Spring naar bijdragen

Correlaat, paranoïde waan vis à vis 1 Petrus 5:8


Aanbevolen berichten

In hoeverre kan Bijbelstudie ook leiden tot paranoïde wanen? De redenering is eenvoudig, het lezen van sommige passages kan de perceptie doen ontstaan dat heel de wereld je vijand is van waaruit de paranoïde waan en bijhorend wantrouwen zich verder ontwikkelt. Bij wijze van introductie:

1 Petrus 5:8

“Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden”

Paranoïde waan

Paranoia (Grieks: para, naast; nous, verstand), achtervolgingswaan of het syndroom van Kraepelin is een overmatige achterdocht. In pathologische vorm is paranoia het gevoel in de gaten gehouden, achtervolgd of bedreigd te worden, zonder dat zoiets daadwerkelijk het geval is. Paranoïde mensen verkeren bijvoorbeeld in de waan dat zij worden gevolgd, dat mensen 's nachts in hun huis inbreken en rondlopen, dat er giftige gassen in hun huis worden gepompt door kwaadwillende buren of dat de politie voor de deur de wacht houdt. Ook houden zij er vaak complottheorieën op na. Ze hebben over het algemeen geen ziekte-inzicht. Hierdoor zien ze zelf in de regel geen heil in behandeling, zelfs als ze voor hun omgeving evident geestesziek zijn. (bron)

Aan welke risico's worden we vrijgesteld wanneer dat zich ook vertaalt in overeenkomstige daden die logischerwijs uit angst gedreven worden?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

In hoeverre kan Bijbelstudie ook leiden tot paranoïde wanen? De redenering is eenvoudig, het lezen van sommige passages kan de perceptie doen ontstaan dat heel de wereld je vijand is van waaruit de paranoïde waan en bijhorend wantrouwen zich verder ontwikkelt. Bij wijze van introductie:

1 Petrus 5:8

“Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden”

Paranoïde waan

Paranoia (Grieks: para, naast; nous, verstand), achtervolgingswaan of het syndroom van Kraepelin is een overmatige achterdocht. In pathologische vorm is paranoia het gevoel in de gaten gehouden, achtervolgd of bedreigd te worden, zonder dat zoiets daadwerkelijk het geval is. Paranoïde mensen verkeren bijvoorbeeld in de waan dat zij worden gevolgd, dat mensen 's nachts in hun huis inbreken en rondlopen, dat er giftige gassen in hun huis worden gepompt door kwaadwillende buren of dat de politie voor de deur de wacht houdt. Ook houden zij er vaak complottheorieën op na. Ze hebben over het algemeen geen ziekte-inzicht. Hierdoor zien ze zelf in de regel geen heil in behandeling, zelfs als ze voor hun omgeving evident geestesziek zijn. (bron)

Aan welke risico's worden we vrijgesteld wanneer dat zich ook vertaalt in overeenkomstige daden die logischerwijs uit angst gedreven worden?  

Paranoia is een psychische aandoening, Je geeft de bijbel of het christendom te veel eer als oorzaak hiervoor. Meestal is het één aspect van een meer fundamentele psychische aandoening zoals bijvoorbeeldschizofrenie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het verleden en heden laat zien dat elk religieus denken (dus niet alleen de Bijbel) in extremis kan leiden tot paranoia.

Het is op zich een logisch gegeven wanneer we onthechten vanuit de zogeheten toxische omgeving, jammer genoeg begrijpt niet iedereen dat met alle nare gevolgen van dien. Met je eens dat het niet strikt Bijbels is, toch zijn de verbanden eenvoudig te leggen waardoor 'religie' maar al te vaak een zeer wrange nasmaak krijgt.

1 uur geleden zei Mullog:

Paranoia is een psychische aandoening, Je geeft de bijbel of het christendom te veel eer als oorzaak hiervoor. Meestal is het één aspect van een meer fundamentele psychische aandoening zoals bijvoorbeeldschizofrenie.

Hoe verhoudt paranoia zich tot het element van utopische gespletenheid, is dat ook een psychische aandoening of iets anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Utopische gespletenheid ? Voor zover ik weet is dat geen term uit de psychiatrie, wellicht dat u hem kunt uitleggen ?

Utopische gespletenheid zegt enkel dat elk individu een gelukkig leven wil leiden zonder al teveel lijden, door de gespletenheid van de geest vergeten we echter samen te werken waardoor z'n tegengestelde ontstaat met in het verlengde absurd lijden, oorlog, meningsconflict ... en diens meer. En zo verwordt de wereld tot die van Petrus, vol vijanden en 'briesende leeuwen' die daar hun paranoïde geloof aan vastknopen. Anders gezegd, paranoïde wanen worden hierdoor eerder regelmaat dan uitzondering, met wisselende intensiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar komt die term vandaan ? Ik heb even gezocht en kan zo gauw niets vinden, kan het zijn dat dit een term uit de religieuze hoek is die niets met echte psychiatrie te maken heeft ? De omschrijving die U geeft maakt het er niet duidelijker op. 

16 minuten geleden zei TTC:

door de gespletenheid van de geest vergeten we echter samen te werken waardoor z'n tegengestelde ontstaat

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Waar komt die term vandaan ? Ik heb even gezocht en kan zo gauw niets vinden, kan het zijn dat dit een term uit de religieuze hoek is die niets met echte psychiatrie te maken heeft ?

Je kan Foucault eens proberen, hij koppelt die term aan nog drie andere die simultaan beschouwd worden.

  • element van utopische gespletenheid
  • element van omgekeerde effectiviteit
  • element van samengestelde kennis
  • element van (systeem)overmacht
Citaat

Michel Foucault (1926-1984) heeft het buitengewone talent om zelfs in de meest onschuldige sociale omgeving de werking van de macht bloot te leggen. Dat zijn observaties in dit inmiddels dertig jaar oude werk voor onze tijd nog niets aan scherpte hebben verloren, is een indrukwekkend bewijs van dit talent. DISCIPLINE, TOEZICHT EN STRAF. DE GEBOORTE VAN DE GEVANGENIS beschrijft hoe het karakter van de straf sinds de Middeleeuwen verschoof van de fysieke lijfstraf naar het straffen van de geest, met morele disciplinering als doel. Niet de misdaad wordt bestraft, maar de misdadiger wordt onderzocht, wat volgens Foucault leidt 'tot een ondervraging zonder einde, een onderzoek dat zich voortzet in een minutieuze en ongelimiteerde observatie, een oordeel dat het begin vormt van een nimmer afgesloten dossier.' (bron)

 

43 minuten geleden zei Dat beloof ik:

De omschrijving die U geeft maakt het er niet duidelijker op. 

Als je het snapt, geloof je het niet. En als je het gelooft, hoef je het niet te snappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een filosoof, dat verklaart een en ander.De genoemde termen zijn dus absoluut niet medisch, het is vanuit de geneeskunde niet onderzocht, neem ik aan. Dan kun je dat niet zomaar als element van een psychiatrie gaan gebruiken. Het antwoord op deze vraag:

13 uur geleden zei TTC:

Hoe verhoudt paranoia zich tot het element van utopische gespletenheid, is dat ook een psychische aandoening of iets anders?

is dus nee.

De 'Bijbel' van de psychiatrie, DSM-5, zegt over paranoia (PPD):

PPD wordt gehandhaafd door middel van een diep geworteld systeem van onaangepaste overtuigingen, versterking van de paranoïde overtuigingen als gevolg van informatie bias, en het gebrek aan vaardigheden om de aanpassing te bieden. Al deze functies zijn vatbaar voor interventie door middel van CBT (Matusiewicz, Hopwood, Banducci & Lejuez, 2010) Mensen met een paranoïde persoonlijkheidsstoornis zullen doorgaans anderen zien als het probleem, in plaats van hun eigen geloof systeem dat ze projecteren op anderen. Dit maakt het invoeren van de behandeling moeilijk.

http://www.theravive.com/therapedia/Paranoid-Personality-Disorder-DSM--5-301.0-(F60.0)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

De 'Bijbel' van de psychiatrie, DSM-5, zegt over paranoia (PPD):

PPD wordt gehandhaafd door middel van een diep geworteld systeem van onaangepaste overtuigingen, versterking van de paranoïde overtuigingen als gevolg van informatie bias, en het gebrek aan vaardigheden om de aanpassing te bieden. Al deze functies zijn vatbaar voor interventie door middel van CBT (Matusiewicz, Hopwood, Banducci & Lejuez, 2010) Mensen met een paranoïde persoonlijkheidsstoornis zullen doorgaans anderen zien als het probleem, in plaats van hun eigen geloof systeem dat ze projecteren op anderen. Dit maakt het invoeren van de behandeling moeilijk.

http://www.theravive.com/therapedia/Paranoid-Personality-Disorder-DSM--5-301.0-(F60.0)

Het is mogelijk om de relatie niet te zien, dan kunnen we verder met het onderwerp in een wereld die vol vijanden en roofdieren zit. 

1 Petrus 5:8

“Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden”

Nuchterheid en waakzaamheid is geboden, hoe kunnen we de duivel herkennen en hoe kunnen we ons uit z'n klauwen bevrijden? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Een filosoof, dat verklaart een en ander.De genoemde termen zijn dus absoluut niet medisch, het is vanuit de geneeskunde niet onderzocht, neem ik aan. Dan kun je dat niet zomaar als element van een psychiatrie gaan gebruiken.

Zoals je weet of niet maar vandaag staat de geestelijke gezondheidszorg zwaar onder druk, nochtans is er geen gebrek aan informatie om de horizonten vak- en deskundig te verruimen. Het geniet de interesse of ook niet, elk individu doorloopt verschillende groeifasen wat zich kan uiten in 'vreemde' fenomenen, net omwille van die groei naar heelheid. 

Citaat

In de laatste jaren lijkt het alsof in de psychiatrie de aandacht slechts gericht is op het symptoom, het verschijnsel en de behandeling van dit symptoom. In dit boek probeert de auteur een antwoord op deze ontwikkeling te geven door zijn collega’s en andere lezers uit te nodigen zich vragen te stellen over hun referentiekaders en zich te bezinnen op de relativiteit van deze kaders. Op deze manier wordt aan de psychiatrie het multi-dimensionale karakter teruggegeven en wordt een verbinding gelegd met tijdloze, universele waarden. Dit boek is zowel gericht op reguliere hulpverleners als op meer alternatief werkende hulpverleners, omdat het een poging doet de zienswijze van beide groepen te integreren. Daarnaast kan dit boek een nieuw houvast bieden aan zowel patiënten als niet-patiënten die vragen hebben over het wel of niet pathologische karakter van hun transpersoonlijke ervaringen. Ben ik ziek of groei ik? (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Aha, veel tekst om te zeggen dat het gaat om een poging om alternatieve (lees: oplichters) genezers gelijkwaardig te laten lijken met echte artsen.

Het is ook maar een psychiater natuurlijk, verder stel ik vast dat je heel snel kan lezen en doorgronden wat hij heeft geschreven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad, dat heeft U goed.

Op 3-1-2017 om 09:24 zei TTC:

Het is mogelijk om de relatie niet te zien, dan kunnen we verder met het onderwerp in een wereld die vol vijanden en roofdieren zit. 

1 Petrus 5:8

“Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden”

Nuchterheid en waakzaamheid is geboden, hoe kunnen we de duivel herkennen en hoe kunnen we ons uit z'n klauwen bevrijden? 

Om op bovenstaande terug te komen. Nuchterheid en waakzaamheid is inderdaad geboden. Dat doe je onder andere door reguliere geneeskunde (mensen die er voor hebben geleerd en gebruik maken van erkende, bewezen werkende geneeskunde)  te scheiden van alternatieve geneeskunde. Als je dat niet doet, en het allemaal op één hoop veegt als excuus om aan de gang te gaan met alternatieve geneeswijzen en bijbehorende uitspraken als "utopische gespletenheid" , kom dan aub niet aan met 'nuchterheid is geboden'.

Als ik christelijk was, zou ik nu een vergelijking gaan presenteren tussen aan de ene kant de duivel die zich voordoet as god, en aan de andere kant alternatieve geneeswijzen die gelijkgesteld willen worden met erkende geneeskunde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Om op bovenstaande terug te komen. Nuchterheid en waakzaamheid is inderdaad geboden. Dat doe je onder andere door reguliere geneeskunde (mensen die er voor hebben geleerd en gebruik maken van erkende, bewezen werkende geneeskunde)  te scheiden van alternatieve geneeskunde. Als je dat niet doet, en het allemaal op één hoop veegt als excuus om aan de gang te gaan met alternatieve geneeswijzen en bijbehorende uitspraken als "utopische gespletenheid" , kom dan aub niet aan met 'nuchterheid is geboden'. Als ik christelijk was, zou ik nu een vergelijking gaan presenteren tussen aan de ene kant de duivel die zich voordoet as god, en aan de andere kant alternatieve geneeswijzen die gelijkgesteld willen worden met erkende geneeskunde.

Negeer de helft van het menselijke groeipotentieel en kom dan zeggen dat al de rest stoornissen zijn, het lijkt wel een lugubure vorm van jobcreatie. Je doet net alsof je niet weet wat er vandaag in de geestelijke gezondheidszorg aan de hand is, je kan je eerst deskundig laten informeren. .... Afgelopen week een geweldige voordracht mogen bijwonen van collega psychiater Stephan de Bruyne tijdens Meet the Xperts in de Roma in Antwerpen. Recht door zee, vanuit het hart met een cynische ondertoon sprak hij over de nucleus analyticus narcisticus die hij graag middels een lobectomie verwijderd zou zien worden bij menig collega therapeut. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nounou, ik negeer de helft van de mensen, ik ben luguber, ik doe alsof ik alles weet en ik moet me eerst laten informeren....

Het lijkt er zowaar op ik dat ik een gevoelig punt heb geraakt.

Overigens heb k zo mijn vragen als iemand die zelf geen psychiater is, het heeft over 'collega psychiater'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nounou, ik negeer de helft van de mensen, ik ben luguber, ik doe alsof ik alles weet en ik moet me eerst laten informeren.... Het lijkt er zowaar op ik dat ik een gevoelig punt heb geraakt. Overigens heb k zo mijn vragen als iemand die zelf geen psychiater is, het heeft over 'collega psychiater'.

Je mag de link aanklikken, zo kan je lezen wat er aan de hand is binnen de geestelijke gezondheidszorg, echt niet om te lachen aangezien het over mensenlevens gaat.  Uiteraard zijn dat gevoelige punten, door het ontbreken aan inzicht in het menselijke groeipotentieel worden soms totaal verkeerde behandelingen voorgeschreven, sommige patiënten hechten daar - uit onwetendheid en blind vertrouwen - geloof aan. Maar doe rustig alsof er geen deskundige boeken over geschreven zijn, het protest komt ook van binnenuit de traditionele gezondheidszorg, steeds meer.  En ja, wat is 'alternatief' in een welvarende wereld waar 20-25% van de bevolking depressief blijkt te zijn? Normaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is de vraag niet wat alternatief is, dat is immer erg duidelijk bepaald. Verder is het duidelijk dat toch met alternatief aan de gang gaat, maar je tegelijkertijd zorgen maakt hoe j waakzaam en nuchter moet blijven. Welnu, dat gaat niet meer, eenmaal in zee met alternatieve geneeskunde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is de vraag niet wat alternatief is, dat is immer erg duidelijk bepaald. Verder is het duidelijk dat toch met alternatief aan de gang gaat, maar je tegelijkertijd zorgen maakt hoe j waakzaam en nuchter moet blijven. Welnu, dat gaat niet meer, eenmaal in zee met alternatieve geneeskunde.

Ook in de regering zitten charlatans, wat is dan het alternatief? Eerst daarvoor wakker worden of niet weten waar je waakzaam voor moet zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Hm. Juist, de samenzweerders zitten ook in de regering.

Dat zei Petrus al, hun credo is besparen en langer werken terwijl er elke maand 80 miljard wordt bijgedrukt, alsof mensen blind zijn?

“Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden”

Maar weet de Duivel dat zelf wel, zou het niet kunnen zijn dat hij zichzelf een rad voor de ogen houdt en net daardoor perverse effecten creëert? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

tsja je begint het topic er mee he.

Tja, er bestaan verschillende wereldbeelden, hecht geloof aan dat citaat en niemand is nog te vertrouwen. Hetzelfde kan spontaan gebeuren wanneer we wakker worden, alsof mensen gemaakt zijn om elkaar de das om te doen. En dat doen ze dan ook, volledig in lijn met de Bijbel. Leuk boek is het, nu de pointe nog begrijpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 years later...
Op 2-1-2017 om 14:13 zei TTC:

Paranoïde waan

Paranoia (Grieks: para, naast; nous, verstand), achtervolgingswaan of het syndroom van Kraepelin is een overmatige achterdocht. In pathologische vorm is paranoia het gevoel in de gaten gehouden, achtervolgd of bedreigd te worden, zonder dat zoiets daadwerkelijk het geval is. Paranoïde mensen verkeren bijvoorbeeld in de waan dat zij worden gevolgd, dat mensen 's nachts in hun huis inbreken en rondlopen, dat er giftige gassen in hun huis worden gepompt door kwaadwillende buren of dat de politie voor de deur de wacht houdt. Ook houden zij er vaak complottheorieën op na. Ze hebben over het algemeen geen ziekte-inzicht. Hierdoor zien ze zelf in de regel geen heil in behandeling, zelfs als ze voor hun omgeving evident geestesziek zijn. (bron)

En dat is juist één van de redenen waarom we Petrus' onderricht in acht zouden moeten nemen: “Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden”. Het is de duivel en zijn demonen die deze paranoïde gedachten in de mens zaaien met de bedoeling om de toestand van angst, wanhoop en (als het hun zover lukt) neiging tot zelfmoord te creëren in de menselijke psyche. Zij haten de mens omdat hij naar Gods beeld en gelijkenis geschapen is. En God is hun vijand #1.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Modestus:

En dat is juist één van de redenen waarom we Petrus' onderricht in acht zouden moeten nemen: “Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden”. Het is de duivel en zijn demonen die deze paranoïde gedachten in de mens zaaien met de bedoeling om de toestand van angst, wanhoop en (als het hun zover lukt) neiging tot zelfmoord te creëren in de menselijke psyche. Zij haten de mens omdat hij naar Gods beeld en gelijkenis geschapen is. En God is hun vijand #1.

En hoe ga je dan om met de collectieve zelfmoord waar we elke dag getuige van zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid