TTC 1.560 Geplaatst 16 november 2019 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 november 2019 3 minuten geleden zei Modestus: Natuurlijk bedoelde ik niet letterlijk dat God kan sterven. De Heer Jezus was gestorven als mens, maar het Goddelijke en het menselijke zijn onlosmakelijk verbonden in de persoon van Jezus. Uit liefde tot de mensen is God mens geworden, hij vereenzelvigde zich met onze natuur. In die zin bedoelde ik dat God is gestorven aan het Kruis. Dan zal je mi ook rekening dienen te houden met onze tweeledige natuur, en dat de ziel tot monade kan verworden tijdens het leven. In die zin is er geen verschil tussen God en de mens, wat logisch is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 16 november 2019 Rapport Share Geplaatst 16 november 2019 2 uur geleden zei Dat beloof ik: Ik lees hier toch bijna niet anders dan dat mensen het perfect vinden, kennelijk zijn plan kennen en exact weten wat hun God van plan is. Tja, die hou je altijd natuurlijk. Ik geloof echter dat Hij een mysterie is en blijft en het katholicisme legt dan ook veel meer de nadruk daarop. Zelfs het wezen van het Offer beschouwt zij als een mysterie: we weten dat zijn dood en verrijzenis God met de mensen verzoent en de mens zo verlost van de zonde, maar over het precieze hoe en wat kan men van mening verschillen. En als persoonlijke overweging hou ik altijd aan: als God het altijd weer met mij eens lijkt te zijn en wel heel erg aangenaam resoneert met wat ik wel of niet belangrijk vind, dan is de kans aanzienlijk dat ik niet God volg, maar mijn eigen godsbeeld. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten