Spring naar bijdragen

De raadselachtige dood van Judas ?


Aanbevolen berichten

Hoor vaak dat de bijbel elkaar niet tegen spreekt en het woord geïnspireerd is door God.

 

Maar hoe zitten deze tegenstellingen?

 

Naast overeenkomsten zijn er opmerkelijke verschillen in beide weergaven.

Judas heeft berouw (Matteüs) < - > Over berouw wordt niets meegedeeld (Lukas).

Judas gooit het geld terug in de tempel (Matteüs) < - > Judas houdt het geld zelf (Lukas).

De priesters kopen van het geld een stuk grond (Matteüs) < - > Judas koopt er zelf een stuk grond voor (Lukas).

Judas hangt zichzelf op (Matteüs) < - > Judas stort voorover in de diepte en splijt uiteen (Lukas).

Het stuk grond heet "bloedakker", omdat het een begraafplaats is (Matteüs)  < - > De grond heet "bloedgrond", omdat Judas erop neergestort is.

Het Psalmcitaat bij monde van David past alleen bij de versie van Lukas, niet bij die van Matteüs.

 

De http://debijbelzegt.nl website brengt mij ook erg in twijfel! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oud Nederlandsch taalgebruik is nu eenmaal anders dan hedendaags Nederlands. Als je gewoon een vertaling pakt met normaal Nederlands staat er; Ik verklaar aan ieder die de profetieën van dit boek

Deze dan heeft verworven een akker, door het loon der ongerechtigheid, en voorwaarts overgevallen zijnde, is midden opgeborsten, en al zijn ingewanden zijn uitgestort. (Han.1:18) En als hij de zi

Nee dat is precies wat ik probeer te zeggen, aan God ligt het niet.

15 minuten geleden zei vragennaardeweg:

Kun je aangeven waarom deze verhalen over Judas zo van elkaar verschillen? de Bijbel is geïnspireerd door God? Dan zou het geen fouten mogen bevatten?

Ik ben het met je eens dat de Bijbel een aantal probleemgevallen kent. Hier kan men op verschillende manieren mee omgaan. Mijn manier is dat, hoewel ik met mijn verstand sommige zaken niet op een rijtje krijg, het voor mij vaststaat dat ik de Bijbel heb te nemen zoals die is. De ogenschijnlijke tegenstrijdigheden die ik ben tegengekomen, zijn oppervlakkig van aard en raken de kern van het evangelie niet.

Ik geval van de dood van Judas, lijkt het mij voor de hand liggend dat er sprake is van een gebrek aan gegevens. Iemand kan zichzelf verhangen aan een koord dat breekt of Judas heeft een kuil gegraven met een zwaard onderin opgesteld waarin hij zich dan stort en gelijktijdig zichzelf verhangt. Om er zeker van te zijn dat de dood volgt. Soms hoor je wel eens van auto-ongelukken waarbij de dood van het slachtoffer wordt toegeschreven aan een hartaanval in het ene verhaal, terwijl het andere verhaal stelt dat hij overleed door een auto-ongeluk. De vraag blijft staan of het hartaanval leidde tot het ongeluk, of dat het ongeluk leidde tot een hartaanval.

Wellicht verhelderend is dat de beschrijving die Lukas doet van de dood van Judas, sterke overeenkomsten vertoont met het verhaal van de dood van koningin Izebel, zoals je kunt lezen in https://www.statenvertaling.net/bijbel/2kon/9.html

In het geval van berouw: niet vermelden van berouw hebben, betekent niet dat er geen sprake zou zijn van berouw. In dit geval is er dus sprake van aanvullende informatie.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎12‎-‎10‎-‎2017 om 19:12 zei vragennaardeweg:

Judas gooit het geld terug in de tempel (Matteüs) < - > Judas houdt het geld zelf (Lukas).

 

Op ‎12‎-‎10‎-‎2017 om 19:12 zei vragennaardeweg:

De priesters kopen van het geld een stuk grond (Matteüs) < - > Judas koopt er zelf een stuk grond voor (Lukas). 

Deze dan heeft verworven een akker, door het loon der ongerechtigheid, en voorwaarts overgevallen zijnde, is midden opgeborsten, en al zijn ingewanden zijn uitgestort. (Han.1:18)

En als hij de zilveren penningen in den tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande verworgde zichzelven. En de overpriesters, de zilveren penningen nemende, zeiden: Het is niet geoorloofd, dezelve in de offerkist te leggen, dewijl het een prijs des bloeds is. En te zamen raad gehouden hebbende, kochten zij daarmede den akker des pottenbakkers, tot een begrafenis voor de vreemdelingen. (Mat.27:5-7)

Heeft verworven wordt hier door jou geïnterpreteerd als: zelf gedaan. Dat hoeft echter niet het geval te zijn. Men kan op verschillende wijzen iets verwerven. In het licht van het schrijven van Mattheus, heeft hij deze akker dus verworven doordat een ander die voor hem gekocht heeft. Met de geldstukken die Judas in de tempel heeft geworpen. Mattheus geeft dus weer aanvullende informatie.

Op ‎12‎-‎10‎-‎2017 om 19:12 zei vragennaardeweg:

Het stuk grond heet "bloedakker", omdat het een begraafplaats is (Matteüs)  < - > De grond heet "bloedgrond", omdat Judas erop neergestort is.

En het is bekend geworden allen, die te Jeruzalem wonen, alzo dat die akker in hun eigen taal genoemd wordt Akeldama, dat is, een akker des bloeds. (Hand.1:19)

Daarom is die akker genaamd de akker des bloeds, tot op den huidigen dag. (Mat.27:8)

Ik lees hier in beide gevallen hetzelfde...

En waarom akker des bloeds? Dat valt af te leiden uit het volgende gedeelte:

En de overpriesters, de zilveren penningen nemende, zeiden: Het is niet geoorloofd, dezelve in de offerkist te leggen, dewijl het een prijs des bloeds is. (Mat.27:6)

De akker is gekocht van de pottenbakker van geld waarvoor het bloed van Christus verkocht is geweest. Wederom geeft Mattheus aanvullende informatie.

 

PS, ik schreef in mijn vorige bericht dat een mogelijk verhelderend voorbeeld de dood van koningin Izebel is. Een andere, wellicht betere, illustratie kan je vinden in https://www.statenvertaling.net/bijbel/2sam/17.html De dood van Achitofel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-10-2017 om 19:12 zei vragennaardeweg:

Hoor vaak dat de bijbel elkaar niet tegen spreekt en het woord geïnspireerd is door God.

 

Maar hoe zitten deze tegenstellingen?

 

Naast overeenkomsten zijn er opmerkelijke verschillen in beide weergaven.

Judas heeft berouw (Matteüs) < - > Over berouw wordt niets meegedeeld (Lukas).

Judas gooit het geld terug in de tempel (Matteüs) < - > Judas houdt het geld zelf (Lukas).

De priesters kopen van het geld een stuk grond (Matteüs) < - > Judas koopt er zelf een stuk grond voor (Lukas).

Judas hangt zichzelf op (Matteüs) < - > Judas stort voorover in de diepte en splijt uiteen (Lukas).

Het stuk grond heet "bloedakker", omdat het een begraafplaats is (Matteüs)  < - > De grond heet "bloedgrond", omdat Judas erop neergestort is.

Het Psalmcitaat bij monde van David past alleen bij de versie van Lukas, niet bij die van Matteüs.

 

De http://debijbelzegt.nl website brengt mij ook erg in twijfel! 

Ze spreken elkaar niet tegen ze vullen elkaar aan zie elke schrijver als een puzzelstukje samen brengen ze het geheel,  hun schrijven geheel naar hun eigen karakter. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Flash Gordon:

Waarom niet?

Mensen maken fouten God niet... als je beweert dat er een fout instaat moet je, je afvragen of die fout niet in je hoofd(denkwijze) zit. tenminste zou ik wel doen, als ik dacht puur toeval te zijn en dat je een proces bent van blind toevallig systeem. waarom zou je die dan nog vertrouwen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:

Mensen maken fouten God niet... als je beweert dat er een fout instaat moet je, je afvragen of die fout niet in je hoofd(denkwijze) zit. tenminste zou ik wel doen, als ik dacht puur toeval te zijn en dat je een proces bent van blind toevallig systeem. waarom zou je die dan nog vertrouwen ?

En God heeft de bijbel gemaakt? God heeft de kopieën geschreven opdat het door de eeuwen heen bewaard bleef? En God heeft zelf vertaald?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Thinkfree:

Mensen maken fouten God niet... als je beweert dat er een fout instaat moet je, je afvragen of die fout niet in je hoofd(denkwijze) zit. tenminste zou ik wel doen, als ik dacht puur toeval te zijn en dat je een proces bent van blind toevallig systeem. waarom zou je die dan nog vertrouwen ?

Oh, je bent moslim! Leuk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het materiaal op de GotQuestions.org websites is, met uitzondering van geciteerde Bijbelteksten, volledig eigendom van Got Questions Ministries en mag niet gekopieerd of gereproduceerd worden zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Got Questions Ministries.

Een clubje ongebonden rabiate protestanten, dat overigens geen toestemming geeft hun teksten over te nemen

5 minuten geleden zei Thinkfree:

Onderaan staat de bron 

Was er niet ooit een regel hier dat je zelf met meningen en argumenten moet komen, en dat citaten en links slechts ter onderbouwing mogen dienen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je die toestemming @Thinkfree en indien ja zou je die kunnen mailen naar het crew adres?

Tot die tijd verberg ik de bijdrage. 

5 minuten geleden zei Flash Gordon:

Het materiaal op de GotQuestions.org websites is, met uitzondering van geciteerde Bijbelteksten, volledig eigendom van Got Questions Ministries en mag niet gekopieerd of gereproduceerd worden zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Got Questions Ministries.

Een clubje ongebonden rabiate protestanten, dat overigens geen toestemming geeft hun teksten over te nemen

Was er niet ooit een regel hier dat je zelf met meningen en argumenten moet komen, en dat citaten en links slechts ter onderbouwing mogen dienen?

Ja, dat zou fijn zijn. Lappen tekst knippen en plakken kan een bot ook en daar heeft niemand wat aan. 

Dank voor de aanvullende informatie over het knippen en plakken van gotquestions. Had ik dat maar eerder geweten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Thorgrem:

Heb je die toestemming @Thinkfree en indien ja zou je die kunnen mailen naar het crew adres?

Tot die tijd verberg ik de bijdrage. 

Ja, dat zou fijn zijn. Lappen tekst knippen en plakken kan een bot ook en daar heeft niemand wat aan. 

Dank voor de aanvullende informatie over het knippen en plakken van gotquestions. Had ik dat maar eerder geweten. 


Copyright Policy: While all of the material on the GotQuestions.org website is under copyright protection, the only purpose of our copyright is to make sure people copy it right. As long as you always clearly reference and/or link to www.gotquestions.org as the source of the material, you have our permission to copy, print, and distribute our material. However, the use of Got Questions Ministries material for monetary gain is explicitly prohibited.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid