Spring naar bijdragen

Is Jezus ooit weggeweest? (Axis-Mundi)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 496
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daarvoor is het soms ook beter om je andere wang toe te draaien. @Gaitema Je mag het woord van God altijd verkondigen, maar nooit opdringen. Ik kan begrijpen dat je het moeilijk vind als mensen geïr

Ha ha ha, zo is het! Ik haal als deze dood is (en begraven daar waar hij het liefste rondrent), weer een ander uit het asiel. Honden genoeg daar die een baasje nodig hebben.

Absurd dat men niet luisteren wil inderdaad.

Posted Images

57 minuten geleden zei Hitchens:

Ja, je kan er inderdaad voor kiezen om slachtoffer te zijn van het systeem. En dan vervolgens daarover klagen op een forum. Ieder zijn hobby zullen we maar zeggen.

Je kan er ook voor kiezen ad hominem te gaan en daar dan zelf over klagen. Maar ik klaag niet, ik observeer. Een mens is niet meer in staat zelfstandig te zijn, hij is volledig afhankelijk van de basisbehoeftes.

Onderdak, voedsel, elektriciteit, water, ... het is allemaal in handen van grote firma's die er veel macht mee verworven hebben en groot geld op verdienen. Dat houdt de grote verandering net tegen.

55 minuten geleden zei TTC:

Het wordt bibberen, zoveel is wel al duidelijk.

Wel, het kan 2 kanten op gaan he :) De mens schenkt energie aan iets, creëert het zelf, kiest er voor in vrije wil; tot de mens ontwaakt.

Zoals ik reeds zei, ons lichaam bestaat merendeel uit vocht en daar spelen universele krachten op in. Het zijn "frequenties" die als kanaal dienen en we vinden allemaal onze eigen "flow" in life. Maar de flow is gecorrumpeerd en we worden misleid; tot één ontwaakt. We creëren het zelf in collectief. De show is één grote maya maar, the show must go on. Ik heb er zelf teveel belangen bij om dit huidige archetype niet op in één oogknip op te geven. Ik zoek een featuring te vinden en geen versus meer. Angst is een slechte raadgever, maar wel een sterk verdedigingsmechanisme.

Mensen komen met veelbelovende verhalen naar buiten, maar men gelooft hen niet. Zij die met die veelbelovende verhalen naar buiten komen zijn zich wellicht niet bewust met de tegenreactie die het teweeg zal brengen. De kracht van het niets TTC. De kracht van het niets zal ons verlossen. We need to stop whatever it is we are doing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Fundamenteel:

Je kan er ook voor kiezen ad hominem te gaan en daar dan zelf over klagen. Maar ik klaag niet, ik observeer. Een mens is niet meer in staat zelfstandig te zijn, hij is volledig afhankelijk van de basisbehoeftes.

Onderdak, voedsel, elektriciteit, water, ... het is allemaal in handen van grote firma's die er veel macht mee verworven hebben en groot geld op verdienen. Dat houdt de grote verandering net tegen.

Nu ben ik de Veluwe in kaart aan het brengen en heb her en der wat gaten gegraven met spietsen onderin. Paar takken met gras en bladeren erover met wat eikels erop gestrooid. De hond krijgt thuis varkensoren toegeworpen om alvast te kunnen wennen aan al dat lekkers. Stoofpot zwijn... De palingkistjes zijn nagekeken en er is weer voldoende rookhout en mot op voorraad. Nu nog uit handen van die BOA's zien te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

U bent op de hoogte van de reeds vele gewiste twitter, facebook en youtube accounts? Zelfs het landschap op het internet zal drastisch veranderen.
 

 

U bent ook op de hoogte dat dit met name  christelijke predikers treft?  En alles wat de waarden van Christus betreft?  En dat het argument is "u bent niet advertising friendly", oftewel: uw publiek koopt niet gewillig de producten van de advertenties die wij bij uw boodschap plaatsen, dus de producten die u zelf aanbiedt (bv boekenverkoop, of de mogelijkheid te doneren voor een goed doel) mag u van ons niet aanbieden.

U bent ook op de hoogte dat dit allemaal in de Bijbel is voorzegd?

Ben het  niet altijd met alles wat deze meneer zegt eens, maar het gaat mij om wat Cioccolante vertelt over wat er gaande is met bijvoorbeeld youtube.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Fundamenteel:

Boeren zijn niet meer zelfstandig maar gebonden aan een zadenbank. Boeren mogen niet meer kiezen welke gewassen ze telen en mogen hun eigen zaden niet meer produceren. De zaden die ze kopen zijn genetisch aangepast en verliezen zo veel voedingswaarden. We staan voor een groot probleem en de verlossing is nabij. Maar daar ontstaat een duidelijke tegenpool bij. De voorweeën van een nieuwe wereld zijn begonnen, maar welke wereld is mij nog de vraag.

Klopt allemaal. Waar God op wacht is tot Zijn Kerk vol is met een voldoende groot aantal bekeerde heidenen en de zonden van de mensheid hun hoogtepunt heeft bereikt.  Men dient een zweer ook pas uit te drukken als ie rijp is nietwaar.

Uiteindelijk moet de Kerk gaan staan in Zijn Identiteit. De Kerk (het Lichaam) is de enige hoop voor de naties.  Niet de banken, niet de politiek, niet de economie. Als de Gemeente zijn plaats inneemt dan verandert de hele situatie. En dit gebeurt op Gods Tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Wel, het kan 2 kanten op gaan he. De mens schenkt energie aan iets, creëert het zelf, kiest er voor in vrije wil; tot de mens ontwaakt. Zoals ik reeds zei, ons lichaam bestaat merendeel uit vocht en daar spelen universele krachten op in. Het zijn "frequenties" die als kanaal dienen en we vinden allemaal onze eigen "flow" in life. Maar de flow is gecorrumpeerd en we worden misleid; tot één ontwaakt. We creëren het zelf in collectief. De show is één grote maya maar, the show must go on. Ik heb er zelf teveel belangen bij om dit huidige archetype niet op in één oogknip op te geven. Ik zoek een featuring te vinden en geen versus meer. Angst is een slechte raadgever, maar wel een sterk verdedigingsmechanisme. Mensen komen met veelbelovende verhalen naar buiten, maar men gelooft hen niet. Zij die met die veelbelovende verhalen naar buiten komen zijn zich wellicht niet bewust met de tegenreactie die het teweeg zal brengen. De kracht van het niets TTC. De kracht van het niets zal ons verlossen. We need to stop whatever it is we are doing.

Gedenk te sterven, nadien gaat het spel gewoon verder, soms is dat bijzonder jammer te noemen. En ja, met niets kunnen we iets oplossen maar misschien wordt dat niet zo goed begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Dolce Vita:

Klopt allemaal. Waar God op wacht is tot Zijn Kerk vol is met een voldoende groot aantal bekeerde heidenen en de zonden van de mensheid hun hoogtepunt heeft bereikt.  Men dient een zweer ook pas uit te drukken als ie rijp is nietwaar.

Uiteindelijk moet de Kerk gaan staan in Zijn Identiteit. De Kerk (het Lichaam) is de enige hoop voor de naties.  Niet de banken, niet de politiek, niet de economie. Als de Gemeente zijn plaats inneemt dan verandert de hele situatie. En dit gebeurt op Gods Tijd.

Er is een miljoen watter aan gegaan. Ik heb toch gezegd dat de bijbel "veranderd" is he? Ik had geen ongelijk. Bij de vertaling is er zoveel verloren gegaan. Wie de creatie echt wil bestuderen zal in feite oud Hebreeuws moeten leren. Wist je dat hoe "God" mannelijk, vrouwelijk en in meervoudsvorm staat uitgedrukt in oud Hebreeuws? Het OT in oud Hebreeuws bevat een geheime bovennatuurlijke code. Ik ben helemaal terug naar de essentie herleid Dolce :D Maar kan de gnostiek moeilijk lossen. Ik denk werkelijk nog dat Jezus een leer kwam terug brengen die verborgen staat in het oude testament. De davidster is dus een perfecte weergave van een torusveld als je dat in 3D afbeeldt he. Ook is het oud Hebreeuws een vorm van code waarin het bovennatuurlijk via bepaalde ontcijferingen tot GOD leidt. I mean, the real deal! Werkelijk, ik erken de bijbel haar grootheid nu na nader onderzoek. MAAR wel in haar oorspronkelijk taal en niet de westerse versie. De essentie is ons in het westen ontnomen. Doch komt het allemaal opnieuw terug boven. Ik denk dat wij in een interessant tijdperk leven.

16 uur geleden zei Dolce Vita:

U bent ook op de hoogte dat dit met name  christelijke predikers treft?  En alles wat de waarden van Christus betreft?  En dat het argument is "u bent niet advertising friendly", oftewel: uw publiek koopt niet gewillig de producten van de advertenties die wij bij uw boodschap plaatsen, dus de producten die u zelf aanbiedt (bv boekenverkoop, of de mogelijkheid te doneren voor een goed doel) mag u van ons niet aanbieden.

U bent ook op de hoogte dat dit allemaal in de Bijbel is voorzegd?

Ben het  niet altijd met alles wat deze meneer zegt eens, maar het gaat mij om wat Cioccolante vertelt over wat er gaande is met bijvoorbeeld youtube

 

Ik heb heel het filmpje gezien. Ik was niet op de hoogte dat men dit ook deed met christelijke kanalen. Ik ben enorme voorstander van de vrijheid van meningsuiting. En ik zal dan ook mijn mening delen. Ik vind niet dat kerken zich politiek dienen in te laten en daarin afzijdig moeten blijven. Daarom zal hij ook niet veel geld bij elkaar verzamelen. Geld waar hij subliminaal naar vraagt, doch steeds duidelijker en expliciter wanneer hij de massa warm kreeg met zijn verhaal te delen. Not my cup of tea. Maar of iets al dan niet reclame onvriendelijk is zou geen excuus mogen zijn. Youtube is een belangrijk medium in onze vrijheid van meningsuiting. Alles dient zichtbaar te worden, alles en het Woord vindt altijd en overal haar weg terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei TTC:

Gedenk te sterven, nadien gaat het spel gewoon verder, soms is dat bijzonder jammer te noemen. En ja, met niets kunnen we iets oplossen maar misschien wordt dat niet zo goed begrepen.

Edoch, zijn wij voor iets geworpen. Een puzzel, gij hebt een stukske, ik heb een stukske. Maar mogen we te dichtbij komen? Is het de mensheid gegeven? En als we dan alles tot in de treure toe herhaald hebben, zullen wij dan eindelijk ten volle begrijpen waar het in hemelsnaam om draaide? :D I mean, it's neverending. Iedere openbaring in gelijk welke tak brengt nieuwe mysteriën met zich mee. Behalve dan God, wie God vindt heeft een eindbestemming. Ik denk dat we God werkelijk hebben losgelaten.

Door de illusie (de wereld in de wereld, babylon) allemaal werkelijkheid te geven kan de show doorgaan he. Maar in alle eerlijkheid, om tot God te komen zult ge de duivel moeten passeren in het leven. Ik denk dat als je daarin "faalt" (tot God komen) je gewoon opnieuw in het leven geworpen wordt. Maar het leven is een weerspiegeling van de mensheid geleid door de duistere krachten die op machtslust berusten. Lust is een hoofdzonde. Dus wat jij hier en nu doet zal uw daar en hiernamaals zijn. Ik denk dat de levensduur op aarde niet van belang is, als je God maar vindt. Want dit is tijdelijk, God is oneindig. Maar wat hier en nu afspeelt? Dat zal zijn en weerspiegeld blijven worden in een hypercube van kunstmatige intelligentie. Het is onvermijdbaar. Het komt er nog wel op uit dat het God nooit zal kunnen evenaren Wel zal het interessante tijdperken tegemoet gaan. Galaxies lie waiting :D Dus als gij tot God gekomen zijt, dan nog zal de "duisternis" ons aantrekken om hier in het leven geworpen te worden. Maar op een punt in tijd zullen we wel "eeuwig" vastzitten en overgeleverd zijn aan de duistere krachten van het "leven". Onvermijdbaar; dus ik denk dat we gewoon beter niets meer doen. We zijn overgeleverd aan "iets" dat boven ons verstand gaat. Er worden deuren geopend waar men de uitkomst niet van kan voorspellen. Ik heb het vanop afstand bekeken afgelopen dagen, het heeft me wel dichter bij God gejaagd kan ik U zeggen haha :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Edoch, zijn wij voor iets geworpen. Een puzzel, gij hebt een stukske, ik heb een stukske. Maar mogen we te dichtbij komen? Is het de mensheid gegeven? En als we dan alles tot in de treure toe herhaald hebben, zullen wij dan eindelijk ten volle begrijpen waar het in hemelsnaam om draaide?  I mean, it's neverending. Iedere openbaring in gelijk welke tak brengt nieuwe mysteriën met zich mee. Behalve dan God, wie God vindt heeft een eindbestemming. Ik denk dat we God werkelijk hebben losgelaten. Door de illusie (de wereld in de wereld, babylon) allemaal werkelijkheid te geven kan de show doorgaan he. Maar in alle eerlijkheid, om tot God te komen zult ge de duivel moeten passeren in het leven. Ik denk dat als je daarin "faalt" (tot God komen) je gewoon opnieuw in het leven geworpen wordt. Maar het leven is een weerspiegeling van de mensheid geleid door de duistere krachten die op machtslust berusten. Lust is een hoofdzonde. Dus wat jij hier en nu doet zal uw daar en hiernamaals zijn. Ik denk dat de levensduur op aarde niet van belang is, als je God maar vindt. Want dit is tijdelijk, God is oneindig. Maar wat hier en nu afspeelt? Dat zal zijn en weerspiegeld blijven worden in een hypercube van kunstmatige intelligentie. Het is onvermijdbaar. Het komt er nog wel op uit dat het God nooit zal kunnen evenaren Wel zal het interessante tijdperken tegemoet gaan. Galaxies lie waiting  Dus als gij tot God gekomen zijt, dan nog zal de "duisternis" ons aantrekken om hier in het leven geworpen te worden. Maar op een punt in tijd zullen we wel "eeuwig" vastzitten en overgeleverd zijn aan de duistere krachten van het "leven". Onvermijdbaar; dus ik denk dat we gewoon beter niets meer doen. We zijn overgeleverd aan "iets" dat boven ons verstand gaat. Er worden deuren geopend waar men de uitkomst niet van kan voorspellen. Ik heb het vanop afstand bekeken afgelopen dagen, het heeft me wel dichter bij God gejaagd kan ik U zeggen haha 

Dat is wat de Axis-Mundi dan ook stelt, we kunnen opstijgen en weer neerdalen met inzichten die bruikbaar zijn op aarde.

Om het mysterie van hemelvaart te snappen moet je iets weten over wat “hemel” eigenlijk is. In ons denken gaan we uit van een zichtbare werkelijkheid welke is (a) geschapen door god of (b) ontstaan is door een oerknal. In beide gevallen gaat men uit van een beginpunt en misschien een eindpunt met daar tussenin de lineaire tijd. De religieuze hemel als in “de woonplaats van God” staat letterlijk buiten dit wereldbeeld. Voor gelovigen is de hemel erg ver weg. Dit is een “dualistisch” wereldbeeld. Niet afkomstig uit de bijbel zelf, maar ons aangedragen door Plato en andere Griekse filosofen. De bijbel kent echter een heel andere wereldbeeld: de Axis-Mundi, de “as van de wereld”. Een werkelijkheid waarbij aarde en hemel twee sferen zijn die elkaar raken. De hemel is dus niet een andere werkelijkheid, maar een onderdeel van de werkelijkheid. In dit “axis mundi”- denken is er geen sprake van een beginpunt of eindpunt van van functionele ordening en vervulling. De mensen in de oertijd zagen al dat hemellichamen te maken hebben met de gebeurtenissen op aarde: In de hemel, zo ook hier op aarde. Daarnaast werden bomen, heilige mensen en vooral heuvels en bergen gezien als raakpunten van hemel en aarde. Op deze heilige plaatsen ontstonden tempels waarbij een heilig spel werd opgevoerd om uit te beelden hoe een mens van de aarde naar de hemel kon gaan en terug. Daarbij vond dan een transformatie plaats. Na een ontmoeting met de hemel was er iets veranderd (gedrag, vergeving of heiliging, theosis). (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎4‎/‎11‎/‎2017 om 05:03 zei TTC:

Dat is wat de Axis-Mundi dan ook stelt, we kunnen opstijgen en weer neerdalen met inzichten die bruikbaar zijn op aarde.

Om het mysterie van hemelvaart te snappen moet je iets weten over wat “hemel” eigenlijk is. In ons denken gaan we uit van een zichtbare werkelijkheid welke is (a) geschapen door god of (b) ontstaan is door een oerknal. In beide gevallen gaat men uit van een beginpunt en misschien een eindpunt met daar tussenin de lineaire tijd. De religieuze hemel als in “de woonplaats van God” staat letterlijk buiten dit wereldbeeld. Voor gelovigen is de hemel erg ver weg. Dit is een “dualistisch” wereldbeeld. Niet afkomstig uit de bijbel zelf, maar ons aangedragen door Plato en andere Griekse filosofen. De bijbel kent echter een heel andere wereldbeeld: de Axis-Mundi, de “as van de wereld”. Een werkelijkheid waarbij aarde en hemel twee sferen zijn die elkaar raken. De hemel is dus niet een andere werkelijkheid, maar een onderdeel van de werkelijkheid. In dit “axis mundi”- denken is er geen sprake van een beginpunt of eindpunt van van functionele ordening en vervulling. De mensen in de oertijd zagen al dat hemellichamen te maken hebben met de gebeurtenissen op aarde: In de hemel, zo ook hier op aarde. Daarnaast werden bomen, heilige mensen en vooral heuvels en bergen gezien als raakpunten van hemel en aarde. Op deze heilige plaatsen ontstonden tempels waarbij een heilig spel werd opgevoerd om uit te beelden hoe een mens van de aarde naar de hemel kon gaan en terug. Daarbij vond dan een transformatie plaats. Na een ontmoeting met de hemel was er iets veranderd (gedrag, vergeving of heiliging, theosis). (bron)

Dat is wat Terence Mckenna ook stelde: Ga naar het hogere, kom terug met de verborgen betekenis van woorden.

De hemel en de aarde hebben dan wel raakpunten, het blijft onzichtbaar. De mens neemt maar een fractie van de omgeving waar. Sommige mensen zijn in staat meer te zien, maar zwijgen daar over of omringen zich met mensen die dat begrijpen. Het blijft tenslotte allemaal wel esoterie en dan loop je niet bepaald te koop met de geheimen vanuit die andere wereld. 1 dient ingewijd te zijn om te begrijpen hoe lang deze in blindheid geleefd heeft. Maar sommige kiezen wat later bewust opnieuw voor die blindheid. De "hemel" op aarde kan evengoed als een "hel" ervaren worden. Waar de ene veel liefde ervaart gaat de andere zich verzetten en ontstaat er een vorm van psychose waarvan het individu  niet meer terug kan keren in de realiteit. Op een nacht heb ik me ingewijd ervaren, maar ik ben meteen erna te diep en te ver gegaan. Maar ik WEET nu door de ervaring, er is véél meer dan jij en ik ooit voor ogen kunnen houden. En "iets" is bezig aan/op de aarde op interdimensioneel niveau, vraag me niet wat.

Daar is wat gaande, daar boven en in ons hoofd. De "boodschap" dan toepassen in het dagdagelijkse leven is de uitdaging. Want stel er wordt U een weg getoond, maar vanuit die weg "moet" je als mens je hele leven opnieuw inkaderen. De keuze blijft vrij uiteraard. Je doet wat je wil, maar door dan te doen wat je wil komt nu het besef tegen welke prijs het effectief komt. De prijs is duur. Ik spreek hier niet over "God vinden" en met open armen leven he. Neen, dat is "God vinden" en bewust worden waarin wij beland zijn en het is geen prettig zicht. Je kan dan maar tot jezelf keren, maar daar komt dan het besef hoe geconditioneerd één is en hoe moeilijk het is je aardse bestaan los te laten om te connecteren met het onzichtbare. Want het onzichtbare "openbaart iets" dat je dan pragmatisch dient om te zetten in het leven. Je voedsel krijgt een nieuw perspectief, levensenergie waait alle kanten op, je medemensen staan mijlen ver van dat "onzichtbare" en "trekken" je telkens terug in de "realiteit"., Het is een weg die niet iedereen gegeven is en één waar ik dikwijls in faal. Mijn consumptie houdt mij gevangen en mijn ego weerhoudt de "connectie" ten volle te beleven. Want de prijs is duur. Ik kies misschien nog te bewust voor "the matrix" vanuit de "onwetendheid" omdat dat gewoon gemakkelijker is :D 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Dat is wat Terence Mckenna ook stelde: Ga naar het hogere, kom terug met de verborgen betekenis van woorden.

De hemel en de aarde hebben dan wel raakpunten, het blijft onzichtbaar. De mens neemt maar een fractie van de omgeving waar. Sommige mensen zijn in staat meer te zien, maar zwijgen daar over of omringen zich met mensen die dat begrijpen. Het blijft tenslotte allemaal wel esoterie en dan loop je niet bepaald te koop met de geheimen vanuit die andere wereld. 1 dient ingewijd te zijn om te begrijpen hoe lang deze in blindheid geleefd heeft. Maar sommige kiezen wat later bewust opnieuw voor die blindheid. De "hemel" op aarde kan evengoed als een "hel" ervaren worden. Waar de ene veel liefde ervaart gaat de andere zich verzetten en ontstaat er een vorm van psychose waarvan het individu  niet meer terug kan keren in de realiteit. Op een nacht heb ik me ingewijd ervaren, maar ik ben meteen erna te diep en te ver gegaan. Maar ik WEET nu door de ervaring, er is véél meer dan jij en ik ooit voor ogen kunnen houden. En "iets" is bezig aan/op de aarde op interdimensioneel niveau, vraag me niet wat.

Daar is wat gaande, daar boven en in ons hoofd. De "boodschap" dan toepassen in het dagdagelijkse leven is de uitdaging. Want stel er wordt U een weg getoond, maar vanuit die weg "moet" je als mens je hele leven opnieuw inkaderen. De keuze blijft vrij uiteraard. Je doet wat je wil, maar door dan te doen wat je wil komt nu het besef tegen welke prijs het effectief komt. De prijs is duur. Ik spreek hier niet over "God vinden" en met open armen leven he. Neen, dat is "God vinden" en bewust worden waarin wij beland zijn en het is geen prettig zicht. Je kan dan maar tot jezelf keren, maar daar komt dan het besef hoe geconditioneerd één is en hoe moeilijk het is je aardse bestaan los te laten om te connecteren met het onzichtbare. Want het onzichtbare "openbaart iets" dat je dan pragmatisch dient om te zetten in het leven. Je voedsel krijgt een nieuw perspectief, levensenergie waait alle kanten op, je medemensen staan mijlen ver van dat "onzichtbare" en "trekken" je telkens terug in de "realiteit"., Het is een weg die niet iedereen gegeven is en één waar ik dikwijls in faal. Mijn consumptie houdt mij gevangen en mijn ego weerhoudt de "connectie" ten volle te beleven. Want de prijs is duur. Ik kies misschien nog te bewust voor "the matrix" vanuit de "onwetendheid" omdat dat gewoon gemakkelijker is :D 

Opletten voor de toxische omgeving inderdaad, zoals psychiater Dabrowski laat weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei TTC:

Opletten voor de toxische omgeving inderdaad, zoals psychiater Dabrowski laat weten.

Dabrowski was een slimme psychiater. Die zag dat mensen uniek wezens waren waardoor het onderwijs zich op het individualisme diende te richten. Alsof het mocht baten. En dat is dus wat ik bedoel, het is reeds gezegd, geschreven en voorgedaan. De kennis is er, we passen ze alleen niet toe. Want de kennis die men momenteel nu toepast (vanop de schoolbank) heeft één doel en één doel alleen. Het kapitalisme dienen. Kapitalisme zou goed zijn vanuit een Calvinistisch standpunt, maar dat is nu eerder een Machiavellistisch model geworden.

Ik zei het gisteren nog tegen mijn vriendin, ik ga mij proberen Calvinistisch op te stellen. Een uur later zwichtte ik al voor mijn lusten. We kunnen maar bij onszelf beginnen en de juiste keuzes maken. Dat begint bij onze consumptie. Zelfdiscipline bij aankopen en eerbiedig tegenover het leven staan (vleesconsumptie in de gaten houden) is geen slechte levensstijl.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Een hoogbegaafde autotherapeut met de DSM als bijbel. De DSM en de Bijbel... dat zijn twee totaal andere werelden.

Ik heb wel een zekere affiniteit voor psychologie en de geesteswereld. De DSM is maar een richtlijn, een zeker kompas. Iemand die spontaan begint te schelden en tics heeft, heeft La Tourette he. Simpel. Daar kan je dan met je bijbel gaan zwaaien dat die persoon bezeten is, maar ik opteer dan toch liever voor een DSM uit de moderne tijden en gepaste medicatie.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Fundamenteel:

De DSM is maar een richtlijn, een zeker kompas. Iemand die spontaan begint te schelden en tics heeft, heeft La Tourette he. Simpel. Daar kan je dan met je bijbel gaan zwaaien dat die persoon bezeten is, maar ik opteer dan toch liever voor een DSM uit de moderne tijden en gepaste medicatie.

Dat mensen met problemen te kampen hebben, twijfel ik niet aan. Maar (symptomatisch) gedrag als ziekte weg zetten, is niemand mee geholpen. Daarmee houdt je jezelf voor de gek. Mijn hond heeft toen ik hem net had, te kampen gehad met wat men coprofagie noemt. Dit heb ik hem afgeleerd, niet door dit als ziekte te behandelen maar als gedragsstoornis. La Tourette kent dergelijke dwangmatigheden ook en deze kunnen zich bv uiten in tics als coprolalie. Tics die meestal zeer verstorend werken op de directe omgeving van de persoon die aan la tourette lijd. En volgens mij is dat ook juist de bedoeling van deze mensen, om toch nog enige mate van grip te krijgen en bepalend te zijn in de wereld om hen heen, al is het alleen maar dmv verstoren. Ik zie deze mensen die aan deze dwangmatigheden lijden, als angstig/onzeker in het leven staande mensen. Een makkelijke prooi voor de duivel. Gaat geen pil tegen werken, integendeel; slechts inducerend of hooguit symptoom bestrijdend. Uiteraard natuurlijk beter een pleister op de wond, dan een open wond. Maar het kan beter. In veel gevallen leidt symptoombestrijding tot stinkende wonden is mijn ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat mensen met problemen te kampen hebben, twijfel ik niet aan. Maar (symptomatisch) gedrag als ziekte weg zetten, is niemand mee geholpen. Daarmee houd je jezelf voor de gek. Mijn hond heeft toen ik hem net had, te kampen gehad met wat men coprofagie noemt. Dit heb ik hem afgeleerd, niet door dit als ziekte te behandelen maar als gedragsstoornis. La Tourette kent dergelijke dwangmatigheden ook en deze kan zich bv uiten in tics als coprolalie. Tics die meestal zeer verstorend werken op de directe omgeving van de persoon die aan la tourette lijd. En volgens mij is dat ook juist de bedoeling van deze mensen, om toch nog enige mate van grip te krijgen en bepalend te zijn in de wereld om hen heen, al is het alleen maar dmv verstoren. Ik zie deze mensen die aan deze dwangmatigheden lijden, als angstig/onzeker in het leven staande mensen. Een makkelijke prooi voor de duivel. Gaat geen pil tegen werken, integendeel; slechts inducerend of hooguit symptoom bestrijdend. Uiteraard natuurlijk beter een pleister op de wond, dan een open wond. Maar het kan beter. In veel gevallen leidt symptoombestrijding tot stinkende wonden is mijn ervaring.

Iemand die La Tourette heeft is daarmee geboren. Ik ben ook geboren met iets en mijn vader ging daar zwart/wit over. Alsof het te domesticeren/conditioneren was. Wat hij voor zichzelf niet kon bereiken moest ik maar wel zien te bereiken. Er was iemand met La Tourette en die zijn droom was leerkracht worden, die zijn leven is verfilmd. Ik ben wel zo even de naam van de film kwijt. Maar die vader dacht ook dat je dat kon afleren. Dat gaat niet man, dat is aangeboren. Het is door een symptoom te willen bestrijden dat je inderdaad alles erger maakt. Men moet deze mensen niet als ziek wegzetten, maar wel erkennen dat daar iets anders aan is. Het begint vanop de schoolbank. Maar net daar gaat het veelal mis. Op dat vlak is Dabrowski wel spot on. Er is kennis, maar we passen ze niet meer toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fundamenteel:

Iemand die La Tourette heeft is daarmee geboren. Ik ben ook geboren met iets en mijn vader ging daar zwart/wit over. Alsof het te domesticeren/conditioneren was. Wat hij voor zichzelf niet kon bereiken moest ik maar wel zien te bereiken. Er was iemand met La Tourette en die zijn droom was leerkracht worden, die zijn leven is verfilmd. Ik ben wel zo even de naam van de film kwijt. Maar die vader dacht ook dat je dat kon afleren. Dat gaat niet man, dat is aangeboren. Het is door een symptoom te willen bestrijden dat je inderdaad alles erger maakt. Men moet deze mensen niet als ziek wegzetten, maar wel erkennen dat daar iets anders aan is. Het begint vanop de schoolbank. Maar net daar gaat het veelal mis. Op dat vlak is Dabrowski wel spot on. Er is kennis, maar we passen ze niet meer toe.

Nou, ik moet de eerste baby die al vloekend en scheldend in de wieg ligt nog meemaken. Ze weten niet eens wat praten is. Ook is de motoriek nog niet dermate uitgekristalliseerd dat men als zuigeling al weet hoe bepaalde bewegingen te verrichten. Meestal manifesteert zich deze stoornis rond het vijfde levensjaar en is het wat mij betreft een keuze om dmv bepaald gedrag zaken voor elkaar te krijgen of om bepaalde onzekerheden uit te drukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nou, ik moet de eerste baby die in de wieg ligt al vloekend en scheldend nog meemaken. Ze weten niet eens wat praten is. Meestal manifesteert zich deze stoornis rond het vijfde levensjaar en is het wat mij betreft een keuze om dmv bepaald gedrag zaken voor elkaar te krijgen.

Wel, dat is een complexe zaak. Je zou kunnen zeggen dat het in bepaalde gevallen daaraan ligt. Maar dan opnieuw is de mens zo'n uniek wezen met ieder zijn eigen uniek ontworpen psyche. Daar dan een vast patroon in kunnen rijmen is niet bepaald constructief. Neem nu autisme. De DSM heeft het Aspergersyndroom nu bij een autisme spectrumstoornis geplaatst. ADHD heeft verschillende sub-categorieën gekregen. De menselijke psyche wordt in perspectief gebracht via de psychologie. Moet eens gaan zien naar wijken die dichtbij een fabriek leven en naar wijken die dichtbij een bos leven. Verwissel nu die kinderen en vraagt U paar decennia later af: Nurture or nature?
Ik denk dat ge uw genetica niet kunt ontlopen. Wel kan bewustzijn die genetica overstijgen, maar het bewustzijn naar waartoe de mensheid evolueert maakt die mens meestal zieker dan hij/zij is. Er is geen plaats tot diversiteit edoch scheppen we de illusie diversiëel te zijn. Ik wil niet slecht praten, maar als ik eens kijk naar de geschiedenis in mijn familie vraag ik mij toch soms af wat voor zottekesspel dat is. Die maken iedereen hetzelfde en wie niet zoals hun denkt is "de slechte". Er speelt enorm veel wrok, jaloezie, high maintance naartoe andere behalve bij zichzelf, ... Als ik daar nooit als buitenstaander had  naar kunnen kijken had ik dat nooit kunnen overstijgen. De mensheid is zot geworden Kaasjekruid. We're all utter mad. Want toen ik mijn hoofd uit die stroom van waanzin trok en eens goed rond mij heen keek, bleek dat iedereen gedreven wordt door absurde verwachtingen waardoor ik dus een zekere erfzonde ben beginnen waarnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Maar dan opnieuw is de mens zo'n uniek wezen met ieder zijn eigen uniek ontworpen psyche. Daar dan een vast patroon in kunnen rijmen is niet bepaald constructief.

Ik geloof dan ook niet in universele therapieën en methodieken om bepaald gedrag aan/af te leren. Daar is de mens te uniek voor. Dwang is in ieder geval een bijzondere slechte motivator om zaken anders aan te pakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik geloof dan ook niet in universele therapieën en methodieken om bepaald gedrag aan/af te leren. Daar is de mens te uniek voor. Dwang is in ieder geval een bijzondere slechte motivator om zaken anders aan te pakken.

Ja 't is dat. De mens dient zichzelf te vinden zonder dwangmatige correcties. Maar aan de andere hand heb je mensen die zodanig dwangmatig zijn dat zij maar beter medicatie nemen. We zijn robotten, maar weten het nog niet. Allemaal programmatjes in het leven dat op conflicten en errors botsen. Neem een vrouw met smetvrees en haar strijd tegen de bacterie en het stof. Wat drijft hen? En die gaan nogal een gang in het leven zenne, één begrijpt dat niet als buitenstaander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Dabrowski was een slimme psychiater. Die zag dat mensen uniek wezens waren waardoor het onderwijs zich op het individualisme diende te richten. Alsof het mocht baten. En dat is dus wat ik bedoel, het is reeds gezegd, geschreven en voorgedaan. De kennis is er, we passen ze alleen niet toe. Want de kennis die men momenteel nu toepast (vanop de schoolbank) heeft één doel en één doel alleen. Het kapitalisme dienen. Kapitalisme zou goed zijn vanuit een Calvinistisch standpunt, maar dat is nu eerder een Machiavellistisch model geworden. Ik zei het gisteren nog tegen mijn vriendin, ik ga mij proberen Calvinistisch op te stellen. Een uur later zwichtte ik al voor mijn lusten. We kunnen maar bij onszelf beginnen en de juiste keuzes maken. Dat begint bij onze consumptie. Zelfdiscipline bij aankopen en eerbiedig tegenover het leven staan (vleesconsumptie in de gaten houden) is geen slechte levensstijl.

Ja, Dabrowski begreep ook wel wat Jezus bedoelde, hij verwijst immers ook naar die tweede geboorte.

3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Een hoogbegaafde autotherapeut met de DSM als bijbel. De DSM en de Bijbel... dat zijn twee totaal andere werelden.

Volgens het principe van de Axis-mundi niet, tenzij we die werelden absoluut gescheiden willen houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Fundamenteel:

 Neem een vrouw met smetvrees en haar strijd tegen de bacterie en het stof. Wat drijft hen? 

Dat is in de klinische psychologie gewoon bekend hoor, wat hen drijft.  De achtergrond van de afkeer ligt in een vijandig gevoel ten opzichte van andere mensen. Smetvrees kan ontstaan uit agressie of uit angst.  Als de bron bij agressie ligt, dan heeft de persoon afkeer voor lichamelijke afval- of uitscheidingsprodukten.  Ligt de bron bij angst, dan heeft de smetvrees betrekking op schadelijke stoffen van buitenaf, zoals bacteriën, virussen, ziekten of gevaarlijke stoffen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid