Spring naar bijdragen

Sociaal werk is geen mensenrechtenberoep


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei TTC:

Zit je nu nog met dat gewetensconflict wanneer je naar de wereld kijkt?

Natuurlijk niet. Ik weiger mij verantwoordelijk te maken voor het gedrag van de ander, tenzij in zeer bijzondere en wat mij betreft sporadisch voorkomende gevallen.

6 minuten geleden zei TTC:

Op welk niveau zou het desgevallend opgelost kunnen worden?

Op persoonlijk niveau. Op het niveau waar keuzes gemaakt kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Natuurlijk niet. Ik weiger mij verantwoordelijk te maken voor het gedrag van de ander, tenzij in zeer bijzondere en wat mij betreft sporadisch voorkomende gevallen.

Het is jouw weigering, geen probleem. Op welk niveau zou het probleem dan wel opgelost kunnen worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Toch wel hoor. Verplegers zijn ook mensen. Je kunt toch niet van mensen verwachten dat ze anderen gaan helpen om hun seksuele gevoelens te bevredigen met paardenmest, ook al is dat dan heel steriel met handschoentjes ...

Als deze verpleger hier wat van zegt, zal hij inderdaad meestal te horen krijgen 'ben je wel geschikt voor dit vak",  terwijl de vraag zou moeten zijn "kunnen we dit verwachten van onze medewerkers".

Maaruhhh ging het hier niet over sociaal werkers ?

@Dat beloof ik,

Ik heb ook nog nooit gehoord dat de begeleiding gevraagd wordt om actief mee te werken aan welke vorm van bevrediging ook. Het zou juist een totale scheve verhouding worden.

Wel wordt er soms gebruik gemaakt van "sekshulp'', en dat kan sommige begeleiders een stap te ver zijn. Maar ach dat kun je misschien ook sociaal werk noemen.:P

 

@Kaasjeskruid,

Waar jij gewerkt hebt??:+

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lobke:

@Kaasjeskruid,

Waar jij gewerkt hebt??:+

Op vele locaties.

1 uur geleden zei Lobke:

@Dat beloof ik,

Ik heb ook nog nooit gehoord dat de begeleiding gevraagd wordt om actief mee te werken aan welke vorm van bevrediging ook. Het zou juist een totale scheve verhouding worden.

Wel wordt er soms gebruik gemaakt van "sekshulp'', en dat kan sommige begeleiders een stap te ver zijn. Maar ach dat kun je misschien ook sociaal werk noemen.:P

De hulp bij de seks bestond in dit geval uit het serveren van voldoende verse paardenmest ipv een hoer. Dat was ik vergeten te vermelden; het moest verse mest zijn. Anders stond ie sowieso weer in zijn laarzen achter de paarden. En dat moeten we natuurlijk niet hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ga je zo iemand ook helpen met zijn hulpvraag omtrent het beleven van geneugten? Binnen de kaders van de wet kan dit verregaande consequenties hebben waarbij voornamelijk een beroep moet worden gedaan op je eigen moraal ipv de hulpvraag van de ander.

Is je vraag of je als sociaal werker mee moet werken aan elke hulpvraag van een cliënt, geïllustreerd met het paardenmestvoorbeeld? Antwoord: nee. Maar volgens mij gaat de discussie daar ook helemaal niet over. Seks of, meer algemeen, behoeftenbevrediging is geen mensenrecht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Naeva:

Is je vraag of je als sociaal werker mee moet werken aan elke hulpvraag van een cliënt, geïllustreerd met het paardenmestvoorbeeld? Antwoord: nee. Maar volgens mij gaat de discussie daar ook helemaal niet over. Seks of, meer algemeen, behoeftenbevrediging is geen mensenrecht. 

Elk mens heeft in principe recht op vrijheid alsook vrijetijd en mag deze invullen naar eigen believen (art.3, 23 en 29 UVRM). Ik vermoed dat seks niet specifiek is opgenomen als vrijheidsvullende activiteit, doch doet de uitspraak van het EHRM http://seks.blog.nl/algemeen/2017/07/25/seks-is-een-mensenrecht-ja-ook-voor-senioren wel vermoeden dat seks een basaal onderdeel van het leven is. In dit geval was de cliënt indien nodig ondersteunen bij zijn vrijetijdsactiviteiten, onderdeel van het behandelplan en werd benaderd als primaire levensbehoefte en sociale noodzaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Op vele locaties.

De hulp bij de seks bestond in dit geval uit het serveren van voldoende verse paardenmest ipv een hoer. Dat was ik vergeten te vermelden; het moest verse mest zijn. Anders stond ie sowieso weer in zijn laarzen achter de paarden. En dat moeten we natuurlijk niet hebben.

@Kaasjeskruid|= hier heb je alvast een mestvork.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Nou zeg, het betrof nochtans werk waarbij een beroep werd gedaan op vaardigheden aangeleerd tijdens het behalen van mijn SPW diploma. Ik heb het principe van mensenrechten proberen te implementeren in de praktijk, echter leidde dit tot een groot gewetensconflict. Ik vond de rechten van mijzelf zwaarder wegen dan de rechten van de ander om zijn genot te mogen te beleven en heb geweigerd mij verantwoordelijk te maken voor de ander zijn gedrag. Dergelijke beslissingen kunnen verregaande gevolgen hebben, zoals het verliezen van je baan. Niet dat het werk de portemonnee nu beter vult dan een uitkering, dus dat scheelt.

Respect voor je opstelling in deze !

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Kan ie daarmee kennis maken. Heel orthodoxe behandeling en pertinente ontkenning van zijn rechten wat mij betreft.

@Kaasjeskruid,

Inderdaad, dat zou het wezen als dit een situatie is die echt voorgekomen is. Maar dat weet ik nooit bij jou, wanneer ik er naast zit dan mijn welgemeende excuses.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Lobke:

@Kaasjeskruid,

Inderdaad, dat zou het wezen als dit een situatie is die echt voorgekomen is. Maar dat weet ik nooit bij jou, wanneer ik er naast zit dan mijn welgemeende excuses.

Pfff, krankzinnige situaties te over in de psychiatrie. Echt waar, ik waande me in het nest van de koekoek ipv dat ik erover heen vloog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid