat er geen dualiteit bestaat, geen goed versus kwaad, geen yin en yang.

Ik denk dat het zaken van een zelfde medaille zijn. Ik geloof niet in een hel, niet in de duivel. Ik geloof niet in het kwaad. "Hel" en "kwaad" zijn termen die we bedacht hebben, die eigenlijk de afwezigheid van iets weergeven. Het kwade is volgens mij niets anders dan de afwezigheid van het goede. Dus 0% goedheid. Onderaan op de schaal van goedheid, maar dus geen tegenstelling.

De hel zou dan de afwezigheid van het goddelijke zijn (hier op het forum ook al eens aangegeven). 

 

Ik geloof dat al het lijden on-natuurlijk is, letterlijk. Het gaat tegen onze natuur in.

En voor een rationeel persoon als ik een opmerkelijk inzicht: het gaat om het ervaren, niet om het weten. De bijbel kan een mooie inspiratiebron zijn, maar is geen doel op zich. Zie de bijbel als bijvoorbeeld een brochure over Oostenrijk. Leuk om te lezen wat anderen ervan vinden, maar het is en blijft een brochure. Als je niet naar Oostenrijk gaat zul je het niet echt ervaren. De bijbel is dan een uitnodiging, zoals er meer uitnodigingen zijn.

 

En Jezus als kiezelsteen....

Jezus liet een aantal zaken zien die mogelijk zijn als je de verbinding met Thuis weer (gedeeltelijk) tot stand hebt gebracht/je die weer herinnert. Met wel de nodige beperkingen, hij was ook een man van zijn tijd.

Jezus geeft zelf al aan dat er meer is (als gij gelooft de werken die ik doe, zult gij ze ook doen EN GROTERE). Hij heeft dus een deel laten zien. Als uitnodiging.

Daarom wil ik me niet (meer) fixeren op de persoon Jezus, maar zoeken wat hij heeft gezocht.

 

In een notendop.....

 

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HJW:

Tja..waar te beginnen. Ik zal een aantal dingen kort aanstippen. Geef maar aan als je van een onderwerp iets meer wilt horen.

Hoofdzaken zoals ik nu denk en ervaar ?

Er zijn dan twee termen die naar voren komen:  

 - eenheid

 - onvoorwaardelijke liefde

 

Ik geloof dat we onlosmakelijk onderdeel van het goddelijke zijn. Onze kern is goddelijk en dat is meer dan het bekende "goddelijke vonk"je. Het probleem is dat we ons daar niet meer bewust van zijn/het zijn vergeten. Daar ligt dan ook gelijk de oplossing. Herinneren.

Ik geloof in onvoorwaardelijke liefde. En liefde en een hel.....dat gaat niet samen. Ik geloof niet in een oordeel, in vernietiging of welke andere negativiteit dan ook. Ik geloof dat die liefde zich op allerlei manieren manifesteert, het goddelijke overstijgt alle religies.

 

En dan de cruciale vraag: wat is de zin van het leven ?

Ik wil deze in 2 delen splitsen:

 - de zin van dit leven

 - de zin van het bestaan

Ik twijfel ernstig aan de zin van het leven. Wat voegen de levens op aarde toe aan het hemelse ? Ik kan niets cruciaals bedenken.

En de zin van het bestaan ? Ik denk dat die zin is: het in alle vrijheid de eindeloze mogelijkheden van onze goddelijkheid ervaren.

 

Ik ben tot het inzicht gekomen dat er geen dualiteit bestaat, geen goed versus kwaad, geen yin en yang.

Ik denk dat het zaken van een zelfde medaille zijn. Ik geloof niet in een hel, niet in de duivel. Ik geloof niet in het kwaad. "Hel" en "kwaad" zijn termen die we bedacht hebben, die eigenlijk de afwezigheid van iets weergeven. Het kwade is volgens mij niets anders dan de afwezigheid van het goede. Dus 0% goedheid. Onderaan op de schaal van goedheid, maar dus geen tegenstelling.

De hel zou dan de afwezigheid van het goddelijke zijn (hier op het forum ook al eens aangegeven). 

 

Ik geloof dat al het lijden on-natuurlijk is, letterlijk. Het gaat tegen onze natuur in.

En voor een rationeel persoon als ik een opmerkelijk inzicht: het gaat om het ervaren, niet om het weten. De bijbel kan een mooie inspiratiebron zijn, maar is niet doel op zich. Zie de bijbel als bijvoorbeeld een brochure over Oostenrijk. Leuk om te lezen wat anderen ervan vinden, maar het is en blijft een brochure. Als je niet naar Oostenrijk gaat zul je het niet echt ervaren. De bijbel is dan een uitnodiging, zoals er meer uitnodigingen zijn.

 

En Jezus als kiezelsteen....

Jezus liet een aantal zaken zien die mogelijk zijn als je de verbinding met Thuis weer (gedeeltelijk) tot stand hebt gebracht/je die weer herinnert. Met wel de nodige beperkingen, hij was ook een man van zijn tijd.

Jezus geeft zelf al aan dat er meer is (als gij gelooft de werken die ik doe, zult gij ze ook doen EN GROTERE). Hij heeft dus een deel laten zien. Als uitnodiging.

Daarom wil ik me niet (meer) fixeren op de persoon Jezus, maar zoeken wat hij heeft gezocht.

 

In een notendop.....

 

 

Dank, dat is duidelijk. Wat je hier stelt is dat we niet zijn wat we traditioneel denken te zijn, onthechten van dat conceptuele idee leidt tot de herontdekking van wat we al waren van voor onze geboorte als onverdeeld (net zoals Jezus ontdekte). Vanaf hier kunnen we, als gemanifesteerde vorm, het leven zien als een spel, welke rol speel je dan nog? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei HJW:

Geen.

Is dit een antwoord vanuit het ego- of het Goddelijke perspectief? Of ben je gewoon het spelen beu? Of wat Jezus deed eens proberen? 

Dood en Wederopstanding

De tegenstander heeft nog een laatste aanval of test in petto. De held weerstaat deze aanval of doorstaat de test, waarmee hij laat zien dat hij zijn les geleerd heeft en bereid is desnoods een offer te brengen, ook al is dat zijn eigen leven. Hij moet zijn rug rechten en gaan staan voor zijn principes. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei TTC:

Is dit een antwoord vanuit het ego- of het Goddelijke perspectief? Of ben je gewoon het spelen beu? Of wat Jezus deed eens proberen? 

Dood en Wederopstanding

De tegenstander heeft nog een laatste aanval of test in petto. De held weerstaat deze aanval of doorstaat de test, waarmee hij laat zien dat hij zijn les geleerd heeft en bereid is desnoods een offer te brengen, ook al is dat zijn eigen leven. Hij moet zijn rug rechten en gaan staan voor zijn principes. (bron)

Er is geen tegenstander.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

En wat met je inlevingsvermogen, ook verdwenen? :)

Jij koppelt inlevingsvermogen aan een tegenstander ?

1 uur geleden zei thom:

Juist. En datgene wat her-innert is wat uit God is.

Uiteindelijk is alles uit het goddelijke. Want zie jij een andere Bron waaruit iets zou kunnen ontstaan ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei thom:

Bron met een hoofdletter brengt het levende water. En dat is Geest.

Ik denk dat we onlosmakelijk onderdeel zijn van het goddelijke: eenheid.

Ik denk niet dat de Bron levend water brengt. Dan ga je al uit van afgescheidenheid.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei thom:

Ik snap wel wat je bedoelt, maar de hele crux van het verhaal is juist dat de mens in de wereld van tweeheid leeft, het vergankelijke of tijdelijke. Dat is het leven onder de wet. De wet van het natuurlijke lichaam, het schepsel in de schepping. Je kunt inderdaad spreken van een quarantaine IN het geheel. De wet overwinnen, is de tweeheid overgeven aan die eenheid. De Eenheid gaat verder, wanneer de tweeheid overwonnen is. Het komt steeds op hetzelfde neer.

Steeds hetzelfde inderdaad, de beeltenis van Jezus is verdwenen maar God niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei thom:

Ik snap wel wat je bedoelt, maar de hele crux van het verhaal is juist dat de mens in de wereld van tweeheid leeft, het vergankelijke of tijdelijke. Dat is het leven onder de wet. De wet van het natuurlijke lichaam, het schepsel in de schepping. Je kunt inderdaad spreken van een quarantaine IN het geheel.

De wet overwinnen, is de tweeheid overgeven aan die eenheid. De Eenheid gaat verder, wanneer de tweeheid overwonnen is.

Het komt steeds op hetzelfde neer.

Er is geen tweeheid, dat is een illusie. Wie heeft bepaald dat wij onder een wet zouden moeten leven ? Met welk doel, met welke lol ?

Het is dus iets wat jou opgelegd is ? Je moet verplicht onder de wet leven ? Wat voegt het toe aan wie je altijd al was ?

We kwamen uit de Bron (hiervoormaals) worden onder een wet geplaatst om die vervolgens te moeten overwinnen en weer terug te keren naar de eenheid die we altijd al waren ? Wat voegt het leven onder de wet toe ?

Klinkt mij als een redelijk zinloze exercitie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei HJW:

Er is geen tweeheid, dat is een illusie. Wie heeft bepaald dat wij onder een wet zouden moeten leven ? Met welk doel, met welke lol ? Het is dus iets wat jou opgelegd is ? Je moet verplicht onder de wet leven ? Wat voegt het toe aan wie je altijd al was ? We kwamen uit de Bron (hiervoormaals) worden onder een wet geplaatst om die vervolgens te moeten overwinnen en weer terug te keren naar de eenheid die we altijd al waren ? Wat voegt het leven onder de wet toe ? Klinkt mij als een redelijk zinloze exercitie.

Misschien is het een vergissing om te denken dat iedereen denkt zoals jezelf, dat zou immers betekenen dat het spel geen spel meer is. Volgens de Reis van de Held is er ook een zoeken naar het zogeheten 'elixir', iets dat mi binnen het spel kan gebruikt worden om meer vrede te scheppen.

Elixer

Het avontuur is begonnen... Er komen meevallers en tegenvallers, draken en monsters. Je wordt flink getest... Dit klinkt natuurlijk als de minst plezierige fase van de Reis, we zitten niet te wachten op allerlei testen en beproevingen want de reis in zichzelf is al spannend genoeg. Of je verheugt je misschien wel op deze fase en was het je hier allemaal om begonnen: de spanning, het leren en de uitdagingen die je weer nodig had. Hoe dan ook, voordat je de schat (het Elixer) gevonden hebt zullen er ongetwijfeld een aantal testen langskomen. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Misschien is het een vergissing om te denken dat iedereen denkt zoals jezelf, dat zou immers betekenen dat het spel geen spel meer is. Volgens de Reis van de Held is er ook een zoeken naar het zogeheten 'elixir', iets dat mi binnen het spel kan gebruikt worden om meer vrede te scheppen.

Misschien is het een vergissing om te denken dat iedereen denkt als jezelf, en dat er helemaal geen sprake is van een spel. De holocaust onderdeel van een spel ?

2 minuten geleden zei thom:

Het kwade overwinnen.

Waar komt het kwade vandaan ? Uit een andere Bron dan het goddelijke ? Was het kwaad er al in het hiervoormaals ? Welk kwaad zouden we op deze aarde kunnen/moeten overwinnen die we in het hemelse niet kunnen/moeten overwinnen ?

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HJW:

Misschien is het een vergissing om te denken dat iedereen denkt als jezelf, en dat er helemaal geen sprake is van een spel. De holocaust onderdeel van een spel?

Nu maak je mi plots wel een gigantische bocht in het verhaal, alsof je zegt dat alles behoort tot het spel maar de holocaust niet? Uiteraard is het ook mogelijk om heel het levensspel te ontkennen, om welke reden dan ook.

5. Hogere structuren die kunnen gekaapt worden door lagere impulsen

Wanneer tribalisme zijn eigen rustige gang kan gaan, is het betrekkelijk mild, eenvoudig omdat de middelen en technologie ervan relatief onschadelijk zijn. De hoeveelheid schade die iemand met pijl en boog kan aanrichten in zijn leefomgeving en bij zijn medemensen is beperkt (en dat gemis aan middelen is niet per definitie een blijk van gezond verstand). Maar de geavanceerde technologieën van het rationalisme kunnen, wanneer ze gekaapt worden door tribalisme en etnocentrische drijfveren, vernietigend zijn. Auschwitz is niet het resultaat van rationalisme. Auschwitz is het resultaat van een irrationeel gebruik van de vele producten van het rationalisme. Auschwitz is rationalisme dat gekaapt is door tribalisme, door een etnocentrische mythologie van Blut und Boden en rassenwaan, geworteld in het land, romantisch van oriëntatie en barbaars in haar etnische zuiveringen. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei TTC:

Nu maak je mi plots wel een gigantische bocht in het verhaal, alsof je zegt dat alles behoort tot het spel maar de holocaust niet? Uiteraard is het ook mogelijk om heel het levensspel te ontkennen, om welke reden dan ook.

Nee hoor. Ik ontken het hele spel en geef de holocaust als voorbeeld dat ik het geen spel acht.

38 minuten geleden zei thom:

Het is symbolisch weergegeven met de boom van de kennis van goed en kwaad, en daarmee aanwezig in het totaalplaatje van het Paradijs.

De begeerte om de kennis te willen bezitten of te onderzoeken, heeft de vrije keus ons de gelegenheid gegeven deze dan te gaan onderzoeken. 

Maar daarmee, met die keus van het willen nuttigen van de vrucht, direct de weg naar de Levensboom afgesneden, die hiernaast of óók centraal stond.

Je kunt dit zien als een proces wat de mens(heid) is overkomen en er in verdwaald is geraakt.

En je kunt het ook zien als proces in de mens.

Waarom is de mensheid dit overkomen ? Hebben we hier een keus in ?

Waarom zou de weg naar de Levensboom moeten worden afgesneden bij het nuttigen van de vrucht ? Waarom zou dat niet gecombineerd kunnen worden ?

Acht jij het Paradijs gelijk aan de Bron ?

Bevindt zich in de Bron het kwade ? 

Ik merk dat je redeneert vanuit de wereld van de gevolgen, ik zoek antwoorden in de wereld van de oorzaken.

 

Hadden we die kennis is het hiervoormaals dan nog niet ? Welke kennis kunnen we dan alleen opdoen op deze aarde die we niet in het hemelse kunnen opdoen ?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei HJW:

Je mag dat gerust vinden. Ik geef alleen aan dat ik het geen spel vind.

Het behoort tot het duale spel, goed en/of kwaad waarin we trachten het redelijke evenwicht te bewaren. Gezien jouw bijzondere inzichten kan je daar een rol van betekenis in spelen, dat is de oproep zoals bedoeld in de Reis van de Held. 

21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Niet te volgen. Kun je uitleggen hoe het tweede volgt uit het eerste ?

Door het eerste te doen, het is ervaringsgericht en derhalve geen kwestie van enkel woorden.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Omdat als het gecombineerd wordt, het kwaad aanwezig is. Dat moet uitgewerkt worden. Het is de wereld van Yin/Yang, alles houdt elkaar in evenwicht door de wet van deze natuur; het uiterste goede is toch nog in relatie met het minste kwaad. Zwart heeft toch nog iets wit in zich en wit het zwart. Alles blijft hierdoor wel in dynamiek en het onderhoudt daarmee zijn bestaan hierin. 

De Levensboom staat voor de Eenheid, en niet voor het dualisme. Hoe kan dualisme in eenheid zijn. Niet. Het enige moment dat deze zich kruisen(..) is in het midden.

Vandaar het kruis wat zo'n mooi symbool is hierin, waar in het hart(..) de verbinding is tussen de horizontale balk(het dualisme) en de verticale balk, (Geest werkzaam in de mens.) De combinatie geeft dus strijd, en offers.

De Levensboom put uit de Bron, en is daarmee de Bron. Dit alles is de Mens zelf; het Koninkrijk Gods is in de mens zelf te vinden. Dat is wat Jezus ons liet zien en zei;

Die eerste zin moet je even verduidelijken, daar volg ik je niet.

Ik blijf even in het gebied van de oorzaken:

wie of wat heeft bepaald dat bij de combinatie het kwaad aanwezig is ? Wat is het nut van het kwade als het er eerst niet was, dan wel, en in de Bron er niet blijkt te zijn.

wie of wat heeft bepaald dat de wereld Yin/Yang is ? En waarom ? Wat voegt het toe aan de Bron ?

Waarom zouden we in de Bron (zonder het kwade) zitten om dar vervolgens uit te gaan, het kwade te overwinnen en terug te keren naar de kwaad-loze Bron.

Wat is het nut van deze exercitie ?

 

Het Koninkrijk is inderdaad in de mens te vinden, we zijn een onlosmakelijk onderdeel van de Bron en bezitten dezelfde perfectie en goedheid.

57 minuten geleden zei TTC:

Het behoort tot het duale spel, goed en/of kwaad waarin we trachten het redelijke evenwicht te bewaren. Gezien jouw bijzondere inzichten kan je daar een rol van betekenis in spelen, dat is de oproep zoals bedoeld in de Reis van de Held. 

Nogmaals: ik zie het niet als een spel, dus daar hebben we geen gemeenschappelijke basis. Ik geloof niet in het kwaad, dus daar raken we elkaar ook niet.

Ik zoek niet naar een redelijk evenwicht, het is een kwestie van herinneren van mijn ware Zelf.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid